"אימוץ תקיב דו-שנתי מפחית את כוחה של הכנסת ובמיוחד של האופוזיציה להשפיע על סדרי העדיפויות הלאומיים אחת לשנה. הדבר גם מפחית מכוחה של האופוזיציה לקדם בחירות ע"י הפלת הממשלה. גם הפעלת תקציב דו-שנתי כהוראת שעה על-גבי חוק יסוד משק המדינה היא בעייתית. יש חשש שהנורמה הזו תיתפס כשימוש לרעה בחוק יסוד" - כך דברי היועץ המשפטי של הכנסת,
איל ינון, בדיון (יום ב', 23.5.16) על התקציב הדו-שנתי בוועדת הכספים.
בדיון הביע יו"ר הוועדה, ח"כ
משה גפני את התנגדותו לקציב דו-שנתי ואמר: "עמדתי הבסיסית היא שיש לפעול על-פי תקציב חד-שנתי בלבד. כל מדינות העולם פועלות כך למעט בחריין, אך ראש הממשלה מעוניין בתקציב דו-שנתי. כיו"ר ועדת הכספים אפעל לקדם בחקיקה איזונים והגבלות על התקציב הדו-שנתי באופן כזה שישאיר בידינו כוח לבצע שינויים. יש כאן הטעיה, כי בפועל מדובר בשני תקציבים חד-שנתיים שמאושרים יחדיו".
הממונה על התקציבים, אמיר לוי, ציין: "הצגנו את עמדתנו גם בפני ראש הממשלה אך מי שהוחלט ללכת בכל-זאת על תקציב דו-שנתי עלינו לבצע את תפקידינו ולוודא שהוא יונהג בדרך הטובה ביותר עם מינימום כשלים ובעיות". לוי הפתיע כשאמר, ש"בשנת בחירות אנחנו דווקא תומכים במנגנון של תקציב דו-שנתי, על-מנת לאפשר המשכיות וכמה שפחות זעזועים עקב אי-אישור תקציב בזמן".
סגנית הממונה על התקציבים, יעל מבורך, הציגה את העמדה המקצועית של המשרד, שמתנגדת לתקציב הדו שנתי, וציינה: "אנחנו פועלים לתכנון רב-שנתי אך יש לנו יכולת מוגבלת לחזות התחייבויות של הממשלה בטווח הארוך וגם את הכנסות המדינה ממיסים בטווח הארוך. מהשנים האחרונות עולה תמונה ברורה שבכל פעם שהיה תקציב דו-שנתי כמות הבקשות לשינויים בתקציב גדלה דרמטית.
לא נצבר ניסיון אמיתי בתקציב דו-שנתי. כי למעט אחד כולם לא היו מלאים 24 חודש. ניסיון העבר לא טוב - חריגה של 18.5 מיליארד שקלים. בנוסף, לפני תקציב 2013-2014 נוצר גירעון של 40 מיליארד שקלים עקב התקציב הדו-שנתי בשנים 2011 - 2012. אנחנו נמליץ לעגן רזרבות גדולות יותר ל-2018".
"מוכרים את המדינה על חשבון הפרנסה של האנשים"
חברי הכנסת מהאופוזיציה תקפו בחריפות את ההחלטה להנהיג תקציב דו-שנתי. ח"כ
מיקי לוי, לשעבר סגן שר האוצר אמר: "לא ניתן לחזות שנתיים ויותר איך תראה הכלכלה. עכשיו כשהקואליציה התרחבה, יתכבד ראש הממשלה ויסתפק בתקציב חד-שנתי. כל העניין כאן הוא פוליטי ולא כלכלי".
ח"כ
אראל מרגלית: "שר האוצר ופקידי האוצר אמרו באופן חד-משמעי שהם נגד תקציב דו-שנתי. עכשיו שר האוצר מתחבא מאחורי חברי ממשלה קיצוניים ונותן קדימות לסדרי עדיפויות הזויים. לוקחים את המדינה הזו ומוכרים אותה בשביל הפוליטיקה על חשבון הפרנסה של אנשים".
ח"כ
דב חנין: "ראש הממשלה מפקיר את הביטחון בשביל השרידות שלו וגם את הכלכלה לצורך כך. הציפייה שלי מוועדת הכספים שבעבר ידעה לעצור רפורמות גרועות שתעשה זאת גם כשמדובר בכוונה להנהיג תקציב דו-שנתי".
ח"כ
זהבה גלאון קראה לגפני לדאוג לכבודה של הכנסת ולדחות מסלול עוקף כנסת דוגמת התקציב הדו-שנתי. "הדרג המקצועי יכול היה לעשות לעצמו חיים קלים ולשחק אותה ראש קטן ולהגיד נלך על תקציב דו-שנתי, אבל אנחנו ככנסת חייבים לקיים דיון אמיתי, במיוחד אם הדרג המקצועי דווקא קם ואמר את עמדתו נגד תקציב דו-שנתי".
ח"כ
מנואל טרכטנברג טען ש"אין איש מקצוע בעולם ואני מכיר את עולם הכלכלה בעולם שתומך בתקציב דו-שנתי. מישהו הפיץ בשקר שב-
OECD תומכים בתקציב דו-שנתי. אין כלכלן אחד בעולם שחושב שיש היגיון בכך ולמרות זאת אנחנו דוהרים לכך".