|   15:07:40
דלג
  יובל קרניאל  
מרצה בכיר שותף מייסד בפירמה קרניאל ושות׳
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

קוד אתי חדש לרשות השידור

הצעת ועדת האתיקה של מליאת רשות השידור בראשות ד"ר יובל קרניאל שאושר על-ידי ועדת האתיקה [י"ג באייר תשס"ט, 07.05.2009]
22/05/2009  |   יובל קרניאל   |   מקורות   |   תגובות


הגדרות

המשדר/ השדר – עיתונאי, עורך, מנהל ועובד, וכל אדם המועסק או משתתף בהכנה ובפרסום של משדרים ברשות השידור, בטלוויזיה ברדיו או באינטרנט, וזאת בין שהוא עובד בין שאינו עובד, בין שהוא משתתף קבוע ובין שהוא זמני.

תוכנית בעלת אופי אישי – תוכנית, משדר או פינה, אשר הוגדרה על-ידי עורכיה, באישור העורך הראשי של רשות השידור, כתוכנית בה ניתן לבטא דעה אישית של המשדר.

אובייקטיביות

נבחין בשידורים הבחנה ברורה ככל האפשר בין דיווח עובדתי לבין הבעת דעה, פרשנות או ניתוח של מידע.

דברי תגובה, פרשנות או הערכה יצוינו כאלה, וככלל יובאו בשם אומרם.

בתוכנית העוסקת באירועים חדשותיים, היסטוריים או בדמויות היסטוריות או כיוצא באלה, לרבות דרמה וסרטים תיעודיים, נוודא כי התוכנית בנויה באופן שהצופה או המאזין הסביר יהיה מסוגל להבחין בין העובדות ההיסטוריות המקובלות, לבין דמיון, פולקלור, הומור, וכיוצא באלה דברים החורגים מן העובדות.
שילוב חומר תיעודי או ארכיוני, לרבות חדשותי, בתוכניות בידור, ייעשה כך שיהיה אפשר להבין שהדברים הוצאו מהקשרם המקורי או שניתנה להם משמעות או פרשנות חדשה בתוכנית זו.

איזון

בנושא בעל משמעות ציבורית יש לתת בשידורים ביטוי נאות ומאוזן לדעות השונות הרווחות בציבור ולא להעדיף דעה מסוימת על פני דעה אחרת.

כדי לקיים איזון במשדרים העוסקים בנושא שבו רווחות דעות שונות בציבור, נביא בדרך כלל בתוכנית אחת לפחות שתי דעות שונות עיקריות, ולא ניתן העדפה לדעה כלשהי על פני דעה אחרת - מבחינת היקף הזמן הניתן לשידורה, מבחינת מועד השידור, מבחינת מתכונת ההגשה בתוכנית לרבות התנאים הטכניים (כגון איכות הקול, ובטלוויזיה גם איכות התמונה, רקע, איפור, תאורה, צורת ישיבה וכדומה) או מכל בחינה אחרת.

בהעדר אפשרות להביא במסגרת אותה תוכנית יותר מדעה אחת, או במקרה ששיקולים מקצועיים הכתיבו הבאת דעה אחת בלבד באותה תוכנית, יש להודיע במהלך התוכנית שקיימות דעות נוספות, ולתת הזדמנות הולמת להבעת דעה שונה בתוכנית אחרת שתשודר זמן סביר לאחר התוכנית הראשונה. יש לוודא שבמשך עונת השידורים ייווצר במשדרים איזון נאות של ביטוי הדעות השונות הרווחות בציבור בעניין הנדון.

ראוי להימנע מלשתף אישים פוליטיים או בעלי עניין אחרים ב תוכניות שאינן עוסקות בתחום עשייתם הציבורית.

בכל משדר שבו מופיעה אישיות פוליטית או ציבורית, יש לציין באופן ברור את שיוכה המפלגתי או הסיעתי או את הגוף שהיא מייצגת, לפי העניין.

נקפיד על איזון בבחירתם של דוברים, מגיבים ופרשנים, על-פי כישוריהם, מיומנותם והדעות שהם מייצגים ונציגם באופן ברור לרבות ציון שיוכם המוסדי והמקצועי ותחום מיומנותם כגון, תואר אקדמי, חברות במפלגה וכדומה; בפנייה אליהם, נקפיד על איזון מבחינת השימוש בתארים, הסגנון, מספר הפניות וכו'.

יש להקפיד על ההוראות האלה במיוחד בתקופת בחירות.

אלימות וסבל

לא נשדר אלימות או סבל אנושי קשים במיוחד אלא אם כן הם חלק בלתי נפרד מנושא המשדר ובתנאי שאין הם עוברים בעליל את גבול הנסבל בעיני אדם סביר בנסיבות העניין.

לא נשדר אלימות קשה, לרבות אלימות מינית או מילולית, ואף אלימות לשם השגת מטרה חיובית או עידוד לאלימות, אלא אם הם מהווים חלק בלתי נפרד מעלילה ובתנאי שאין הם עוברים את גבול הנסבל על-ידי צופה או מאזין סביר.

כאשר העניין הציבורי מחייב להראות תמונות זוועה כגון גוויות, אברים קטועים, שלוליות דם וכדומה, יש לעשות זאת בקצרה ובהקשר המתאים. אין לחזור על תמונות קשות שוב ושוב.

לא נשדר משדר הכולל קרבות יזומים בין בעלי חיים אלא אם כן מדובר במשדר שנועד להתריע על התופעה ובמינון ההכרחי או אם מדובר בתוכנית מדע העוסקת בטבע שצולמה בסביבתם הטבעית של בעלי החיים.

על משדר הכולל קטעי אלימות או סבל אנושי יש להודיע לציבור מראש.

יש להימנע מקטעי אלימות במיוחד במשדרים אשר סביר להניח שגם ילדים יצפו בהם או יאזינו להם. לפיכך גם קדימונים המשודרים בשעות שבהן ילדים נוהגים לצפות או להאזין, לא ייכללו בהם קטעים שיש בהם אלימות.

הייתה תוכנית מסוימת מתאימה לצפייה או להאזנה לצופים או למאזינים מעל גיל מסוים בלבד, יצוין הדבר בכל פרסום או סקירה כאמור וכן ייעשה שימוש בהודעת קריין ובאמצעות סימול גרפי מקובל.

אמצעים פסולים

אין להשתמש לשם השגת מידע באמצעים פסולים כגון הטרדה, הקלטה נסתרת, איומים, התחזות או תחבולה, אלא אם קיים עניין ציבורי מובהק במידע, בהעדר דרך סבירה אחרת להשיגו, לאחר החלטה של העורך האחראי.

העורך האחראי יתיר הקלטה נסתרת והתחזות רק אם שוכנע כי מטרת הפעולה הינה לחשוף ביצוע פעילות לא חוקית או לא מוסרית אשר יש עניין ציבורי בחשיפתה, או אם קיימות נסיבות אחרות המצדיקות נקיטת פעולה כאמור.

לא נשדר משדר שנעשה בדרך של הקלטה נסתרת או התחזות לשם בידור, אלא אם ניתנה הסכמה בכתב של האנשים המופיעים במשדר.

בשידור של הקלטה נסתרת או התחזות לשם בידור ובתוכניות בידור הכוללות גם שחקנים וגם משתתפים מקריים יש להבהיר מיהו משתתף מקרי ומיהו שחקן.

בהכנת תוכניות בידור הכוללת הקלטה נסתרת והתחזות יש להימנע מתקיפה, מהטרדה, או מפגיעה אחרת במשתתפים.

יש לסקר את האירועים ולא ליצור אותם. למשל, לא נעודד ולא נשדר התנהגות המבוימת על-ידי אנשים עקב הקלטה.

במשדרים בכלל, ובתוכניות ריאליטי בפרט נקפיד על כבוד האדם, ולא נעודד התנהגות אלימה או אנטי חברתית הפוגעת בכבודם ובפרטיותם של המשתתפים, או בציבור.

אסור להכריח מקורות מידע למסור מידע או לאיים עליהם בשום דרך, אולם אפשר לומר להם את עיקרי המידע שיפורסם ולציין שהפרסום עלול לפגוע בהם.

אסונות וטרור

רשות השידור תקפיד לסקר אסונות ואירועי טרור באחריות כדי שלא לסכן חיי אדם, ותימנע מסיקור סנסציוני ומעורר בהלה.

ידיעות בדבר מצב בריאותם של נפגעים באסון ישודרו רק בהסתמך על מקור רפואי מהימן ובציון זהותו.

לא יפרסמו שמות, קולות, תמונות העלולות לזהות את הקרבן או כל פרט מזהה אחר של נפגעים באסון, אלא לאחר שהודעות בנידון נמסרו למשפחות הנפגעים.

לא נשדר צילום מזהה של נפגע באסון בלא הסכמתו או - במקרה שהנפגע איננו בחיים או שאי-אפשר לקבל את הסכמתו - בלא הסכמת בני משפחתו, אלא אם קיים עניין ציבורי מובהק בכך.

סטייה מהוראה זו תיעשה רק באישור העורך הראשי במקרים חריגים בלבד, כגון כאשר ההודעה לקרוב משפחה מתעכבת זמן בלתי סביר מפני שאי-אפשר לאתרו או כאשר אי פרסום שמות נפגעים יוצר בהלה או שמועות שווא מזיקות בקרב הציבור.

בשידור ידיעה על אסון שלא היו בו נפגעים ייפתח השידור בציון עובדה זו.

בעת אירוע טרור, פיגוע מיקוח, כגון חטיפת מטוס, לקיחת בני ערובה וכדומה, או בעת מיקוח באמצעות איום בהתאבדות, יש להיזהר זהירות יתרה שלא לשדר דבר העלול לסייע למבצעי הפיגוע.

הבעת דעה, במפורש או במשתמע, בדבר האחראים או האשמים באסון, מותרת רק אם היא מבוססת על עריכת תחקיר יסודי.

ביום שאירע בו אסון כבד בעל משמעות לציבור כולו, יש להימנע משידורו של משדר אשר עלול להתפרש כזלזול באסון או בנפגעים בו.

דיוק ואמינות

לא נשדר דבר שאינו אמת, אינו מדויק או מטעה.

נבדוק את נכונות המידע במקורות המהימנים ביותר בנסיבות העניין וננקוט אמצעי זהירות סבירים להבטחת הדיוק ואמינות המידע.

יש לוודא שכל מידע וכל ציטוט או הבאת דעה בשם אדם בשידוריו יהיו הוגנים, מהימנים, נכונים ומדויקים. לשם כך אין לשדר משדר הכולל מידע עובדתי אלא לאחר שננקטו אמצעים סבירים כדי לאמת את המידע המובא בו בדרך של בדיקה או השוואה עם מקור מהימן אחר.

במקרה של מידע שיש בו כדי לפגוע באדם כלשהו, ייעשה כל מאמץ סביר לברר את הידיעה עם אותו אדם וכן עם מקור מהימן אחד נוסף לפחות, בטרם יפורסם המידע. אם המידע מוכחש יצוין באופן ברור דבר ההכחשה.

גם אם שידור מסוים עלול להידחות בשל הצורך באימותו ייעשה האימות כאמור.

כחלק מחובת הדיוק יש גם לוודא שכל העובדות הרלוונטיות הובאו בחשבון. במשדר הכולל מידע שאינו שלם או עדכני, או שיש ספק בנכונותו, אם מחמת שלא היה די זמן לאמתו ואם מטעם אחר, יש לציין זאת במשדר.

בעת שידור נתון המצריך הערכה או אומדן, נסתמך על הערכת גופים או רשויות שעיסוקם בכך, ובהעדר הערכה כזאת נשתמש במונחים כלליים בלבד. בשידור מידע שמקורו בעיתון או באמצעי תקשורת אלקטרוני, יש לציין את מקור המידע ואת מועד פרסומו.

בהבאת מידע יש לציין את שמו ואת זהותו של בעל הדבר ואת נגיעתו לנושא המידע המשודר, וכן ראוי לציין, ככל שהדבר ידוע, אם מוסר המידע הוא בעל עניין אישי, מסחרי, פוליטי, או אחר, במישרין או בעקיפין, בשידור המידע.

בשידור העוסק בסקרי דעת קהל או בדיווח על תוצאותיהם, יש לבדוק היטב את זהות מזמין הסקר ואת מהימנותו, את המקצועיות של עורך הסקר, גודל המדגם שנבדק, שיטת העבודה וכן כל פרט אחר אשר עשוי להצביע על אמינות או אי אמינות הסקר. כמו-כן יש לדווח במשדר על תוצאות הסקר בצורה מדויקת, ובכלל זה לציין את זהות מזמין הסקר.

בשידור משדר העוסק במשאלי רחוב נציין במשדר כי אין מדובר במדגם מייצג וכי מדובר במשאל מקרי.

פרסום נאומים ודיוני בית משפט, ומובאות מדוחות רשמיים, פרוטוקולים וכו' חייבים להיות מדויקים והוגנים. יש לציין את המקור, לא להשמיט קטעים רלוונטיים, לא לעוות את המשמעות ולא להוציא דברים מהקשרם.

הגינות

רשות השידור תנהג בהגינות גם כלפי ציבור הצופים או המאזינים, גם כלפי המשתתפים בתוכניות וגם כלפי עמיתים למקצוע.

המעוניין לשתף אדם בתוכנית הכוללת ראיון, דיון או בתוכנית בידור, יודיע לו מראש כל פרט הנוגע להשתתפותו בתוכנית, אשר ידיעתו נדרשת למשתתף באופן סביר לשם מתן הסכמתו להשתתף או לשם היערכותו לראיון, כגון: מטרת התוכנית, מטרת ההשתתפות בתוכנית, מקומו בה, זהות המראיין או המנחה, המשתתפים הנוספים בתוכנית אם ישנם, הערכת הזמן המוקצב ומועד משוער וצורת שידור התוכנית, לרבות האם תשודר התוכנית בשלמות או לאחר עריכה והאם תשודר בשידור ישיר. אנו נבצע את התוכנית ונשדר אותה בהתאם לפרטים שהודענו למשתתף מראש. בתוכניות שבהן נדרש אלמנט ההפתעה יש לנהוג בהגינות. הציג המשתתף מראש דרישה מסוימת לקיום ההשתתפות ולא הודיע לו המשדר כי אין הוא מקבל את הדרישה, תבוצע ותשודר התוכנית בהתאם לאותה הדרישה.

סירב אדם להשתתף או שקבע להשתתפותו תנאים אשר לדעת העורך הינם בלתי סבירים ובעקבות כך החליט העורך לוותר כליל על ההשתתפות או על עריכת הראיון, ניתן להודיע במשדר, בהקשר מתאים בלבד, על סירוב כאמור.

התנה המשתתף את הסכמתו בתנאי מהותי, כגון התעלמות מנושא בעל עניין ציבורי רב, ראוי לציין זאת בפתח שידור התוכנית או הראיון ולהודיע על כך למשתתף מראש.

בעת ביצוע הראיון יש לשמור על איפוק, לשאול שאלות ענייניות באופן לא פוגע ולאפשר למרואיין לומר את דברו - הכל במגבלות הזמן ונושא הראיון.

במשדר הכולל שחזור או בידוי של אירוע דרמטי העלול לעורר בהלה, כגון שחזור של אזעקה, גיוס פתע וכדומה, יש לציין, באופן ברור, כי אין מדובר באירוע המתרחש בזמן השידור.

אין לכלול במשדרים מסר הנקלט מתחת לסף המודעות (סובלימינאלי).
הגינות כלפי עמיתים למקצוע והדין בנושאים אלה מחייבים בין היתר שמירה על זכויות יוצרים, הימנעות מהעתקה בלא לציין את מקור הדברים ומתן קרדיט הולם ליוצרים ולעובדים.

הטעם הטוב

ראוי להשתמש, ככל האפשר, בלשון נקייה, באופן שלא יהיה בשידור כדי לפגוע פגיעה לא הכרחית ברגשות כלל הציבור, קבוצה מסוימת, דת מסוימת או אדם מסוים.

שמירה על הטעם הטוב משמעותה בין היתר הקפדה על תרבות הדיון והשיחה ועל כבודם של המתדיינים. ראוי להקפיד על שימוש תקין ונכון בשפה העברית.

שידור שיש בו תיאור מגע מיני, ערום, רמיזות מיניות, אלימות או תמונות קשות אחרות ייעשה לאחר בחינה של אופי התיאור, הקשרו לתוכנית ושעת השידור, מתוך התחשבות בנורמות המקובלות בחברה הישראלית.

במקרים המתאימים יש לציין בכל פרסום ובעת השידור כי התוכנית מתאימה לצפייה או להאזנה לצופים או למאזינים מעל גיל מסוים בלבד. נשמור על כבודם של בעלי מומים או אנשים מוגבלים בכל מגבלה אחרת.

יש להקפיד על כיבוד גוף האדם לא רק בחייו, אלא גם במותו.
במשדר העוסק בדת נתאר את הדת האמורה באופן ענייני, בהגינות ובלי לשפטה, לטוב או לרע, לעומת דתות אחרות.

אין לנצל את השידור להטפה, לעשיית נפשות לדתות ולאמונות, או לפגיעה ברגשותיהם של מאמינים.

הצלת חיים

החובה החלה על כל אדם להושיט עזרה לאדם הנתון לנגד עיניו בסכנה חמורה ומידית לחייו או לשלמות גופו, חלה גם על שדר בעת פעילותו המקצועית והעיתונאית.

השם הטוב והפרטיות

אין לפגוע בשמו הטוב או בפרטיותו של אדם ללא הסכמתו אלא אם קיים עניין ציבורי בכך, ובמידה המתחייבת.

יש להימנע מביזוי או מפגיעה בכבודו ובשמו הטוב של אדם ולהימנע מהאשמות בלתי מבוססות.

יש להימנע מפרסום פרטים אישיים על אדם או על בני משפחתו אם אין בהם עניין לציבור או שאינם רלוונטיים לנושא הדיווח.
לא ישדר הקלטה של חקירה או שיחזור (משטרתי או של כוחות ביטחון אחרים) שלא בהסכמת המוקלטים אלא כשיש בהם עניין ציבורי מובהק המחייב את השידור.

בשידור תכנים, לרבות ראיון או קטעי ראיון שהוקלט שלא בסמוך לשידורו, נציין בבירור כי מדובר בשידור חומר מן הארכיב וכן נציין את תאריך ההקלטה.

בהכנת משדר טלוויזיה אשר מצולמים בו עוברים ושבים אשר אינם קשורים לסצינה המשודרת, ראוי להבהיר במידת האפשר לאותם עוברים ושבים כי הם עלולים להיראות בשידור ולהדגיש במשדר, בכתב או בעל-פה, כי לעוברים ולשבים אין כל קשר לנושא המשדר. במקרה שההבהרות כאמור הן קשות מאד לביצוע, רשאי העורך הראשי לאשר שידור המשדר ללא מתן ההבהרות הנ"ל.

במשדר בו מדובר באנשים שאינם בין החיים, ראוי ליידע את השארים הקרובים ולהשתדל לשתף עמם פעולה בתחקיר ובאיסוף החומר, אולם אין להסכים לזכות וטו שלהם על המשדר כולו או על חלקים ממנו.

התייעצות, בירור ופרשנות

בכל מקרה של ספק יש להתייעץ עם העורך הראשי ולפעול לפי הוראותיו.

העורך הראשי רשאי להביא נושא מסוים או שאלה עקרונית לבירור לפני ועדת האתיקה של הרשות ויפעל לפי הנחיותיה.

זכות התגובה

'נפגע' - אדם שהשידור פוגע בו אישית או במקרה של אדם שנפטר קרובו.
'פגיעה' - נזק ממשי או חשש לנזק ממשי לגופו של אדם, לנפשו, לרכושו, לשמו הטוב, לכבודו או לפרטיותו.
'תגובה' - הכחשה, תיקון או הבהרה של פרט לא נכון, מטעה או לא מדויק או של דברים שהוצאו מהקשרם.

העומד לשדר משדר אשר לכאורה יש בו משום פגיעה באדם, ינקוט בצעדים סבירים על-מנת לברר ולקבל תגובתו של האדם לפני השידור ולשדר את התגובה ביחד עם המשדר הפוגע.

נפגע אשר פנה תוך זמן סביר ממועד השידור כדי למסור את תגובתו אנו נשדר את התגובה. אורך התגובה ייקבע תוך התאמה לאופי הפגיעה ומהות התגובה.

התגובה תנוסח בקצרה, בתמציתיות ובאופן ענייני. תגובה אשר לא תנוסח באופן האמור ניתן לשדרה באופן מקוצר ומתומצת ובלבד שלא יהיה בקיצור או בתמצות כדי לשנות את תוכנה.

את התגובה נשדר במשדר המתאים הקרוב ביותר האפשרי בנסיבות העניין, במועד ובהבלטה דומים ככל האפשר לאלו שבהם שודר המשדר הפוגע.

העומד לשדר משדר אשר לכאורה יש בו משום פגיעה חמורה באדם, ובמיוחד משדר הכולל תחקיר לגבי אדם מסוים או מספר בני-אדם, יתן לנפגע הודעה על קיום המשדר מראש, ויקצה במסגרת המשדר זמן סביר, בנסיבות העניין, להופעת הנפגע ולהצגת עמדתו באשר בנושא הפגיעה. סרב הנפגע להגיב במסגרת המשדר ניתן לשדר את התוכנית תוך ציון הימנעותו של אותו גוף מהבעת עמדה או דעה כאמור.

חולים ונפגעים

לא ישדרו הקלטה או פרט מזהה של חולים או נפגעי עברות אלימות או עברות מין, לרבות מפגרים, אלכוהוליסטים או מכורים לסמים, באופן העלול לזהותם, אלא אם התקבלה הסכמתו של מי שמוסמך לתתה, אם קיים עניין ציבורי בכך, ורק במידה המתחייבת; בהעדר הסכמה לשידור כאמור, לא נשדר הקלטות או פרטים מזהים כאמור, אלא אם כן קיים עניין ציבורי מובהק בכך, ובמידה המתחייבת.

במשדר שמשתתפים בו פגיעים יש להימנע מלחשוף את זהותו של המשתתף בדרך של עיוות הקול, ובשידורי טלוויזיה - אף בדרך של הצללת פנים, צילום מן העורף וכדומה, אלא אם התיר זאת מראש המשתתף. מקרים נוספים של פגיעים: המרואיין מתיירא מפגיעת עבריינים; המרואיין הוא בעל מראה חיצוני קשה או מעוות, כגון בעל כוויות קשור הערה: קשור - לא ברור או בעל מום קשה, ועוד.
ביקש חולה או נפגע לחשוף את זהותו, נעשה כן אלא אם כן קיים טעם ממשי להימנע מכך.

לא נדגיש בכל דרך שהיא מום כלשהו באופן דיבורו או בהופעתו של מרואיין, למעט אם ביקש זאת המרואיין במטרה להצביע על מצוקתו או הישגיו.

חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת

רשות השידור תשרת בכל משדריה, בנאמנות ובאחריות, את עקרונות חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, לרבות הזכות לבטא דעות חריגות ולא אהודות.

חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת הם עקרונות יסוד בישראל, הנחשבים לציפור הנפש של הדמוקרטיה. עקרונות אלה מובילים את השיקולים בקיום השידורים, בקביעת תוכנם ובהכרעות בשאלות המתעוררות בקשר לשידורים.

לא נמנע מלשדר מידע שקיים עניין ציבורי בשידורו.

במיוחד אין להימנע משידור מידע כאשר קיים לכאורה או למראית עין חשש כי בהימנעות כזו אנו משרתים אינטרס של פרט או גוף, בניגוד לשיקולים המקצועיים.

מידע שקיים עניין ציבורי בשידורו ויש להביאו לשידור, הוא כל מידע שיש חשיבות, תועלת או ערך בהבאתו לידיעת הציבור, או מידע שהציבור עצמו מעוניין לקבל, למעט התעניינות בעלת אופי רכילותי מובהק. למשל, גילוי של עבירה פלילית, חשיפה של התנהגות אנטי חברתית, מידע שיש בו הגנה על בריאות הציבור, שלומו ורווחתו או מניעת הטעיה של הציבור על-ידי אדם או גוף כלשהו, וגם מידע ודעות שיש בהם העשרה, השכלה, תרומה לגיבוש עמדות, ולקבלות החלטות הנוגעות לחייו של הפרט.

חיסיון

לא נמסור פרטים על זהותו של אדם שמסר לנו מידע או את המידע שנמסר לנו, אם מוסר המידע מסרו על סמך הבנה שזהותו לא תיחשף, או שמידע מסוים לא ישודר, או כל הבטחה דומה.

לא ייעשה כל שימוש אחר במידע שנמסר לפרסום תחת חיסיון.

יש להעדיף תמיד מקורות הנכונים להזדהות ויש לציין את המקורות למידע ככל שהדבר ניתן; כאשר אין מקורות גלויים, יש לבחון היטב את הגורמים המבקשים להסתתר תחת חיסיון ואת מניעיהם. גורמים אלה עלולים להטעות את הציבור.

לוויות

נימנע מהקלטה או שידור של לוויה שאיננה לוויה ממלכתית אלא אם כן קרובי הנפטר הסכימו לכך מראש; במקרה שביקשו קרובי הנפטר כי ההקלטה או הסיקור ייעשו באופן מסוים, ייעשה מאמץ סביר להיענות לבקשתם.

אין לראיין את משפחת הנפטר וידידיו בשעת הלוויה ולא להקליטם מקרוב, אלא בהסכמתם.

לא נסייע לגורמים שונים לנצל לוויה לשם העברת מסרים פוליטיים.

ברגיל, אין להטריד קרובים ו/או מקורבים לנפטר בבקשות להתראיין. אם מתקיים ראיון בהסכמת המרואיין יש לגלות התחשבות מיוחדת בעת קיום ראיון עם משפחת הנפטר בסמוך למועד הפטירה.

משפט

לא נפרסם שמות חשודים או עצורים או את פרטיהם המזהים, ללא הסכמתם בטרם הובאו לפני בית המשפט, אלא אם קבע העורך הראשי שיש עניין ציבורי בפרסום או בשידור כאמור.

לא נקליט ולא נשדר אסירים בבית הסוהר או עצורים בבית המעצר ללא הסכמתם, אלא אם קיים עניין ציבורי מובהק בכך ובמידה המתחייבת.

שודרה ידיעה על מעצרו של אדם או החשדתו ולאחר מכן שוחרר אותו אדם או הוסר ממנו החשד, נשדר ידיעה על שחרורו או על הסרת החשד ממנו, ככל האפשר במידה דומה של הבלטה שבה שודרה הידיעה על מעצרו או החשדתו.

שודרה ידיעה על אישומו של אדם ולאחר מכן זוכה אותו אדם בדין, נשדר ידיעה דומה באופן הולם על הזיכוי .

עבריינים יוצגו ככאלה במשדרים, ולא ככוכבי תרבות או מושא לחיקוי. יש להיזהר מלפאר את העבריין או העברה, ולציין בשידור את הנפגעים והנזק שגרם לחברה.

רשות השידור מכבדת את העיקרון היסודי שכל אדם הוא חף מפשע, אלא אם הרשיע אותו בית משפט.

אין לגזור דינו של חשוד, עצור או נאשם, ויש להימנע מלהוסיף על עונשם. בפרסום עליהם יש לזכור גם את הסבל העובר על בני משפחתם ולהמעיט בפרטים העלולים לפגוע ישירות בהם ובמהלך חייהם התקין כגון ציון מקום המגורים של משפחתם או מקום הלימודים של ילדיהם.

יש להקפיד על איזון בשידור ידיעות על דיונים משפטיים. נציג את עמדות כל הצדדים. במקרה שמדובר בשלב דיון שבו טרם הוצגה עמדת כל הצדדים (כגון: טרם הוגש כתב הגנה או טרם ניתנה תגובה לכתב אישום שהוגש) יודגש הדבר. אין לנסות להשפיע על תוצאות המשפט.

ניגוד עניינים: אינטרסים ועיסוקים נוספים

לא יעמוד שדר במצב שבו יש חשש לניגוד עניינים בין חובתו לרשות השידור ולציבור לבין כל אינטרס אחר.

לא יעסוק עיתונאי בכל עיסוק, עבודה, שירות, יחסי ציבור, פרסומת ואיסוף מודעות המעוררים חשש או מראית עין לניגוד אינטרסים ולהטעיית הציבור.

כל שדר אשר חושש שיש לו עניין אישי כלשהו, במישרין או בעקיפין, בנושא מסוים יביא את הדבר לידיעת העורך האחראי.
אין לבקש ואין לקבל טובת הנאה בקשר לעניין הכרוך במילוי התפקיד ברשות, במיוחד לא ממפרסמים, דוברים, שדולנים (לוביסטים), אנשי יחסי ציבור, וגופים מסוקרים.

ניגוד עניינים: שימוש לרעה

לא ייעשה שימוש לרעה במעמד, בתפקיד או בכוח לשדר או להימנע מלשדר.

לא יהיה בשידורים תוכן שיש בו כדי לקדם, במישרין או בעקיפין, את עניינם האישי, הכלכלי או הציבורי, של עובדי הרשות המשדרים בה, המממנים אותה או אחראים לה, אלא אם כן קידום העניין כאמור הוא תוצאה נלווית הכרחית לשידור המשודר, שלא מתוך מטרה לגרום לקידום כאמור.

לרשות כוח רב בהעלאת נושאים לסדר היום הציבורי או בהורדתם ממנו, בהבלטה ובקידום אנשים, קבוצות אנשים, חברות כלכליות, מוסדות וארגונים - או בחסימת דרכם לכלי התקשורת.

השדר יפעל באופן מקצועי וחסר פניות ולא ייתן כל ביטוי לדעותיו האישיות, או לדעות של נתוני חסות ומפרסמים ולא יפעל בדרך שעלולה להשתמע ממנה נקיטת עמדה מצדו בנושא שנוי במחלוקת, אף לא בדרך של העדפה בשידור, הימנעות משידור, שימוש במינוח לשוני שיש בו הבעת עמדה, בדרך של הדבקת תוויות, בדרך של הסמכת נושא לנושא בעריכה, בדרך של הבעת פנים בטלוויזיה, בהגיית מילים, או בכל דרך אחרת.

בתוכניות שאינן חדשות או יומני חדשות, בתוכניות בעלות אופי אישי אפשר להביע דעות והשקפות עולם. במקרים אלה תוצג עמדה אישית ככזו, מתוך הפרדה ברורה בין עובדות לדעות, ובהקפדה יתרה על העדר ניגוד עניינים ושמירה על הגינות כלפי המחזיקים בדעה שונה. על הרשות חלה חובה לשמור במשדריה על איזון כולל, גם במקרים של הבעת דעות אישיות של עובדיה או של משדרים אחרים מטעמה.

יש לגלות שיקול דעת ועצמאות מקצועית, ולמנוע ולו למראית עין השפעת אינטרסים פוליטיים, כלכליים או אישיים של כל גורם אחר כגון מפרסמים, חברות כלכליות, אנשים או גופים פוליטיים וגופים שלטוניים.

לא נשתמש למטרה לא עיתונאית במידע שהגיע אלינו במסגרת העבודה העיתונאית או התפקיד או בזכות קשרים הנובעים מהתפקיד.

פרסום סמוי

לא יופיע בתוכניות תוכן שיווקי, פרסום סמוי או פרסום אגב. הפרסום בחסויות, בתשדירי שירות או בפרסומות יהיה גלוי ויוצג ככזה לציבור.

יש להקפיד במיוחד על איסור פרסום סמוי בתוכניות חדשות, אקטואליה ותעודה. אין לשלב ולחשוף בשידורים מוצרים, שירותים, מותגים או גופים מסחריים, אלא במידה המזערית החיונית לשידור ולטובת האינטרס הציבורי, וזאת גם אם לא התקבלה כל תמורה או טובת הנאה מאותו גוף.

קטינים וילדים

בתוכניות ילדים וכן בשעות שבהן סביר להניח שצופים או שמאזינים גם ילדים, יש לגלות התחשבות מיוחדת בהם והקפדה יתירה על כל כללי האתיקה ולהימנע מלשדר משדרים העשויים לפגוע בהם.

יש להימנע משיתוף ילדים בתוכניות בנסיבות העלולות לפגוע בהם.
ראיונות עם קטינים ייעשו בדרך כלל לאחר קבלת הסכמת הוריו או אפוטרופוסו של הקטין לקיום הראיון ותוכנו, אלא אם קיים אינטרס ציבורי לכך. במהלך הראיון יש לשים לב שלא לנצל את גילו הצעיר של הקטין וחוסר ניסיונו ולהיזהר מפגיעה אפשרית בפרטיותו בשמו הטוב או בטובתו של הקטין.

אין לשתף ואין לראיין קטין עד גיל 14 בנושא אישי העוסק בו, או בבני ביתו, או בנושא אחר אשר עלול לפגוע בקטין או במשפחתו, אלא בהסכמת הוריו ובאופן שלא יביך אותו או את בני משפחתו, כאשר קיים אינטרס ציבורי ובמידה הראויה.

שוויון ואיסור אפליה

אין לציין במשדר מוצאו של אדם, עדתו, דתו, גזעו, לאומיותו, מעמדו החברתי או מגבלותיו, השקפתו הפוליטית, השתייכותו הארגונית, קרבתו המשפחתית לאדם או העדפותיו המיניות כאשר ציון כזה עלול לפגוע באדם, אלא אם כן יש בפרטים אלו משום נגיעה עניינית לנושא המשדר ולתוכנו.

יש איסור מוחלט על שידורים שיש בהם הסתה לגזענות, לאפליה או לפגיעה ממשית באדם או בקבוצת בני אדם, על-רקע השתייכותם לדת, גזע, לאום, מין, עדה, אורח חיים או מוצא.

תחרויות ומשדרי פרסים

לא נשדר משדר תחרות או פרס אשר איננו מושתת כלל על ידע, זריזות מיומנות ומאמץ אישי אלא על המזל בלבד. המשחק והתחרות במשדרים, לרבות בתוכניות מציאות, יהיו הוגנים, ולא תהיה בהם הטעיה או ניצול לרעה של המשתתפים או של הציבור.

במשדר שבו המאזינים או הצופים אמורים להתקשר לאולפן או לשלוח הודעות בדרך אחרת יש להקפיד על תנאים הולמים והוגנים כדי לתת שירות לפונים.

תיקון טעויות והתנצלות

נפלה טעות בעת משדר המשודר בשידור ישיר, נתנצל ונתקן את הטעות ככל האפשר בתוך אותו המשדר. במשדרים אחרים ישודרו התנצלות ותיקון בהזדמנות המתאימה הראשונה אחרי גילוי הטעות.

תקשורת מקוונת והידודית (אינטראקטיבית)

כללי האתיקה יחולו גם על אתרי האינטרנט והפעילות המקוונת וההידודית של רשות השידור.

עם זאת הרשות מכירה בכך שאזרחים, גולשים ומשתתפים אחרים במסגרות האלה אינם כפופים בעצמם לעקרונות האתיקה ואינם מכירים אותם. הרשות מכבדת את ערכי חופש הביטוי, האנונימיות והפרטיות המקובלים בשירותים האלה, ולא תפגע בשיח החופשי המתפתח בהם, אלא לטובת אינטרס ציבורי ממשי, ובמידה המתאימה.

תאריך:  22/05/2009   |   עודכן:  22/05/2009
ד"ר יובל קרניאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, נאם (יום ד', 13.5.09) בוועידת שוק ההון. בנאומו, התייחס למצב הכלכלי הקשה, אך אמר שכיום התחזיות כבר אופטימיות יותר. בנוסף, לאחר ארבע שנים בתפקיד, וכשנותרה לפניו עוד כשנה לסיום הקדנציה, רמז כי ימשיך לקדנציה נוספת.
13/05/2009  |  סיון כרמון  |   מקורות
לפני כמה שבועות, כאשר ראיתי את הפרסומות והטיזרים לכינוס זה, שהתפארו בהתייחסם לכל מיני צמדים של דמויות, "לא תפגשו את האדונים האלה מעל שום בימה אחרת", חשבתי לעצמי - מילא, אלה מהלכי שיווק שגרתיים של הכינוס של "גלובס". בינתיים התקדרו השמים וסופה מתחוללת מעל ראשי.
13/05/2009  |  דני דנקנר  |   מקורות
להלן עיקרי ממצאי דוח הבדיקה:
30/04/2009  |  רוני חזקיהו  |   מקורות
מדי שנה, מועלות שש משואות, לזכרם של ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה. סיפורם האישי של מדליקי המשואות משקף את הנושא המרכזי בו בוחר יד ושם ליום הזיכרון לשואה ולגבורה.
21/04/2009  |  יפעת גדות  |   מקורות
הוועדה למונחי היין הוקמה בשנת תשס"ז ביזמתו של שי שגב. חברו בה ייננים, עיתונאים המסקרים את תחום היין ואנשי אקדמיה בתחום החקלאות המתמחים בגידול גפנים וביין, ואליהם הצטרפו חברי האקדמיה ללשון העברית.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
הציבור בישראל התעורר בשבעה באוקטובר. הוא לא מוכן שימכרו לו לוקשים בסגנון "החמאס מורתע" או יפקירו את הביטחון שלו בידי רוצחים מיומנים של הרשות הפלשתינית
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מה גרם לאנשים הרואים בעצמם מצביאים מהוללים, חכמים גדולים, נבונים נושאי פרסים, אסטרטגים בעלי חכמה רבה, להתנגד כל כך ו"להרוג" באיבו את החלום, את הציפייה, את הכמיהה של יהודים מגורשים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il