מפעילי מכשירים הפולטים קרינה יחויבו ברישוי אחת לחמש שנים, במקום אחת לשנה כיום. לצד זאת, יוטלו עונשים פליליים על מי שיפעילו מכשירים כאלו ללא רישיון. אלו הם שניים מעיקרי תזכיר חוק להסדרת העיסוק בקרינה מייננת, שהפיץ (21.9.15) המשרד להגנת הסביבה.
מטרתו של החוק המוצע היא לרכז את הטיפול בנושא תחת קורת גג אחת, כאשר כיום הטיפול מפוצל בין תקנות הרוקחים לבין התקנות לשעת חרום. החוק גם יכניס מודרניזציה בתחום, תוך שהוא מבוסס על מסמך כללים לדרישות בטיחות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.
החוק המוצע קובע חובת רישוי למי שעוסק במקור קרינה, מכשיר קרינה או מתקן קרינה, ולמי שנותן שירות קרינה. דרישת הרישוי, מסביר המשרד, נחוצה להסדרת העיסוק בקרינה מייננת ולשם קיום פיקוח ראוי על מי שעוסק בה. פיקוח על נותני שירות קרינה נדרש גם הוא, כדי להבטיח שימוש בציוד מתאים, מיומנות ורמה מקצועית נאותה בכל הקשור לביצוע מדידות, הערכת מנות קרינה, תחזוקה של מכשירי קרינה ועוד. החוק קובע גם הטלת אגרה תמורת הרישוי, והמשרד אומר שההכנסות מהאגרה יספיקו למימון הפעולות לאכיפת החוק.
החוק המוצע קובע את תנאי הכשירות הנדרשים ממי שמבקש לקבל רישיון, ממי שמבקש להיות אחראי בטיחות קרינה או נותן שירות, וממכון מוכר להכשרה בתחום הקרינה המייננת. דרישות הכשירות, לרבות דרישת ההשכלה, ולגבי שירות למדידת קרינה - דרישה לתעודת הסמכה מטעם הרשות הלאומית להסמכת מעבדות. החוק מסדיר את הליך הרישוי, ובין היתר הוא קובע, כי רישוי ופיקוח על בנייה והפעלה של כור גרעיני ייעשו על-ידי הוועדה לאנרגיה אטומית.
סעיף העונשין המוצע קובע שתי רמות חומרה של עבירות פליליות. ברמת החומרה הגבוהה יותר מוצע לקבוע עבירות של עיסוק במקור קרינה, מכשיר קרינה או במתקן קרינה ללא רישיון או שלא בהתאם לתנאיו, מכירת חומר רדיואקטיבי, מקור קרינה, מכשיר או מוצר שלא לבעל רישיון, אי-מילוי חובות לפי החוק, גרימת מפגע ואי ביצוע הוראות צו לסילוק מפגע. ברמה זו מוצע לקבוע עונש מאסר של שנתיים, ואם הדבר נעשה בנסיבות מחמירות - שלוש שנות מאסר. ברמה הנמוכה יותר מוצע לקבוע עבירות של אי-קיום חובות רישום ודיווח, אי-מסירת פרטים או מסמכים, הטעיה או שימוש בתואר באופן מטעה והעברת רישיון לאחר. עונשן של עבירות אלה יהיה מאסר שנה.