פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) מצליחה בדרך כלל לסיים את הטיפול בתיקים בתוך שנה, ועומדת בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה בנושא זה שפורסמה באוגוסט 2010. עם זאת, אותרו מספר ליקויים - חלקם רוחביים בפרקליטות בכלל - המחייבים תיקון כדי למנוע ככל הניתן עינוי דין העלול להיגרם בשל עיכוב בקבלת ההחלטה האם להעמיד את החשודים לדין. כך אומרת (יום ב', 12.10.15) נציבת הביקורת על הפרקליטות,
הילה גרסטל, בדוח על קצב הטיפול בתיקים בפרקליטות מיסוי וכלכלה.
גרסטל מציינת, כי כוונתה המקורית הייתה לבחון את הנושא בכל הפרקליטויות, אך לבקשתו של פרקליט המדינה,
שי ניצן, היא דחתה לינואר 2016 את הביקורת ביתר פרקליטויות המחוז, כדי לאפשר לניצן לטפל בנושא עליו הוא שם דגש מאז נכנס לתפקידו. עוד היא מציינת לטובה את פרקליטת המחוז, ליאת בן-ארי שווקי, אשר "טביעות אצבעותיה הניהוליות באות לידי ביטוי חיובי בשינויים החלים במחוז מאז שנת 2012". גרסטל גם אומרת, כי חלק מהליקויים כבר תוקנו בעקבות הביקורת, ומביעה תקווה שהתייחסות חיובית זו תהיה נחלתן של יתר הפרקליטויות.
הביקורת התייחסה לתיקי הכנה (מב"ד) בשנים 2014-2013 לפי מספר קטגוריות: תיקים בסטטוס הכנה אשר לא התקבלה לגביהם החלטה כלשהי בפרקליטות עד תום 2014; תיקים שבמהלך תקופת הביקורת הוגש בהם כתב אישום ביחס לחשוד אחד לפחות; תיקים שבמהלך תקופת הביקורת נסגרו במחוז כלפי חלק מהחשודים. יעד ביקורת מרכזי היה בחינת משך זמן הטיפול בתיקים, ממועד קבלת התיק בפרקליטות ועד מועד מתן ההחלטה בעניינם של החשודים בתיק, בהתחשב ב"עצירות טיפול", קרי: אירועים בחיי התיק אשר משהים את טיפול הפרקליטות בתיק, כגון השלמת חקירה המבוצעת על-ידי הגוף החוקר או עריכת
שימוע לחשוד, אשר משך התרחשותם אינו בא במניין הימים.
כאמור, ברוב התיקים מתקבלות החלטות בתוך 12 חודשים (לא כולל עצירות טיפול). לצד זאת, איתר צוות הביקורת בפרקליטות מיסוי וכלכלה מוקדי סיכון בטיפול בתיקי הכנה, שהעיקריים שבהם:
• משך זמן הטיפול בתיקים שנפתחו לפני מועד תחולת הנחיית היועץ הוא בלתי סביר (40 חודשים בממוצע).
• קיים פער בלתי סביר בין מועדי קבלת ההחלטה בעניינם של כלל החשודים בתיקים מרובי חשודים, ואי עמידה במועד הקבוע בהנחיית היועץ בתיקים אלה.
• העדר תרגום של הנחיית היועץ להנחיות ונהלים פנימיים המגבשים מדיניות סדורה בנושא המבוקר, לרבות מנגנונים תומכים.
• תיעוד לוקה בחסר בתיקי הפרקליטות, אשר אינו מאפשר לבצע מעקב בלתי-תלוי מהימן אחר משך זמן הטיפול בתיק ולקיים מנגנוני בקרה ודיווח מיטביים. בין היתר, אין דיווח של הפרקליטים על העדר עמידה בלו"ז בשל עצירת טיפול ואין תיעוד מלא על עצירות הטיפול.
יש תיקים שהגיעו ב-2009
החלת הנחיית היועץ רק על תיקים שהגיעו לפרקליטות לאחר אוגוסט 2011, מובילה לקיצור משך זמן הטיפול בתיקים "חדשים", מבלי להבטיח טיפול בתיקים "ישנים" הממתינים זמן רב לבירור דין. אף שבמהלך תקופת הביקורת ולאחריה ניכר מאמץ מוגבר לסיים את הטיפול בתיקים "ישנים", בין התיקים הישנים נמצאו תיקים שנפתחו בפרקליטות מיסוי וכלכלה במהלך 2009 ועד לביצוע הביקורת טרם התקבלה החלטה לגביהם, אומרת גרסטל. לדעתה, חובה להחיל את הנוהל גם על תיקים שנפתחו לפני פרסומו.
בעיות רוחב נוסף שאיתרה גרסטל: אין מדיניות ברורה המבטיחה כיום, כי השלמות החקירה יבוצעו ביעילות המרבית ובפרק הזמן הקצר ביותר האפשרי. העדר המדיניות עשוי לאפשר התמשכות משך זמן הטיפול בתיק, באופן שעלול לגרום לעינוי דין לחשודים. אין אחידות בהתייחסות ההנחיה לגורם שלפיו ייבחן משך זמן הטיפול - התיק או החשודים בתיק. לדעת גרסטל, יש לעמוד בלוח הזמנים של הנחיית היועץ בהתייחס לכלל החשודים בתיק, ולא בהתייחס רק לאלה שהתקבלה לגביהם החלטה לסגור את התיק או להגיש כתב אישום במועד ההחלטה הראשונה.
יש לפרסם הנחיה מעודכנת
גרסטל ממליצה שניצן יפרסם בהקדם הנחיה מעודכנת בנושא משך הטיפול בתיקים. עליה להתייחס בין היתר לנושאים הבאים: תיקים שנפתחו לפני 1.9.2011, תוך מתן דגש לסיומם הדחוף; החלת המועדים הקבועים בהנחיית היועץ לגבי כל חשוד בתיקים מרובי חשודים; אופן הפעולות הנדרש בתיקים מרובי עבירות (ביצוע בקרה ופיקוח על סיווג העבירה החמורה ביותר); הסדרת אופן הטיפול המיטבי בתיקים בהם נדרשת השלמת חקירה וקיום בקרה על עבודת הרשות החוקרת בביצוע השלמת החקירה; הבטחת תיעוד מלא במערכת המחשב תנופ"ה של עצירות טיפול והחלטות בעניינם של חשודים.
מומלץ שתפורסם הנחיה כתובה של בן-ארי, שתחייב את כלל הדרגים בפרקליטות מיסוי וכלכלה לאופני הפעולה האופרטיביים הנדרשים להגשמת מדיניות ראויה בנושא המבוקר. יש לעמוד בהנחיית היועץ באמצעות חובת דיווח באשר לתיקים המצויים בעצירות טיפול והסיבות לכך, ומעקב עיתי אחר תיקים אלה. מומלץ שניצן יפעל באופן מיידי לגיבוש דוח שנתי כזה.
יש לוודא, כי מתבצעת בקרה מהותית לכך שהעבירה המסווגת היא העבירה החמורה ביותר בתיק. קיימת משמעות יתרה לעניין זה, בשל העובדה שבפרקליטות מיסוי וכלכלה מרבית התיקים הם תיקים בהיקף גדול, בהם נחקרים חשודים רבים באזהרה בגין חשד לביצוע עבירות רבות ומגוונות. אי-סיווג נכון משפיע באופן ישיר על קביעת מועד סיום הטיפול.
מומלץ לבצע בקרה על רשות החקירה בעניין עצירות טיפול מסוג השלמת חקירה כדי למנוע סחבת: יש לשקול קיום מעקב שוטף של ראשי המחלקות אחר ביצוען של השלמות חקירה; וכן מתן קריטריונים להשלמת חקירה משני סוגים: כזו העוצרת טיפול וכזו שאינה מחייבת עצירת טיפול בתיק.
מומלץ להחיל את מנגנון הדיווח, הפיקוח והבקרה שבהנחיית היועץ גם על תיקים שנפתחו לפני תחולתה, כדי להבטיח שמשך זמן הטיפול בהם יתקצר למינימום האפשרי ויקוצר עינוי הדין הנגרם לחשודים. מומלץ לקדם ולאכוף כהנחיה מחייבת את המדיניות הפנימית אשר הונהגה על-ידי בן-ארי (מאפריל 2015), לפיה לאחר קיום ישיבת השימוע, יחויבו הפרקליטים המטפלים להמליץ על אופן סיום התיק עבור כלל החשודים בתיק.