יחידת המדען הראשי ב
משרד התחבורה צפויה לפרסם בקרוב קולות קוראים נוספים למחקרים, אשר יוכלו להתחיל בסוף 2014 או בתחילת 2015. ל-News1 נודע כי אחד המחקרים, שצפוי להיות מקיף ורחב במיוחד, יעסוק בשאלה כיצד לשפר את רמת השירות בתחבורה הציבורית.
המדען הראשי הנכנס, ד"ר שי סופר, איגם את כל יחידות המדע של הגופים השונים הכפופים למשרד התחבורה (כגון: חברת נתיבי ישראל, השירות המטאורולוגי, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וכו'), ושיתוף הפעולה מאפשר מחקר מעמיק יותר של הענף, למשל, אופן השפעת תנאי מזג האוויר על הנהיגה ועל הבטיחות בדרך.
ד"ר סופר פרסם דוח ראשון מסוגו המסכם את פעילות האגף בראשו הוא עומד. מן הדוח עולה, בין היתר, כי אושרו למימון שני מחקרים בינלאומיים בהם משתתפים מוסדות מחקר ישראלים. האחד הוא "נוסע העתיד" ("Traveller of the Future") ששלוש מתוך 21 הצעות המחקר שהוגשו בו הן ישראליות.
ימומן מחקר של פרופ' תומר טולדו מהמכון לחקר התחבורה בטכניון, בשיתוף עם המכון המלכותי השבדי לטכנולוגיה KTH. מטרת המחקר פתח מערכת תומכת החלטה למפעילי תחבורה ציבורית, לניהול שירות "יזום וחיזוי" ושיפור של חווית הנוסע. דרכי הפעולה המוצעות להיבחן על-מנת להשיג את המטרה הן עיכוב או הקדמת יציאה, דילוג תחנות וחזרה ריקה של אוטובוסים. המחקר מיועד בעיקר לקווי רכבת קלה אוטובוסים רבי-קיבולת. המחקר יימשך 36 חודשים.
מחקר נוסף שימומן עוסק בתחבורה ציבורית חכמה מותאמת. יערוך אותו פרופ' יצחק בננסון מאוניברסיטת תל אביב, והוא יתבצע בשיתוף עם ארבע אוניברסיטאות ושני גופים עסקיים מארבע מדינות: שבדיה, בלגיה, גרמניה ופולין. מטרות המחקר לפתח ולגבש רעיון לתפישת הפעלה וכלים לתכנון מערכת תחבורה ציבורית המתאימה את עצמה לשינויים בביקושים, להעריך את היעילות של השיטה באמצעות הדמיה, ולבחון דרכי פעולה מעשיות ליישום במספר רשויות תחבורה. כמו-כן יעשה שימוש באפליקציות בסמארטפונים כמקור לנתוני ביקושי מוצא-יעד. מחקר זה יימשך 24 חודשים.