משרד התחבורה וחברת יפה נוף נאלצו להשעות את הודעתם על ביטול של כרטיסי מעבר לנוסעים מזדמנים (המשלמים במזומן ולא באמצעות כרטיסי רב-קו).
זאת בעקבות עתירה מנהלית שהגיש (יום ד', 11.11.15) תושב חיפה צבי דביר, במטרה לעצור את הביטול של ההסדרים הקיימים, בנימוק כי הם פוגעניים ואינם מידתיים. הבקשה לצו ביניים נקבעה לדיון דחוף היום (ב') בשעה 13:30. ב״כ המשרד הסביר כי טרם נחתם צו פיקוח מחירים המאפשר את ביטול ההסדרים לנוסעים המשלמים במזומן.
ללא דיון ציבורי
דביר סבור כי השאלה היא, האם משרד התחבורה ויפה נוף יכולים להחליט על-דעת עצמם, ללא דיון ציבורי וללא הסמכה בחוק, כי מעתה והלאה ייאסר על הציבור לשלם במזומן בעבור כרטיס נסיעה בתחבורה הציבורית? לדבריו, הצעד הנוכחי הוא במחצית הדרך בין מתן האפשרות להשתמש במזומן עבור נסיעות בודדות, לבין ביטול מוחלט של האפשרות לשלם במזומן במערך התחבורה הציבורית. ההחלטה הנוכחית פירושה כי נוסעים מזדמנים, הקונים את כרטיס הנסיעה במזומן, יקבלו שירות חלקי, וייאלצו לשלם כפליים עבור אותה נסיעה.
ההסדר של כרטיסי מעבר קיים במטרופולין חיפה מאז שנת 2008, ומערך התחבורה הציבורית תוכנן ומבוסס על מעבר נוסעים בין קווי התחבורה הציבורית. בהתאם להחלטה, החל מיום ראשון הקרוב, נוסעים מזדמנים לא יוכלו לנצל את מערכת התחבורה הציבורית כפי שהיו רגילים מזה שנים רבות. כלומר, נוסעים מזדמנים יזכו בשירות חלקי בהשוואה לנוסעים בעלי כרטיס רב-קו.
העותר אומר עוד כי הביטול גורם לפגיעה מיוחדת באוכלוסייה חלשה - אזרחים הגרים בשכונות פריפריאליות אליהן מגיעים מספר מצומצם של קווי תחבורה ציבורית (לדוגמה, חליסה, נווה פז, תל עמל) ובאוכלוסייה מבוגרת.
עוד הסביר כי מעבר לחוסר הסמכות בהליך קבלת ההחלטה, ההחלטה נובעת משיקולים זרים של "חינוך הציבור". כדי למנוע כל אפשרות של דיון ציבורי גם לאחר פרסומה וטרם כניסתה לתוקף, הוחלט כי הביטול ייכנס לתוקף באופן מיידי, בתוך חמישה ימי עסקים מיום הפרסום.
העותר אינו עו״ד, והגיש את העתירה בדחיפות ובבהילות לבדו, מכיוון שלא ניתנה לדבריו לציבור שהות להיערך לשינוי. דביר: "קשה מאוד למצוא עו״ד שייקח על עצמו משימה כבדה של הכנת עתירה מנהלית ולימוד החומר - והכל בתוך ימים ספורים. החלטתי להגיש את העתירה בעצמו, כעותר ציבורי, הנפגע מההחלטה אך מבקש להציג את האינטרסים של כלל הציבור".
לקראת הדיון התברר כי כדי ביטול כרטיסי המעבר למשלמים במזומן אינו אפשרי ללא תיקון של צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי השירות באוטובוסים ומחירי נסיעה ברכבת מקומית), התשס"ג-2003 (סעיף 17(א)(8) לתוספת הראשונה לצו: "מחירי נסיעה בודדת בכרטיס נייר, כרטיסיית הנחה, ומנויים במקומות המפורטים להלן, כוללים מעברים בין כל קווי השירות הפנימיים במטרופולין חיפה, חיפה פנימי, קריות ומעברים ביניהם ובלבד שהנסיעות מתבצעות תוך 90 מועד הנסיעה הראשונה כנקוב בכרטיס"). צו מתוקן טרם נחתם, ולכן ביטול האפשרות לשלם במזומן עבור נסיעות המשך נעשה בהיעדר סמכות! בעקבות זאת, משרד התחבורה החליט להשהות את השינוי עד לתיקון הצו.
שעה שההחלטה בוטלה, ואם וכאשר ייחתם צו המאפשר את הביטול של שימוש במזומן בתחבורה ציבורית, זאת תהיה החלטה של שר התחבורה. העתירה התייתרה ולכן נמחקה בהסכמת הצדדים ללא צו להוצאות.