הרשות לזכויות ניצולי השואה שיפרה את פעילותה מאז הבדיקה הקודמת של
מבקר המדינה בשנת 2010, אם כי עדיין יש מה לשפר. כך אומר (יום ד', 29.10.14) המבקר
יוסף שפירא.
הרשות משתמשת במערכת מחשוב מיושנת ומסורבלת שנבנתה לפני כ-20 שנה. המידע המופק מהמערכת אינו מהימן וקשה להפיק דוחות על כלל האוכלוסייה שבטיפול הרשות. אין המדובר בליקוי של מה בכך: הרשות משלמת גמלאות לניצולים ותומכת בהם בסכום שנתי של 3 מיליארד שקל ומטפלת בעשרות אלפי תיקים וב-1,700 תביעות בכל חודש, ולכן היא זקוקה לכלי מחשוב אמין ונוח לעבודה השוטפת.
הרשות הכינה אמנה לאיכות השירות, אך זו מתייחסת רק לטיפולן של הוועדות הרפואיות ואינה מגדירה את פרק הזמן הנדרש כדי לטפל בתביעות ממועד קבלתן ועד לתשלום הגימלה או לדחייתה.
במרבית תיקי התביעה אין עדות לכך שהרשות שלחה אישורים לניצולים בעת קבלת תביעתם לגימלה או להטבה אחרת, וממילא לא פורטו שלבי הטיפול הצפויים בתביעה והזמן שיימשכו. עובדים ברשות אינם בודקים כל תביעה לגימלה במועד קבלתה, כדי להודיע לניצול מיד אלו מסמכים נוספים נחוצים לדיון בוועדה הרפואית. הרשות מתעכבת כחודש בממוצע עד משלוח ההודעה לניצול.
מימוש ההטבות ואישור תוספת גימלה כרוכים בהגשת בקשות ובבדיקתן ברשות. הדבר מקשה על הניצולים ועלול למנוע אותם מלתבוע את זכויותיהם. הרשות פעלה למתן תשלום כספי במקום החזר מיסים על מוצרי חשמל, אולם עדיין יש מקום לצמצם את הליכי הבקשה ולהקל על הניצולים, ובייחוד על העריריים וחסרי הסיוע שבהם.
על הרשות לבחון עם הנהלת משרד האוצר, עם הקרן לרווחת נפגעי השואה ועם נציגי הניצולים את היתרונות והחסרונות של מתן סיוע בעין (שעות סיעוד שבועיות) לעומת העלאת הגימלה לזכאים בסכום שווה, ולפעול להסדרת הנושא באופן מיטבי, זאת מתוך התייחסות לשונות בין הניצולים ובצורכיהם.
לדברי שפירא, מאז פרסום הדוח הקודם השתפר הסיוע לניצולי השואה: זמן הטיפול בבקשות לגימלה התקצר; הורחבה ההגדרה של "ניצול השואה", ואלפי ניצולים ממדינות "המעגל השני" הוכללו במעגל הזכאים לגימלה; נקבעו קריטריונים להכרה במחלות המופיעות במהלך חייו של הניצול והקשורות לתקופת השואה; הוקם מרכז מידע שבו ניתנות תשובות לשאלות הניצולים על זכויותיהם ועל מצב התביעות שהגישו לרשות; וכמה הטבות בסכומים קטנים הומרו בתשלום קבוע לניצולים הזכאים לכך.
המבקר מסכם: "גילם הממוצע של מקבלי הסיוע הוא כ-80, גיל מתקדם ביותר. הרשות נדרשת לעשות את מירב המאמצים לשיפור השירות, כדי לפשט ככל האפשר את תהליך קבלת הגימלה וההטבות ולהעניק סיוע לניצולים בזמן הקצר ביותר".