בחודש יולי האחרון הודיע משרד האוצר כי מס הקנייה על קטנועים קטנים (בעלי נפח מנוע של עד 125 סמ״ק והספק של עד 14.75 כ״ס) יופחת בקרוב מ-40% ל-25%. הוראת השעה, שתוקפה עד סוף יוני 2017, אמורה, לדברי שר האוצר משה כחלון, "לסייע במאבק שלנו להפחתת יוקר המחיה בישראל, תקל על כיסם של רוכבי האופנועים, תפחית את העומס בכבישים ותצמצם את זיהום האוויר”. רגע לפני שכולם פוצחים
בחיפוש אחר קטנועים למכירה, הנה כמה דרכים נוספות לעידוד הנסיעה בכלי רכב דו-גלגליים באופן כללי.
אבל רגע לפני האמצעים - מדוע בכלל חשוב לעודד רכיבה על דו-גלגלי? תחבורה דו-גלגלית משמשת בעיקר את האוכלוסייה הצעירה בישראל - סטודנטים וחיילים למשל, כמו גם צעירים ממעמד הביניים. השימוש בכלי רכב דו-גלגליים מפחית באופן משמעותי את העומס בכבישים, בעיקר - אך לא רק - בתקופות בהן מתבצעות עבודות תשתית נרחבות, כמו הקמת הרכבת הקלה בתל אביב. זאת ועוד, רכיבה מודעת וזהירה היא יעילה ונוחה בהשוואה לנסיעה במכונית. ישם גם כלי רכב דו-גלגליים שרמת זיהום האוויר שלהם נמוכה מזו של כלי רכב גדולים יותר, כך שעידוד השימוש בהם יכול גם לתרום להפחתת טביעת הרגל הפחמנית של כולנו. כדי לאפשר זאת, ישנן מגוון דרכים - הן ברמה הממשלתית והן ברמה העירונית - שיכולות להוביל יותר אנשים לעבור לשימוש בכלי רכב דו-גלגליים, מלבד ההפחתה הזמנית במס הקנייה.
כל מי שאי פעם העלה על דעתו את האפשרות לעשות רישיון לקטנוע או אופנוע, בוודאי חטף מטר של אזהרות מפני הסכנות הצפויות. לאחת הסכנות האורבות לרוכבים יש פתרון פשוט: שיפור התשתיות. מערכת כבישים תקינה, נטולת בורות, סדקים ושאר מרעין בישין, תהפוך את הכביש לבטוח יותר לכל המשתמשים בו, ותאפשר לרוכבים להתרכז בנסיעה ולהישמר מפני הסכנה הצפויה השנייה: נהגים אחרים.
אמנם קשה לשנות תרבות נהיגה של שנים, אבל חינוך לנהיגה בטוחה, מודעת וזהירה יכול להתחיל עוד במסגרת 12 שנות החינוך, כשהכוונה אינה להסתפק בשיעורי זה״ב המועברים לתלמידי היסודי. כאן גם המקום לנטילת אחריות אישית על-ידי נהגים ורוכבים כאחד. סבלנות ואדיבות בכביש הן מעלות שיכולות להשפיע על הבטיחות של כולנו. לצד זאת, הגברת האכיפה כלפי רוכבי הדו-גלגלי, כמו גם כלפי נהגי כלי הרכב, התחבורה הציבורית ורכבי משא, יכולה בסופו של דבר להפוך את הכביש מזירת סכנה חד-משמעית, למקום בטוח ונעים.
גם התרת
רכיבה על דו-גלגלי בנתיבי התחבורה הציבורית, יכולה לסייע בהקלת העומס בכבישים. בדומה להיתר הנסיעה בכלי רכב פרטיים רבי-תפוסה (כשהם נושאים ארבעה נוסעים ומעלה, בדרך כלל) בנתיבים המיועדים לאוטובוסים ומוניות, פתיחת האפשרות גם לכלי רכב דו-גלגליים צפויה להפחית את הגודש בכבישים.
בנוגע לשאלת זיהום האוויר, נראה שבעתיד הלא רחוק ישנו סיכוי ליצירת שיטת תיעדוף על-ידי המדינה. על-פי
ההודעה שפורסמה מטעם משרד האוצר, ״לקראת תום תקופת הוראת השעה ייבחנו ההשלכות של הפחתת שיעור מס הקנייה ויוחלט על שיטת המיסוי שתופעל בתחום זה. בין היתר, תיבחן האפשרות לבנות את שיטת המיסוי בהתאם למאפיינים של זיהום אוויר ושל בטיחות, כפי שנעשה בתחום כלי הרכב הרגילים״.
ומה עם הפחתת מס הקנייה, והעתיד שהוא מתווה לפנינו? הפחתת מס הקנייה על קטנועים אין פירושה הוזלת מחירים. בין פעולות המדינה לצרכן נמצאים היבואנים, כך שזה צעד בדרך להפחתת יוקר המחיה, אבל כדי לראות את השפעתו על המחירים בפועל ניאלץ להמתין.
באם תנקוט הממשלה והרשויות המקומיות בצעדים הללו, הדבר יוביל בתורו לגידול בשימוש בכלי רכב דו-גלגליים, שבסופו של יום מביאים אותנו ביעילות גדולה יותר ממקום למקום. השילוב בין השקעה בתשתיות להקלה במיסים על כלי הרכב עצמם, הציוד הנלווה להם ותעריפי הביטוח הגבוהים, בשילוב עם רכיבה בטוחה וזהירה בכבישים מצד הרוכבים, יכול להפוך את המרחב העירוני שלנו להרבה הרבה יותר נעים.