הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע קיימה (יום ב', 13.6.16) דיון בנושא סעיפי התקציב שאינם מנוצלים על-ידי משרדי הממשלה. בדיון הוצג היישומון החדש שפיתח המרכז להעצמת האזרח המאפשר בדיקה של ניצול סעיפי התקציב השונים.
יושב-ראש הוועדה, ח"כ
סתיו שפיר, אמרה כי "קיים פער אדיר בין מה שמופיע בספר התקציב שעליו מצביעה הכנסת - לבין ההוצאה בפועל. הנתונים שלפנינו מוכיחים שמאות סעיפים תקציביים, בעלי כותרות חשובות כמו ׳סיוע למשפחות במצוקה׳, בפועל לא מיועדים לנושא שתחתיו הם מופיעים. המשמעות היא שלחברי הכנסת אין ידיעה של מה קורה בתקציב, גם בזמן ההצבעה, וגם כשהם מצביעים בוועדת הכספים. על-פי מה שאומר לנו כאן משרד האוצר בעצמו - מתוך 4,200 תקנות התקציב, 730 הן תקנות שמתוקצבות מלכתחילה לטובת צרכים אחרים. המשמעות היא שאחד מכל שישה סעיפים הוא פיקטיבי.
שפיר מתחה ביקורת על משרד האוצר, שמסרב להעניק גישה לחברי כנסת ולציבור למערכת מרכב״ה, שבה מנהלת המדינה את התקציב, ואשר מפרטת את תקציב משרדי הממשלה במלואם, ואת היקף הניצול של הסעיפים השונים. "אם לא היה לי ניסיון בוועדת הכספים הייתי אומרת שמדובר בקצר תקשורתי, אבל לצערי, כבר למדתי שיש באוצר רצון להסתיר מחברי הכנסת את התקציב. חוסר השקיפות המובנה מאפשר לפוליטיקאים לשחק בכספי ציבור כאילו היו שלהם, ולאוצר לקצץ במשאבים חברתיים באופן שמוסתר מהציבור״.
תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, הראה סעיפים שונים שמדי שנה הניצול התקציבי שלהם עומד על 0%. "תקנה שנקראת תגבור שירותי חינוך, מדובר בסעיף של עשרות מיליוני שקלים שנעלם מדי שנה בהעברות תקציביות או 97 מיליון שקלים שהוקצו לליווי משפחות במצוקה במשרד הרווחה. לוטן התייחס גם לסעיף רזרבה לפיתוח הגז הטבעי: "מדי שנה הסעיף מתוקצב ב-70 מיליון שקל, ובמהלך השנה הוא מועבר לתקציבים אחרים".
האוצר: "הגיוני שתקציב יהיה מנוהל בצורה הזו"
איתי טמקין ממשרד האוצר אישר שהאוצר מתקצב מראש סעיפים בהנחה שיעוד הכספים ישתנה במהלך השנה: "בתחילת 2016, המשרד הממשלתי לא יודע איפה הצרכים יותר רלוונטיים. לכן בשלב הראשון התקציב מתוקצב בתקנה ספציפית אחת. בתוך התוכניות יש סכום שמתוקצב לתקנה מרכזית אחת - אני חושב שזה הגיוני שתקציב יהיה מנוהל בצורה הזו". כמו-כן הוסיף כי מדי שנה מועברות לוועדת הכספים כ-1,000 בקשות להעברות תקציביות.
חנן פריצקי, מנהל אגף בכיר לתקצוב ולכלכלה במשרד לשירותים חברתיים: "מאוד לא פשוט לנהל תקציב של משרד בגלל כל השינויים שיש במהלך השנה. בשנים האחרונות אנחנו מנצלים 99% בשנים האחרונות מתקציב משרד הרווחה".
עמוס בן שאול, חשב משרד התיירות, העיר כי כל הנתונים שמוצגים ביישומון הם ניצול במזומן ולא בהתחייבויות. עוד אמר כי לא תמיד התקציב כולו נמצא בתחילת השנה, ונתן כדוגמה תוספת של 150 מיליון שקלים לתקציב השיווק שטרם נכנסה לתקציב.
חיים הופרט, מרכז תקציב במשרד הבריאות, ציין כי למשרדים יש כמה שפחות אינטרס להגיע לכנסת, אך הם נאלצים להגיע לצורך ההעברות התקציביות.
היו"ר שפיר סיכמה את הדיון: "האוצר מצפה מאתנו פשוט לקבל את העובדה ש-97 מיליון שקלים שהיו אמורים לעבור לליווי משפחות במצוקה פשוט נעלמו או ששלושה רבעים מהכסף שנועד לקליטת משפחות עולי אתיופיה, כ-12 מיליון שקלים, פשוט התאדה באוויר? באופן דומה נעלמו כספי הסיוע לקורבנות אונס, למיגון של מבני רווחה ועשרות סעיפים הוספים בתקציב המדינה שפשוט לא מומשו. כל זה קורה בשעה שדווקא גופים שאיש לא יודע מה קורה בהם, אפילו כאלה שנמצאים תחת חקירת משטרה כמו החטיבה להתיישבות - מקבלים תוספת תקציבית של מאות מיליונים לאורך השנה - וכמובן מנצלים כל אגורה".