|
גפני. משחרר את הכסף [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
|
|
|
|
|
החל מרתון העברות סוף שנה. נוכח מספר גדול מאוד של העברות תקציביות עוד במסגרת תקציב 2016, אישרה (יום ה', 22.12.16) ועדת הכספים נוהל זמני לחמשת הימים הקרובים לאישור העברות תקציביות. זאת מתוך כוונה לאפשר למשרדי הממשלה לנצל את התקציבים העומדים לרשותם עוד בשנת הכספים 2016 ולהוציא לפועל את התוכניות התלויות בכספים אלו. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "יש עשרות רבות של בקשות תקציביות ואם נפעל על-פי הנוהל הקיים נגרום לפגיעה בהמון תוכניות, לרבות דברים רגישים שקשורים לאוכלוסיות נזקקים, ילדים בסיכון וכד'. לא היינו רוצים שיאמרו שלא מעבירים כסף לנכים כי ועדת הכספים מעכבת העברות תקציביות". 3.1 מיליארד שקל בין משרדי הממשלה מיד בתום אישור הנוהל המזורז, אישרה הוועדה העברה כוללת של 3.1 מיליארד שקל בין משרדי הממשלה לרבות עודפי תקציב בתוך המשרדים עצמם. גפני הוסיף, כי "לאחר שהתייעצתי עם היועצת המשפטית לוועדה, אני הצעתי לקבוע נוהל מיוחד לתקופה הקצרה הזו והיא הסכימה. נקבע עכשיו שבחמשת הימים הקרובים, ולמעשה עד ה- 29.12.16, נקיים נוהל מזורז על-מנת לאפשר למשרדים לפעול ולמנוע החזרת תקציבים של תוכניות ופרויקטים חיוניים שכבר אושרו לאוצר. על-פי הנוהל הקיים, שלגביו נקיים דיון בתחילת ינואר, מספיק שההסבר לגבי פנייה של משרד הבריאות או המשרד להגנת הסביבה לא יספק את מי מחברי כנסת או שייחסר עוד נייר, יעברו כמה ימים ונגמר - הכסף יחזור לאוצר. אנחנו במצוקת זמן ועל-כן נדרש מאיתנו להסיר מעצמינו את האחריות על תוכניות שלא ייצאו לפועל". ח"כ סתיו שפיר ( המחנה הציוני) הביעה תרעומת על השינוי הזמני והביעה התנגדות לשינוי הנוהל הכללי, לגביו מתכוון יו"ר הוועדה גפני, לקיים דיון בתחילת ינואר. שפיר: "הנוהל שקבענו התקבל כמענה לבג"ץ וגם לגביו, בג"ץ קבע שצריך לבחון את הפרקטיקה שלו. יחד עם כל הארגונים שעוסקים בשקיפות יצרנו נוהל הרבה יותר מעמיק על-מנת שחברי הכנסת כאן יקבלו מידע מלא, יומיים לפני הישיבה כולל היסטוריה של כל סעיף תקציבי. אנחנו נתנגד להשעיית הנוהל. בג"ץ בתשובתו הראה שיש בעיה עם תקציב המדינה ולמעשה שאין ניהול של התקציב. כל זה יכול להיפתר אם תינתן לנו גישה למערכת מרכב"ה. ברור שבמשרד האוצר רואים בכנסת מטרד אבל אנחנו כאן כדי לפקח על עבודת הממשלה ולהבטיח שזו תשתפר. צריך לזכור שהתקציב הפנוי הוא פחות מ-10% מכלל התקציב והגענו למצב של 15% העברות תקציביות. זה טירוף, כי ממשלה אמורה באמצעות התקציב לייצור תיעדוף של מטרות באופן ברור. המצב הקיים יוצר תלות של גורמים רבים, כגון ראשי רשויות חלשות, שלא מקבלים כספים בבסיס התקציב אלא רק בהעברות תקציביות ולכן צריכים להתחנן בפני פקידי האוצר ופוליטיקאים כדי לקבל תקציבים שכבר הובטחו להם". גפני השיב לה: "שלא תתפרש שתיקה כהודאה, בג"ץ דחה את העתירה!". ח"כ רחל עזריה (כולנו) הביעה תמיכה בנוהל המזורז ואף בבחינת הנוהל הקבוע של הוועדה: "אחרי שהופעל הנוהל אנחנו רואים את הנוהל ואת ההשלכות שלו, רואים שהוא מקשה על עבודת המשרדים מעבר למה שאנחנו רוצים. הנוהל הישן לא היה מוצלח אבל גם הנוהל הנוכחי דורש תיקון. אנשים שעושים עבודת קודש במשרדי הממשלה, אומרים לי שהם לא יכולים לעשות את העבודה שלהם בגלל הכספים שוועדת הכספים לא מאשרת את העברתם". שפיר שבה והביעה התנגדות לשינוי זמני של הנוהל ודרשה לשמוע את עמדת היועץ המשפטי לכנסת. לאחר שנודע כי הוא איננו בבניין וכי אין באפשרותו להגיע לישיבה, הודיע יו"ר הוועדה כי הוא יבקש מהיועץ המשפטי למסור את עמדתו ביחס לנוהל המזורז עד תחילת הישיבה הבאה של הוועדה ביום ראשון בבוקר. מיד בתום הדיון בנוגע לשינוי הזמני של נוהל ההעברות המקובל בוועדת הכספים מזה כשנה לנוהל מזורז שיאפשר העברות של סוף שנה, החלה הוועדה לדון בחלק מההעברות שהגיעו אליה בימים האחרונים ואישרה חלק מהן, להלן: - 1.84 מיליארד שקל למשרד הביטחון מתקציבי הרזרבות של משרדי הממשלה השונים ב-2016. רפרנט מאקרו באגף תקציבים באוצר, תמיר כהן, הסביר בעקבות חששם של חברי הכנסת כי מדובר בעוד קיצוץ רוחבי ממשרדי הממשלה השונים לטובת הביטחון, כי "אין מדובר בקיצוץ רוחבי, אלא שימוש בסוף שנה בכספי רזרבה שקיימים בכל משרד. הממשלה מסמיכה את שר האוצר בכל שנה לקבוע שיעור רזרבה בהתאם לכל תקציב של כל משרד. רזרבה שנועדה על-מנת לאפשר שימושים למטרות שמלכתחילה לא נכללו בתוכניות העבודה. אין פגיעה בתקציבי המשרדים עצמם. הסברים לגבי השימושים בתקציב הזה במערכת הביטחון יינתנו בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון של ועדת הכספים וועדת החוץ והביטחון".
- 134.2 מיליון שקל למשרד החינוך, מתוכם בין השאר 81.77 מיליון שקל ליישום תוכניות העבודה בתחום החינוך הדיגיטלי ב-2016, 10 מיליון שקל לחינוך סביבתי (העברה מהמשרד להגנת הסביבה), 7 מיליון שקל ממשרד התיירות עבור פיתוח אכסניות נוער, 5 מיליון שקל ממשרד המדע עבור מוזאונים בתחומי המדעים ומרכזי מצוינות שמפעילה החברה למתנ"סים ביישובים בפריפריה, 3.7 מיליון ש"ח עבור חוגי מדעים ורובוטיקה, 6.8 מיליון שקל לתנועות נוער, לחיזוק השפה העברית בבתי ספר במגזר הערבי, תרבות תורנית, מיזמים ביד ושם ועוד.
- 54.86 מיליון שקל למימוש תוכניות העבודה של המיזם הלאומי 'ישראל דיגיטלית' הכוללת בריאות דיגיטלית - יצירת מאגרי מידע שיאיצו את התקדמות הרפואה המותאמת אישית, אקדמיה דיגיטלית - יצירת תשתית לקורסים מקוונים באקדמיה להגברת הנגישות וקידום איכות ההוראה, רווחה דיגיטלית - יצירת תיק מטופל דיגיטלי.
- 42.7 מיליון שקל למשרד הפנים, בין השאר, 15.67 מיליון שקל להוצאות עבור פעולות באגף לעדות לא-יהודיות והרשות למאגר ביומטרי, 5 מיליון שקל לבתי עלמין לעדות לא-יהודיות, 4.5 מיליון שקל עבור מבני דת באותן עדות, 15.8 מיליון שקל כחלק ממימון העברת מנהל התכנון ממשרד השיכון למשרד האוצר.
- 1.2 מיליון שקל למתאם הפעולות בשטחים כחלק ממימון הוצאות פיקוח של המנהל.
- 24 מיליון שקל למשרד התיירות, למטרות הבאות: שינוי מבנה ארגוני במשרד, מימון תוכנית פרישה, תגבור תקציב מנהלה, לרבות תשלום דמי חבר לארגון התיירות העולמי, תפעול ואחזקה של פרויקט מערך דיגיטלי לתייר כולל אפליקציה לתייר, מאגר מידע ולשכה וירטואלית.
- 172.1 מיליון שקל למשרד השיכון, מתוכם 25 מיליון שקל לטובת המשך התקשרות לניהול פעילות חברות שמספקות שירותי סיוע בשכר דירה, 146.4 מיליון שקל למימון הסיוע בשכר דירה בהתאם לביצוע בפועל, 700 אלף שקל לתימרוץ מגורים משותפים של סטודנטים עם אוכלוסיית הקשישים.
- 52.7 מיליון שקל הוצאות פיתוח שונות - בין השאר 3 מיליון שקל ממשרד החינוך למימון פרויקט הגברת פעילות הספורט בקרב בני נוער, 1 מיליון שקל עבור יועצי סייבר למשרדי המדע והתרבות והספורט, 4 מיליון שקל לתגבור התמיכה במכון וינגייט כחלק מתוכנית ההבראה של המכון, 20 מיליון שקל לתמיכה בהקמה ובשיפוצים של מתקני ספורט בהתאם לתוכנית המתקנים הלאומית לשנים 2027-2020, 3.6 מיליון שקל עבור התאמת תקציב אבטחת המשלחות למשחקים האולימפיים והפרא-אולימפיים ואבטחת שרי המדע, התרבות והספורט, 8.65 מיליון שקל כחלק ממימון קיום אירועי המכביה ה- 20 בקיץ 2017, 23.1 מיליון שקל לרשות העתיקות למימון פרויקט שדרוג מערכות מחשוב וכן עבור חפירות ארכיאולוגיות בעגן העיר העתיקה, 3 מיליון שקל ליישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית, במקרה הזה, תגבור תמיכה בתרבות הערבית בעקבות סיכום בין האוצר לח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת). בקשה זו, הוגשה לפני ישיבת הוועדה ממש ואף שלא בהתאם לנוהל ההעברות היא אושרה פה-אחד לבקשת ח"כ טיבי שציין: "מדובר בהעברה של 3 מיליון שקל לתרבות הערבית שסובלת מתת-תקצוב במשך שנים, ניסיון לפצות על החסר, תמיכה בתרבות תיאטרון ושירה" והוסיף כי "יש בג"ץ בנוגע לתקצוב התרבות הערבית. עדיף שזה יהיה בבסיס התקציב ולא בהעברות". ח"כ אורן חזן (הליכוד), אף כמו כל חברי הכנסת בוועדה תמך בהעברה, כולל זו שביקש ח"כ טיבי קרא לעבר זה האחרון: "תתעסקו בעיקר בערביי ישראל ותקבלו הרבה יותר".
- 142 מיליון שקל לגופי ביטחון - הסברים יינתנו בוועדה המשותפת. מדובר שהעברה תקציבית שהגיעה לוועדה היום, בניגוד לנוהל המחייב שבקשות תקציביות יגיעו כמה ימים לפני הדיון ועל-כן לצורך אישורה ונוכח חשיבות העניין לדברי יו"ר הוועדה גפני ולדברי ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), כל חברי הוועדה הסכימו להעלות את הבקשה לאישור והיא אושרה פה-אחד.
העברת עודפי תקציב מ-2015 ל-2016 כמו-כן, אישרה הוועדה העברת עודפי תקציב בסך 647.7 מיליון שקל משנת 2015 ל-2016 במשרד הביטחון שמהותם - העברת עודפי מט"ח שנוצרו בתקציבי 2015 לשנת 2016. נוכח הסיוע הדולרי הישן של ארה"ב לישראל שעומד על 3.1 מיליארד דולר כספי הסיוע, נוצרים פערים ביתרות המט"ח. זאת בעקבות הפער בין שנת התקציב האמריקנית מאוקטובר לאוקטובר, להבדיל משנת כספים בישראל מה- 1 בינואר עד 31 לדצמבר.
|