|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מצגר. ללא קושי ראייתי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] הכהן. לא בכל מחיר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

דרמה בבית המשפט המחוזי בירושלים

ההסדר לא אושר: הרב מצגר נדון ל-4.5 שנות מאסר

השופט משה יועד הכהן: העונש המוסכם - 3.5 שנות מאסר - היה קל מדי ולא הביא לידי ביטוי את חומרת מעשיו המסלידים של מצגר ואת פגיעתו באמון הציבור הותיר על-כנו את החלק הפיננסי של העונש - 5 מיליון שקל בקנסות, חילוטים ושומת מס הכנסה
23/02/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשת רונאל פישר   |   תגובות
25 מקרים של שוחד
"בכל המקרים אין מדובר בלקיחת שוחד אקראית ומזדמנת אלא, במרבית המקרים, בתכנון ובייזום מראש של לקיחת השוחד בשילוב עם גורמים נוספים ובשרשרת אירועים ארוכה מתמשכת ושיטתית לאורך שנים, שבה נטל הנאשם שלמונים בסכומים משמעותיים, תוך ניצול מעמדו כרב ראשי לישראל. ספירת תתי אירועים המיוחסים לנאשם באישומים אלה מלמדת על לא פחות מ-25 מקרים נפרדים של נטילת שוחד"

לא הביע חרטה
"על אף לקיחת האחריות הפורמלית המתבטאת בהודאה בכתב האישום המתוקן, הנאשם לא הביע חרטה על מעשיו ונמנע מלנצל את ההזדמנות שניתנה לו במסגרת הטיעונים לעונש לומר את דברו בהתייחס לעבירות. לא-זו-אף-זו, גם באי-כוחו לא כללו ולו במשפט אחד בטיעוניהם הבעת חרטה מטעמו. לעובדה זו יש משמעות יתרה כשמדובר בנאשם שהוא רב, דיין ומורה הוראה, שכיהן בצמרת הממסד הרבני בישראל ואשר במעשיו ובהתנהלותו אמור לשקף את דרכה של תורה"

נסיבות חמורות ומסלידות
אין בידי לאשר את ההסדר שאליו הגיעו הצדדים, בכל הנוגע לקביעת עונש המאסר. זאת בשל נסיבותיהן החמורות והמסלידות של העבירות בהן הורשע ובשל מאפייניהן. כעולה מהן קיים הנאשם, תוך שימוש בתפקידו הציבורי הרם ובמעמד, בהשפעה ובקשרים שהקנה לו, מעין 'מיזם עסקי' מסועף ושיטתי שהתמשך לאורך שנים, שמטרתו קבלת שלמונים בסכומים גבוהים מגורמים שונים ומגוונים. פעולות אלה בוצעו תוך ניצול לרעה של כהונתו כרב ראשי לישראל ותוך סטייה חמורה מטוהר המידות המצופה מאיש ציבור במעמדו"

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה יועד הכהן, דחה (יום ה', 23.2.17) את הסדר הטיעון עם הרב הראשי לשעבר, הרב יונה מצגר, ודן אותו ל-4.5 שנות מאסר. כמו-כן, ישלם מצגר 5 מיליון שקל בקנסות ובשומה אזרחית. על-פי ההסדר, אמור היה מצגר להישלח ל-3.5 שנות מאסר. הוא יחל לרצות את עונשו ב-3.5.17. מצגר צפוי לערער לבית המשפט העליון, ובמסגרת ההסדר איתו לא התחייבה המדינה לתמוך בערעור שכזה.

הכהן אומר, כי אלמלא ההסדר – היה העונש הראוי למצגר שבע שנות מאסר. הוא בדק האם ההסדר עומד במבחן האיזון בין טובת ההנאה הצומחת לנאשם לבין האינטרס הציבורי, בציינו שיש לבית המשפט משנה חשיבות דווקא כאשר מדובר בהסדר סגור. אין מקום לעשות הסדרי טיעון בכל מחיר, מדגיש הכהן, והשיקולים בעד ההסדרים אינם יכולים לבוא על חשבון העונש הראוי והשמירה על השוויון בפני החוק.

"קיים פער משמעותי בין העונש עליו סיכמו הצדדים לבין העונש ההולם לנאשם", קובע הכהן, ופונה לבדוק האם למרות זאת יש מקום לכבד את ההסדר. הוא מציין, כי המדינה לא טענה שהיו לה קשיים ראייתיים שעמדו ביסוד ההסדר, ולבטח לא מדובר בהשמטה מקרית. לכן, סיכויי הרשעה נמוכים לא יכלו להוות נימוק להסדר, וזאת לעומת הנימוקים התומכים בו – הודאתו, נטילת האחריות, עברו הנקי, תרומתו לחברה והפגיעה הקשה בו.

"ניצול ציני ובוטה של מעמדו"

הכהן אומר: "מדובר בנסיבות חמורות ומסלידות. היה זה מיזם עסקי מסואב ושיטתי של קבלת שלמונים", הוא קובע ומפרט את מעשיו של מצגר."נשזר בהם כחוט השני הניצול השיטתי הציני והבוטה שניצל הנאשם את תפקידו הציבורי-ממלכתי הרם, כדי לעשותו קרדום לחפור בו על-מנת להעשיר את כיסו שלא כדין". הכהן מצטט באריכות את הדין העברי בנוגע לשוחד, ומסיים: "למרבה הצער, הנאשם במסגרת מילוי תפקידו הציבורי-תורני כרב הראשי לישראל לא שיווה דברים אלה לנגד עיניו".

בנוגע לחומרת המעשים אומר הכהן: "בכל המקרים אין מדובר בלקיחת שוחד אקראית ומזדמנת אלא, במרבית המקרים, בתכנון ובייזום מראש של לקיחת השוחד בשילוב עם גורמים נוספים ובשרשרת אירועים ארוכה מתמשכת ושיטתית לאורך שנים, שבה נטל הנאשם שלמונים בסכומים משמעותיים, תוך ניצול מעמדו כרב ראשי לישראל. ספירת תתי אירועים המיוחסים לנאשם באישומים אלה מלמדת על לא פחות מ-25 מקרים נפרדים של נטילת שוחד".

הוא גם מתייחס לנזק שגרמו מעשיו של מצגר: "ודאי שנותני התרומות לעמותות לא התכוונו לתת את כספם גם לנאשם ולחיים, אלא רק למטרות הצדקה והחסד שבהם טיפלו העמותות. בכספים הרבים שהועברו לנאשם מתוך סכומי התרומות, אילו הגיעו ליעדם, ניתן היה להשתמש למטרות החיוביות של העמותות ולסייע לאותם נזקקים להם נרתמו לסייע ולא כדי לרפד את כיסיו של הנאשם. מעבר לכך, הנאשם גרם נזק שלא ניתן לזלזל בו למעמדה הציבורי של הרבנות הראשית בישראל".

"תאוות ממון כפשוטה"

לדברי הכהן, "הנאשם בורך בכל: מעמד ציבורי ותורני רם שבצידו גם משכורת נאה, משפחה רחבה וכן נכסים לא מעטים כעולה מבקשות החילוט שבכתב האישום המקורי ומהנספח להסדר הטיעון. אף על-פי כן ומשלא ניתן לכך כל טעם אחר, אין הסבר למעשיו זולת תאוות ממון כפשוטה". אומנם עבירותיו לא היו בליבת תפקידו כרב הראשי, אך "דווקא רום מעמדו של הנאשם מהווה נימוק לחומרה המצדיק קביעת מתחם מחמיר".

הכהן מראה, כי העונש המקובל בעבירות שוחד חמור בהרבה מזה שסוכם בהסדר. הוא קובע, כי מתחם הענישה הראוי הוא שש-תשע שנים, ודוחה את המתחם שקבעה המדינה - בין שנתיים לשש שנות מאסר, אשר "אינו מתיישב לא עם עקרון ההלימה, לא עם מגמת ההחמרה של הענישה הנוהגת בעבירות השוחד ולא עם נסיבות ביצוע העבירות".

הכהן עומד על נקודה נוספת: "על אף לקיחת האחריות הפורמלית המתבטאת בהודאה בכתב האישום המתוקן, הנאשם לא הביע חרטה על מעשיו ונמנע מלנצל את ההזדמנות שניתנה לו במסגרת הטיעונים לעונש לומר את דברו בהתייחס לעבירות. לא-זו-אף-זו, גם באי-כוחו לא כללו ולו במשפט אחד בטיעוניהם הבעת חרטה מטעמו. היחיד שטען כי הנאשם 'בוש ונכלם במעשיו', היה בא-כוח המאשימה, אולם, לא ברור מהי האסמכתא לטענתו זו. לעובדה זו יש משמעות יתרה כשמדובר בנאשם שהוא רב, דיין ומורה הוראה, שכיהן בצמרת הממסד הרבני בישראל ואשר במעשיו ובהתנהלותו אמור לשקף את דרכה של תורה ולהוות דוגמה לאחרים. לפיכך, גישתו בעניין זה מעוררת תמיהה רבה" - במיוחד לאור מקורות היהדות, אותם מצטט הכהן.

"לא משקף את האינטרס הציבורי"

הכהן קובע: "אין בידי לאשר את ההסדר שאליו הגיעו הצדדים, בכל הנוגע לקביעת עונש המאסר. זאת בשל נסיבותיהן החמורות והמסלידות של העבירות בהן הורשע ובשל מאפייניהן. כעולה מהן קיים הנאשם, תוך שימוש בתפקידו הציבורי הרם ובמעמד, בהשפעה ובקשרים שהקנה לו, מעין 'מיזם עסקי' מסועף ושיטתי שהתמשך לאורך שנים, שמטרתו קבלת שלמונים בסכומים גבוהים מגורמים שונים ומגוונים... פעולות אלה בוצעו תוך ניצול לרעה של כהונתו כרב ראשי לישראל ותוך סטייה חמורה מטוהר המידות המצופה מאיש ציבור במעמדו. בכך פגע הנאשם פגיעה קשה באימון הציבור ביושרם וביושרתם של השירות הציבורי בכלל ושל הרבנות הראשית לישראל בפרט.

"בשל טעמים אלה העונש המוסכם אינו משקף באופן ראוי את האינטרס הציבורי במקרה הנדון. אינטרס זה מחייב השתת ענישה משמעותית והרתעתית ההולמת את חומרת עבירות השוחד המבוצעות על-ידי אנשי ציבור בכירים, שידור מסר תקיף של אי-סובלנות כלפי תופעות של שחיתות במינהל הציבורי וכן שמירה, ככל הניתן, על מדיניות ענישה אחידה, עקבית ושוויונית. לפיכך, גם מכלול השיקולים כבדי המשקל התומכים בכיבודו של ההסדר אינו מצדיק במקרה הנדון את הפער הניכר בין העונש הראוי לבין העונש המוסכם עליו עמדתי".

גיורים, אירועים ו"עמלות" מתרומות

האישום הראשון עוסק ב"פרשת הגיורים", במסגרתו הודה מצגר, כי קיבל לכיסו טובות הנאה שמקורן בבעלי ממון תושבי חוץ אשר רצו להתגייר או לערוך בירורי יהדות, וביקשו את עצתו ועזרתו כרב הראשי לישראל. בשנים 2012-2007, בשלוש הזדמנויות, הפנה מצגר מתגיירים תושבי חוץ לרב גבריאל כהן, ששימש כרב וכאב בית דין בלוס אנג'לס, תמורת מחצית מהכספים ששילמו הללו לרב כהן.

האישום השני עוסק בפרשת "אשכול העמותות", ובו הודה מצגר, כי פעל יחד עם אייזנשטט לגיוס תורמים לעמותות בתמורה ל"עמלה", תוך ניצול מעמדו ותפקידו כרב הראשי. מצגר סיכם עם מנהלי העמותות, כי בתמורה לפעולותיהם שלו ושל אייזנשטט, יתנו לו עשרות אחוזים מן התרומות שיתקבלו בעמותות בעקבות המלצתו ופועלו. עבירות אלו ביצע מצגר בעשרות מקרים ובקשר עם מספר עמותות, כאשר התורמים לא ידעו על "עמלות" אלו.

האישום השלישי עוסק בלקיחת שוחד בדרך של קבלת טובות הנאה שיטתית ע"י מצגר במהלך שנות כהונתו. טובות הנאה אלה קיבל מצגר במספר רב של הזדמנויות, בין היתר במסגרת אירועים פרטיים שלו, וכן כתמורה לכך שהשתתף באירועים שערכו נותני טובות ההנאה.

אישום נוסף עניינו קבלת דבר במרמה ממוסד תורני. על-פי כתב האישום, גייסו מצגר ואייזנטט תרומות למוסד תורני. מצגר נטל לכיסו 25,000 דולר מתוך התרומה שיועדה כולה למוסד התורני, מבלי שגילה לתורמים שעשה זאת. האישום החמישי הוא העלמת הכנסות בסך 3 מיליון שקל, והאישום השישי - לחצים של מצגר על אייזנשטט למסור גרסה כוזבת, שהופעלו כאשר מצגר ישב שבעה על אמו בשלהי 2013. המדינה מיוצגת בידי עוה"ד דני ויטמן ואילה יעקב-גלברד, ומצגר - בידי עוה"ד טל גבאי ויהודה פריד.

ת"פ 21629-10-15, מדינת ישראל נ' יונה מצגר / גז"ד
דחיית הסדר הטיעון בעניינו של הרב יונה מצגר. ירצה 4.5 שנות מאסר וישלם 5 מיליון שקל

תאריך:  23/02/2017   |   עודכן:  23/02/2017
איתמר לוין
+היה עלי להבטיח שביטון לא ייעצר
16:30 23/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אומר שנבהל מהקשר שלו עם פישר לאחר מעצרו של ביטון  ▪  הזהיר את פישר: אלון חסן יסגיר אותך תוך ארבע שניות  ▪  ברונו שטיין עדכן את מלכה על מעצרו של פישר
(מלכה. "תמצא לו בעיה" [צילום: הדס פרוש, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביב נחמיאס / Aviv Nahmias   אורי כרמל / Uri Carmel   אילון מכלוף / Eylon  Machluf   איתן פלג / Eitan Peleg   אלון חסן / Alon  Hassan   אסף גולן / Assaf Golan   ברונו שטיין / Bruno Shtein   גבריאל כהן   ג'ויה סקפה-שפירא / Joya SKAPPA-SHAPIRO    דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דני ויטמן   זוהר בוצ'ן / Zohar Botchen   חגית מאק-קלמנוביץ / Hagit  Mack-Kalmanovich   חיים אייזנשטט   טל גבאי   יאיר ביטון / Yair Biton   יאיר  גולן / Yair Golan   יהודה פריד   יונה מצגר   יוסף נחמיאס / Yossef Nahmiass   יורם ברק / Yoram Barak   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יצחק רוכברגר / Yitzhak  Rochberger   ירון בארי / Yaron Be'eri   ליאורה נהון / Liora Nahon    ליזי שובל-בר / lizzy  shoval Bar   משה סובל / Moshe Sobel   משה סעדה / Moshe Saadda   משה יועד הכהן / Moshe Yoad Hacohen    נועם עוזיאל / Noam Uziel   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   נסים מרום / Nissim Marom   ע"י   עדי כרמלי / Adi Carmeli   עופר ברטל / Ofer Bartal   עפר נמרודי / Ofer Nimrodi   ערן מלכה / Eran  Malka   קובי כחלון / kobe kahlon   קרן אלטמן / Keren Altman   רון שפירא / Ron Shapira   רונאל פישר / Ronel Fiaher   רונן יצחק / Ronen Yitzhak   רועי בר / Roee Bar   רות דוד / Ruth David-Blum   רמי דואני / Rami Douani   שי ברס / Shay Baras   ששון חי / Sasson Hay 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההסדר לא אושר: הרב מצגר נדון ל-4.5 שנות מאסר
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ללוין - בניגוד
23/02/17 15:48
2
המזימה
23/02/17 20:03
 
שאלה !
24/02/17 00:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת רונאל פישר
הקבלן יאיר ביטון גידף את כתב News1 ואיים עליו באולם בית המשפט המחוזי בירושלים, לפני תחילת הדיון במשפטו של רונאל פישר (יום ה', 23.2.17).
23/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
הקבלן יאיר ביטון העביר את משפחתו וחלק ניכר מעסקיו לפראג - בעוד הוא עומד לדין בשני תיקים נפרדים. הפרקליטות לא מנעה צעד זה, שהוא חריג ביותר כאשר מדובר בנאשמים. כך עולה מבדיקת News1.
21/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
חוקרי המשטרה התמקדו בחקירה נגד איש העסקים יאיר ביטון, תוך שהם מחפשים עבירת הלבנת הון כדי שניתן יהיה לחלט ממנו כספים. כך העיד (יום ב', 20.2.17) האסיר ערן מלכה במשפטו של רונאל פישר. לעומת זאת, נעלם משום מה שמו של הקבלן יעקב אטרקצ'י מאותה פרשה, הוסיף.
20/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
עד המדינה ערן מלכה מספר (20.2.17), בהמשך עדותו במשפט רונאל פישר, כי התוודע לחוג חבריו של פישר, ופגש בביתו את השופט גלעד נויטל, עיתונאים, ומאוחר יותר - את ניצב ברונו שטיין.
20/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
ניצב-משנה אלון גרוסמן התעלם מטענתו של קובי כחלון, לשעבר סגן ראש עיריית ירושלים, לפיה מני יצחקי הדריך אותו מה לומר בחקירתו. יצחקי היה אז ראש להב 433, וכיום הוא ראש אגף המודיעין והחקירות. כך העיד (יום ב', 20.2.17) רב-פקד לשעבר ערן מלכה במשפטו של רונאל פישר.
20/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרשת רונאל פישר  /  מי ומי  
ההגנה נגד הודעות הווטסאפ במשפט פישר  /  איתמר לוין
ע"י: לא בלבלתי בין פרשיות פישר  /  איתמר לוין
ביטון יטען: באמת חשתי ברע  /  איתמר לוין
האם הפרקליטות עשתה לרות דוד הנחות בכתב האישום   /  משה ליכטמן
תשתית רעועה  /  איתמר לוין
סובל(ני) מדי  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il