14 חברי מועצת עיריית ירושלים, הנמנים על הפורום למען השבת וקדושת העיר, אומרים כי
משרד התחבורה מפר את הסטטוס-קוו הקיים מזה עשרות שנים בעיר, ומאפשר הפעלת עשרות נסיעות
תחבורה ציבורית בשבת.
במכתב ששלחו לפני שבוע (29.12.16) והגיע לידי News1, הם דורשים משר התחבורה ישראל כ"ץ לבטל לאלתר את ההיתרים החדשים שניתנו לחמישה קווים, רובם של אגד - 446, 480, 968, 969 ו-266 (שבינתיים בוטל במסגרת רפורמת הר-חברון, ע.י.), ולהקדים בחצי שעה את נסיעתו של קו 961 המגיע מטבריה.
חברי המועצה גילו להפתעתם כי בשקט-בשקט אישר משרד התחבורה הרחבה משמעותית של התחבורה הציבורית הבין-עירונית בשבת, כך שכ-70 נסיעות המגיעות לירושלים ויוצאות ממנה מגיעות ליעדן אחרי כניסת השבת.
לדבריהם, "בערב השבת האחרונה נכנסו לירושלים 30 נסיעות תחבורה ציבורית אחרי כניסת השבת. האחרון שבהם הגיע בסביבות השעה 19:00, כשלוש שעות אחרי כניסת השבת".
חברי המועצה הודיעו כי ככל שיימשך חילול השבת במתכונתו הנוכחית, ישקלו בחיוב צעדים שונים העלולים לפגוע גם בקווי הסטטוס-קוו, בהם סגירת חניוני אגד לכניסת אוטובוסים".
במכתבם, צירפו סקירה היסטורית בה נכתב כי "עד לפני כמה שנים, במסגרת הסטטוס-קוו, היה המצב כזה שרק נסיעות בודדות הגיעו לעיר מעט אחרי כניסת השבת, הורידו את הנוסעים מול בנייני האומה (כי התחנה המרכזית סגורה), ונסעו ריקים לחניון. אולם בתקופה האחרונה, החליט מאן דהוא במשרד התחבורה לשנות את הסטטוס-קוו ולפגוע בשבת. הדבר התבטא בתוספת נסיעות בקו הסטטוס-קוו 947 (מחיפה), ש-7 מנסיעותיו מגיעות אחרי כניסת השבת. ובמתן היתרים חדשים לקווים שבעבר לא הורשו לנסוע בשבת - 266 (מכרמי צור), 446 (מבאר שבע), 480 (מתל אביב), 968 (מכרמיאל) ו-969 (מטבריה)".
הפונים ביקשו גם לשקול צמצום של מספר הנסיעות בקו 947 בהתאם לביקוש ובאופן שמספר הנסיעות לא יעלה על מה שהיה בעבר.
למרות שחלף שבוע מיום המשלוח, לא ענה עדיין השר כ"ץ למכתב והקווים האמורים לא תוקנו. בעקבות כך, החלו חברי המועצה לפעול כדי לממש את האיום. ל-News1 נודע כי בדיון סגור אף הוצע לפעול נגד יוזמות תחבורתיות אחרות שמקדם משרד התחבורה בעיר, בעיקר בתחום הרכבת הקלה, אם משרד התחבורה לא יתקן את הפרת הסטטוס-קוו, אולם בינתיים הוחלט לשמור אופציות אלה כנשק יום הדין.