רשות המים לא מקפידה על ביצוע בדיקה מעמיקה של הצעת התקציב בטרם היא נותנת אישור ביצוע לפרויקטים לחברת מקורות, ואינה מתעדת כראוי את ההליך כדי לבצע בקרה ופיקוח נאותים על הוצאות מקורות, המתווספות בסופו של דבר לתעריף לצרכן - קובע (יום ד', 29.10.14)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, בבחינת תקינות ההליכים בפרויקט מתקני חיבור מפעלי התפלה לרשת המים הארצית ואת פרויקט מערכת המים החמישית לירושלים וסביבותיה.
ממצאי הביקורת מצביעים על ליקויים בפיקוח ובבקרה של רשות המים על מקורות בפרויקטים השונים, ובכלל זה ליקויים בפיקוח ההנדסי והתקציבי. מקורות לא תמיד הקפידה לפעול על-פי ההוראות המחייבות בדבר אישור פרויקטים. בחלק מההתקשרויות לרכש צנרת, התקשרה מקורות עם ספק בלא הקפדה על ביצוע ההליך המתחייב על-פי החוק לצורך קבלת פטור מחובת ביצוע מכרזים.
מקורות העבירה לרשות המים הצעות תקציב מפורט שבחלק מהמרכיבים היו גבוהות מהעלות בפועל, אף שעלותם של מרכיבים אלה הייתה ידועה למקורות במועד הגשת התקציב. השיטה לפיה מקורות מקבלת החזר על ההוצאה בפועל או התקציב המאושר, לפי הסכום הקטן מהשניים, אשר בה התקציב המאושר נקבע במידה רבה על-פי ההוצאה בפועל, אינה מעודדת התנהלות יעילה וצמצום הוצאות בביצוע פרויקטים.
המבקר מצא, כי רשות המים אינה דורשת ממקורות לצרף להצעות התקציב פירוט מדויק של העלויות שעליהן התבססה מקורות בעת הכנתו, כולל באשר להוצאות שכבר ידועות לה כיוון שכבר הוצאו בפועל.
באשר למתקני ההתפלה, שעלות הקמתם הכוללת הגיעה ל-1.3 מיליארד שקל, נמצא, כי רשות המים לא עשתה כל שינוי בהצעות התקציב של מקורות, ומכאן שהן שימשו כתקציב בפועל לביצוע כל אחד מהפרויקטים. אישורי הביצוע של רשות המים לחלק ניכר מהמבנים בפרויקטים ניתנו רק לאחר שהתחילו העבודות, ואישורי הביצוע לחלק מהמבנים ניתנו רק לאחר סיומן. במקרים אלה, רשות המים נתנה אישור בדיעבד של הוצאות שכבר הוצאו.
בדיקה פרטנית של אחד המקרים העלתה, כי מקורות החישה את ביצוע העבודות בעלות של 9 מיליון שקל, ללא אישור מרשות המים. במקרה אחר, הרשות אישרה למקורות את הצעת התקציב להקמת אחד המבנים בפרויקט שורק, אף שסכום ההצעה חרג מהתקציב ב-37 מיליון שקל. הדבר לא עלה בקנה אחד עם נוהלי הרשות ונעשה בלא אישורה של ועדת החריגים ברשות המים. לא נמצאו ברשות המים מסמכים שמציינים את הנימוקים להחלטה.