הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים, בראשות הממומנה על המחוז במשרד הפנים, דלית זילבר, אישרה תוכנית אב למערך שבילי אופניים בבית שמש והחליטה לאמצה כמדיניות תכנון. התוכנית מציעה כ-60 ק"מ של מסלולי אופניים בבית שמש, המתחלקים בין שבילים בשטחים ציבוריים פתוחים לבין שבילים ברצועות הדרך לשימוש יוממות, פנאי וספורט.
ממשרד הפנים נמסר שפיתוח תשתית ותרבות אופניים יתרמו משמעותית לאיכות ורמת החיים בעיר, לשיפור הניידות בתוך העיר, לשיפור הבריאות והכושר הגופני של התושבים ולחיזוק תדמיתה של העיר.
מוקד מרכזי באזור
בית שמש מתאפיינת באחוז גבוה של תושבים שאין בבעלותם רכב פרטי ומכאן הערך המוסף שביצירת מערך שבילי אופניים כלל עירוני. עוד צויין כי מיקומה של העיר בלב האזור הכפרי ותפקודה כבירת מחוז לאזור שסביבה יתרמו ליוממות אופניים בין העיר לישובים הסמוכים ושילובה במערך שבילי האופניים שבשטחי הטבע הסובבים אותה ואשר מתויירים בקביעות על-ידי נופשים רוכבי אופניים מכל הארץ, יהפוך אותה למוקד מרכזי באזור.
יישום התוכנית יסייע בכך שכ-10% מהנסיעות בעיר תתבצענה באמצעות אופניים.
התוכנית שמה דגש על בטיחות באמצעות יצירת מסלולים ייחודיים לרכיבה בטיחותית על האופניים, תוך הפרדה בין תנועת אופניים לתנועת רכב מוטורי ולתנועת הולכי רגל על-פי הנחיות
משרד התחבורה. התוכנית שמה דגש על נוחות ויעילות על-ידי יצירת רשת עירונית של מסלולי אופניים המקיפה את העיר לאורכה ולרחבה בדרכים הקצרות האפשריות, מכל שכונות המגורים לכל מוקדי המשיכה, לרבות תחנת הרכבת, מרכזי מסחר, מקומות עבודה, אזורי תעשיה, פארקים וגינות ציבוריות, מתקני ספורט ופנאי, מוסדות חינוך וציבור.
התוכנית מציעה בשלב עתידי להקים מערך ציבורי להשכרת אופניים, עם פריסת תחנות של כ20 אופניים בכל תחנה ברחבי העיר.
התוכנית ביוזמתה של עירית בית שמש על-ידי אד"ראוטו פרידמן, פעיל בעמותת "רוכבי שמשון" מבית שמש והוכנה בהתבסס על תדריך לשבילי אופניים של משרד התחבורה ובמימון משרד השיכון.