דוח של בנק ישראל לשנת 2014 שיתפרסם בקרוב, ועוסק ברמת התשתיות בישראל וההשקעה בהן, קובע כי הממשלה אינה עושה די בנושא תשתיות התחבורה הציבורי, וכי לפעול ביתר שאת לשיפורן של תשתיות אלה.
ההשקעות בכבישים אומנם הגיעו בשנים האחרונות להיקפים גבוהים בהשוואה לעולם, אולם הן כמעט אינן מתבטאות בתוספת אורך מאחר שהן התמקדו בהוספת מחלפים ובשיפור כבישים קיימים. מחקר שנערך אשתקד בבנק ישראל מצא כי שיפור התשתית תורם גם לירידה במספר התאונות. בתחום תשתיות הכבישים ישראל מדורגת במיקום סביר בלבד.
השימוש בישראל בכלי רכב פרטיים מתרחב מהר מאשר השימוש בתחבורה ציבורית. מ-2000 עד 2014 עלתה הנסועה ברכב פרטי ב-4% בשעה שמאפייני הנפח של התחבורה הציבורית - מספר מקומות הישיבה בקווי אוטובוס קבועים ומספר האוטובוסים והנסועה בהם - עלו רק בכ-2% לשנה. מאפיינים אלו החלו להשתפר בשלוש השנים האחרונות. הנסועה הגוברת ברכב פרטי עשויה להעיד על כך שהקישוריות באמצעות תחבורה ציבורית מוגבלת, לפחות בחלק ממקטעיה.
על-פי הדוח, עתירות השימוש בשניים מהמטרופולינים - תל אביב ובאר שבע - רחוקה מהרמה המקובלת במדינות ה-
OECD, והדבר עשוי להעיד על איכות ירודה. בגוש-דן נערכה אומנם רפורמה בקווי האוטובוס, אך כמעט לא נערכו השקעות בתשתית להסעת המונים. לעיכוב בכך יש השלכות כלכליות כבדות. אם לא יטפלו בנחיתותן של המערכות להסעת המונים, הדבר יהפוך במרוצת השנים למגבלה קשה במיוחד, לנוכח הגידול באוכלוסייה.
בשנים 2010—2013 עלתה ההשקעה בתשתיות תחבורה, בין השאר הודות להשקעות גדולות בתחום האנרגיה. היקף ההשקעה בשנים 2011-1995 היה גבוה מההיקף במרבית המדינות, במיוחד בזכות השקעה גבוהה בכבישים; ההשקעה ברכבות לעומת זאת הייתה נמוכה מההשקעה במרבית המדינות, חרף הצורך לשפר את המערכות להסעת המונים.
אשר לרכבות, רשת הרכבות עדיין מצומצמת יחסית יחסית לעולם. הדוח מצא יתרונות בולטים לרשת רכבתית, ולכן השקעות נוספות עשויות להניב תועלת נלווית רבה יותר.
הדוח של בנק ישראל מוסיף ואומר כי בשעה שרבים מתחומי התשתית הופרטו זה מכבר ומדיניות הממשלה משפיעה עליהם בעיקר באמצעות הרגולציה, על תשתיות התחבורה הממשלה משפיעה הן באמצעות הרגולציה והן באמצעות התקציב. הממשלה כבר קיבלה החלטות לטפל בחלק מהבעיות הנזכרות לעיל, אך מימושן הוא אחד האתגרים המרכזיים שהרשות המבצעת צריכה להתמודד עמם.
שיפור ברמת התשתיות לתחבורה הציבורית יוביל ליתרונות כלכליים משמעותיים, נאמר בדוח, ועשוי לתרום לתהליך התכנסותו של המשק הישראלי לרמת החיים במדינות המתפתחות. השקעה בעניין תתרום לצמיחה ולרמת החיים וגם תתמוך באוכלוסייה שמעוניינת להצטרף לשוק העבודה אך אינה יכולה לרכוש רכב פרטי.