בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אין ביטחון בהצלחת מס דירה שלישית
|
המס על דירה שלישית יפחית את התשואה הממוצעת משכר דירה מ-3.1% ל-2.1%, אך רבים לא ימכרו, כי התשואה על השקעות פיננסיות נמוכה יותר, והם מצפים לרווחי הון ממכירת הדירה ● יעוץ חריג של הכנסת: שש דרכים להתגבר על מס הדירות
|
[צילום: מארק ישראל סלם/פלאש 90]
|
|
|
|
|
המס המוצע של 18,000 שקל לשנה (או 1% ממחיר הדירה הזולה ביותר, הנמוך מבין השניים) שיוטל על בעלי דירה שלישית עשוי להביא למכירת חלק מהדירות, ולהגדלת ההיצע בשוק, אך אין לדעת בבירור אם ובאיזה היקף זה יקרה. כך עולה ממחקר שערך מרכז המידע והמחקר בכנסת. מחקר זה הוגש (יום ה', 15.12.16) לוועדת הכספים של הכנסת, שדנה ואישרה את המס החדש, כחלק מחוק ההסדרים, ובעקבותיו הוכנסו כמה שינויים. באופן חריג ובלתי שגרתי, מציעים עורכי המחקר שש דרכים איך לעקוף את המס או להתגבר עליו, כפי שיפורט בהמשך הידיעה. עורכי המחקר מצאו, שהמס יקטין את ההכנסות משכר דירה, כך שההכנסה הריאלית לבעלי הדירות תקטן בממוצע מ-3.1% ל-2.1%. אצל רוב בעלי הדירות, בעלות 2.5 חדרים ומעלה, תקטן התשואה מ-3.6% ל-2.5%. ירידת התשואה עשויה להביא, כך מקווה האוצר - למכירת אחת הדירות, ולהגדלת היצע הדירות למכירה בשוק. אומדן מוגזם של האוצר אם בעלי הדירות השלישיות לא ימכרו אותן, ייהנה האוצר מהכנסה של 900 מיליון שקל בשנה, בכל אחת מהשנתיים הבאות. עורכי המחקר בדקו את הנתונים וקבעו שאומדן זה מוגזם, מאחר שבעלי דירות לא יקרות ישלמו מס של פחות מ-18,000 שקל לשנה. הממונה על התקציבים משיב על-כך באמרו, שלאוצר חשוב יותר להגדיל את היצע הדירות למכירה, מאשר לגבות מיסים. המס פוגע בעיקר בבעלי נכסים זולים המחקר מציין, שבכל מקרה מדובר במס רגרסיבי, כלומר פוגע בעיקר בבעלי נכסים בהיקף קטן. מי שיש לו דירה בת 1.5 מיליון שקל, ישלם מס של 1.2% לשנה משוויה. מי שיש לו דירת יוקרה בתל אביב בשווי 10 מיליון שקל (הדוגמה שלהם קיצונית יותר, 20 מיליון שקל), ישלם מס של 0.2% בלבד משווי הדירה. גם יש להניח, שלבעל דירה כזו יהיה קל יותר, יחסית, לשלם את המס. מס שבח מופחת, קובע מרכז המחקר של הכנסת, עשוי לעודד בעלי דירה שלישית למוכרן, אך גם כאן קשה לדעת מה תהיה ההשפעה הסופית. הכנסת מציגה: שש דרכים להתגבר על המס באופן חריג ובלתי שגרתי, מציע גוף רשמי של הכנסת שש דרכים: כיצד להתגבר על המס החדש, אם כי כל שש הדרכים עשויות להיות חוקיות בתנאים מסוימים: - להעביר דירה אחת על-שם בן משפחה קרוב. פקיד השומה יוכל לטעון שזוהי עסקה פיקטיבית, ולקבוע ששלוש הדירות הן בבעלות אחת. אולם הדבר יהיה אפשרי אם בעל הדירות יוכיח שהחליט להוריש לבניו דירות בחייו, ושהבן מנהל את הדירה ונהנה מדמי השכירות. זה אפשרי, ולא מסובך.
- להעביר דירה אחת על-שם חברה. החוק המוצע מתיר לפקיד שומה "להרים את המסך", ולקבוע שהחברה נמצאת בבעלות בעל הדירות האחרות. אפשרות זאת תהא מעשית אם החברה תוכיח שיש לה בעלי מניות נוספים, ולוא גם באחוז קטן. גם זה פתרון לא מסובך.
- אם למשקיע יש שתי דירות בבניין אחד, הוא יכול לאחד אותן, ולהשכיר חדרים בנפרד. הפתרון עשוי להיות חוקי, אך דורש אישור של הרשות המקומית. איחוד שתי דירות גם כרוך בהשקעה והוצאות, ולא ברור אם המאמץ יהיה כדאי.
- להעלות את שכר הדירה, כדי לקבל פיצוי על המס. לדברי המחקר, זוהי אפשרות חוקית וסבירה: אם בעלי דירות רבים ימכרו אותן, יקטן היצע הדירות להשכרה, ודמי השכירות יעלו.
- למכור את הדירה הבעייתית, ולהשקיע את הכסף ברכישת נכס בחוץ לארץ. החוק ישיג את מטרתו, והעסקה חוקית וכשרה, אבל הון יברח לחו"ל, ובעקבותיו אולי גם הבעלים.
- הפתרון הטוב ביותר הוא גירושין - שתי דירות לבעל, שתי דירות לאשה. בתנאי, כמובן, שפקיד השומה לא יטען שמדובר בגירושין פיקטיביים.
|
תאריך:
|
16/12/2016
|
|
|
עודכן:
|
17/12/2016
|
|
אלעזר לוין
|
אין ביטחון בהצלחת מס דירה שלישית
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
לא להצבעה 2+3
|
16/12/16 21:01
|
|
|
|
הפקר על סף פיצוץ.
|
17/12/16 12:34
|
|
2
|
|
ליכודניק לשעבר
|
17/12/16 22:50
|
|
פורום: מרכז מחקר ומידע
|
כתוב הודעה
|
|
אם יוחלט לסבסד את ענף מוניות השירות כמו את התחבורה הציבורית באוטובוסים וברכבות, יעלה הסבסוד 359.8 מיליון שקלים בשנה. כך עולה מניתוח שערך הכלכלן איתמר מילרד ממרכז המחקר והמידע של הכנסת.
|
|
|
מחקר שהזמין ח"כ איתן ברושי, יו"ר השדולה החקלאית, ממרכז המידע והמחקר של הכנסת לכבוד יום החקלאות וההתיישבות שמצוין (יום ג', 1.11.16) בכנסת, חושף נתונים ומגמות מדאיגות על ענף החקלאות בישראל, ומאשש את מה שמתריעים עליו זמן רב החקלאים והארגונים השונים.
|
|
|
ועדת המדע והטכנולוגיה והוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור קיימו (יום ג', 24.5.16) ישיבה משותפת בנושא הנגשת השירותים הממשלתיים המקוונים בשפה הערבית, לציון יום השפה הערבית בכנסת.
|
|
|
יותר ממחצית האוכלוסייה (59% מהנשים ו-54% מהגברים) ציינו כי ביטחונם האישי מושפע מחששם מהתנהגות פוגענית מצד מוסדות המדינה. שתי הקבוצות שציינו זאת באופן הבולט ביותר הן נשים ערביות (74% מהן) וגברים "ותיקים" (שאינם שייכים לאחת הקבוצות האחרות - 62% מהם) - כך עולה מסקר בנושא "תחושת הביטחון האנושי של נשים בישראל", שבנה מרכז המחקר והמידע ומתבסס על מעל ל-1,000 נסקרים, גברים ונשים ושהוצג בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי.
|
|
|
הממשלה מביעה אמון בגופי ההסברה השונים ומצהירה על מחויבותה להירתם למאבק בחזית זו, ואף לגבות זאת בתקציב רציני. אולם בניגוד לתקציב, שגדל בשנים האחרונות עד כדי כ-500 מיליון ש"ח בשנה (ללא קליטת עלייה וטיפול בהגירה בלתי חוקית), עדיין אין הסברה ישראלית אפקטיבית, שמשפיעה על המדיניות בשטח, הגם שחל בה שיפור. כך מגלה מסמך על תקציבי גופי הסברה ממשלתיים בישראל, שהופק לבקשתו של ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי).
|
|
|
|