|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
גרסטל. "יש דמוניזציה" [צילום: פלאש 90] גולדברג. בדק והמליץ [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

העדויות העיקריות בפני גולדברג נחשפות * הילה גרסטל דיווחה:

"בניגוד לטענות: סניגורים לא מתלוננים בנציבות על פרקליטים"

גרסטל הציגה נתונים שהפריכו את חששות הפרקליטים מפני שימוש בנציבות ככלי להלך עליהם אימים טוענה: הפרקליטים חוששים מגוף אפקטיבי עם נוכחות ולא רוצים שיגעו בהם
11/10/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות
"אין שימוש מניפולטיבי"
"זה שפרקליט שעומד בבית המשפט מול עבריינים קשים ומול סנגורים לא קלים אין לי מחלוקת. אני יכולה לומר שזה קורה גם לשופטים שמישהו אומר אני אתלונן לנציבות. זה לא יכול להוות שיקול אם צריך ביקורת או לא... אין שימוש מניפולטיבי בנציבות, אין. גם כשיש ניסיון כזה, הוא נבלם על ידינו מפני שאנחנו מעבירים את כל הפניות במסננת דקה"

"גילינו כשל מערכתי"
"דבר מדהים שגילינו אחרי חודשיים שהתחלנו לעבוד, שתלונות פרטניות מציפות כשלים מערכתיים רוחביים. למשל קיבלנו תוך תקופה קצרה כמה תלונות שנוגעות למחלקה אחת בפרקליטות, אנשים שאין ביניהם קשר כל אחד שולח תלונה, אתה רואה שיש בעיה במחלקה ספציפית זאת. אז זה מציף לנו כשל מערכתי. וגילינו זה כשל מערכתי כללי"

"לא מחפשים על טעויות"
"אם פרקליט או שופט עושה עבודתו נאמנה, ואם הנציב עיניו בראשו ויודע להבחין בין [התלונות], וגם הנהלים לא מאפשרים לסטות, יודע להבחין בין תלונת סרק לבין תלונת אמת, אז פרקליט לא צריך לחשוש. אמרתי להם את זה מפורשות פנים אל פנים: כל אדם שעושה - טועה. לא מחפשים על טעויות סתם. רופא טועה, שופט טועה, אנו בני אדם, זה מותר. לא מזה צריך לחשוש. צריך לחשוש מהתנהגות לא תקינה, מחריגה מהנורמות שמצופות מפרקליט"

השקרים של לימור פלד
לאחר פרסום המלצותיו של אליעזר גולדברג פרסמה יו"ר ארגון הפרקליטים, לימור פלד, תגובה ארוכה ובין היתר כתבה בה: "במהלך הדיונים בפני השופט גולדברג העבירה הנציבה את הדיון לפסים אישיים והשתלחה בפרקליטות ובהנהלתה ובארגון הפרקליטים". לדבריה, הארגון דרש מהשרה איילת שקד ומהיועץ המשפטי יהודה וינשטיים "לקיים בירור מיידי בהתנהלות זו", והמלצותיו של גולדברג מחזקים את דרישתו.

הפרוטוקולים של הופעותיה של גרסטל בפני גולדברג, המובאים כאן במלואם, מבהירים שפלד שיקרה. לא היו השתלחויות ולא היו פסים אישיים. פשוט לא היו.

חמור מכך: ארגון הפרקליטים טען שהמלצותיו של גולדברג מהוות ניצחון לעמדתו. אולם כאשר רואים בפרוטוקולים שהארגון דרש לפרק את הנציבות או לכל הפחות למנוע ממנה לבצע ביקורות פרטניות - ברור שהוא נחל תבוסה מוחצת. כאשר מי שמייצגת את פרקליטי המדינה משקרת בצורה כזאת, המסקנות חייבות להיות עגומות מאוד.

נציבות הביקורת על הפרקליטות אינה משמשת ככלי לניגוח פרקליטים בידי סניגורים, שכן כמעט כל הפניות אליה מוגשות בידי אזרחים מן השורה או ארגונים שונים. כך אמרה הנציבה, הילה גרסטל, בהופעתה בפני השופט בדימוס אליעזר גולדברג, שבדק את עבודת הנציבות. דבריה של גרסטל, בשתי ישיבות שהתקיימו ביוני ובאוגוסט 2015, מתפרסמים כאן לראשונה.

"התלונות שמוגשות אלינו הן לא של סניגורים שרוצים להלך אימים על פרקליטים. ממש לא. ובפרספקטיבה של 15 חודש, אפשר לראות את סוג התלונות שמוגשות. אני מניחה שחלק מהעניין זה שגם סניגורים מבינים את מה שאולי הפרקליטים לא מבינים, שאנחנו לא כלי שרת בידי מנגחי שלטון החוק, לא למטרה הזאת הוקמנו ולא למטרה זו אנחנו נמצאים כאן. אין תלונות של סניגורים כמעט בכלל", אמרה גרסטל.

לדבריה, יש "דמוניזציה של אפשרות של עשיית שימוש [בנציבות נגד פרקליטים]. זה לא קורה, לא עושים בנו שימוש לפגוע בפרקליטות. ממש לא. אנחנו גם יודעים להבחין. יש הבדל אם אדם אומר באולם אתלונן לגרסטל, ובין אם באמת מתלונן. ב', אם תלונה מתקבלת. זה לא נעצר פה, הם לא מגישים. אומרים אתלונן, אנשים בעידנא דריתחא אומרים דברים שלא מתכוונים".


"תלונות פרטניות מציפות בעיות מערכתיות"


גרסטל הדגישה: "זה שפרקליט שעומד בבית המשפט מול עבריינים קשים ומול סנגורים לא קלים אין לי מחלוקת. אני יכולה לומר שזה קורה גם לשופטים שמישהו אומר אני אתלונן לנציבות. זה לא יכול להוות שיקול אם צריך ביקורת או לא... אין שימוש מניפולטיבי בנציבות, אין. גם כשיש ניסיון כזה, הוא נבלם על ידינו מפני שאנחנו מעבירים את כל הפניות במסננת דקה".

לדברי גרסטל, מאבקו של ארגון הפרקליטים נגד הנציבות דווקא קיבע את מעמדה והביא לעלייה חדה במספר הפניות אליה בשנת 2015 בהשוואה לשנת 2014. היא ציינה: "בכל ביקורת אנו מגלים כשלים שטעונים תיקון. באתי לתפקיד עם חשיבה חיובית, שאני באה לתקן, לא באה להרוס, לא לקלקל, אני באה ממקום של שמירה על שלטון החוק ולא הריסת שלטון החוק".

בנושא הביקורת המערכתית אמרה גרסטל: "בחרנו נושאים שכל נושא נוגע עד שורשים של המדינה שלנו". לטענתה, ביקורת מערכתית בלבד ללא ביקורת פרטנית - כפי שדרש ארגון הפרקליטים - תהיה ביקורת נכה. עוד ציינה, כי רוב התלונות הפרטניות שהוגשו לנציבות, היו למעשה תלונות מערכתיות.

"דבר מדהים שגילינו אחרי חודשיים שהתחלנו לעבוד, שתלונות פרטניות מציפות כשלים מערכתיים רוחביים. למשל קיבלנו תוך תקופה קצרה כמה תלונות שנוגעות למחלקה אחת בפרקליטות, אנשים שאין ביניהם קשר כל אחד שולח תלונה, אתה רואה שיש בעיה במחלקה ספציפית זאת. אז זה מציף לנו כשל מערכתי. וגילינו זה כשל מערכתי כללי", הוסיפה גרסטל. כך אירע גם לגבי היחסים בין הפרקליטות לבין המכון לרפואה משפטית, עליהם עומדת הנציבות לפרסם דוח.


"יש שינוי בהתנהלות"


על עמדת ארגון הפרקליטים אמרה גרסטל: "מה שאותם מעניין זה שלא יגעו בהם, שלא יהיה מצב שאני פונה לפרקליט בשם משה כהן. הם אומרים: אנחנו שלוחים של המערכת הזאת, כל מה שאנחנו עושים אנחנו עושים מכוח המערכת, אל תגעו בנו אישית, יש לכם תלונות, תפנו לממונים עלינו... אבל זה אבסורד, יש מצבים שאי-אפשר לפנות לפרקליט המחוז. אם פרקליט מסוים לא נתן חומר חקירה, התלונה היא ספציפית". לדברי גרסטל, "אני רואה את השינוי שהנוכחות שלנו בשטח עושה. יש שינוי בהתנהלות. גם ביקורות מערכתיות וגם תלונות פרטניות עושות שינוי לטובה".

בהתייחסה לחששות הפרקליטים מתלונות שווא, אמרה גרסטל: "אם פרקליט או שופט עושה עבודתו נאמנה, ואם הנציב עיניו בראשו ויודע להבחין בין [התלונות], וגם הנהלים לא מאפשרים לסטות, יודע להבחין בין תלונת סרק לבין תלונת אמת, אז פרקליט לא צריך לחשוש. אמרתי להם את זה מפורשות פנים אל פנים: כל אדם שעושה - טועה. לא מחפשים על טעויות סתם. רופא טועה, שופט טועה, אנו בני אדם, זה מותר. לא מזה צריך לחשוש. צריך לחשוש מהתנהגות לא תקינה, מחריגה מהנורמות שמצופות מפרקליט".

בנוגע לטענות הפרקליטים בנוגע לריבוי הגופים המפקחים עליהם, אמרה גרסטל: "אם יש כל כך הרבה גופי ביקורת כמו שהם טוענים, השאלה מה אכפת לכם שיהיה עוד גוף אחד? התשובה כנראה היא שבמתכונת הקודמת לא היה אף גוף ביקורת אפקטיבי. החשש מגוף זה שהוקם, שהוא יהיה גוף אפקטיבי עם נוכחות, עם התייחסות יותר רצינית ויסודית כי הוא גוף ייעודי שרואה את התמונה השלמה. לא חושבת שצריך לחשוש מזה. צריך לברך על זה".


"לפרקליט יש יותר כוח משופט"


גרסטל סיפרה: "כשנכנסתי לתפקיד, נפגשתי עם שופט שהיה בפרקליטות. הוא אמר לי משפט שקצת הפתיע אותי: תדעי לך שאנחנו חושבים שלשופטים יש כוח, לפרקליטות יש הרבה יותר כוח מאשר לשופטים. הוא אמר לי: עוד תראי, לפרקליטות יש כוח אדיר, אולי הכוח הכי גדול במדינת ישראל.

"[הנציבות היא] גוף ביקורת ייעודי על פרקליטות שלא בא ממקום רע ורצון להרוס, אלא ממקום של לשמור על גבולות הכוח, כוח לא מרוסן זה סכנה למשפט, לדמוקרטיה. היום עובדה שיש גוף כזה שעצם קיומו מפחיד, כי מעשית כמו שאדוני אומר לא תלינו עוד אף אחד בכיכר העיר, לא ערפנו ראשו של אף אחד. עובדה שיש כזה חשש, זה אני חושבת שזה יגרום לזהירות, לאחריות, לאי ניצול לרעה של הכוח וזה משהו שהוא טוב. אני מגינה על הגוף למרות שלא יזמתי אותו. פשוט היום ברור לי שאי-אפשר להגזים בחשיבותו".
ישיבה עם נציבת הביקורת / פרוטוקול
הופעתה הראשונה של הילה גרסטל בפני אליעזר גולדברג בנוגע לנציבות הביקורת על הפרקליטות
ישיבה עם נציבת הביקורת / פרוטוקול
הופעתה השנייה של הילה גרסטל בפני אליעזר גולדברג בנוגע לנציבות הביקורת על הפרקליטות

תאריך:  11/10/2015   |   עודכן:  11/10/2015
איתמר לוין
+"נציבות הביקורת צריכה להיות כפופה ליועהמ"ש"
13:00 11/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פרקליט המדינה התנגד בתוקף לביקורת פרטנית, אלא במקרים נדירים עליהם יחליט היועץ המשפטי  ▪  הזהיר: התהליך יכול חלילה להרוג את הפרקליטים
(ניצן. גוזל מזמנו [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
+הפרקליטים ביקשו לבטל את נציבות הביקורת
12:51 11/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בהופעתם בפני גולדברג לא הסתפקו נציגי הפרקליטים בדרישה להימנע מביקורת פרטנית  ▪  הזהירו: קיומה של הנציבות יחליש את המערכת, יהפוך אותה לגוף הססני וביורוקרטי ויפגע באמון הציבור
(אגמון. "פגיעה קשה בתפקוד")
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"בניגוד לטענות: סניגורים לא מתלוננים בנציבות על פרקליטים"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
11/10/15 18:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
שופטת בית המשפט למשפחה בתל אביב, מירה דהן, התעלמה מראיות חד-משמעיות של אדם ולא נתנה משקל הולם לקשיים ניכרים שעלו מגירסתה של אחותה - קובע (24.9.15) בית המשפט המחוזי בתל אביב.
11/10/2015  |  יואב יצחק  |   חדשות
פלשתיני הוחזק במעצר בלתי חוקי במשך 26 יום בשל רשלנות של הפרקליטות. כך עולה מהחלטתו של שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, צבי סגל, לבחון את האפשרות לשחררו לחלופת מעצר בשל מחדל זה.
11/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
שרת המשפטים, איילת שקד, והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אינם מתחייבים למלא את המלצותיו של השופט בדימוס אליעזר גולדברג בנוגע לנציבות הביקורת על הפרקליטות. בהודעה משותפת שפרסמו (יום ה', 8.10.15) לאחר הגשת חוות הדעת הם אומרים, כי "האמור בחוות הדעת ייבחן בכובד ראש ובאופן יסודי ומעמיק, בטרם יתקבלו החלטות בנושא.
08/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
ארגון הפרקליטים מיהר להוציא הודעה לפיה חוות הדעת של אליעזר גולדברג היא הישג עבורו: לא ניתן המודל הנוכחי של נציבות הביקורת, התלונות יוסדרו בחוק ויהיו במקרים מצומצמים. יו"ר הארגון, לימור פלד, אף טענה שחוות הדעת קובעת שהנציבות פעלה ללא בסיס חוקי, והשתלחה בצורה בוטה בנציבה הילה גרסטל.
08/10/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
נציבות הביקורת על הפרקליטות תוסמך לבדוק תלונות פרטניות על פרקליטים ויתר מייצגי המדינה בערכאות, אם יש בהן חשיבות ציבורי. ההחלטה בדבר החשיבות הציבורית תהיה נתונה כל כולה בידי הנציב, כאשר הוא לא יבדוק תלונות פליליות (שיועברו ליועץ המשפטי לממשלה) ולא יבחן את שיקול דעתו של הפרקליט או המייצג. כך ממליץ (יום ה', 8.10.15) שופט בית המשפט העליון בדימוס, אליעזר גולדברג.
08/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
פגם חמור בניהול הליך בידי לארי-בבלי  /  איתמר לוין
המדינה מבקשת ענישה בלתי סבירה  /  איתמר לוין
מזוז יעיין בפרוטוקול מינוי הקרובים לדיינים  /  איציק וולף
כן, ביקורת פרטנית  /  איתמר לוין
"לא בבעיות אלא בפתרונות"  /  איתמר לוין
הסדר לא מוסדר  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il