|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

חידוש של בצלם: אדם ישן יכול להילחם

ארגון בצלם אינו מוציא מכלל אפשרות השתתפות בלחימה בעת שינה לדידו של הארגון גם זקן הנכה מהצוואר ומטה ומובל בכיסא גלגלים יכול ללחום
28/02/2009  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
גם ישן יכול [אילוסטרציה: פלאש 90]

בצלם: הריגת חיילים "לגיטימית"
יהונתן דחוח-הלוי
פרופ' ענת בילצקי, אישיות מרכזית בארגון בצלם, רואה ב"אלימות הפלשתינית מרד לגיטימי נגד הכיבוש הקולוניאליסטי" וטוענת, כי הריגת חיילים השומרים על ההתנחלויות הינה "פעולה לגיטימית" ואינה בגדר טרור * ארגון בצלם נמנע מלגנות פגיעה בחיילים גם אם הם "לא השתתפו בלחימה"
לרשימה המלאה

חשיפה: בצלם ותפיסת 'המדינה האחת'
יהונתן דחוח-הלוי
פרופ' ענת בילצקי, אישיות מרכזית בארגון בצלם, חושפת את הקשר בין פעילות הארגון בתחום זכויות האדם ליעדים הפוליטיים * ארגון בצלם תומך ביישום זכות השיבה הפלשתינית לשטח ישראל, והיעד הסופי ע"פ בילצקי הוא ביטול מדינת ישראל והקמת 'מדינה אחת' שתכלול גם את הגדה המערבית ורצועת עזה
לרשימה המלאה

הדיווחים המטעים של מנכ"ל בצלם
יהונתן דחוח-הלוי
בעקבות מחקר שפרסמתי על נתוני ההרוגים הפלשתינים הטיחה בי מנכ"ל בצלם ג'סיקה מונטל האשמות חמורות וייחסה לי במשתמע גישה גזענית נגד "פלשתינים וערבים בכלל" * מעבר לסוגית לשון הרע, מספקות תגובותיה של מונטל הזדמנות לבחון את דפוסי האתיקה המקצועית המנחים אותה ואת מהימנות דבריה * ישפוט הציבור
לרשימה המלאה

מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם על אודות ההרוגים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים, ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לחוסר הדיוק של ארגון בצלם בהצגת הנתונים ובדרך ניתוחם.

בצלם: שינה אינה מונעת בהכרח השתתפות בלחימה

ברשימת "הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים בישראל ולא ידוע אם השתתפו בלחימה" מופיעות באתר בצלם הרשומות הבאות:

  • בילאל חמודה מוחמד סאלח - בן 26, תושב קבאטיה, מחוז ג'נין, נהרג ב-17.04.2008 בקבאטיה, מחוז ג'נין, מירי. פרטים נוספים: מבוקש. נהרג בעת שישן ברכב באחד המחסנים";

  • עז א-דין מוחמד חוסיין עווידאת - בן 18, תושב קבאטיה, מחוז ג'נין, נהרג ב-17.04.2008 בקבאטיה, מחוז ג'נין, מירי. פרטים נוספים: מבוקש. נהרג בעת שישן ברכב באחד המחסנים".

ארגון בצלם אינו מוסיף פרטים על שני המבוקשים הפלשתינים, שיוכם הארגוני והסיבה להיותם "מבוקשים" על-ידי כוחות הביטחון הישראלים (האם מסיבות ביטחוניות, פליליות או אחרות). פרטים אלה נדמים בעיני בצלם, כך מצטייר, כבלתי רלוונטיים. בדיקה מעלה, כי בילאל סאלח שימש מפקד של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, באזור קבאטיה ועז א-דין עווידאת היה סייענו.

מעבר לכך, ראוי לשים לב לסוגייה נוספת. ארגון בצלם קובע, בתיאור נסיבות מותם של שני פעילי הג'יהאד האיסלאמי, כי הם נהרגו על-ידי כוחות הביטחון הישראלים "בעת שישנו". אם אכן כך פני הדברים, מדוע ארגון בצלם מכליל את השניים ברשימת "הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים בישראל ולא ידוע אם השתתפו בלחימה". איזה ספק עמד לעיני אנשי בצלם כאשר חקרו את האירוע? האם ארגון בצלם סבור שאנשים המצויים בשינה מסוגלים להילחם?

אדם זקן ונכה מצוואר ומטה יכול להילחם
יאסין. נכה על כיסא [צילום: AP]

לא זו אף זו. בצלם סבור כנראה שגם אדם זקן הסובל מנכות של 100% מהצוואר ומטה יכול ליטול חלק בלחימה, וכך הדברים מוצגים באתר הרשמי של הארגון:

  • "אחמד איסמאעיל יאסין - בן 68, תושב עזה, נהרג ב-22.03.2004 בעזה מירי טיל ממסוק. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: באירוע נהרגו שלושת עוזריו ועוד חמישה עוברי אורח".

שוב נמנע בצלם מלספר מיהו אותו זקן "אחמד איסמאעיל יאסין", הלא הוא השיח' אחמד יאסין מנהיג חמאס. יאסין נהרג מטילים ששיגרו מסוקי חיל האוויר לעבר בעת שעוזריו הוליכו אותו על כיסא הגלגלים מביתו למסגד הקרוב. מדוע גם במקרה דנן מניח ארגון בצלם שקיימת אפשרות סבירה שאחמד יאסין השתתף בלחימה בעת שנהרג? שוב ארגון בצלם נמנע מלהסביר כיצד הוא סבור שיאסין למרות מגבלותיו הגופניות הקיצוניות ובעת שהובל למסגד יכול היה להשתתף בלחימה.

ארגון בצלם ממשיך בקו דומה בהתייחסו לנסיבות מותם של עבד אל-עזיז רנטיסי, מחליפו של אחמד יאסין בהנהגת חמאס ואבו עלי מוסטפא, מנהיג החזית העממית. בשני מקרים אלה, ועל אף שמדובר בשני מנהיגי ארגוני טרור שהיו פעילים מאוד בייזום פיגועים בתקופת האינתיפאדה השנייה, כולל פיגועי התאבדות, קובע ארגון בצלם שאינו יודע אם הם נהרגו בעת שהשתתפו בלחימה. להלן הרשומות בעניינם:

  • "עבד אל-עזיז עלי עבד אל-חפיז א-רנתיסי - בן 57, תושב עזה, נהרג ב-17.04.2004 בעזה מירי טיל ממסוק. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: נהרג בעת שנסע במכוניתו עם שני עוזריו בשכונת שיח' רדוואן" [הערה: ארגון בצלם אינו מציין את העובדה שרנטיסי היה בעת שנהרג מנהיג חמאס];

  • "מוסטפא עלי א-זברי (אבו עלי מוסטפא) - בן 63, תושב רמאללה, נהרג ב-27.08.2001 ברמאללה מירי טיל ממסוק. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: נהרג כשהיה במשרדי "החזית העממית", דירות אחרות בבניין נפגעו מהירי" [הערה: ארגון בצלם אינו מציין את העובדה שמוסטפא היה בעת שנהרג מנהיג החזית העממית].

ארגון בצלם, כך מסתבר, אינו יכול לקבוע אם נסיעתו של רנטיסי ברכב או שהותו של אבו עלי מוסטפא במשרדי החזית העממית הייתה קשורה ללחימה. לשם המחשה, כפי שניתן להבין מההתלבטות של בצלם, בעת בה אבו עלי מוסטפא הנחה בתדרוך או באמצעות הטלפון את פקודיו לבצע פיגוע טרור נגד יעדים ישראלים הוא ייחשב בגדר מי שהשתתף בלחימה באותם רגעים ממש. לעומת זאת, אם דקה לאחר שנתן את ההנחיות לבצע פיגוע הוא שוחח עם אשתו על הקניות בסופרמרקט, הוא נחשב בגדר מי שלא השתתף בלחימה.

אחרית דבר - מה מניע את בצלם?

בצלם אינו מוציא מכלל אפשרות שאדם השרוי בשינה או נכה לחלוטין מהצוואר ומטה יכול להילחם. הסיבה שארגון בצלם נמנע מלומר מפורשות, כי אחמד יאסין או סלאח שחאדה לא השתתפו בלחימה בעת שנהרגו עשויה להיות קשורה להיבטים אחרים. ייתכן, כי בצלם כופה את הקביעה שקיים ספק אם מנהיגי הטרור שצוינו לעיל השתתפו בלחימה על-מנת שלא לתת הכשר במשתמע למדיניות הסיכול הממוקד של צה"ל מצד אחד, וכדי להימנע ממבוכה מצד שני. קרי: לו היה קובע ארגון בצלם שסלאח שחאדה "השתתף בלחימה" בעת שישן, משמעות הדברים שקיימת הצדקה לפעילות של סיכול ממוקד נגד אנשי טרור בכל עת. מנגד, לו היה קובע בצלם ששחאדה "לא השתתף בלחימה" בעת שישן היה הדבר מציגו באור מגוחך, שכן הוא היה מגונן על ראש הזרוע הצבאית של חמאס, שעסק כל כולו בתכנון ובהוצאה לפועל של פיגועי טרור המוניים, וכן בהכשרת בני נוער וילדים פלשתינים לפיגועי התאבדות (כולל מבין בני משפחתו).

בצלם בחר בדרך ביניים כדי לחמוק מהמיצר, אך אגב כך הוא חושף את החשיבה המנחה אותו ומעלה שוב צל כבד על דפוסי המחקר והיושרה המקצועית של הארגון.

הרג שומרים על התנחלויות - "פעולה לגיטימית"
חיילים בהתנחלות. מטרה לגיטימית [צילום: AP]

גישתו של ארגון בצלם מעוררת תהיות, ובפרט כאשר משווים את ההתייחסות של הארגון לפיגועי טרור המכוונים נגד חיילי צה"ל וכוחות הביטחון. ארגון בצלם נמנע באופן עקבי מלגנות פיגועי טרור נגד חיילים/חיילות או אנשי כוחות הביטחון גם אם אלה לא היו בעת שנהרגו במשימה של לחימה. ארגון בצלם לא השיב למספר שאילתות שהופנו אליו על-ידי הח"מ בנושא זה לפשר אי הגינוי השיטתי.

מעבר לכך, פרופסור ענת בילצקי, בעת שכיהנה כמנכ"ל בצלם הסבירה, כי הריגת חיילים ישראלים הנמצאים במשימה הגנתית מובהקת של שמירה על חיי המתיישבים הישראלים בהתנחלויות מפני רצח בידי ארגוני הטרור הפלשתינים היא בגדר "פעולה לגיטימית". להלן הקטע הרלוונטי מהראיון לעיתון Brooklyn Rail (יוני 2004):

"כאשר מחבל/ת מתאבד/ת הולכ/ת לישראל ומפוצצ/ת את עצמו/ה יש בכך משום הפרה של זכות הישראלים [לחיים]. בצלם אינו חייב לעסוק ישירות בנושא זה, שכן המנדט שלנו נוגע לעיסוק בזכויות האדם בשטחים הכבושים. ואולם, מה בנוגע לפלשתיני התוקף התנחלות והורג מתנחל ולא את החיילים השומרים על ההתנחלות? ע"פ אמנת ז'נבה, החיילים השומרים על ההתנחלות הם מטרות לגיטימיות. אך מה בנוגע לנשים ולילדים הישנים בהתנחלויות? זכותם [לחיים] הופרה. הם אינם לוחמים".

השאילתה לארגון בצלם

ב-28 בפברואר 2008 שלחתי את השאילתה הבאה למנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל ולדוברת בצלם, שרית מיכאלי:

  • מדוע השמיט ארגון בצלם את הפרט ששחאדה ונסאר נהרגו "בשנתם"?

  • האם ארגון בצלם קיבל מידע חדש המלמד שהשניים היו ערים בעת ההפצצה?

  • מדוע ארגון בצלם קבע שאין הוא יכול לקבוע אם שחאדה ונסאר השתתפו בלחימה "בעת שישנו"?

  • באיזה תרחיש סבור ארגון בצלם שאדם ישן יכול להשתתף בלחימה?

עידכון

ארגון בצלם בחר שלא להשיב לשאילתה וטעמיו עימו. זכות התגובה שמורה ותישמר לארגון בצלם.

חשד שסלאח שחאדה נלחם תוך כדי שינה

בחינת מאגר הנתונים של ארגון בצלם מלמדת, כי אין מדובר בטעות חד-פעמית. כך לדוגמה, באותה רשימה של פלשתינים שלא ידוע אם השתתפו בלחימה הופיעו הרשומות הבאות (הנתונים הורדו מאתר בצלם באוקטובר 2008):

  • "סלאח מוסטפא שחאדה - בן 40, תושב עזה, נהרג ב-22.07.2002 בעזה מירי פצצה ממטוס קרב. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: נהרג בשנתו, לאחר שפצצה בת טונה הושלכה על הבניין בו שהה";

  • "זאהר סאלח נסאר - בן 37, תושב עזה, נהרג ב-22.07.2002 בעזה מירי פצצה ממטוס קרב. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: נהרג בשנתו, לאחר שפצצה בת טונה הושלכה על הבניין בו שהה".

גם במקרים אלה נמנע ארגון בצלם מלציין, כי סלאח שחאדה היה ראש הזרוע הצבאית של חמאס וזאהר נסאר עוזרו הבכיר היה מעורב בפיגועי טרור ובפיתוח אמצעי לחימה כולל טילים. בצלם הדגיש, כי הן שחאדה והן נסאר נהרגו "בשנתם" בהפצצת חיל האוויר הישראלי, אך בדומה לפרשת הריגתם של שני פעילי הג'יהאד האיסלאמי, הארגון מציין שאינו יכול לקבוע אם הם נהרגו בעת שהשתתפו בלחימה. בדיקה של מאגר הנתונים של בצלם ב-28 בפברואר 2009 מגלה, כי הארגון השמיט ברשומות אלה את הפרט ששחאדה ונזאר נהרגו "בשנתם", אך אינו מביא כל עדות אחרת הקובעת שהשניים היו ערים בעת ההפצצה ודבק בגרסתו כי לא ניתן לקבוע אם הם השתתפו בלחימה.

במילים אחרות, בצלם סבור שקיימת אפשרות סבירה שאדם ישן עשוי ליטול חלק בלחימה. הארגון אינו מספק הסברים, כיצד תרחיש מעין זה יכול להתקיים ומדוע בעצם קיימת מבחינתו בעייתיות לומר שסלאח שחאדה, ראש הזרוע הצבאית של חמאס נהרג "בשנתו" בעת שלא השתתף בלחימה.

צילום מסך מאתר בצלם
לעיון בתגובות לחצ/י על כפתור "לכל התגובות"
תאריך:  28/02/2009   |   עודכן:  25/04/2009
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פיליפ קרסנטי, מבקר התקשורת הצרפתי, נאבק במשך שנים בגבורה נגד תחנת "פראנס 2" הצרפתית וכתבה צ'ארלס אנדרלין שהפיצו את עלילת הדם הבוטה ביותר של המאה האחרונה נגד חיילי צה"ל ומדינת ישראל. קרסנטי שהתארח השבוע בפאנל דיון של ארגון המשפטנים היהודיים הבינלאומי בתל אביב מצא עצמו מוקף במכחישי מציאות. אם תהה קרסנטי מדוע בעת שבה הוא מסתער קדימה במלחמה על שמה הטוב של מדינת ישראל הוא מוצא עצמו לבד בעומק קווי האויב הרי שהתשובה לפניכם.
28/02/2009  |  בעז ארד  |   מאמרים
ממשרדי בפקולטה לפמיניסטולוגיה במכללת "מראה", איני יכול שלא לגחך בהביטי על בעלי-טור מתחרים המנסים ללא הצלחה למצוא את ההסבר להתנהגותה המוזרה של היונה המתאבדת, ציפי לבני. במה שנראה כהתנהגות אידיאולוגית של ממש - דבר הידוע כי פס מעולמנו מזמן, וכי ודאי שאינו מצוי בסביבתה של ראש מפלגת קדימה - מסרבת אשה זו להיכנס לממשלה הבאה, למרות הידיעה הכמעט ודאית שבכך היא היא מחסלת את מפלגתה-היא.
28/02/2009  |  גיל רונן  |   מאמרים
נכון לזמן כתיבת שורות אלה ממשלת נתניהו השנייה המתגבשת לא תכלול גם את חברי מפלגת קדימה. אז נכון, דליה איציק לא ממש שמחה וגם השר שאול מופז וודאי עולה הלילה על יצועו בתחושה קשה של החמצה, אבל אין מה לעשות - כולם מקבלים את דין התנועה שהתקבל פה אחד - הפה של יושבת הראש ציפי לבני. לא הועילו הפגישות, הלחץ הציבורי ואפילו לא קולם של הפרשנים הפוליטיים שקראו בגרון ניחר לשרה לבני לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפסה (היו כמובן גם בוטים יותר שקראו לה להחזיר לספריית הוידאו את הסרט בו היא חיה, אבל כידוע אנו כתב-עת מהוגן).
28/02/2009  |  אדי אהרונוף  |   מאמרים
העולם הערבי מתחיל לחוש את טבעת החנק האירנית המתהדקת סביב צווארו. היה זה בשבוע שעבר אחד ממנהיגי השיעה האירנים, נאטק נורי, שהביע בקול רם את מה שחבריו, ראשי השלטון באירן, אומרים בחדרי חדרים: שהאי בחריין שייך לאירן, ושהוא בעצם המחוז ה-14 של המדינה האירנית.
28/02/2009  |  ד"ר מרדכי קידר  |   מאמרים
"השמיניסטים" הינה קבוצה אידיאולוגית של בוגרי תיכון המסרבים להתגייס לצה"ל גם במחיר של עונש מאסר בכלא צבאי. עומר גולדמן, בתו של סגן ראש המוסד לשעבר, חברה ב"שמיניסטים" והיא ריצתה בשנת 2008 שני עונשי מאסר בגין סירובה הנחרץ להתגייס. בראיונות לתקשורת הישראלית נימקה עומר את החלטתה ב"כיבוש הישראלי" וב"פשעי המלחמה" שמבצע צה"ל נגד העם הפלשתיני.
28/02/2009  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  
בצלם: מאות פלשתינים עצורים ללא משפט  /  איציק וולף
"לדעת" לרשות השידור: בידקו דיווחי בצלם  /  עידן יוסף
בצלם: הסרטון מוכיח - צה"ל חרג מהמידתיות  /  עידן יוסף
עוד "נער תמים" של בצלם היה מחבל  /  יהונתן דחוח-הלוי
"איכות" המחקר של בצלם   /  יהונתן דחוח-הלוי
"הנער התמים" של בצלם היה מחבל  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il