|
כ"ץ. עיכובים ועוד עיכובים [צילום: ששון תירם]
|
|
|
|
|
"מדינת ישראל מפגרת ב-60 שנה ביחס למדינות מערביות מתקדמות בנושא של הסעת המונים". כך אמר שר התחבורה ישראל כ"ץ, שדיבר בכינוס תשתיות 2014 של מידע כנסים בבנייני האומה בירושלים.
לדבריו, "רכבת תחתית בגוש-דן היא בבחינת חובה ובעלת חשיבות עליונה, אולם לצערי תקרה רק בעוד עשור או שניים אם יושגו תקציבי הענק הנדרשים".
עוד אמר כ"ץ: "יש צורך בהול ב-80 עד 100 מיליארד שקלים על-מנת לקדם את מערכת ההיסעים ההמונית בגוש-דן כולל רכבת תחתית, אחרת צפויה קטסטרופה! זאת משום שמעבר ל-400 אלף יחידות דיור צפויות להתוסף בשנים הבאות עוד כ-300 אלף יחידות דיור בגוש-דן גם כתוצאה מפינוי מחנות צה"ל ובניית שכונות מגורים גדולות ברחבי גוש-דן".
בעניין הקו האדום, אמר כי הקו הראשון לרכבת תחתית נמצא בתהליך של ביצוע וישנם עוד שסעה קווים שנמצאים בתהליך תכנוני ודורשים תקציבים גדולים על-מנת להוציאם לפועל בשטח.
הוא אמר כי קו הרכבת המהירה תל אביב-ירושלים התעכב בשל בעיות תקציב וצפוי לצאת לפועל בעוד כ-3 שנים. "פרויקט הרכבת המחבר את הדרום עם המרכז יצא לפועל אחרי מאמצים רבים ומדי יום יש כ-2,000 נוסעים. בצפון הארץ, רכבת הגליל-כרמיאל, רכבת העמק המחודשת שתעבור בחיפה, עפולה ובית שאן תפעל בתוך שנתיים-שלוש".
פרויקט אחר שציין הוא מחלף גדרה וכנות שיחבר לנמלים של אשדוד וחיפה, ו"יביא לשחרור פקקים באזור המרכז וגוש-דן".
במקביל, אמר כ"ץ, ישנו ויכוח האם להמשיך את חוצה ישראל צפונה ודרומה. עד סוף השנה הבאה כביש 6 יגיע עד לצומת שוקת ונבטים. החלק הצפוני ייקח כמה שנים ויגיע עד לצומת סומך- קריית אתא.
אדריכל ומתכנן ערים עדן בר בעלי בר-לוי אדריכלים קרא לממשלת ישראל להפעיל את כלל הרשויות לקדם ולמקם תחבורה ציבורית, ולהפחית את הארנונה באזורי תעסוקה על-מנת ליצור עוגן לתעסוקה ולעודד כניסת יזמים לבניית פרויקטים למגורים באזורים אלה. בדרך זו, אומר בר, ניתן יהיה לשפר את איכות חיי התושבים.