|
הרכבת הקלה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
|
|
|
|
|
בכירים במשרד האוצר החלו לבחון בשבוע האחרון את האפשרות לקנות בחזרה (Buy-Back) את מיזם הרכבת הקלה בירושלים, כך פורסם ביומון כלכליסט.
על-פי הדיווח של הכתב ליאור גוטמן, הרכישה תתבצע תוך מימוש סעיף בחוזה שנחתם לפני כמה שנים בין משרדי האוצר והתחבורה ליזם - חברת סיטיפס, ולפיו המדינה תוכל לפדות את הזיכיון שניתן בזמנו לתקופה של 30 שנה תוך מתן פיצוי לבעלי האחזקות העיקריים. אפשר שהפיצוי יחושב על-ידי הכפלת הרווח הנקי הידוע האחרון של הזכיין — כ־11.4 מיליון שקל לשנת 2015 — בתקופת הזיכיון שנותרה למימוש, בתוספת היוון מסוימת שתיקבע בזמן הרכישה בחזרה.
הרקע לרעיון הוא שהתוואי הנוכחי של הקו (האדום) מפסגת זאב דרך מרכז העיר ועד להר הרצל עומד בפני הארכה משמעותית של הקו עד לשכונת נווה יעקב ובית החולים הדסה, מ-14 ק"מ לכ־22 ק"מ. נכון להיום סיטיפס מפעילה 23 רכבות, והארכת הקו דורשת רכישה של עוד 30-40 קרונות חדשים עם מערכות הפעלה נלוות.
על-פי הדיווח, לספקית הקרונות הנוכחית אלסטום יש אפשרות חוזית לספק את שאר הקרונות הדרושים, אך לאחרונה ישנו מבוי סתום במגעים לרכישתם בין אלסטום למשרדי האוצר והתחבורה. באוצר אומרים כי או שאלסטום תקזז מהצעתה שעומדת על כ־370 מיליון אירו עשרות מיליונים, או שהמדינה תצא למכרז רכישה חדש. מנגד יש הטוענים שאלסטום מסוגלת לשפר את הצעתה, כאשר יציאה למכרז תתקע את הארכת הקו בשנתיים. אולם באוצר מעריכים שמפעיל חדש, שייבחר לאחר רכישת המיזם, כבר ימצא את הדרך לתפעל את הקו המוארך עם הקרונות החדשים בעלות נמוכה יותר. נימוק נוסף לרכישה של המדינה הוא ההתרחבות העתידית של הקו הירוק של הרכבת, לכן באוצר רוצים לצאת למכרז ולמצוא גוף שיפעיל את שני הקווים יחד.
בכלכליסט נכתב כי עלות הפיצוי ליזמים עלולה לנוע בין 285 ל־400 מיליון שקל, שאותם ניתן לפרוס גם לתקופת החוזה שנשארה (25 שנים).