|
ליקויים בין צפת לירושלים [צילום: אברהם שטרן]
|
|
|
|
|
חברת התחבורה הציבורית
נתיב אקספרס האשימה נוסע בשקרים מכוונים - אך התברר שדווקא גרסתה-שלה לא הייתה אמינה, ואף עמדה בסתירה למסמכים שהיא עצמה הגישה לבית המשפט. כך עולה (29.9.16) מפסק דינו של רשם בית המשפט לתביעות קטנות בצפת, מוהנד חלאילה.
משה ליברמן תבע מהחברה פיצוי על שלושה מקרים (בפברואר ובאפריל השנה), בהם לטענתו היו ליקויים חמורים בתפעולם של הקווים בין ירושלים לצפת. לטענתו, במקרה הראשון האוטובוס כלל לא עצר בתחנה, במקרה השני התחוללה מהומה שעיכבה את צאתו בשעה, ובמקרה השלישי - האוטובוס איחר בשעה.
בכתב ההגנה שלה טענה נתיב, כי מדובר באירועים אותה בדה ליברמן מליבו. לדבריה, תובעים כמותו "עשו להם מנהג פסול ודרך למצוא מקור הכנסה באמצעות הגשת תביעות כאלה נגד חברות תחבורה ציבורית". נתיב ביקשה מבית המשפט להעביר מסר לציבור כדי להפסיק תופעה זו. היא ביססה את הגנתה על 64 פלטי מחשב של תנועת האוטובוסים בזמנים הרלוונטיים.
חלאילה אומר כי התרשם בצורה חיובית מעדותו של ליברמן ומצא שהיא אמת. התיאור שלו בידי נתיב "הוא תיאור לא נכון עובדתית וטוב היה אלמלא מצא את דרכו בנוסח פוגע זה בכתב ההגנה". נתיב לא הביאה לעדות את הנהגים הרלוונטיים, הוא מוסיף, וצורת הגשת המסמכים מטעמה לא עמדה בתנאים הקבועים בחוק. החברה גם התעלמה מכך שזכיונה - כפי שצוטט ליברמן - מחייב אותה להוציא אוטובוסים נוספים כאשר נוצר עומס חריג.
למרות הפגמים שבהגשת פלטי המחשב, החליט חלאילה לקבל אותם כראיה - ומצא שהם מחזקים את גרסתו של ליברמן. כך נמצא, כי דוח פתיחת הדלתות המתייחס לאירוע הראשון, מלמד שהאוטובוס אכן לא עצר בתחנה בה המתין ליברמן. הדוח על המקרה השני מתעד בצורה ברורה המתנה של שעה בתחנה - בדיוק כפי שטען ליברמן. ואילו במקרה השלישי לא הייתה מחלוקת על האיחור, וניתן לקבוע שנתיב לא עמדה בתנאי הזיכיון ולא הוציאה אוטובוס חילופי. נתיב חויבה לפצות את ליברמן במלוא סכום התביעה - 6,300 שקל - ולשלם לו הוצאות בסך 850 שקל.