ועדת הכלכלה קיימה (יום ב', 9.1.17) שתי ישיבות מיוחדות בעקבות דיווחים על קשיים ועיכובים במיזם הרכבת הקלה בגוש-דן ומיזם הקו המהיר ירושלים-תל אביב. היו"ר
איתן כבל דרש מגורמי המקצוע תשובות באשר לעמידה בלוחות הזמנים, ועמידה בתקציב מבלי לפגוע ברמת המיזמים. הוא אף דרש התייחסות באשר לטיפול בבעלי העסקים בתוואי העבודות בתל אביב, בהמשך להצעת חוק שהגיש בנושא, והודיע כי יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ
דב חנין, יבצע עבור ועדת הכלכלה מעקב שוטף אחר התקדמות המיזמים.
ח"כ
יעקב פרי (יש עתיד) אמר כי מדיווחים בתקשורת, וגם ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי צפוי עיכוב במיזם הרכבת הקלה, הוא דרש התייחסות לכך וכן לטיפול בעסקים הקטנים. ח"כ
איתן ברושי (
המחנה הציוני) הוסיף כי לא יכול להיות שאין שיתוף פעולה בין עיריית תל אביב, בעלי העסקים הקטנים וחברי הכנסת על הוספת תקציב לפיצוי עבור הנפגעים מהעבודות. ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) אמרה כי היא מודאגת מהעיכובים, והוסיפה כי אי-אפשר להתעלם ממצבם של בעלי העסקים. "עד שהם יוכלו ליהנות מהרכבת הקלה הם כבר לא יהיו שם, וההתעלמות מהם היא נוראית", אמרה. ח"כ
יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אמרה כי אם הפקקים בכניסה לתל אביב יימשכו - כל העסקים בעיר ייפגעו, וקראה לטפל גם בכך. ח"כ
מיקי לוי (יש עתיד) ציין כי הסכים לדחות העלאת הצעת חוק שהגיש לפיצוי בעלי העסקים, אך קרא שלא לתת לבעלי העסקים בתל אביב לעבור את מה שעברו בעלי העסקים בירושלים. "העסקים שהיו ברחוב יפו בירושלים לפני 10 שנים כבר לא קיימים היום", אמר. ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי לפי המסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מועד הסיום הצפוי יהיה במרס 2022 – כמעט חצי שנה אחרי מועד הסיום לפי נת"ע ו
משרד התחבורה.
מנכ"ל משרד התחבורה,
קרן טרנר-אייל, אמרה כי "הכי קל להגיד שהרכבת הקלה תחל לפעול ב-2023, אבל אנחנו נהפוך את העולם ונעמוד בלוח הזמנים ובתקציב". באשר לפיצוי לבעלי העסקים אמרה כי השר לא מתנגד, אך יש לכך השלכות רוחביות והממשלה הבטיחה להידרש לכך. מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און, אמר כי כל מה שדיווח לוועדה לפני שנה וחצי קרה ובזמן. הוא הבהיר: "המיזם יסע מפתח תקוה, דרך רמת גן, תל אביב ובני ברק ועד בת ים באוקטובר 2021". הוא אף הוסיף כי בזמן הישיבה אישרה ועדת השרים גם את התוכניות של הקו הירוק והסגול. היו"ר כבל הגיב ואמר כי לפי הדוח של הממ"מ המיזם היה אמור להסתיים ב-2017 בעלות של 10 מיליארד שקל, כשכיום המועד הוא 2021 והתקציב עומד על 16 מיליארד. הוא דרש לדעת האם הליקויים שגרמו לדחיות טופלו. בר-און הבהיר כי יש חלופות למתן מענה כך שבאוקטובר 2021 הקו האדום יהיה מוכן.
נציג משרד האוצר, אלון מסר, התייחס לפיצויים ואמר כי לא מדובר בעבודות היחידות במרחב הציבורי וכמו בפעמים קודמות אין פיצוי ישיר, אך יש תוכניות אחרות בין היתר סיוע של הרשות לעסקים קטנים ובינוניים. כבל מתח ביקורת על התשובה ואמר כי אי-אפשר 'למרוח' יותר את הטיפול בבעלי העסקים.
באשר לקו הרכבת המהירה ירושלים-תל אביב אמרה המנכ"ל כי הכל עובדים קשה כדי לעמוד גם כאן בלוחות הזמנים ובתקציב. סמנכ"ל פיתוח התשתיות ברכבת, ראובן קוגן, הוסיף כי כל המאמצים הניהוליים מתמקדים בהפעלת הקו מסחרית במרס 2018. הוא הוסיף כי הקו לא יפעל 24 שעות ביממה, כאשר בשעות השפל תהיה רכבת אחת בכל כיוון בשעה, ובשעות השיא שתי רכבות בכל כיוון בשעה. עם זאת, תהיה לילה רכבת לנתב"ג אחת לשעה.
ח"כ
עליזה לביא (יש עתיד) אמרה שחברת בקרה של משרד התחבורה העבירה למשרד דוח לפיו צפויה דחייה של הפעלת הקו לסוף 2018, וביקשה לדעת האם אכן קיים דוח כזה ומה התחזית של משרד התחבורה. טרנר-אייל השיבה: "אם היה לי שקל על כל פעם שחברת בקרה אמרה שלא נעמוד בלו"ז ובסוף כן עמדנו – היינו יכולים לממן עוד קו". לביא הוסיפה וביקשה התייחסות לתיקון המנהרות המקשרות ולדיווח כי המתכנן של המנהרה הראשית הסיר את חתימתו מבחינה בטיחותית. מנהל אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה, משה אמסלם, אמר כי הוא מקווה שבשבוע הבא יוכל לשכור חברת בקרה שתבדוק את התיקונים שביצעה הרכבת. קוגן הוסיף כי אין משמעות להסרת החתימה של המתכנן, ואמר כי חברת שפיר סולקה מהאתר ב-2015 והתיקון בוצע על-ידי חברה אחרת. המהנדס הראשי של חברת שפיר, אבי פנטורין, אמר מנגד כי "התחזיות מתבדות. אמרו שייקח חודש לתקן את המנהרות המקשרות ושזה יעלה כמה מאות אלפי שקלים, וכרגע מדברים על תיקון 33 מנהרות במיליונים רבים. להערכתנו, התיקונים לא הסתיימו ויש פיגומים שמחזיקים את הקירות".
ח"כ
רחל עזריה (כולנו) קראה להיערך ולהכין את התשתית התחבורתית בירושלים, ואף להתייחס לפעילות בתנאי מזג אוויר קשים כמו השלג. סגנית ראש עיריית תל אביב,
מיטל להבי, ומנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, הצטרפו לדברים וקראו ליצור הרגלי התנהגות חדשים.
היו"ר כבל סיכם ואמר כי ועדת המשנה לתחבורה ציבורית תמשיך לעקוב אחר המיזמים. הוא הוסיף כי יפנה לשר האוצר,
משה כחלון, באשר לפיצוי לעסקים הקטנים, שהמדינה הפקירה לדבריו. הוא אף דרש מנת"ע לבצע עבודה נוספת ולשפר את הנגישות ואת השילוט המוביל לכל בית עסק. באשר לנעשה בקו הרכבת לירושלים אמר כבל כי לא ניתן להתעלם מהטענות שמעלה נציג חברת שפיר, ובכוונתו לשוב ולבקש מ
מבקר המדינה להתייחס לנושא עוד לפני 2018.