מנהל אגף הביטחון ב
משרד התחבורה, דניאל שנער, טוען כי אף חברת תחבורה ציבורית לא העלתה בפניו, "אפילו לא בפתק", את תופעת הפגיעה של נוסעים בנהגים. "זו פעם ראשונה שאני שומע על כך", אמר שנער במהלך דיון שקיימה (יום ג', 2.12.14) ועדת העבודה של הכנסת.
שנער האשים את מפעילי התחבורה הציבורית והטיח בהם: "משרד התחבורה אינו אמון על טיפול בהפרת הסדר הציבורי. עם זאת, יזמנו הקמת יחידת מאבטחים, אולם חברות התחבורה הציבורית סירבו ליטול חלק במימונהּ, העומד על 80 מיליון שקל בשנה".
בעת האחרונה הסלימה תופעת האלימות כלפי נהגים באזורי עימות, בעיקר באזור ירושלים. במהלך הדיון נשמעו עדויות שונות. נהג
אגד, עמר אבן סמאן: "בשבוע שעבר חייל סרב להציג בפני תעודת חוגר. הוא אמר לי: 'אני אקרע לך את הצורה, עוד ניפגש'. התקשרתי למשטרה ואמרו לי שאין מה לעשות". יו"ר ועד עובדי
אגד תעבורה, יצחק קשקש, ציין כי במספר מקרים נפצעו נהגים כתוצאה מהשלכת לבנים והפגיעות בנהגים, הן היהודים והן הערבים, התעצמו מאז מבצע צוק איתן. נהג אפיקים, אנוואר טאוויל: "בבני-ברק חסמו לי את הכביש עם עגלת תינוק וסירבו לפנות. אם הייתי נוגע בעגלה היו אומרים שנהג ערבי פגע בתינוק. במקרה אחר סירבו שני נוסעים לשלם ואמרו לי: 'יא חתיכת ערבי זבל, נתפור לך את הפרצוף'. הזעקתי משטרה והיא לא הגיעה. במקרה אחר סירבה נוסעת לשלם על ילדה שהייתה איתה ואמרה לי 'אתה חתיכת ערבי מניאק, יותר גרוע מהחמאס בעזה'. פניתי למנהל שלי והוא סירב להתלונן, אמר לי שצריך סבלנות. החברה גם אוסרת עלינו להפעיל מצלמות בטיחות באוטובוסים, כדי לא לפגוע בצנעת הנוסעים הדתיים". נהג אוטובוס וחבר 'כוח לעובדים', יניב זעפרני: "זורקים עלינו אבנים ופחיות, בעיקר בוואדי ג'וז ובעיסאוויה. לא כל האוטובוסים ממוגנים והנהג יכול לאבד שליטה. זה ייגמר באסון".
מנכ"ל
חברת קווים, ציון פת, אמר כי את רוב הבעיות ניתן לפתור בתיאום מול הרשות המקומית ומול המשטרה. הוא סיפר כי בביתר עילית, למשל, יש שוטרים קבועים שעומדים עם החברה בקשר, וכי גם נציגי העירייה מדווחים במקרים על התנכלויות לנהגים מצג נערים פרחחים, ומתבצעת הסברה באופן שפותר את העניין.
ראש מדור גופים ציבוריים במשטרת ישראל, סגן-ניצב עופר יצחק, אמר כי "חברות האוטובוסים אינן מונחות על-ידי המשטרה. אנחנו מטפלים בעיקר ברכבת וברכבת הקלה. עם זאת, אנחנו מפעילים שוטרים סמויים באוטובוסים ומעניקים לנהגים סמכות לעכב נוסע, לדרוש ממנו להזדהות ולהוריד אותו מהרכב. ידוע לנו רק על מקרה התנכלות אחד כלפי נהג בחודש האחרון".
התריס כלפיו ח"כ
אחמד טיבי ששאל: "אם היו פונים אליכם נהגים יהודים עם מקרים דומים לאלה ששמענו, גם אז לא הייתם מגיעים, או שמיד היינו רואים ארבע ניידות, נוסע אזוק והודעה לעיתונות על סיכול ניסיון פיגוע? יש כאן איפה ואיפה".
מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ
מיקי רוזנטל, סיכם את הדיון ואמר: "אנחנו בפתחו של הר געש ועלינו להתעשת לפני שיקרה כאן אסון חמור. על משרד התחבורה מוטלת האחריות, יחד עם המשטרה והמרכז לשלטון מקומי, לגבש פתרונות לבעיה המדאיגה, אם זה באמצעות תקנות להחמרת הענישה, או אמצעים טכנולוגיים כמו הפרדת הנהג מהנוסעים ולחצני מצוקה, ולדווח על כך לוועדה בתוך 3 חודשים".