|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

דוח המבקר על מבצע צוק איתן

כך פעל הקבינט: עדויות מתוך החדר

שרים שהיו חברים בקבינט בממשלה הקודמת תיארו כיצד התקשו למלא את תפקידם - משום שצה"ל התעקש לא למסור מידע, משום אין חלופות לעמדתו של צה"ל ומשום שאין תהליך מסודר של קבלת החלטות
28/02/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
הקבינט ב"צוק איתן". "הוצאת קיטור" [צילום: פלאש 90]

נתניהו: הקבינט מאשר לי
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דחה את הביקורת. לדעתו, הקבינט "צריך לקבל את ההחלטות המרכזיות לביצוע המלחמה, להפסקת המלחמה וגם לאשר לי את הפסקות האש וההחלטה המבצעית. עירוב הקבינט בהבנת המצב, בהתוויית המדיניות הכללית וקבלת ההחלטות העקרוניות - זה תפקידו של הקבינט. תפקידו הוא לא לנהל את המלחמה ואת המיקרו-טקטיקה. לא כל דבר הובא להכרעתם, ובצדק. הקבינט מדווח, הקבינט מאשר באופן כללי, אבל הוא לא נכנס לכל יעד ויעד. אני לא יכול לעשות זאת, אחרת אי-אפשר לנהל את זה, זה בלתי אפשרי. אני חושב שאולי לחלק מהם יש ציפייה או הבנה לא נכונה של תפקיד הקבינט".


יעלון: השרים לא רציניים
שר הביטחון לשעבר, משה יעלון, אמר בתגובה לטיוטת הדוח: "הקבינט אינו מנהל את המערכה. תפקידו של הקבינט הוא לבחון את החלופות ולהתוות מדיניות. מבחינתי, תפקיד הקבינט ברור לחלוטין. טענות חלק מן השרים לגבי אי-עידכון או הטענה [שאינם יודעים האם הקבינט הוא פורום מחליט או מייעץ] מצביעים, לצערי, על חוסר רצינותם של שרים אלה, ואי השקעתם בקריאת החומר המוכן להם, ונמצא במזכירות הצבאית או במל"ל".

שרים שהיו חברים בקבינט בממשלה הקודמת תיארו בפני משרד מבקר המדינה מציאות, בה התקשו מאוד למלא את תפקידם בו - בעיקר משום שלא קיבלו מידע בזמן, אם בכלל. הדברים כלולים בדוח שמפרסם יוסף שפירא (יום ג', 28.2.17) על תפקוד הקבינט ערב מבצע צוק איתן ובמהלכו.

השר לביטחון הפנים לשעבר, יצחק אהרונוביץ', אמר: "למעשה רוב ההחלטות כבר מתקבלות בינו [צה"ל] לבין ראש הממשלה ושר הביטחון עוד טרם כינוס הקבינט. כמעט בכל המקרים התוכנית שצה"ל המליץ עליה היא שהתקבלה".

אהרונוביץ' הוסיף: "קשה לשרי הקבינט לקבל החלטות אחרות מאלו שצה"ל ממליץ עליהן, בשל העדר ידע מוקדם ובשל אופן הצגת החלופות ע"י צה"ל שמוכוונות לחלופה הרצויה מבחינתם. המל"ל [המועצה לביטחון לאומי] לא מצליח להיות גוף עצמאי שאינו מקבל את מרותו של ראש הממשלה ושיכול באמת להציג איפכא מסתברא. בעיה נוספת היא שראש המל"ל הוא גם יועץ אישי של ראש הממשלה וזה מעסיק אותו מאוד ולא מפנה לו זמן לניהול עבודת המטה. עמדת צה"ל היא הדומיננטית".

ליברמן: רק "הוצאת קיטור"

שר החוץ לשעבר ושר הביטחון כיום, אביגדור ליברמן, טען (כאשר היה באופוזיציה): "תהליך קבלת החלטות לא קיים במדינת ישראל. הדיונים בקבינט הם ל'הוצאת קיטור'. כל דיון מתחיל בשלב התשה שהוא שמיעת סקירות ארוכות של צה"ל הנמשכות שעות, ואז שר הביטחון מדבר ולאחר מכן כל שר מתבטא ללא תכלית, ללא סדר יום וללא שברורה מה מטרת הדיון עוד מתחילתו".

לדעת ליברמן, "המצגות של המל"ל אינן מסייעות לשרי הקבינט ולמעשה מקדמות את עמדתו של ראש הממשלה. המל"ל הפסיק להיות גוף שתפקידו לחשוב, לנתח, לתכלל ולהביא לאלטרנטיבות והפך בשנתיים האחרונות להיות גוף אופרטיבי. משכך, מל"ל אינו ממלא את ייעודו. המל"ל חייב להציג חשיבה אלטרנטיבית למערכת הביטחון ובכלל זה לקהיליית המודיעין". לדברי ליברמן, "לא נמסר חומר לפני דיוני הקבינט. ניתן להגיע למל"ל ולקרוא שם חומרים לפני דיוני קבינט, אך זה לא מעשי לשר שעומד בראש משרד ועוסק בענייני משרדו במשרה מלאה".

שר הכלכלה דאז ושר החינוך כיום, נפתלי בנט, אמר: "אין אווירה פורה בקבינט ואין הצגת חלופות אמיתית. הפרופורציה של לוחות הזמנים המוקנים לדוברים בקבינט אינה נכונה - צה"ל מקבל את רוב הזמן. יש פגם הן בדרך שבה עולה נושא לדיון בקבינט ללא הכנה מוקדמת והן באופן ניהול הדיון, כי אין מי שמציג חלופות ואין איפכא מסתברא. הצגת חלופות ע"י צה"ל נעשית באופן שהצגת חלופה שאינה רצויה, מתבצעת באופן שברור שלא רצוי לקבלה. צה"ל משתמש בדיוני הקבינט במונחים לא ברורים ולא ברורה כוונתו. צה"ל לא תמיד חושף את כל המידע הרלוונטי לצורך קבלת החלטות בקבינט".

ארדן: מערכת הביטחון - דומיננטית

שר התקשורת דאז ושר לביטחון פנים כיום, גלעד ארדן, אמר: "עמדת מערכת הביטחון היא הדומיננטית בדיוני הקבינט וחברי הקבינט בדרך כלל נוטים לקבלה, מאחר שאין להם מספיק כלים להתמודד עם עמדתה. צה"ל גם מציג בדיונים נושא מסוים באופן שישיג את התוצאה הרצויה לו. המל"ל לא תמיד אפקטיבי מול צה"ל בדיוני הקבינט למרות שצריך שיהיה כזה, שכן לצה"ל יש דומיננטיות בנושאי ההצגה".

ארדן הוסיף: "לחברי הקבינט שאינם 'ביטחוניים' לא נמסר חומר מראש, לפני הדיונים, ולא מרשים להם להכניס עוזרים לישיבות. קיומו של עוזר 'ביטחוני' יוכל למנוע טענה מצד שרי הקבינט שהם לא הבינו את מה שצה"ל הסביר. החומר הרלוונטי לדיון קבינט מסוים ניתן לשרי הקבינט בתחילת ישיבות הממשלה, וצה"ל דורש לקבלו חזרה בתום אותה ישיבה. ברור שהשר לא יכול לקרוא לעומק את כל החומר במהלך ישיבת הממשלה, שבה הוא נדרש להקשיב ולקחת חלק פעיל. בשלב מסוים ונוכח הדלפות, ראש הממשלה אסר על מסירת הנושא בו אמור לדון הקבינט לשרים, ומשכך חברי הקבינט אפילו לא יודעים לעתים במה יעסוק דיון הקבינט אליו הם מוזמנים".

שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, סיפר, כי הוא "ביקש מראש המל"ל לקבל חומרים לקריאה לפני דיוני קבינט, אך החומרים הוצגו, אם בכלל, רק בכניסה לדיון".

שרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני, מסרה לצוות הביקורת: "כשמגיע מהמל"ל זימון לדיון קבינט, לא נרשם נושא הדיון וגם לא נמסר מצע לדיון. הדבר מקשה, כמובן, על היכולת להתכונן כנדרש לדיון. רק אם מתקשרים למל"ל בקו מסווג, נמסר נושא הדיון".
תהליכי קבלת החלטות בקבינט בנוגע לרצועת עזה לפני מבצע "צוק איתן" ובתחילתו / דוח מבקר המדינה
נתניהו, יעלון וגנץ לא מסרו לקבינט מידע מפורט על איום המנהרות מעזה. החלטות הקבינט בנוגע ל"צוק איתן" התבססו על מידע חסר גם בנוגע לתמונת המודיעין, בנק המטרות ויעילות התקפת המנהרות מן האוויר

תאריך:  28/02/2017   |   עודכן:  28/02/2017
איתמר לוין
+נתניהו: איום המנהרות הוצג בצורה מפורטת
19:48 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוען שמבצע צוק איתן הסתיים בהצלחה רבה  ▪  ריבלין: להתמקד בתיקון הליקויים ולא במהלומות הדדיות  ▪  לפיד: הוכח שנתניהו התעלם מהאיום ולא אמר אמת לציבור  ▪  המשפחות השכולות דורשות נטילת אחריות
(נתניהו. "מכה קשה לחמאס" [צילום: קובי גדעון, לע"מ])
+המבקר שגה כאשר התעלם מההקשר הכולל
19:39 28/02/17  |  אריאל י. לוין   |   לרשימה המלאה
עמידרור, שהיה ראש חטיבת המחקר וראש המל"ל, סבור שאיום המנהרות לא היה קריטי כפי שתואר  ▪  "ראש הממשלה לא צריך לעסוק בפתרונות טקטיים"  ▪  "אם שרי הקבינט חושבים שאינם מקבלים די מידע - עליהם לשאול"
(פורום מצומצם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+שוב אותם כשלים מוכרים וקטלניים
19:38 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כמה הערות בעקבות הדוח: מי יוצא ממנו הכי רע, מיהו המנצח הגדול בעקבותיו, מה אמרו נתניהו ויעלון בזמן אמת, מה הכי מדאיג בהתנהגות שלהם כעת, כיצד יסקרו את הדוח שני העיתונים הגדולים ומדוע אנחנו נזכרים במלחמת יום הכיפורים
(שלושתם אחראים [צילום: חיים צח, לע"מ])
+נתניהו לא הציג כראוי את איום המנהרות;
לקבינט לא נמסר מידע חיוני על הרצועה
16:03 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
"איום המנהרות לא הוצג לקבינט במפורט אלא באמירות כלליות ומעטות בלבד, שלא היה בהן כדי להביא את חומרת האיום והיקפו למודעות שאר שרי הקבינט"  ▪  ההיערכות לאיום לא הייתה מתוכננת ומסודרת, ורק פעולות מאולתרות בשטח אפשרו להתמודד עם המנהרות בזמן המבצע  ▪  הקבינט לא קיים במשך שנה דיון אסטרטגי על הרצועה  ▪  נתניהו, יעלון, גנץ וראשי המודיעין לא מסרו מידע משמעותי והכרחי לפני "צוק איתן"
נתניהו, גנץ ויעלון בזמן "צוק איתן" [צילום: אריאל חרמוני]
+רוב הביקורת - כלפי נתניהו, יעלון וגנץ
16:02 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השלישייה הביטחונית המובילה של מבצע צוק איתן נושאת באחריות לכך שהקבינט לא קיבל את כל המידע ולכך שצה"ל לא היה מוכן כראוי להתמודדות עם המנהרות  ▪  שפירא קיבל את גרסתו של בנט לאירועים
(לא דיווחו [צילום: דובר צה"ל])
+נתניהו, יעלון וגנץ לא דיווחו על המנהרות
16:01 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה, שר הביטחון דאז והרמטכ"ל דאז ידעו כבר מתחילת 2013 על האיום הגובר של המנהרות ההתקפיות מרצועת עזה - אך מסרו לקבינט במקרה הטוב רק רסיסי מידע שלא שיקפו את דעתם-שלהם על האיום
(יעלון. "הופץ דוח שוטף" [צילום: אלון בסון])
+מידע משמעותי על עזה לא נמסר לקבינט
16:00 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הקבינט לא קיים במשך חודשים דיון אסטרטגי על הרצועה  ▪  יעלון וגנץ לא דיווחו על המצב המתהווה ברצועה ערב "צוק איתן"  ▪  שפירא: השרים לא קיבלו מידע שהיה נחוץ לקבלת החלטות מיטביות
(לא נמסר דיווח על ההסלמה [צילום: AP])
+התוכניות נגד המנהרות גובשו רק ביולי 2014
16:00 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נתניהו הנחה חצי שנה קודם לכן להכין תוכניות כאלו - והדבר לא נעשה  ▪  התוכנית הוצגה רק לאחר לחצים של בנט  ▪  גנץ: המבקר אינו מוסמך להחליף את שיקול דעתם של צה"ל והקבינט
(נתניהו. ביקש לראות תוכנית [צילום: עמוס בן-גרשון, לע"מ])
+שפירא: לוודא שהקבינט מקבל את כל המידע
15:59 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ממליץ על שינויים מהותיים בפעילות הקבינט, כולל חיזוק מעמדה של המועצה לביטחון לאומי והטלת אחריות על ראש הממשלה ושר הביטחון להצגת כל המידע הרלוונטי לשרים האחרים
(שפירא. לעגן בכתב [צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת])
+איום המנהרות לא הוגדר כיעד מודיעיני מרכזי
15:58 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
האחראים: נתניהו, יעלון, אביב כוכבי ויורם כהן  ▪  השב"כ נותר אחראי להרצועה עשר שנים אחרי ההינתקות  ▪  העדר מודיעין הקשה על ביצוע משימת השמדת המנהרות ב"צוק איתן"
(לא הוקצו משאבים [צילום: דובר צה"ל])
+צה"ל לא התכונן בצורה מסודרת למאבק במנהרות
15:57 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תוכנית מ-2008 לא יושמה במלואה עד המבצע  ▪  תחושת הביטחון של תושבי עוטף עזה נפגעה בשל מהלכים ממשלתיים  ▪  חיל-האוויר לא היה מוכן לפעולה נגד המנהרות  ▪  רק מחצית מהמנהרות נוטרלו ב"צוק איתן"
(המשימה לא הושלמה [צילום: דובר צה"ל])
+כישלון מתמשך במתן מענה טכנולוגי למנהרות
15:56 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מערכת מובילה נכשלה בשלב הניסויים המבצעיים  ▪  פיקוד הדרום הפר הוראות של המטכ"ל בנוגע לפריסת מערכת אחרת  ▪  הקמת המכשול בגבול הרצועה נעשית בצורה בלתי מסודרת
(אייזנקוט. העיכובים נמשכו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך פעל הקבינט: עדויות מתוך החדר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סיירוס
28/02/17 18:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
מבקר המדינה, יוסף שפירא, ממליץ (יום ג', 28.2.17) על שורה של שינויים משמעותיים בדרך טיפולם של הממשלה בכלל ושל הקבינט בפרט בנושאים הביטחוניים המרכזיים. ההמלצות כלולות בפרק על תפקוד הקבינט בדוח המיוחד על מבצע צוק איתן.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
למרות שראש הממשלה ושר הביטחון הגדירו את המנהרות ההתקפיות מעזה כאיום אסטרטגי - הטיפול המודיעיני באיום זה נעשה בעצלתיים והתרחב רק אחרי "צוק איתן". התוצאה הייתה פערי מודיעין בין המצב בשטח לבין המידע שהיה בידי מקבלי ההחלטות ומפקדי הכוחות - אומר (יום ג', 28.2.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
צה"ל לא התכונן בצורה מסודרת, מתואמת ומחייבת למאבק באיום המנהרות מרצועת עזה - קובע (יום ג', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא. הוא מראה כיצד תוכניות לא הוכנו; ואם הוכנו - לא יושמו; ואם יושמו - היה זה בצורה חלקית בלבד.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
למרות שאיום המנהרות מעזה מוכר מאז 2008, לא נמצא עד היום פתרון טכנולוגי מקיף מולו, והנסיונות שנעשו עד כה היו בלתי מתואמים ולא עמדו בלוחות הזמנים שנקבעו - מגלה (יום ג', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, שאמור להתפרסם ביום שלישי, הוא אחד הדוחות המדוברים ביותר של משרד מבקר המדינה, מאז יסודו. הטעם לכך הוא הביקורת הצפויה בדוח על רוב ראשי מערכת הביטחון, בתחום הצבאי ובתחום הפוליטי, לרבות על ראש הממשלה בנימין נתניהו, על שר הביטחון משה יעלון שרקח את פרשת אלאור אזריה, ועל הרמטכ"ל בני גנץ. גנץ קבע בכינוס של עמותת בוגרי "חבצלת", תוכנית המצוינות של אמ"ן, שאינו מקבל את הביקורת על תפקוד המודיעין במבצע. שהרי כרמטכ"ל יש לו אחריות על מחדלי אמ"ן. יש להניח שהוא מקבל עוד פחות את הביקורת על תפקודו שלו ותפקוד הדרג המבצעי. לדוגמה: פרשת קרב שג'אעיה במזרח העיר עזה למשל. חוסר נכונות לקבל ביקורת הוא הבעיה המובנית העיקרית של הדוח ושל מערכת הביטחון בכלל, ולא המבצע עצמו.
27/02/2017  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
גלנט: גנץ ויעלון כשלו בצוק איתן  /  איציק וולף, אלעזר לוין
גנץ: הייתי יוצא למערכה נוספת עם מודיעין זהה  /  איציק וולף
הדוח על צוק איתן יתפרסם בשבוע הבא  /  איתמר לוין
מה יש למהר  /  איתמר לוין
אור וצל בקצה המנהרות   /  אברהם פכטר
שבת אחים גם פחד  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il