|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הפסקה ללא עיר

תל אביב חוגגת את עצמה לדעת, גם ביום הולדתה
05/04/2009  |   אלון דהן   |   מאמרים   |   תגובות
לא כבימים עברו. תל אביב [צילום: פלאש 90]

תל אביב של המציאות הנוכחית נפלה קורבן לזרועותיהם הנצלניות של אנשי הבצע נעדרי החזון. היא נאנסת מדי יום על-ידי אחוזי הפשע הגואים בה. תל אביב היום היא עיר הזנות והסמים, היא העיר המזוהה יותר מכל עם הנשים הנסחרות בה, עם הזונות המסורסרות בה, עם הפועלים הזרים המשתכרים למרגלותיה ועם הירושלמים המסתובבים בה כתיירים זרים

קווי הזהות המגדירים את זהותי מעמידים את תל אביב כקונספט אורבני, תרבותי, זהותי, הרחק הרחק ממני השבח לאל. ואולם דווקא מבחוץ, מן הפריפריה הישראלית ניתן לדעתי לשרטט תמונה מדוייקת יותר וממילא עגומה עד בכי, של העיר העברית הראשונה על יופייה וששונה, ועל כיעורה ומחדליה.

תל אביב, חזונם העירוני של בן התרבות הווינאית, בנימין זאב הרצל ושל הוגים ציוניים אחרים, לצד סופרים ומשוררים מופלאים, שאהבו להתרפק ברומנטיקה מצועפת, על מראות הדיונות החוליות שלחופה. שאהבו למולל מילות שיריהם בבתי הקפה שגידלה. שראו מבעד לקצף גלי ימה את היופי הבתולי של ארץ לא כבושה, המחכה לאהוביה לגאול אותה משיממונה האלט נוי לנדי.

שינוי עצום עבר על תל אביב שהפכה עם השנים להרבה יותר מסתם פיסת גיאוגרפיה עמוסת שקיקה וציפיות עתיד. תל אביב הפכה משוליה התכולים של ארץ ים תיכונית, למרכז תרבותי, עירוני, רב-שימושי ומולטי תכליתי המגדל בשוליו ארץ פרובנציאלית. ואכן, כבן לשוליים הישראלים של תל אביב, המבט על העיר המכאיבה והמענגת הזאת הוא מבט מלא סתירות וניגודים.

מלאת יופי אך נעדרת נשמה

בני ובנות הפריפריה הארץ-ישראלית יוצאים לבלות בתל אביב. הם נוסעים לקניות בתל אביב, וקופצים לים בתל אביב. סועדים את ליבם במסעדות תל אביב, ומטיילים בתל אביב לאורך הטיילת. תל אביב העיר היא עיר האורות, הבילויים, הסלבריטאים וכל המי ומי ההופך למין 'מי' שכזה, בגלל שהברנז'ה התל אביבית הבריגה אותו עמוק עמוק אל תוך המוח שלנו באמצעות שליטתה בתקשורת ובניראות הציבורית הכללית.

בעבור השוליים הארץ-ישראלים, תל אביב היא עיר המוזיאונים, האמנות, הספרות, והמוזיקה. עיר ויזלטירית כזאת, עם 'אמנות קונספטואלית' המנסה לשווק את עצמה לדעת באמצעות הפוזה האווטסיידרית, הפרו שלום עכשווית, ניאו ראדקאלית, יעני ליברלית, פוסט אנרכיסטית, מולטי סקסואלית, טראנס דמוקרטית המשומשת. פוזה שהפכה את תל אביב מעיר לקונספט. אפילו במבניה מסגירה את עצמה תל אביב: קונסטרוקציות מפולדות, פוזלות אל אורות המכוניות המבתרות אותה לאורכה ולרחבה במין פזילות מזוגגות זכוכית. שלטי חוצות עם בחורות צעירות מעורטלות צווי אופנה עכשוויים, ומסכי פלאזמה רבי-תמונות המסתירים עמוק עמוק בבטן העיר את מבניה המתפוררים של העיר הישנה המתפוגגת. חלקם משופצים במין שפריץ של יאפיות אמנותית מלאת יופי אבל נעדרת נשמה, וחלקם מועדים להריסה. חוף מבוטן, שמסכי ענק מעטרים אותו, כדי שהים לא יסתיר לאורחי בתי הקפה בטיילת את משחקי המונדיאל.

מזוהמת בזרות ובזרים

תל אביב היא עיר שמציפה את הסכסוך הכללי המחלק את כלל הארץ מן השוליים המזינים אותה. עיון בפוזה התל אביבית מסגיר אף הוא את תרבות השסע והסכסוך. שלטים באנגלית, פאבים איריים, מסעדות עם מאכלים שאף יהודי לא היה מעלה על דעתו לאכול לפני מאה וחמישים שנה, ואלפי אלפים של זוגות עיניים מתבוננות החוצה, אל נמל התעופה בן-גוריון. פתח מילוט יחיד מן הצחנה הלבנטינית. ארץ ישראל היא פריפריה של פריפריה, שוליים הגודלות בשוליה של תרבות שולית. ארץ ישראל שוכנת לגבולה של תל אביב, ואילו תל אביב היא החצר האחורית של תרבות אירופה. אנשיה לא נופשים בראש העין, הם לא מבקרים בדימונה, ודיונות החול התל אביביות הן מושא געגועיהם של הירושלמים בלבד. בעבור התל אביבים, דיונות החול הן פוטנציאל נדל"ני, או מרכז לשיווק מין לעת מצוא. 'הירקון זורם ונשפך לים - הזונות גם' שר דוכין בקולו הזהב, הבעיה היא שכל השפך הירקוני זנותי, קונספטואלי, פוסט אמו הזה הופך לאידיאל תרבותי בעבור מדינה שלמה.

תל אביב של המשוררים ושל האוהבים הייתה נפלאה. היא התקיימה בנקיות דעתם של חולמים והוזים, של רומנטיקנים חסרי תקנה ושל דרימרים מושבעים שעיצבו עתיד מופלא בעיני רוחם. ואולם תל אביב של המציאות הנוכחית נפלה קורבן לזרועותיהם הנצלניות של אנשי הבצע נעדרי החזון. היא נאנסת מדי יום על-ידי אחוזי הפשע הגואים בה. תל אביב היום היא עיר הזנות והסמים, היא העיר המזוהה יותר מכל עם הנשים הנסחרות בה, עם הזונות המסורסרות בה, עם הפועלים הזרים המשתכרים למרגלותיה ועם הירושלמים המסתובבים בה כתיירים זרים שזה עתה גילו ארץ חדשה.

תרבות ואמנות מעוותות

איך יוכלו הוויזלטירים לגלות את ערוות שחיתות עירם. איך יודיעו בראש גיליונות יצירתם אודות זיוף התדמית האינטלקטואלית הקולקטיבית של עדר המטומטמים המרכיבים את ביב השופכין של היצירה התל אביבית ויוצריה. כיצד לספר לאוצרים ולבעלי הגלריות עם העיגולדים, שכל הפוזה הקונספטואלית לא באה לעולם אלא כדי לתת לגיטימציה ליוצרים חסרי כישרון. שגילו שבמקום לצייר אפשר להדביק גזרי עיתונים ישנים על עץ. שבמקום לפסל אפשר להניח אסלה בגלריה. כיצד ניתן להסביר בשיר שכל מה שצריך אומן בתל אביב הוא זוג משקפיים, ו'קונספט טוב'. מילים פוליטיות שמאלניות למשעי. כמה דמעות על 'פליטים פלשתינים', על 'זוועות הכיבוש' ועל 'אלימות המתנחלים'. נטייה הומוסקסואלית מוצהרת, לצד התנערות מכל סממן יהודי, ציוני או ישראלי. פרס אירופי אחד או שניים עבור 'יצירה איכותית' ופוזה קבועה באחד מבתי הקפה, רצוי בשביל העממיות בתל אביב הישנה. תחת מעטה מנצח כזה, לא משנה מה ייצור האומן הוא יהפוך לחידוש שלא היה כמותו בעולם בין לילה. הוא יצולם, יסונטז, יעוכל וישווק כ'פורץ גבולות השמרנות הפוריטנית היודו ציונית', כיוצר חדשן המחבר את הפריפריה האירופית התקועה באונס בלוואנט עם תרבות אירופה הנקייה.

תל אביב של היום מאמצת את פוזת הרטרו. אופניים מעוצבות סטייל 'נערי הפרחים' עם סלסלות קלועות על הסבל. תסרוקות בלתי מוסברות וביגוד יד שנייה או כמו יד שנייה מעוצב ברשלנות מכוונת. ילדים בני עשרה הלומי 'שלום', חלולי תודעה היסטורית, נעדרי זהות עצמית, רוויים עד אחרון גרגירי האי קיו שלהם בשיח 'זכויות מיעוטים' פלשתיני, שהחליף ודחק לחלוטין את שיח החולמים העבריים, הציוני, אל תהום הנשייה.

פוזה נבובה חסרת עומק

העיר העברית הראשונה מתנערת מעבריותה ומתמכרת לעתידה נטול האופק התרבותי בחיקה החם של אירופה המתפוררת

תל אביב חוגגת בתשעה באב, במקומות מסוימים גם ביום השואה. תל אביב מרשה לעצמה לחגוג בימי פיגוע ובחלקים מסוימים גם ביום הזיכרון לחללי צה"ל. תל אביב חוגגת ביום העצמאות וגם באחד במאי. תל אביב חוגגת בסילבסטר, ובחנוכה, בפסח וברמאדאן. תל אביב חוגגת את עצמה לדעת בכל יום ובכל מצב, אפילו ביום הולדתה. עיר ללא הפסקה שהפכה את עצמה מחלום רומנטי להפסקה ללא עיר. העיר העברית הראשונה מתנערת מעבריותה ומתמכרת לעתידה נטול האופק התרבותי בחיקה החם של אירופה המתפוררת. אין לי סימפטיה לאמנות קונספטואלית בתל אביב. אין לי סימפטיה לתרבות הביבים הנשפכת עם הירקון ועם הזונות לים התל אביבי ואין לי סימפטיה לשיח ולתדמית המרכיבים את הפסיפס התל אביבי המורכב בליברליות דלה שמטה, מהרבה חלקים צבועים בצבע אחיד: חילוני, ניאו פלשתיני, אנטי יהודי ואנטי ציוני.

לגבי פרובינציאלי יהודי, ישראלי, ציוני שכמוני המשקיף מבחוץ על פוזת הרטרו הפסיאודו אירופית, תל אביב תישאר מה שהיא. פוזה נבובה חסרת עומק.

הכותב הנו מרצה בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים.
תאריך:  05/04/2009   |   עודכן:  05/04/2009
ד"ר אלון דהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפסקה ללא עיר
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלון דהן
5/04/09 12:37
 
היבא
24/01/10 10:31
2
vfrftrt4443
5/04/09 13:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלחץ המיתון, שאינו מרפה, נאלצו מסעדות לא מעטות במרינה של הרצליה להגיף את שעריהן בפני קהל סועדיהן. אלה ששרדו, נאלצו בלית ברירה, להתיישר עם הקו החדש, ויש אפילו שהצליחו, למרות המצב העגום, להשתדרג. אחת מהן היא "דרבי בר" הוותיקה, הנושקת לחוף הים, ואנו, כמו רבים אחרים, ממשיכים לשמור לה אמונים.
05/04/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
שופטת בית המשפט העליון (בדימ.), דליה דורנר, עלתה מאיסטנבול לארץ בגיל 10. היא למדה משפטים ב"בית ספר הגבוה למשפט וכלכלה" בתל אביב, ולאחר מכן באוניברסיטה העברית. היא פנתה לפרקליטות הצבאית ובין השאר הייתה הסניגורית הצבאית הראשית ומשנת 1974 כיהנה בתפקיד שופטת בית הדין הצבאי לערעורים, תפקיד שהקנה לה דרגת אלוף משנה. עם פרישתה מן הצבא כיהנה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע ואח"כ בירושלים (בין היתר ישבה בהרכב אשר הרשיע את איוון האיום). בשנת 1994 מונתה דורנר לבית המשפט העליון. היא נודעה כפרשנית מרחיבה של חוקי היסוד ושל ההגנות המשפטיות על זכויות האדם. בשנת 2006 נבחרה דורנר לתפקיד נשיאת מועצת העיתונות הישראלית.
04/04/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
במאמרושל חברי ועמיתי עו"ד אריאל לוין "אל תושיבו את האבות על הספסל", תולה המחבר את האחריות להעדר שיוויון בחלוקת אחריות הורית בין אב לאם, בסטריאוטיפ קדום וארכאי לפיו תפקידה הקלאסי, שלא לאמר: "המסורתי" של אם הינו גידול ילדיה, ובלשון עו"ד לוין במאמרו: ”[על האם] לגדל את הילדים, ולכן נפטור [את האם] מעול פרנסתם”.
04/04/2009  |  יורם יהודה  |   מאמרים
כמעט כל חיי אני גר בתל אביב, ליתר דיוק - 43 שנים. קרוב ל-30 שנה מתוכן אני מתגורר בסמוך לכיכר מלכי ישראל. ראיתי כאן הרבה מאוד אירועים, ולצערי הייתי עד גם להרבה חילולי שבת סביב אירועים אלו. אבל כמו חילול השבת של היום - כזה דבר עוד לא ראיתי.
04/04/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
האתר "החושב האמריקני" הציג את הסיפור הזה שהתקשורת האמריקנית והעולמית מתעלמת ממנו. בפגישתם במסגרת ועידת ה-G-20 העניק אובמה למלך הסעודי מחווה שלא נראתה עד היום מנשיא האומה החופשית הגדולה בעולם כלפי שליט ערבי המכיר בסחר עבדים ותומך בג'יהאד. אובמה ניגש למלך הסעודי והשתחווה בפניו. מחווה שאינה משתמעת לשתי פנים אצל הנתינים החיים במשטרי העריצות.
04/04/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il