|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

דוח המבקר על הפנסיה

כחלון הפר החלטות של הממשלה

לא טיפל במועד בהעלאת גיל הפרישה לנשים ובגרעון של הביטוח הלאומי שפירא מזהיר: צפוי קושי בהבטחת הביטחון הסוציאלי בעתיד; אין מנוס מהעלאת גיל הפרישה לנשים
26/10/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
כחלון. שיהוי בלתי מוצדק [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

למעלה מטריליון שקל
יתרת הנכסים במסגרות החיסכון הפנסיוני הסתכמה בסוף 2015 ב-1,056 מיליארד שקל. קרנות הפנסיה החדשות הן המוצר הפנסיוני המרכזי היום, ובשנת 2015 כמחצית מההפקדות בשוק החיסכון הפנסיוני הופנו אליהן. ההתחייבות המלאה של הממשלה לפנסיה התקציבית הייתה בסוף 2015 כ-746 מיליארד שקל.

שר האוצר, משה כחלון, לא מיישם החלטת ממשלה שהוא חבר בה, השתהה ביישום החלטת ממשלה אחרת שהוא חבר בה, ואינו פועל לתיקון הליקויים בעניין הטיפול בגירעון האקטוארי של המוסד לביטוח לאומי, שצוינו בדוח מבקר המדינה לפני שנתיים. כך אומר (יום ד', 26.10.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח המיוחד שלו על מצב הפנסיה בישראל.

ביקורתו של שפירא מתייחסת לכך שכחלון השתהה בהקמת ועדה ציבורית לבחינת גיל הפרישה לנשים, והקים אותה רק תשעה חודשים לאחר החלטת הממשלה בדבר התאמה הדרגתית של גיל הפרישה, ושלושה חודשים בלבד לפני המועד הקבוע בחוק גיל הפרישה להגשת המלצות הוועדה. השתהות זו, מזהיר שפירא, עלולה לפגוע ביכולת להגדיל את גיל הפרישה באופן מדורג ולאפשר לנשים, למעסיקים ולממשלה להתאים עצמם לשינוי.

שפירא קובע, כי לא ניתן להימנע מהעלאת גיל הפרישה לנשים. המשך המצב הקיים עלול להנציח פערים כלכליים ואי-שוויון בין גברים לנשים ואת שיעורי העוני הגבוהים יותר של נשים מבוגרות לעומת גברים מבוגרים. הפגיעה האפשרית במשק מאי-העלאת גיל הפרישה צפויה להתבטא בפגיעה באיתנות הפיננסית של המוסד לביטוח לאומי; בסיוע ממשלתי בהיקפים של מיליארדי שקל לקרנות הפנסיה הוותיקות; בירידה בהכנסות המדינה; בעליה בהוצאות הממשלה; ובהרעה ניכרת ביחס חוב-תוצר בטווח הארוך.

במועד סיום הביקורת (פברואר 2016), ולאחר שחלף המועד הקבוע בהחלטת הממשלה מיוני 2015, כחלון גם לא הגיש לממשלה תוכנית לטיפול בגירעון התפעולי והאקטוארי של המוסד לביטוח לאומי. ההחלטות שהתקבלו במסגרת התוכנית הכלכלית לשנת 2016 לצמצום הגירעון התפעולי של הביטוח לאומי וצעדי החקיקה שהוביל משרד האוצר הם צעד ראשון להתמודדות עם הגירעון התפעולי והאקטוארי של המוסד, אך אין בהם די, והם אינם פותרים באופן מספק את בעיית האיזון האקטוארי - סבור שפירא.

משתמשים בכספי הביטוח הלאומי

עוד מציין שפירא, כי הממשלה לא דנה בשימוש שעושה משרד האוצר בעודפי התקציב של המוסד לביטוח לאומי למימון הוצאות הממשלה בהווה, במקום לחיסכון עבור מימון קצבאות שאמורות לשמש לביטחון סוציאלי בעתיד. דיוני ועדת אקטואריה באגף החשכ"ל, האחראית מבחינה מקצועית לחישוב החבות האקטוארית של המדינה, המגיעה למאות מיליארדי שקלים, מתנהלים ללא תיעוד וללא מסמכים מקצועיים לביסוס החישובים - הוא מגלה.

שפירא קובע: "החבות האקטוארית לפנסיה תקציבית, המסתכמת במאות מיליארדי שקלים, מוטה כלפי מטה. היא חסרה אומדן חבות בגין אוכלוסיות הצפויות לקבל פנסיה תקציבית מהמדינה, ובחלק מהחישובים אינה מבוססת על נתוני העמיתים והגמלאים של הפנסיה התקציבית. דרך הצגת תזרים ההוצאות הצפוי עשויה להטעות את מקבלי ההחלטות בנוגע ליכולת לממן תזרים זה בעתיד ובנוגע לנטל של התזרים על תקציב המדינה".

אגף התקציבים ואגף החשכ"ל אינם מציגים בספרי עיקרי התקציב ובדוחות הכספיים של הממשלה את התזרים הצפוי בגין פנסיה תקציבית ביחס לתזרים הצפוי של התוצר וביחס לתזרים ההוצאה הצפוי של תקציב המדינה. דרך ההצגה אינה מספקת ואף יכולה להטעות. זאת משום שאין היא מאפשרת בחינה הולמת של יכולת המימון של התזרים ושל נטל התזרים על תקציב המדינה.

שפירא מוסיף: "הגידול הצפוי בעמיתי הפנסיה הצוברת, העלייה בתוחלת החיים והאפשרות להגדלות נוספות של הפרשות המעסיק בשנים הבאות, עשויים להביא לגידול בסך הוצאות הממשלה על הפנסיה (התקציבית והצוברת) ביחס לתוצר בשנים הקרובות. על משרד האוצר להיערך לגידול זה. העדר היערכות עלול להביא בשנים הקרובות למצב שבו יעמדו מקבלי ההחלטות בפני הוצאה תקציבית הולכת וגדלה, שעשויה לחייב קיצוץ בהוצאות חיוניות.

"בין היתר, עליו לבחון מעקב באופן שוטף אחר תוואי ההוצאה הכולל של הפנסיה התקציבית והפנסיה הצוברת, ולנהל את הסיכון מהגידול בהוצאות הממשלה על פנסיה; עליו לחשב את התוואים ביחס לתוצר וביחס לתקציב המדינה ולדווח על כך באופן שוטף בספרי התקציב או במסגרת המידע הנוסף בדוחות הכספיים של הממשלה או בשניהם".

הצוות להגברת הוודאות בחיסכון הפנסיוני המליץ על מדיניות בתחום החיסכון הפנסיוני המבוססת על הנחות חזקות של סטייה מהמתווה הפוחת של הגירעון בחוק הפחתת הגירעון, וסטייה ממדיניות ומיעדי הממשלה להפחתת הגירעון ומשקלו של החוב ביחס לתוצר.

סכנה לסטייה מיעד הגירעון

העלייה במשקלן של איגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה החדשות והוותיקות בסך החוב הממשלתי חורגת משמעותית מסף ה"סבילות" המקסימלית בניהול החוב בכל התרחישים המקיימים את יעד הממשלה להפחתת יחס החוב הציבורי לתוצר ל-50% והמקיימים את תוואי הפחתת הגירעון בהתאם לחוק הפחתת הגירעון. תוואי צמיחת אג"ח המיועדות חורג משמעותית גם מיעד הביניים להגיע ליחס חוב ציבורי לתוצר בשיעור של 60% לקראת סוף העשור הבא.

לסיום מזהיר שפירא: "העלייה בתוחלת החיים, הזדקנות האוכלוסייה והירידה הצפויה באוכלוסייה שבגיל העבודה ביחס לאוכלוסייה המבוגרת יקשו על הממשלות בעתיד להבטיח ביטחון סוציאלי לאזרחים. על הממשלה לבחון מנגנונים שיאפשרו לה להימנע משימוש בכספים המיועדים לביטחון סוציאלי לצריכה שוטפת ולהבטיח, כי הכספים המשולמים על-ידי האזרחים במסגרת הביטוחים הסוציאליים יופנו להבטחת ביטחונם הסוציאלי בעתיד".

הסדרי הפנסיה במדינה / דוח ביקורת מיוחד
דוח מבקר המדינה על הסדרי הפנסיה: פנסיה תקציבית וחבות אקטוארית של המדינה, הסדרי הפנסיה בצה"ל, פנסיית חובה לשכירים, תחרות בייעוץ הפנסיוני, העלאת גיל הפרישה לנשים (154 עמ')

תאריך:  26/10/2016   |   עודכן:  26/10/2016
איתמר לוין
+"הדוח מוכיח - הפקרות ולא ביטחון"
16:12 26/10/16  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ עפר שלח, טוען כי דוח מבקר המדינה מוכיח שהכסף הרב שמוזרם לתקציב הביטחון אינו מביא ביטחון, אלא הוצאות מופקרות ולא מפוקחות
(איפה הכסף? [צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+אין מענה לשכירים הנפגעים מפנסיית החובה
15:50 26/10/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שימוש בקריטריון יחיד של דמי ניהול בקביעת קרן ברירת המחדל - אינו עולה בקנה אחד עם המדיניות המוצהרת של אגף שוק ההון
(לבדוק את לקחי פנסיית החובה)
+אין תחרות ראויה בתחום הייעוץ הפנסיוני
15:50 26/10/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נמשך החשש לניגודי עניינים של סוכני הביטוח  ▪  לאגף שוק ההון אין נתונים על הייעוץ מחוץ למערכת הבנקאית  ▪  יש לפתח מודלים נוספים שיאפשרו להגביר את התחרות
(מה קורה מחוץ לבנקאים? [צילום: משה שי, פלאש 90])
+צה"ל העלים מהאוצר נתונים במיליארדי שקלים
15:48 26/10/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אגף כוח אדם הפר החלטת ממשלה ולא העביר לאוצר את המסמך המלא בנוגע להגדלות שנותן הרמטכ"ל לפורשים משירות קבע  ▪  ביקורת על בכירים באוצר בשל ניהול כושל של המו"מ על תקציב הביטחון
(אייזנקוט. "כל הנתונים על השולחן" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+צה"ל הוליך שולל את משרד האוצר
15:48 26/10/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסתיר נתונים משמעותיים על הגדלת הפנסיה לפורשים  ▪  כחלון לא קיים את החלטות הממשלה בה הוא חבר  ▪  שפירא מזהיר: קושי להבטיח ביטחון סוציאלי נאות בעתיד
(מקבלים הגדלות נדיבות [צילום: אריאל חרמוני])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כחלון הפר החלטות של הממשלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישראלי זועם
26/10/16 23:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
צה"ל מסר לוועדת לוקר לעניין תקציב הביטחון ולחשבת הכללית, מיכל עבדאי-בויאנג'ו, נתונים מטעים בנוגע להגדלות שמקבלים הפורשים משירות קבע. ההגדלה הממוצעת הייתה גדולה ברבע מזו שנמסרה לשני גורמים אלו - מגלה (יום ד', 26.10.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח המיוחד שלו על מצב הפנסיה בישראל. בעלי התפקידים בתקופה הרלוונטית היו: הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט; מנכ"ל משרד הביטחון, דן הראל; ראש אכ"א, אלוף חגי טופולנסקי; והיועץ הכספי לרמטכ"ל, תת-אלוף ששון חדד.
26/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
"ללא תיקון הליקויים יקשה על הממשלה להבטיח ביטחון סוציאלי נאות לאזרחים בעתיד. על הממשלה להמשיך ולהתמודד עם הבעיה של הבטחת פנסיה נאותה לאוכלוסייה המבוגרת במדינה בעתיד, ולהימנע מגלגול נטל התחייבויותיה הסוציאליות לדורות הבאים". כך מזהיר (יום ד', 26.10.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח מיוחד על מצב הפנסיה.
26/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
הגיע הזמן להתייחס במידה הנכונה והראויה לדוח מבקר המדינה, המצביע על כשל-לחימתו של צה"ל במנהרות "צוק איתן". אחרי ככלות הכל אין להתעלם מן העובדה שהופקו בינתיים הלקחים הדרושים. אלה הרי זכו לביטוי הולם בדוח של האלוף יוסי בכר, שמונה על-ידי צה"ל עצמו, ושבו הצביע על הפגמים ועל המסקנות המתבקשות מהקרב שהתנהל בשעתו במנהרות.
25/10/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
שורה של סיעות הוציאו מיליוני שקלים בחוזים כוללניים עם יועצים וספקי שירותים, באופן שהקשה ולפעמים מנע את הבדיקה בדבר טיב ההוצאות ועמידתן בהוראות החוק - אומר (יום ג', 18.10.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על הוצאות הבחירות לכנסת ה-20.
18/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
יזם ההיי-טק בני לנדא תרם לרשימה הערבית המשותפת ולמרצ - מגלה ריכוז התרומות שמפרסם (יום ג', 18.10.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא. הדוח כולל את כל התורמים למפלגות בין ינואר 2013 למרס 2015, בעיקר בתקופת מערכת הבחירות לכנסת ה-20. התורמים לפריימריז פורסמו כבר בדוח נפרד.
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
גרעון של 31 מיליון שקל לבית היהודי  /  איתמר לוין
לא נמצא פגם בפעילות V15 וישראל היום  /  איתמר לוין
ההפרות הבולטות: הימין והערבים  /  איתמר לוין
נתניהו חסר חוט שדרה ערכי  /  ענבל בר-און
הטכנולוגיה קיימת - ומה עם ההטמעה?  /  יהודה קונפורטס
שש הערות על 66ג  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il