שר התחבורה ישראל כ"ץ אומר (יום ד', 4.1.17) כי מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה אינה מתכוונת להגן באופן אוטומטי על מדיניותו הנוכחית של
משרד התחבורה בעניין
תחבורה ציבורית בשבת. הוא לא פירט. המדינה קיבלה ארכה אחרונה להשיב לעתירה בנושא שהגישו המרכז הרפורמי לדת ומדינה וארגונים חילוניים שונים עד אמצע חודש פברואר.
כ"ץ, שדיבר במליאה במסגרת שאילתות דחופות, אמר שהוא כופר בטענת העותרים כאילו משרדו אינו מפעיל שיקול דעת בנושא ובוחן מתן היתרים. לדבריו, כבר כאשר הגיע למשרד להחליף את קודמו
שאול מופז, הייתה תלויה עתירה בעניין, וכבר אז נפגש עם אנשי הפרקליטות והנחה לשמור על הסטטוס-קוו.
שר התחבורה אמר את הדברים במסגרת מענה לשאילתה שהגיש ח"כ מיכאל מלכיאלי (
ש"ס). מלכיאלי שאל על קו 43 מאביבים שהגיע לצפת ביום שישי כ-25 דקות אחרי כניסת השבת, למרות שאינו מופיע ברשימת ההיתרים. הוא שאל כיצד אירעה התקלה החמורה, אילו עוד קווים פועלים בשבת ללא היתר וכיצד ייענשו האחראים להפרת החוק. כ"ץ התחמק ממתן תשובה ישירה. הוא אמר שהקו גלש לנוכח הארכתו באופן שייצא ממלכיה במקום מאביבים והעניין תוקן. כתב News1 מעיר שתשובת השר אינה אמת, שכן הקו גלש לשבת עוד בטרם הוארך.
השר טען כי פקידי המשרד פועלים לפי החוק ורמז כי אין בכוונתו לעשות דבר נגד הפקידים שאישרו את הקווים הגולשים לשבת. הוא ציין כי מערכת הרישוי הממוחשבת היא ייחודית בעולם, ומתרגמת את זמני כניסת השבת להנחיות. ח"כ מלכיאלי ציין כי מלבד הקווים שתוקנו ישנם עוד כ-150 קווים שלא תוקנו, וגולשים לשבת.
כ"ץ גם רמז לאפשרות שפעילות התחבורה הציבורית בשבת תורחב, לנוכח מה שהגדיר העלייה במספר הקווים החדשים ותדירותם והצורך של משרד התחבורה לתת שירות באופן שיתקרב לזה של מדינות אירופה ואחרות. עם זאת, ציין שמדובר ב"אתגר מורכב" שהוא מעורב בו בנקודות עקרוניות.
ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי יוצאים מנקודת הנחה שיש סטטוס-קוו, אך לא בטוח שהוא נשמר. לדבריו, יש לחשוב רוחבית על "פתרונות רוחביים שלא יפריעו לאיש", כלשונו.
מנגד, ח"כ
אורי מקלב (
יהדות התורה) אמר לכ"ץ: "ישנם עשרות קווים אשר נוסעים בשבת בשנים האחרונות. הקווים האלה התחילו לפעול במשמרת שלך תוך הפרת הסטטוס-קוו באופן בוטה". הוא מנה כדוגמה כמה קווים המגיעים לירושלים אחרי כניסת שבת דוגמת קווים מתל אביב, מחיפה, מבאר שבע, מכרמיאל ומטבריה וכן קו מאור יהודה לתל אביב, שלפני כשבועיים החל לגלוש לשבת.
בתשובה, אמר כ"ץ כי החוק בעניין לא שוּנה, וכיוון שהוא מותקף משני הצדדים הרי זה סימן שמדיניותו נכונה. לדבריו, אם הוא סבור חנין שיש להתיר יותר תחבורה בשבת הוא מוזמן להגיש הצעת חוק, ואם מקלב סביר שאין לאפשר הוספת קווים לבתי חולים הרי שעליו להגיש הצעת חוק שתבטל זאת. כ"ץ לא ידע שהדברים אותם השמיע עומדים בניגוד למדיניות משרדו שלא מוסיפים קווים לבתי חולים מעבר לאלה שהיו קיימים בעבר.
כ"ץ קרא לח"כים החרדיים להיזהר כאשר הם באים ומאשימים אותו בעניין הפרת סטטוס-קוו וכאילו קיימת פירצה בעניין, ואמר למקלב: "הלוואי שהקו שאתה דוגל בו יישמר לעתיד (אחרי שכ"ץ יפסיק להיות שר תחבורה, ע.י.). הלוואי ותצליח עם המרכולים שפתוחים בשבת כמו כאן". הוא קרא לבטאונים ולעיתונות החרדית לגלות משנה זהירות בעניין. הוא הזכיר את משבר עבודות הרכבת בשבת, שלדבריו לא היה קשור אליו אלא למשרד העבודה, שסופו ידוע "מה שהיה - הוא שקיים".