משרד התחבורה אישר הקמת שבעה קווי מטרונית נוספים במטרופולין חיפה, בהיקף של 2.6 מיליארד שקלים שיהפכו את חיפה והקריות לנגישות יותר לתחבורה ציבורית.
רשת קווי התחבורה הציבורית המתוכננת, תתבסס על שלושה קווי המטרונית הקיימים כיום, קו הכרמלית והרכבל המתוכנן ותכלול בסך-הכל עשרה קווי מטרונית - שלושה קיימים ושבעה עתידיים וכן קו כרמלית שיהפוך מעירוני לתחבורה ציבורית וקו רכבל הצפון.
מטרופולין חיפה היא הראשונה בארץ שבו מופעלת מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת של אוטובוסים רבי-קיבולת במסלולים ייעודיים עם העדפה ברמזורים.
קווי המטרונית יוקמו בשיטת ה-BOT. מדובר על הארכות מסלול של קווי המטרונית הקיימים והקמת שלוחות חדשות שיכללו הקמת קו רכס הכרמל, קו נווה שאנן, הארכת הקו הקיים לנשר, הארכת הקו קיים לעכו, הארכת הקווים הקיימים לטירת הכרמל והארכת הקו הקיים לקריית אתא (מזרח).
על-פי התחזיות, יתבצעו בקווים אלה כ-1.2 מיליון נסיעות יומיות פנימיות, כ-40% מתוכן בעיר חיפה, 20% בקריות וכ-15% בין חיפה והקריות.
רשת קווי המטרופולין החדשה תקודם על-ידי משרד התחבורה וחברת "יפה נוף" שהקימה את שלושת קווי המטרונית הקיימים במטרופולין.
מערכת המטרונית, המופעלת בידי
חברת דן בצפון, מורכבת מ-3 קווים באורך כולל של כ-40 ק"מ, שמחברים את ערי המפרץ וחיפה: הראשון מאזור צפון הקריות (בסמיכות למחנה כורדני לשעבר), דרך כביש 4, שד' ההסתדרות והעיר התחתית של חיפה ועד מרכזית חוף הכרמל. הקו השני יוצא מקרית אתא למסוף בת גלים דרך שד' ההסתדרות והעיר התחתית של חיפה והשלישי מקרית ים וקרית חיים להדר בחיפה.
עם תחילת הפעלת המערכת על-ידי חברת 'דן בצפון', הופעלו 90 מטרוניות, בעלי הנעה קונבנציונאלית, באורך של כ-18 מטרים. בנוסף, הופעל מספר קטן של מטרוניות בעלי הנעה היברידית (חשמלית-דיזל) באורך של כ-18 מטרים.
בשנה האחרונה נרשמו במטרונית כ-30 מיליון נסיעות בקירוב (למעלה מ-2 מיליון נוסעים בחודש, כ-85 אלף נסיעות בממוצע ביום).