השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, ח"כ
אריה דרעי, אומר כי לא תקציב המדינה לא יאושר מבלי שיונהג מע"מ אפס אחוזים בתחבורה הציבורית. בדיון שקיימה ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, התחייב דרעי: "הכוונה היא שזה יופעל בחקיקה כבר ב-2016, ואני מקווה שיהיה סיכום בימים הקרובים". לבקשת איגוד מוניות השירות, אמר דרעי כי ישקול החלת מע"מ 0% גם על ענף זה.
דרעי הסביר כי תוכנית ביטול המע"מ עלתה לפרק לאחר שהתברר שהורדת המע"מ על מוצרי יסוד לא תגיע לכיסו של הצרכן אלא בעיקר למוסדות הגדולים ופחות לכיסם של החלשים. השר אמר כי הוא דוחה את הצעת משרד האוצר, כפי שהוצעה לו על-ידי שר התחבורה, לוותר על מע"מ 0% בתמורה למימון רפורמת התעריפים גם בשירות הבין-עירוני, ואמר כי אם האוצר הצליח למצוא מימון במיליארדים להורדת המע"מ באחוז, אין ספק שיצליח למצוא את המימון לשלב ב' של רפורמת התעריפים הזולה.
הרפורמה הבין-עירונית לא נראית באופק
מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב, ביקש לדעת כמה תעלה רפורמת התעריפים הבין-עירונית והאם יש לוח זמנים ליישומה. אחד הנוכחים קרא שמדובר ב-250 מיליון שקלים, ונציג האוצר, מורן מזור, שסירב לנקוב בסכום, אישר שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים. בכך סתר מזור את עצמו, לאחר שבדיון אחר בוועדה לפניות הציבור של הכנסת טען כי הרפורמה היא ללא עלות משום שבחלק המקומות התעריף יוזל ובחלק יתייקר. הוא טען שנושא הרפורמה הבין-עירונית מורכב מדי ליישום משום שאי-השקעת משאבים ברפורמה עלולה לגרום לעיוותים ולבעיות בתחבורה הציבורית. הנוכחים בוועדה ניסו להקשות וביקשו להבין האם אין כאן "מריחה" והתחמקות מצד האוצר. דרעי עקץ אותו ואמר: "אתם נשמעים כמו שדולה שבאה לגייס כסף".
יושב-ראש הוועדה, ח"כ
דב חנין, בירך על היוזמה להוריד את המע"מ על התחבורה הציבורית ואמר כי הוועדה תומכת בה בהתלהבות משום שהיא פשוטה, אחידה, חדה וברורה ועליה להיות בנוסף לרפורמת התעריפים, משום שהמשמעות היא שמדינת ישראל אומרת לציבור - "סעו בתחבורה ציבורית".
לא הכל יתחיל ב-1 בינואר
מנהל האגף הכלכלי ברשות תחבורה ציבורית, רן שדמי, אמר כי היעד של
משרד התחבורה הוא להפעיל את רפורמת התעריפים כבר ב-1 בינואר 2016, כשבשלב הראשון תחול הרפורמה במטרופולינים הגדולים, שיקבלו אופציה לחוזי חופשי-חודשי, חופשי-שבועי וחופשי-יומי. בניגוד להבטחות קודמות, החלת טעינת הערך הצבור בכרטיסי הרב-קו לא תיכנס לתוקף ב-1 בינואר כמתוכנן, אלא בהמשך - כאשר הערך הצבור יונהג תחילה באוטובוסים ובשלב הבא גם ברכבות. שדמי חשף עיכוב נוסף ביישום: השלמת הנהגת מעבר בין אמצעי תחבורה במשך 90 דקות תהיה רק במרס-אפריל 2016.
סגנית ראש עיריית תל אביב,
מיטל להבי, הוסיפה כי אי-שוויון תחבורתי מנציח אי-שוויון חברתי, וטוב יהיה אם האוצר יפרוס בפני הוועדה את העלויות של הסובסידיה לנסיעות בתחבורה הציבורית ולא רק את ההשקעות בתשתיות וברכישת אוטובוסים. מזור לא חשף את הנתונים.
14.5 שקל פער בין הצפון למרכז
מנהל פורום תחבורה ציבורית בתפוז, אלן טנמן, מחה על חוסר השוויוניות בתעריפים ושאל מדוע עבור נסיעה בין רעננה לירושלים הוא משלם 25 שקלים בעוד שעבור אותו מרחק משלם נוסע מחיפה לעכו 39.50 שקלים - 14 שקלים וחצי יותר! הוא גם שאל מדוע קריית שדה התעופה, אליה נוסעים עובדים רבים מגוש-דן, נמצאת בטבעת השנייה, כך שנוסעים שיבקשו לנסוע מפתח תקוה לתל אביב במהירות דרך צומת אל על מבלי לעבור ברחוב ז'בוטינסקי הסואן לא יידרשו לשלם יותר. רן שדמי אישר כי קריית שדה התעופה נמצאת בטבעת השנייה אך הבהיר כי התעריף בינה לגוש-דן יהיה 10.90 שקלים. שדמי הוסיף כי מלבד מודיעין עילית שתיכלל גם בטבעת גוש-דן וגם בטבעת ירושלים, יזכו גם אשקלון ומצפה רמון ליהנות משתי טבעות - זו של גוש-דן וזו של באר שבע.
היו"ר חנין אמר כי צריך להשלים את הרפורמה בנסיעות בין-עירוניות ולכלול את מוניות השירות כחלק בלתי נפרד מהתחבורה הציבורית. הוא הדגיש כי הוועדה אינה מסתפקת במה שנאמר בדיון ותדרוש הבהרות מהגורמים השונים.