דיון מקדים ראשון בוועדת הכלכלה בהצעת חוק מוניות השירות הממשלתית שמציע
משרד התחבורה. משרד התחבורה הביא לדיון (יום ד', 7.12.16) את צמרת המשרד - השר, מנכ"ל המשרד וראש
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית.
בפתח הדיון הבהיר יו"ר ועדת הכלכלה
איתן כבל כי "לא נקיים דיונים עד אינסוף. נעשה הכל להוציא תוצאה טובה לאזרחי ישראל".
בזה אחר זה דיברו ראשי ארגוני המוניות השונים, והציגו קו אחיד ובו דרישות נחרצות להגדלת משך ההסתגלות (מעבר) לקווים קיימים משלוש שנים לשש לפחות (כי חלק מהרפורמות יהיו בעוד 3.5 שנים"), לשילוב רב-קו, להגדלת מספר המושבים ל-13 וקביעת מתווה פיצוי מוסכם. הדוברים הפליגו בשבחי המוניות כאלו שעודדו בזמנו את התחרות מול
אגד ודן, שנתנו מענה בעתות משבר ודרשו שלא להיזרק לכלבים, כלשונם.
היו"ר כבל הביע הסתייגות מקשירה בין בקשת הסבסוד להצעת החוק: "אם נחכה לסבסוד - לא תהיה רפורמת מוניות. המדינה תידרש להרבה מאוד-מאוד כסף", הבהיר. חבר הנהלת התאגדות מוניות השירות, שלמה בורה - שקודם לכן דרש סובסידיה "אפילו לא תפעולית". כך אמר: "אם כך - אין עתיד לענף". ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) שאל דב: האם יסכים לכך שבשלב הראשון ייכנס השירות לערך צבור רב-קו בלי להידרש לשאלת הסובסידיה, והיועץ ששכרו ארגוני המוניות, ויקטור אררה, השיב: "התשובה היא כן".
שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי הוא רואה במוניות שירות משלים, התחייב שלא לקדם רפורמה שאינה טובה, וציין כי אינו מתרגש מבעלי העניין או בעלי העט ויעשה גם בתחום הזה מה שטוב לאזרחי ישראל, תוך התייחסות בעבוד לעוסקים בענף שעובדים קשה לפרנסתם. עוד אמר כי אחת המטרות היא ליצור לאוטובוסים תחרות טובה מהיום, ולהפוך קווי מוניות לרווחיים.
כרטיס חכם ומצומצם
בחדר הוועדה הייתה תמימות דעים באשר לכך שצריך לשלב בענף מוניות השירות את הכרטיס החכם, אולם משרד התחבורה אינו מעוניין בשילוב מלא, ומציע אחת משתיים - כרטיס חכם שיהיה מיועד למוניות בלבד או רב-קו אנונימי שיאפשר רק שימוש בערך צבור. כ"ץ אמר כי אישור רב-קו ייעשה רק בכפוף למגבלות פיננסיות (מצד משרד האוצר) ומגבלות טכנולוגיות.
ח"כ
נורית קורן (ליכוד) אמרה שיש להתאמץ ביותר בנושא הטכנולוגי. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) ביקש שהרפורמה תביא להוזלת הנסיעה ואמר כי בלי מוניות שירות אי-אפשר להגיע היום מטייבה או מכפר סבא לנתניה. ח"כ חנין אמר כי אי-שילוב הרב-קו מהווה חסם בפני שימוש אזרחים במוניות שירות. חנין, המקדם בימים אלה הצעת חוק פרטית בנושא, טען כי ב"הצעת החוק יש הרבה עקבות של חשיבת אוצר, וזה בסדר; אבל החשיבה התחבורתית צריכה להיות בראש ובראשונה". הוא בירך על שינוי הגישה, כלשונו, במשרדי האוצר והתחבורה שהכירו בחשיבות מוניות השירות - שהן חלק מרכזי מאוד מפתרון בעיות התחבורה, כי השירות גמיש, משלים, מקדים ליצירת ביקושים ולפעמים גם מתחרה בקווי האוטובוס.
יו"ר הקואליציה, ח"כ
דוד ביטן (ליכוד), הסביר כי הצעת החוק הוצאה מחוק ההסדרים לנוכח התנגדות משרד המשפטים. בדבריו, חזר על הנימוקים שהשמיעו איגודי המוניות, וכך עשתה גם חברת הכנסת
יעל גרמן (יש עתיד). ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (
המחנה הציוני) אמרה כי שאלת הרב-קו היא משמעותית ביותר.
1,200 פניות מהציבור
סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, סיפר לוועדה כי בעקבות קול קורא שפורסם לציבור הגיעו כ-1,200 פניות. הוא אמר כי בשנת 2006 היו כ-2,250 מוניות שירות וכיום פועלות רק כ-800. גנון הסביר כי לאחר תקופת מעבר של 3 שנים יצאו הקווים המתפנים והקווים החדשים לתחרות במכרז, והרשימה החדשה תתבסס על בחינה ארצית ועל הרחבת אזורים חדשים ושיפור אזורים פעילים. בהתייחסו למספר המושבים במונית, אמר כי את מספר הנוסעים יקבע אגף הרכב, ו"אם הדבר מתאפשר - לא נמנע". השר כ"ץ העיר: "המטרה היא להתחרות בתנאים טובים מול תחבורה ציבורית, ללא מגבלה". שוקי שדה, שייצג את המסיעים הפרטיים, הזהיר כי הם ייפגעו אם תתאפשר הסעת 13 נוסעים במונית.
גנון הבהיר כי התכנון נעשה מנקודת מבטו של הנוסע ורמת השירות, שירצה ויוכל להשתמש. לדבריו, מתקיימת בדיקה ארצית במודל ביקושים פוטנציאליים, אזורים עתירי נוסעים ומחוללי ביקושים. החומר שייאסף יועבר לסינון כלכלי כדי שלא יהיו קווים לא רווחיים, אך יהיו קווים לאזורים מוטי ביקוש כגון בתי חולים, תחנות רכבת ושדות תעופה.
עוד הזכיר שבעלי הרשיונות יחויבו להכין תוכנית תפעולית ומספר המינימלי של מוניות לתאגיד יוגדל. המכסה תיקבע על-פי רמת השירות שצריך לתת לציבור ותתאפשר הגדלת מספר המוניות בקווים משגשגים. לדבריו, תבוטל האפשרות לשני תאגידים באותו קו, יורחבו האזורים הפעילים וייוצרו אזורים חדשים של שירות. כמו-כן, יהיו מספר קווים באותו אזור לאותו מפעיל.
גם בשבת ובלילה
מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב-יפו,
מיטל להבי, דרשה שהתאגידים שייבחרו יהיו חייבים להפעיל מוניות בשבתות ובלילות: "אני לא רואה התייחסות בהצעת החוק לחובת תפעול 24/7 למרות שזו הסיבה לנחיצותן. לכן, צריך להכניס זאת כתנאי בחוק, עוד הרבה לפני שמדברים על נושאים הקשורים לכספים ואיתנות פיננסית של התאגידים. אי-אפשר לתכנן רשת קווים רק מההיבט הכלכלי. יש כדאיות כלכלית ברמת אביב ואין כדאיות כלכלית בכפר שלם או ביפו. באשר לתכנון הקווים - לא ברור איך הוא ייעשה, על-פי איזה קריטריונים? בנוסף החוק נותן סמכויות בלתי מוגבלות למפקח על התעבורה. הוא המחליט, הקובע, הנותן, הלוקח וגם ערכאת הערר באופן שסותר הגיון של ניהול תקין. מישהו חושב שאם ניתן לקבל המרה לעומת אי-ודאות בעוד 3 שנים זה לא יצמצם את הענף? החשיבה צריכה להיות חכמה כי מי שיוכל לקחת היום ודאות לעיסוק עתידי כנהג מונית מול צורך להתמודד במכרז בעוד 3 שנים זה וחוסר ודאות - יחסלו את הענף". יוסי סעידוב מארגון 15 דקות, אמר כי רב-קו אנונימי יגרום לכך שאזרח ותיק יחכה לאוטובוס. היו"ר כבל נזף בו: "הרשות המבצעת צריכה לקבל החלטות בעניין, ולא אנחנו". סעידוב טען שסובסידיה לענף היא השקעה שמחזירה את עצמה ועל כל שקל שיושקע נקבל 20-10 שקלים.
הוועדה קיימה היום את הישיבה הראשונה בהצעה ותמשיך לדון בה כבר בשבוע הבא כדי לאשרה לקריאה שנייה ושלישית עד סוף החודש.