|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

דוח המבקר על הבחירות המוניציפליות:

גרעון של 10 מלש"ח לסיעתו של ניר ברקת <br>

הוצאות פרטיות ברבבות שקלים דווחו כהוצאות של הקמפיינים 127 רשימות קיבלו תרומות בלתי חוקיות 35% מהרשימות לא ניהלו את חשבונותיהן כנדרש
30/09/2014  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   בחירות - רשויות מקומיות   |   תגובות
ברקת. רבע מהגרעון המצרפי[צילום: פלאש 90]

גם אלו "הוצאות בחירות"
• חומרי בניין להקמת "מטה בחירות" בביתו של נציג הרשימה.

• רכישת מסנן מים לביתו של ראש הסיעה.

• מזון לתינוקות, דגני בוקר וממתקים לילדים.

• 4 מיליון שקל לנסיעות ודלק ב-487 סיעות – על פני אלפי קילומטרים.

• מזון וכיבוד בשיעור של למעלה מ-50% מההוצאות.

• חומרי ניקיון והיגיינה אישית המאפיינים משק בית.

• 270,000 שקל לעסק בבעלות ראש הסיעה בגין "ייעוץ אסטרטגי".

• 66,000 לרכישת מחשבים ניידים, מחשבים נייחים ומסכים.

• 78,000 שקל לקרובו של ראש הסיעה תמורת "עריכת סקרים".

הרשימות שהתמודדו בבחירות המקומיות באוקטובר 2013 סיימו את הקמפיין בגרעון מצרפי של 41 מיליון שקל. 10 מיליון שקל מתוך סכום זה שייכים לסיעתו של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. כך מגלה (יום ג', 30.9.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על מימון הבחירות המוניציפליות.

על-פי דיווחי הסיעות, הסתכמו הכנסותיהן למימון מערכת הבחירות ב-185.6 מיליון שקל, מתוכם 152 מיליון שקל מימון ממלכתי והיתרה מתרומות. ההוצאות הסתכמו ב-226.7 מיליון שקל. 282 רשימות סיימו את הקמפיין בגרעונות, מתוכן 77 בגרעונות שמעל 100,000 שקל כל אחת.

175 סיעות לא הציגו הסבר שהניח את דעתו של שפירא בדבר המקורות שמהם יכוסה הגירעון, ולכן הוא קבע שעצם קיומו של הגירעון מהווה תרומה בלתי חוקית. חלק מהסיעות הסבירו, כי יכסו את הגירעון באמצעות תרומות העומדות במגבלות החוק, מסרו למשרד המבקר תיאעוד ושפירא אומר שיבדוק בעתיד כיצד פעלו. לעומת זאת, סיעות אחרות מסרו שבכוונת נציגיהן לממן את הגירעון מכספם הפרטי, אך בסכומים העולים על סכום התרומה המירבי המותר על-פי החוק.

שפירא קובע, כי 127 מתוך 1,428 הרשימות שמסרו לו דיווח כחוק, קיבלו תרומות בלתי חוקיות - מתאגידים, במזומן ללא פרטים או מעל לתקרה לתורם בודד (5,000 שקל). עוד הוא אומר, כי 39 סיעות חרגו מתקרת ההוצאות המותרות בסכומים שהגיעו עד ל-4 מיליון שקל.


הוצאות מנופחות לצורך המימון


שפירא מציין, כי 167 רשימות כלל לא טרחו למסור למשרדו דיווח כחוק, ומתוכן 32 שקיבלו מימון ממלכתי - ולכן עליהן להחזירו במלואו. עוד הוא אומר, כי 60% מכלל הסיעות דיווחו לו באיחור, דבר שגרם גם לעיכוב של שלושה חודשים בפרסום הדוח. שפירא מבקש מהכנסת להאריך את זמן הדיווח למשרדו ואת זמן פרסום הדוח שלו, באומרו שלוח הזמנים הנוכחי צפוף מדי. עוד הוא מציין, כי כיום לא ניתן להטיל סנקציה על רשימות שלא זכו באף נציג במועצת הרשות המקומית, והוא גם מבקש להגדיל את הסנקציה המירבית העומדת כיום על 15% מכלל המימון הממלכתי.

511 מתוך הרשימות - דהיינו 35% מכלל אלו שנבדקו - לא ניהלו את חשבונותיהן בהתאם להוראות מבקר המדינה. הדבר התבטא בכך שלא כל ההוצאות וההכנסות נכללו בחשבונות; לא הוצאו קבלות בגין תרומות; בוצעו תשלומים במזומן בסכומים העולים על המותר; לא נפתחו חשבונות בנק מיוחדים למערכת הבחירות; בוצעו תשלומים והתקבלו תרומות שלא באמצעות החשבונות הייעודיים; חסרו הזמנות והתקשרויות בכתב הנוגעות להוצאות שסכומן הכולל עולה על 2,000 שקל; לא נערכו הסכמים בכתב לגבי הלוואות; ולא נשמרו העתקי צ'קים והעברות בנקאיות שהתקבלו כתרומה.

שפירא מוסיף, לאחר שורה של דוגמאות להוצאות תמוהות (ראו מסגרת): "אני רואה בחומרה רבה את הניסיונות לעשות שימוש במימון ממלכתי לצרכים שאין להם קשר למערכת הבחירות... נטל ההוכחה כי אכן המדובר בהוצאות שהוצאו אך ורק בקשר לבחירות, מוטל על כתפי הסיעה, וכל ספק שיתעורר בעניין זה יפורש באופן שלא יאפשר את כיסוי ההוצאה מהקופה הציבורית... להבא לא אכיר בהוצאות בגין אוכל וכיבוד ששיעורן עולה על מחצית מכלל הוצאות הסיעה".

בביקורת נמצא עוד, כי קיימת תופעה של הוצאות "מנופחות", אך ורק כדי לקבל מהמדינה את מלוא סכום המימון הממלכתי בגין מספר המנדטים שקיבלה סיעה ועל-מנת שלא יהיה צורך להחזיר עודפים כלשהם לאוצר המדינה. עוד נמצאו מקרים בהם דווחו הוצאות לטובת ספקים בעלי זיקה או קרבה משפחתית לנציגי הסיעה, או הוצאות שכר בסכומים גבוהים לנציגי הסיעה עצמם או לקרוביהם, באופן המעורר ספק האם ניתן לסיעה שירות בשווי ההוצאה הנטענת או אף שירות ממשי כלשהו.


כסף ציבורי לכיסי קרובים


שפירא מוסיף: "נוכח העובדה שהוצאות בחירות של סיעות ישולמו לרוב מהקופה הציבורית או מכספם של אנשים פרטיים המבקשים לתמוך בהתמודדות הסיעות בבחירות, ובמיוחד כאשר מדובר בהוצאה לטובת גורם המקורב לסיעה או בספק שהינו קרוב משפחה, נדרשות ראיות חזקות במיוחד על-מנת לשכנע כי העסק או הספק אכן מתמחה במתן השירות הנטען וכי ניתן שירות לסיעה בשווי ההוצאה הנטענת ובקשר לבחירות שיש בו כדי לבסס הכרה בהוצאה ולהצדיק את מימונה מכספי ציבור.

"בנסיבות אלה, ובייחוד כשקיימת זיקה או קרבה משפחתית בין הספק לבין מי מנציגי הסיעה או מועמדיה, מוטל על הסיעה נטל כבד להצדיק הכרה בהוצאה הנטענת... בהעדר תיעוד כאמור, ההוצאות האמורות לא יוכרו כהוצאות בחירות. עוד ייקבע לגבי אותן סיעות אשר כללו הוצאות אלה כי ניהלו חשבונותיהן שלא לפי הנחיותי ולפיכך הדוח על חשבונותיהן אינו חיובי".

תופעה נוספת עליה עומד שפירא היא תשלום תמורה לספקים ונותני שירות, על-פי תוצאות הבחירות לרבות תשלום בונוס, או לחלופין, הפחתה מסכום התמורה שנקבעה מראש. הוא מדגיש: תוצאות הבחירות כשלעצמן אין בהן כדי לשנות את שווי השירות או המוצר שסופק לסיעה, ולפיכך מצאתי לנכון שלא להכיר בהוצאות בגין תשלום דמי הצלחה לספקים ונותני שירותים, והוצאות אלה הופחתו מכלל הוצאות הבחירות של הסיעה".

שפירא מוסיף ומזהיר: "להבא, סיעה אשר תדווח באיחור על הוצאה מהוצאותיה תסתכן בכך שלא רק שתישלל ממנה יתרת המימון המגיעה כאמור אלא שההוצאה עצמה לא תוכר כהוצאת בחירות; זאת, אלא אם תצליח הסיעה להרים נטל שכנוע כבד במיוחד הן לגבי אמיתות ההוצאה והתמורה שהתקבלה בגינה והן לגבי תום הלב שבאי-דיווח ההוצאה בזמן אמת ובהתאם להוראות החוק וההנחיות.

הוגשו תצהירים שקריים

"...יש לראות בחומרה סיעות אשר הגישו למשרדי תצהיר חתום בידי נציגי הסיעה בדבר שלמות הרישומים, אשר מצאו לנכון לטעון לפתע במהלך הביקורת ובניגוד גמור לנאמר בתצהיר, כי חלק מהוצאותיהן לא נכללו בדיווחיהן למשרדי. יצוין כי בחוק העונשין קבועה סנקציה פלילית בגין הגשת תצהיר שקר".

עוד קובע שפירא, כי בעתיד על סיעה - אשר יו"ר ועדת הבחירות קבע שנהנתה מפרסום ששולם מקופת העירייה - להשיב לעירייה את עלות הפרסום. אחרת ייקבע לגביה, כי קיבלה תרומה אסורה מתאגיד, והיא תיקנס על כך.

שפירא גם עומד על התופעה, בה 27 סיעות שמועמדיהן זכו בתפקיד ראש הרשות, לא הגישו דוחות למשרדו או הצהירו שלא היו להן הוצאות - דבר שהוא בלתי סביר. אולם מאחר שהן זכו בפחות מחצי מנדט, הן לא זכאיות למימון ממלכתי - ואין לו דרך להעניש אותן. לכן מציע שפירא לקבוע, כי מועמד יוכל לכהן כראש הרשות המקומית, רק אם הסיעה בראשה עמד זכתה במנדט אחד לפחות. באופן זה ניתן יהיה להבטיח קיומה של ביקורת על התנהלות ראש הרשות והסיעה, ובמידת הצורך - להטיל סנקציה כספית בגין קביעת דוח שאינו חיובי על התנהלות שאינה תקינה של סיעתו.
דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013 / דוח מבקר המדינה (חלק א')
מבוא וממצאים עיקריים ורוחביים בדוח על ההתנהלות הכספית של הרשימות בבחירות המוניציפליות באוקטובר 2013
דוח על תוצאות ביקורת חשבונות סיעות ורשימות שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013 / דוח מבקר המדינה (חלק ב')
פירוט הממצאים על ההתנהלות הכספית של הרשימות שהתמודדו בבחירות המוניציפליות באוקטובר 2013
דוח על תוצאות ביקורת חשבונות סיעות ורשימות שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013 / דוח מבקר המדינה (חלק ג')
פירוט התרומות והערבויות שקיבלו הרשימות שהתמודדו בבחירות המוניציפליות באוקטובר 2013
דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות לרשות המקומית ערד, בינואר 2014 / דוח מבקר המדינה
דוח על ההתנהלות הכספית של הרשימות שהשתתפו בבחירות לעיריית ערד, ינואר 2014
דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים שהשתתפו בבחירות לראשי מועצות איזוריות בדצמבר 2013 / דוח מבקר המדינה
דוח על ההוצאות, ההכנסות והניהול הכספי של המועמדים בבחירות לראשות המועצות האיזוריות שהתקיימו בדצמבר 2013
דין וחשבון על ביקורת חשבונות "אלאמל לתג'ייר - התקווה לשינוי" ו"עלה ירוק" + דין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של שתי הסיעות: "הבית היהודי - מפד"ל החדשה" ו"התקווה" / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על ההתנהלות הכספית של אל-אמל לתג'ייר ועלה ירוק בבחירות לכנסת ה-19 + הבית היהודי והתקווה בשנים 2013-2012

תאריך:  30/09/2014   |   עודכן:  30/09/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גרעון של 10 מלש"ח לסיעתו של ניר ברקת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הרס את ירושלים
30/09/14 19:28
2
לליב
1/10/14 08:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות - רשויות מקומיות
שלומי לחיאני. ראש עיריית בת ים היוצא העמיד ערבויות אישיות של 1.4 מיליון שקל לטובת הסיעה בראשה התמודד בבחירות האחרונות. זהו סכום משמעותי, הן באופן מוחלט והן ביחס לבעיותיו הכספיות הקשות של לחיאני בשנים הקודמות - אשר הובילו אותו לבצע את העבירות בהן הודה והורשע.
30/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
אשדוד: סיעתו של ראש העירייה לשעבר, צבי צילקר, סיימה את הקמפיין בגרעון של 720,000 שקל. המבקר יוסף שפירא לא השתכנע מהסבריה לגבי האופי בו תכסה את הגרעון וקנס אותה ב-56,000 שקל.
30/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, נסר אבו-טהה, גזר (יום א', 8.6.14) עונש של 15 חודשי מאסר בפועל על העבריין שלום דומרני בפרשת הבחירות לראשות עיריית נתיבות.
08/06/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
העבריין שלום דומרני הודה והורשע (יום ה', 29.5.14) בעבירות של איומים בעקבות הסדר טיעון עימו. כתב האישום נגד דומרני נגע למעשיו בזמן הבחירות לראשות עיריית נתיבות בנובמבר 2013. הצדדים יבקשו לגזור על דומרני 15 חודשי מאסר, מתוכם ינוכו ששת חודשי מעצרו.
29/05/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטות המדינה סגרה מחוסר ראיות את התיק נגד הרב יורם אברג'ל, שנחשד בעבירות סחיטה סביב הבחירות לראשות עיריית נתיבות באוקטובר 2013. הודעה על כך נמסרה (יום ד', 9.4.14) לפרקליטיו של אברג'ל - עוה"ד ד"ר יעקב וינרוט, יחיאל וינרוט, דב וינרוט ועמית חדד.
09/04/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות - רשויות מקומיות  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
עתירה לביטול תוצאות הבחירות ביבנאל  /  יצחק דנון
העליון קובע: הסעדים שיינתנו בערעור בחירות  /  איתמר לוין
בית שמש תישאר בידי משה אבוטבול  /  עידן יוסף, איציק וולף
האם קלמן ליבסקינד הוא נביא?  /  אפרים הלפרין
הלומי הקרב על בית שמש  /  אורי סויסה
הבחירות החוזרות בבית שמש וחילול השם  /  חיים שטנגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il