שבע חברות התחבורה הציבורית הפרטיות טוענות (10.10.14), כי המפקח על התעבורה מבקש לשנות באופן חד-צדדי את תנאי ההסכמים עליהם חתמו עם המדינה להפעלת קווי האוטובוסים, וזאת באופן פסול, ללא סמכות ובחוסר סבירות קיצוני. את העתירה הגישו
אגד תעבורה, אפיקים, מטרודן, מטרופולין,
נתיב אקספרס, סופרבוס וקווים.
לטענתן, המפקח מבקש להטיל עליהן חובות חדשות הכרוכות בעלויות כבדות, שאותן לא תמחרו ולא הביאו בחשבון בהצעותיהן למכרזים בהם זכו. מדובר בהקמת מערך אכיפה הכולל פקחים מטעמן שיטילו קנסות על נוסעים אשר השתמטו מתשלום מלא.
לדברי החברות, בעתירתן לבית המשפט המחוזי, מערך אכיפה זה נועד בעיקר לשרת את האינטרס הכלכלי-מסחרי של המדינה, שכן במרבית המכרזים הכנסותיהן משפיעות על מנגנון התחשבנות בינן לבין המדינה. למרות זאת קבע המפקח, כי הן ישאו במלוא העלות של מערך האכיפה.
לטענת העותרות, המכרזים והסכמי ההפעלה אינם כוללים חובה להקים מערך אכיפה או בקרה לעניין תשלום דמי הנסיעה, ואינם מקנים למפקח סמכות לדרוש מהמפעילים להקים מערך כזה. לדבריהן, העלויות הצפויות מהקמת מערך האכיפה והבקרה נאמדות במאות אלפי שקלים בשנה לפחות, ומדובר בשינוי בדיעבד של תנאי המכרז.
לדברי העותרות, באמצעות משרד עורכי הדין ארדינסט בן-נתן, במדינה מתוקנת לא ניתן לעשות שימוש בסמכויות שלטוניות על-מנת לערוך "מקצה שיפורים" בחוזים מסחריים עליהם חתומה המדינה, דבר המהווה פגיעה קשה בזכות הקניין ובאינטרס ההסתמכות של העותרות. עוד נטען, כי ההנחיות פורסמו בלא מתן זכות שימוע וגם משום כך דינן להתבטל.