הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי דנה (יום ב', 20.2.17) בנושא תמיכה והעשרה בתחום הרשויות המקומיות לתלמידים ממשפחות במצב חברתי-כלכלי נמוך באזורי הפריפריה.
בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ
מיקי זוהר: "כיום המדינה מתקצבת פר-תלמיד וצריך לתקצב לפי מצב הרשות. יש לעבור לתקצוב דיפרנציאלי, כי יש שוני משמעותי בתחום החינוך הבלתי פורמלי בין רשויות חזקות לחלשות. שם מתחיל הפער ושם מתחיל הקיפוח".
זוהר התייחס לעמדת השלטון המקומי בסוגיה ואמר: "פורום ה-15 מתנגד לתקצוב דיפרנציאלי, למרות שיש להם עודפי תקציב שאפשר לעזור איתם לרשויות חלשות. הם טוענים שהמדינה צריכה להגדיל מכיסה את התקצוב לרשויות החלשות, אבל הם מתעלמים מהעובדה שהעודפים שלהם נובעים מכספי המדינה עצמה שמגיעים מכספי ארנונה שהמדינה משלמת על בסיסים, מבני ממשלה וכדומה".
שלמה קרפ, מנהל תחום החינוך המיוחד בארגון ההורים הארצי אמר: "אני לא חושב שלמדינה יש אינטרס שהמצב הנוכחי ישתנה. מה שצריך זה להאריך את שעות הלימודים באזורים חלשים".
ח"כ
איתן ברושי (
המחנה הציוני): "על הוועדה להרכיב סל תלמיד בחינוך הרגיל והבלתי פורמלי, ועל המדינה להשלים את התקציב לכל תלמיד עד לרף הסל. אני מנסה לקדם הצעה שתהפוך חינוך לעבודה מועדפת גם בחינוך הבלתי פורמלי".
יו"ר השלטון המקומי
חיים ביבס קרא לבנות סל בסיס לתלמיד ולתת לרשויות חלשות יותר. "צריך לתת כסף למשפחה עצמה ולא לרשויות כי אז זה לא יגיע לילד", דברי ביבס.
זאב גולדבלט, מנכ"ל פורום ועדי ההורים היישוביים: "צריך לעבור ליום לימודים ארוך. לבטל את תשלומי ההורים. להתאים יום הלימודים בין מערכת החינוך למשק ולגבש סל בסיסי לכל תלמיד".
ראשד פתחי, נציג מועצת התלמידים והנוער הארצית: "אני מטובא זנגריה - הפריפריה של הפריפריה. כדי להוציא בגרות 5 יחידות בשורה של מקצועות נאלצתי ללמוד בצורה מתוקשבת ולהוציא לצורך כך אלפי שקלים".
יובל בנימין, סגן מנהל מינהל חברה ונוער במשרד החינוך: "לחינוך הבלתי פורמלי מתוקצבים כ-600 מיליון שקלים. יש לנו תוכניות נוספות, למשל העצמת תלמידים בצפון
הארץ".
בסיום הדיון אמר היו"ר כי יפנה לשר החינוך ולשר העבודה, הרווחה והשירותים החבריים כדי ליצור מנגנון פיקוח אשר יאגם את כלל הצרכים והמשאבים מול התקציבים הקיימים ויפעל לסנכרון בין כלל נותני השירותים בתחום, במטרה לנצל באופן חיובי את התקציבים ויאפשר פיקוח על התכנים והתוצרים המועברים לתלמידים.