האמון שאזרחים נותנים בגופים ומוסדות נמצא בשפל של כל הזמנים - כך קובע מדד האמון של אדלמן, הסקר המקיף והוותיק ביותר בתחום. על-פי המחקר, שנערך ב-28 מדינות ברחבי העולם ב-17 השנים האחרונות, האמון בתקשורת, למשל, הוא הנמוך ביותר אי-פעם - רק 43% מהמשיבים בוטחים בה.
מדד האמון של אדלמן סוקר מעל ל-33 אלף בני אדם ברחבי העולם. התוצאות התפרסמו אמול (יום ב'), המראות הידרדרות של האמון בכל תחומי החיים, יכולות להסביר אירועים פוליטיים מפתיעים שהתרחשו השנה, כמו בחירתו של
דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב ועזיבת בריטניה את
האיחוד האירופי.
על-פי המדד, אמון האזרחים בממשלות עומד על 41% בלבד ואילו האמון במנהיגים המדיניים הוא הנמוך מכולם - רק 29%. למעלה ממחצית מהמשיבים הביעו אכזבה כללית מהמערכת. דווקא האזרחים המעורבים והמשכילים יותר הביעו שיעורים גבוהים יותר של חוסר אמון.
לעומת המוסדות הרשמיים, העולם העסקי דווקא זוכה לשיעורי אמון גבוהים יחסית. שלושה מתוך ארבעה משיבים הסכימו שחברה עסקית יכול לפעול להגדלת הרווח, שיפור הכלכלה והתנאים החברתיים בסביבה בה היא פועלת. יותר מכך, 58% מאלו שהעידו כי אינם בטוחים אם המערכת פועלת עבורם או נגדם דיווחו כי הם סומכים בעיקר על חברות עסקיות.
אחת התוצאות של משבר האמון בתקשורת ובמערכת כולה הוא התבצרות של אזרחים בתיבות תהודה. כך, למשל, כמחצית מהמשיבים העידו על עצמם כי יתמכו בפוליטיקאי שהם מעריכים - גם אם הוא יעוות את האמת. 53% לא נוהגים להקשיב כלל לאנשים וארגונים שלא תומכים בדעתם ויש סבירות גבוהה פי ארבעה שיתעלמו לחלוטין ממידע שסותר את תפיסות עולמם.
לא מדובר במשבר אמון כי אם בהתפצלות של האמון והחברה לשבטים" אמר רון שלי, מנכ"ל משרד דיגיטל דבי&רון מקבוצת דבי תקשורת, הנציגה של אדלמן בישראל "אנחנו קמים כל בוקר ובוחרים את החדשות והידיעות שלנו על-פי אמונה גם אם הם שקריות, ובוחרים את המנהיגים שלנו על-פי אהדה גם אם הם שקריים. מדובר כאן בהיפוך תפקידים בין מותגים ועסקים למנהיגים ואוטוריטות שלטוניות. אנו מצפים ממנהיגים שיתנו לנו השראה וימכרו לנו חלום ומצפים מעסקים ומותגים שיורידו לנו את יוקר המחיה, ישפרו לנו את הבריאות ויצילו את כדור-
הארץ".