|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

נחשף מתווה הגז שטלטל את הפוליטיקה

ללא תחרות בלוויתן, מחיר הגז גבוה

פיתוח לוויתן יידחה ולא תהיה תחרות במאגר עוד 15 שנים הייצוא למצרים מתמר יחל עוד לפני פיתוח לוויתן מחיר הגז גבוה - עד 7 ד' ליחידת חום
30/06/2015  |   globes globes   |   חדשות   |   גז טבעי   |   תגובות
מאת: לילך ויסמן, הדי כהן  |    |  גלובס  |  תגובות    גז טבעי
שטייניץ. "המתווה הטוב ביותר" [צילום: צילום מסך]

מבקר המדינה יפרסם דוח על מתווה הגז
עופר וולפסון
מנכ"ל המשרד: "טיוטת הדוח תפורסם בתוך ימים, והדוח בתוך שבועות, ותהיה בו ביקורת נוקבת" * שגריר ארה"ב בישראל ניסע לשכנע הח"כים הערבים לתמוך במתווה הממשלה - ללא הצלחה
לרשימה המלאה

לאחר התסבוכת הלילית אמש, במסגרתה לא הצליח ראש הממשלה נתניהו להעביר הצבעה בכנסת על העברת סמכויות משר הכלכלה דרעי לממשלה, שר האנרגיה יובל שטייניץ חושף היום (ג') את מתווה הגז.

מסיבת העיתונאים של השר מתקיימת בהשתתפות יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל, ראש רשות המיסים משה אשר, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר אמיר לוי, אלכסנדר ורשבסקי, יוסי וירצבורגר ופרופ' איתן ששינסקי.

להלן הנקודות העיקריות במתווה הגז:

השינויים המבניים

  • מאגר תמר: דלק תמכור את החזקותיה במאגר (31.25%) לשחקן שלישי בתוך שש שנים, ונובל תדלל את החזקותיה מ-36% ל-25%

הרציונל: נובל היא החברה ה"קבלנית" ולכן לא ניתן להוציאה מהמאגר, ואולם כך היא לא תהיה בעלת המניות הגדולה במאגר.

הביקורת: זהו אחד מסעיפי המתווה שלהם התנגד הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה יותר מכול, משום שלנובל עדיין תהיה בעלות צולבת על מאגרי הגז הגדולים תמר ולוויתן, והיציאה של דלק מתמר לא תוביל לתחרות באמת - במקום שחברת גז תרכוש את ההחזקות של דלק, ירכוש אותן גוף פיננסי שיאפשר לתשובה "אקזיט" יפה.

  • מאגר לוויתן: במאגר לא יחול שינוי מבני. בטווח הקרוב דלק ונובל לא יתחרו זו בזו על מכירת גז לשוק המקומי, אך המדינה תוכל לדרוש זאת בחלוף עשר שנים מפיתוח המאגר.

הרציונל: תחרות בין שלושה שחקנים במאגר אחד הייתה מעכבת את פיתוח המאגר, וזאת משום שהיו נוצרים ניגודי אינטרסים. למשל במקרה שחברה אחת לא חתמה על חוזים, איזה אינטרס יהיה לה להשקיע בפיתוח המאגר? לאחר שהמאגר כבר יהיה מפותח, ה"תירוץ" הזה כבר יהיה לא רלוונטי.

הביקורת: מאגר לוויתן הענק יישאר מונופול, ולא תהיה תחרות ב-15 השנים הקרובות.

  • מאגרים כריש ותנין: נובל ודלק ימכרו את החזקותיהן במאגרים בתוך 14 חודשים. אם לא יעשו כן, תעבור החזקה לידי נאמן שימכור את המאגרים בתוך ארבעה חודשים.

הרציונל: בממשלה מקווים ששחקן שלישי יקנה את המאגרים בתוך כמה חודשים ויחתום על חוזי גז עוד לפני הפיתוח שלהם.

הביקורת: המאגרים כריש ותנין הם קטנים ולא יכולים להתחרות באמת במאגרי הגז הגדולים תמר ולוויתן. מעבר לכך, אין ודאות שהמאגרים יימכרו כבר בחודשים הקרובים.

פיתוח וייצוא

  • הקדמת הייצוא מתמר: השותפות יוכלו לייצא גז למצרים בכמות מסחרית עוד לפני שמאגר לוויתן יחובר לחוף.

הרציונל: סעיף זה נועד לאפשר חתימה מזורזת על חוזה ייצוא גז עם חברת יוניון פנוסה הספרדית, שמתקן הנזלת הגז שלה נמצא בדמייטה, מצרים. חוזה כזה צפוי להכניס לקופת המדינה 3.5-4 מיליארד שקל.

הביקורת: הממשלה קבעה בעבר שמאגר תמר לא יוכל לייצא גז לפני שלוויתן יחובר לחוף וזאת כדי להבטיח שיהיה די גז לצורכי המשק הישראלי. כעת, הקדמת הייצוא מתמר עלולה להפחית את הלחץ על נובל לפתח את לוויתן.

  • השותפות בתמר לא יקבלו את הטבת מס ששינסקי על הקמת צנרת ייצוא למצרים (צינור ממתקן ההפקה של תמר למצרים), אך המדינה תכיר בחלק מצינור נוסף (המכונה "הצינור השלישי") שיחבר בין בארות תמר למתקן ההפקה. כמו-כן, השותפות ייאלצו לבנות צינור גז נוסף ממתקן ההפקה לאשקלון.

הרציונל: הנחת צינור נוסף מהבארות של תמר למתקן ההפקה של המאגר תאפשר את ייצוא הגז למצרים וגם את הגדלת הקיבולת למשק הישראלי. מעבר לכך, מאחר שכבר לא ניתן להשתמש במאגר ים תטיס לאחסון גז, צינור נוסף יגדיל את ביטחון אספקת הגז למשק הישראלי.

הביקורת: הכרה בחלק מ"הצינור השלישי" תגדיל את נתח השוק של תמר על חשבון הנתח של המאגרים תנין וכריש.

  • דחיית פיתוח לוויתן: המדינה מאפשרת לנובל לדחות את פיתוח המאגר ממארס 2018 לאוגוסט 2019.

הרציונל: הבעיות הרגולטוריות שהתגלו בישראל בחודשים האחרונים יצרו אצל ספקיות הגז חוסר ודאות שעיכב את פיתוח המאגר, ולכן ניתנת להן ארכה.

הביקורת: העיכוב בפיתוח לוויתן למעשה מותיר את ישראל עם מאגר אחד - תמר - שעליו היא נשענת לצורך הזרמת גז. מעבר לכך, אין ודאות שלוויתן יפותח גם עד תאריך היעד החדש.

מחיר הגז

  • חברות הגז יחויבו להציע ללקוחותיהן את שתי האופציות הבאות בחוזים עתידיים:

- אופציית "האב ישראלי", שבה מחיר הבסיס של הגז הוא ממוצע מחירי הגז בחוזים שנחתמו ברבעון הקודם וההצמדה היא לסל הקיים המשק. מחיר הבסיס הממוצע היום הוא בסביבות 5.3 דולרים ליחידת אנרגיה, עם הצמדה לברנט (כ-25%), למדד המחירים האמריקני (כ-40%) ולרכיב ייצור החשמל של חברת החשמל (כ-35%).

- חוזה הברנט הטוב ביותר הקיים במשק, עם מחיר רצפה ותקרה. גורמים במשק מעריכים שמחיר הרצפה והתקרה בחוזה כזה הוא 7-5.2 דולר ליחידת חום.

המיסוי על הייצוא

  • בהתאם להמלצת ועדת ששינסקי, המיסוי יהיה על מחיר שאינו נמוך ממחיר הגז הממוצע במשק הישראלי.

הרציונל: המדינה רוצה למנוע "התחכמויות" מס מצד החברות ולמעשה בריחת מס. כמו-כן, כך המדינה מבטיחה שלקוחות בישראל יקבלו מחיר טוב יותר על הגז מלקוחות בחו"ל.

הביקורת: בגלל השונות במנגנוני ההצמדה בין חוזי הייצוא (ההצמדה היא בעיקר למחיר הנפט שמשתנה תכופות) והחוזים בישראל (ההצמדה היא לרוב למדד המחירים האמריקני ולרכיב ייצור החשמל של חברת החשמל), הדרישה הזאת עלולה לסבך את חישובי המס של רשות המיסים.

  • חברות הגז יוכלו להציע ללקוחות חדשים בישראל אותם תנאים שהוצעו בחוזה הייצוא

הרציונל: הסעיף הזה למעשה נועד לפתור את בעיית חישובי המס מהסעיף הקודם, משום שאם התנאים הם אותם תנאים, אין צורך לחשב את הפרשי המחירים בין חוזי הייצוא לחוזים עם לקוחות בישראל.

שטייניץ: "זה המתווה הטוב ביותר האפשרי, הריאלי"

שר האנרגיה יובל שטייניץ התייחס היום למתווה במסיבת העיתונאים ואמר: "השאלה האמיתית שצריך לשאול היא על פשר העיכובים. העובדה שהמאגר הגדול של ישראל - לוויתן - מתעכב זה שנים בפיתוח שלו, היא זו שצריכה לעורר סימן שאלה. מדוע מאגר שהתגלה ב-2010 לא התחילו עדיין בפיתוח שלו? אם נמשיך להתעכב הנזקים יהיו קשים - הביטחון האנרגטי שלנו בסכנה וגם היכולת שלנו למנף זאת מדינית ואסטרטגית נדחית שוב. גם היכולת שלנו לספק גז במחירים סבירים למפעלים בישראל וכמובן גם ההכנסות הגדולות מהגז - הכל בסכנה.

"לכן, אחרי עיכובים של שנים - שנבעו מסיבות טובות של משרדי ממשלה ורגולטורים - החלטתי מיד עם כניסתי לתפקיד להשקיע את מרצי כדי להגיע לפריצת דרך ומתווה שישים סוף לוויכוחים של שנים שפגעו פגיעה חמורה בישראל".

שטייניץ התכוון למגבלות על ייצוא, על מחיר ועל בעלות שהוטלו על חברות האנרגיה. "את רוב הגז אתם שומרים למשק הישראלי גם אם יהיו הזדמנויות בחו"ל. רק ארה"ב הגבילה בעולם את היצוא וגם היא מבטלת את זה עכשיו", אמר שטייניץ. "לגבי הגבלת המחיר - אנחנו המדינה היחידה ב-OECD שקבעה תקרת מחיר. לא הולנד ולא נורבגיה, לא קנדה ולא ארה"ב, לא בריטניה ולא דנמרק הטילו כאלה מגבלות. המגבלה השלישית היא החמורה מכולן - אנחנו המדינה היחידה שאומרת לחברות גז למכור בלו"ז קצר מאגרים שהן מצאו - כריש ותנין".

שטייניץ עקץ את המתנגדים למתווה ואמר: "המתווה שהגענו אליו הוא הכי טוב האפשרי, הריאלי. יכול להיות שיש מתווים אחרים בעולמות דמיוניים שהם טובים יותר, אבל אנחנו בעולם הריאלי ואנחנו צריכים שהגז יגיע. המתווה הזה יביא סוף-סוף לפיתוח שדות הגז ויביא חברות חדשות שיחפשו גז ונפט במים הכלכליים שלנו.

"זה מתווה סביר אבל קשה מבחינת חברות האנרגיה כי הן נאלצו לקבל על עצמן תנאים קשים - התנאים הקשים ביותר בכל מדינות המערב. הוא טוב למדינה כי הוא משיג את כל המטרות שלנו: 100 מיליארד דולר שיגיעו למדינה בעשורים הקרובים, פירוק מונופול הגז תוך מספר שנים ויאפשר לספק גז ליצרני חשמל ומפעלי תעשיה במחירים סבירים בכל הארץ".

נתניהו: "אני אף פעם לא נכנע לפופוליזם"

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל אמר לקראת מסיבת העיתונאים כי "היום צפוי לחשוף לראשונה שר האנרגיה את מתווה הגז לציבור. אקרא את המתווה לעומק, ובימים הקרובים ממש אכנס את ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון ראשון במתווה המוצע. ראש הממשלה, שר האנרגיה ויצחק תשובה יהיו הראשונים למסור עמדתם בפני הוועדה".

שר הכלכלה והשר לפיתוח הנגב והגליל אריה דרעי בירך הבוקר על ההחלטה להציג את מתווה הגז בפני הציבור. "אני שמח שהתקבלה החלטה שמציגה בשקיפות מוחלטת לציבור וכמובן לחברי הכנסת את מתווה הגז במלואו. אני משוכנע כי לאחר שמתווה ההסכם עם חברות הגז יוצג בפני אזרחי ישראל והעולם כולו, יהיה קל יותר לקיים דיון ציבורי בנושא שיש לו משמעויות ביטחוניות, מדיניות וכלכליות רחובות לכל אחד מתושבי המדינה", אמר דרעי.

גם רה"מ נתניהו התייחס לנושא היום בפגישתו עם שר החוץ של פאולו ג'נטילוני, ואמר: "היום אנחנו מציגים אחרי שנים של דיונים את המתווה המפורט שגיבשנו בעניין הוצאת הגז מהמים. הוא יוצג בפני כל אזרחי ישראל, בפני העולם כולו. המתווה הזה מפרק את מונופול הגז והוא יכניס מאות מיליארדי שקלים לקופת המדינה, לרווחה, לבריאות, לחינוך, לצרכים רבים אחרים של אזרחי ישראל".

נתניהו תקף שוב את המתנגדים למתווה הגז ואמר: "הפופוליזם גואה סביבנו. איש לא בדק באופן מעשי את המתווה הזה ועכשיו תהיה אפשרות לעשות זאת. אני אף פעם לא נכנע לפופוליזם. עשיתי הרבה רפורמות שהצילו את כלכלת ישראל מול התנגדות עזה, והיום בפרספקטיבה של 10 שנים, 15 שנה, אפשר לשפוט כיצד כלכלת ישראל זינקה מעלה, וכלכלות אחרות שלא עשו את הרפורמות האלה ולא פעלו כפי שאנחנו פעלנו ונכנעו לפופוליזם - כיצד הן התערערו, חלקן על סף קריסה, ואני יכול לומר גם שבחלקן הגז נשאר מתחת לאדמה. אסור שזה יקרה פה. אני סומך על השכל הישר של אזרחי ישראל ואני מצפה לאחריות מנציגי הציבור. אנחנו נעשה הכל כדי שהגז ייצא מהמים".

כאמור, נתניהו לא הצליח אמש להשיג את הרוב הדרוש בכנסת על-מנת לאשר את העברת הסמכויות לעקוף את הממונה על ההגבלים עסקיים משר הכלכלה לממשלה כולה - והחליט לדחות את ההצבעה בנושא.

ראש הממשלה הנחה לפרסם את מתווה הסדר הגז לציבור ולאפשר דיון ציבורי מקיף על כל חלקי המתווה. נתניהו משוכנע שכאשר ייחשף הציבור לכל פרטי ההסדר ולתועלת הרבה הגלומה בו למשק הישראלי ולביטחון הלאומי, תתמוך גם הכנסת בהצעת הממשלה.
פרוטוקולי הדיונים לגיבוש מתווה הגז הטבעי - 30.6.15 / מסמך
פרוטוקולי הדיונים לגיבוש מתווה הגז הטבע

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  30/06/2015   |   עודכן:  30/06/2015
לילך ויסמן, הדי כהן
+המבקר: המתינו עם אישור מתווה הגז
18:42 30/06/15  |  עופר וולפסון   |   לרשימה המלאה
פנה לשר האנרגיה בבקשה להמתין עם אישור הממשלה למתווה עד שיפרסם את טיוטת הדוח בנושא בימים הקרובים
(מבקר המדינה, יוסף שפירא [צילום: פלאש 90])
+מבקר המדינה יפרסם דוח על מתווה הגז
14:06 30/06/15  |  עופר וולפסון   |   לרשימה המלאה
מנכ"ל המשרד: "טיוטת הדוח תפורסם בתוך ימים, והדוח בתוך שבועות, ותהיה בו ביקורת נוקבת"  ▪  שגריר ארה"ב בישראל ניסע לשכנע הח"כים הערבים לתמוך במתווה הממשלה - ללא הצלחה
(מרזל. תמונה חסרה [צילום: יח"צ])
+אין בארץ שיח ציבורי אמיתי
12:19 30/06/15  |  יורי מור   |   לרשימה המלאה
כלי התקשורת יוצאים מגדרם כדי להכניס למוחנו את המסר שלהם שהפשרה אשר משיגה הממשלה עם חברות הגז - היא גרועה. חמש שנים כרישי העט, לוויתני המיקרופון, תמרי המצלמה ותניני המקלדת הסבירו לנו למה חייבים להכניע את חברות הגז. מצאו והביאו המון מומחים אשר יודעים להסביר שבעלי ההון הם השודדים ולא השמיעו קולות אחרים, לא נתנו להם פתחון פה
(כלי התקשורת סותמים פיות [צילום: איתמר לוין])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ללא תחרות בלוויתן, מחיר הגז גבוה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
אין בארץ שיח ציבורי אמיתי סביב הנושאים הגורליים, יש שטיפת מוח מגמתית, יש קידום אגרסיבי וכוחני של דעותיהם של מספר עיתונאים חצי-מושכלים ויש התלהמות פופוליסטית סביב הסוגיות הבוערות. פופוליסט רוכב על פופוליסט ומדרבן בעזרת פופוליסט שלישי.
30/06/2015  |  יורי מור  |   מאמרים
חמישים שנה ממשלות ישראל לדורותיהן מנסות למצוא מקורות אנרגיה אם זה נפט או פצלי שמן או גז כל דבר שיאפשר לנו עצמאות אנרגטית. כל השנים הללו הלכנו עם פרצוף תשעה באב מאחר שלכל מדינות המזרח התיכון יש מקורות אנרגיה ורק לנו אין כמעט אמרנו כי אלוהים הוא אנטישמי.
30/06/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
הכנסת תצביע הלילה (ב') על העברת הסמכויות בנושא הגז לממשלה, ובתמיכת ישראל ביתנו נראה כי ההצעה תאושר. כידוע, מתווה הפשרה של רה"מ נתניהו ושר האנרגיה שטייניץ עם חברות הגז קבוצת דלק ונובל אנרג'י עדיין לא פורסם רשמית, כך שחברי הכנסת מצביעים אך ורק בהתבסס על דיווחים שקראו בתקשורת. המתווה עדיין לא גובש סופית וגם שרי הממשלה לא יודעים מהם פרטיו, ולכן השר להגנת הסביבה אבי גבאי התנגד אתמול בהצבעה בממשלה בעניין הגז.
29/06/2015  |  לילך ויסמן  |   חדשות
הערות פתיחה: א. אין מאמר זה מתייחס להסכם בעניין הגז ואין כוונתו להביע דעה בנושא. ב. אין מאמר זה רואה ב"ארגונים החברתיים" גוף שמייצג את הרצון של כלל אזרחי ישראל, אלא רק את דעותיהם של העסקנים הפעילים בארגונים אלה, ואין יודע (בינתיים) מי עומד מאחוריהם פרט לעדר התקשורת, אשר שוב שועט באופן אחיד ובכיוון אחד.
29/06/2015  |  רון בריימן  |   מאמרים
בערוץ הראשון מוקרנת סידרתו של ירון דקל על ישראלים יורדים. ניתן היה לצפות שבישראל בעידן שלנו שמצבה הכלכלי של ישראל מעולם לא היה כה טוב תתהפך המגמה והיורדים יחזרו ומספר היורדים החדשים יקטן. כך שהמספר נטו של החוזרים/יורדים לא יקטין את מאזן ההגירה אלא אף יחזקו.
28/06/2015  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il