|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

דוח המבקר על מבצע צוק איתן

התוכניות נגד המנהרות גובשו רק ביולי 2014

נתניהו הנחה חצי שנה קודם לכן להכין תוכניות כאלו - והדבר לא נעשה התוכנית הוצגה רק לאחר לחצים של בנט גנץ: המבקר אינו מוסמך להחליף את שיקול דעתם של צה"ל והקבינט
28/02/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
נתניהו. ביקש לראות תוכנית [צילום: עמוס בן-גרשון, לע"מ]

מתי נתניהו שמע לראשונה
משרד ראש הממשלה אמר בתגובה לטיוטת הדוח, כי "במועד הדיון בקבינט [16.2.14] לצה"ל לא היה עדיין פתרון מבצעי-טכנולוגי לאיום המנהרות, לכן לא היה יכול להציג פתרון לשרי הקבינט, ולכן גם ראש המל"ל לא יכול היה לוודא שצה"ל מציג פתרון באותה עת. בקבינט הוצגו על-ידי צה"ל התוכניות המבצעיות שכללו התייחסות לאיום המנהרות, ולא תוכנית מבצעית קונקרטית לטיפול באיום המנהרות ללא כיבוש עזה, שכן זו עדיין לא גובשה נוכח זאת שלא נמצא עדיין מענה טכנולוגי". לדברי המשרד, נתניהו שמע לראשונה ב-9.7.14 – בביקור בפיקוד הדרום - על ההיתכנות לתוכנית מבצעית לניטרול המנהרות, בעקבות פתרון טכנולוגי מסוים שהתגלה. לפיכך, תוכנית 'הגנה קדמית' הוצגה לקבינט לראשונה למחרת.

התוכנית המפורטת לטיפול באיום המנהרות גובשה רק ב-2.7.14 - ימים אחדים לפני תחילת מבצע צוק איתן, וזאת למרות שאיום המנהרות היה מוכר היטב לפחות מאז תחילת 2013 - מגלה (יום ד', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

בישיבת הקבינט ב-16.2.14, שעסקה בהצגת התוכניות האופרטיביות לרצועה, לא נכללה תוכנית שיש בה מענה מבצעי למצב שבו יידרשו הכוחות לתמרן ברצועה במרחב רווי מנהרות ולהתמודד עימן תוך כדי לחימה. פיקוד דרום גיבש תוכנית מבצעית מפורטת לטיפול באיום המנהרות - "הגנה קדמית" - רק ב-3.7.14 והציג אותה לרמטכ"ל דאז, בני גנץ, ב-5.7.14. תוכנית זו הוצגה בפירוט לשרי הקבינט ב-10.7.14, לאחר שבדיון ב-30.6.14 ביקש השר נפתלי בנט לראות תוכנית כזו וראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה להציג אותה לקבינט.

שפירא מתאר באריכות - כמו בנושא המידע על איום המנהרות - כיצד במשך חודשים רבים לא הוכנה תוכנית מבצעית להתמודדות עימן, וזאת למרות הנחיות מפורשות של נתניהו. כך למשל, בסיום ישיבת הקבינט ב-12.1.14 הנחה נתניהו את שר הביטחון דאז, משה יעלון, וגנץ להציג בישיבה הבא "את התייחסותם להתמודדות עם האיום של חדירה לשטחנו מהתווך התת-קרקעי". השניים לא עשו זאת - לא בישיבה הבאה ולא באף אחת אחרת על תחילת יולי 2014, כאשר צה"ל הציג באופן כללי את אפשרויות הטיפול באיום המנהרות.

"שיעורי בית מאתמול"

גם קבלת התוכניות ערב "צוק איתן" לא באה בקלות. ב-30.6.14 ביקש נתניהו מיעלון לראות תוכנית שכזו למחרת, אך זה לא קרה. בנט שאל: "האם צה"ל יציג לנו הערב את החלופות המבצעיות לעזה?". נתניהו השיב: "אני חושב שהם רוצים להתדיין בתוכם". בנט הגיב: "אני חשבתי שזה היה שיעורי בית מאתמול".

בנט התעקש גם בישיבה הבאה, אך יעלון השיב: "יש כמה אפשרויות ואנחנו נדון בינינו לבין עצמנו קודם כל. אני אסכם מה נכון לעשות בעת הזו ביחס לאיום". בנט שאל שוב אם יש "תוכנית לגבי [המנהרות]". יעלון השיב: "ודאי", וציין, כי "הייתה הצגה של כל התוכניות האופרטיביות". בנט הגיב: "אני לא זוכר שהציגו לנו דיון לשלילת המנהרות".

נתניהו התערב: "הסמכות של הקבינט היא הסמכות של ראש הממשלה לקבוע את דיוני הקבינט. הדבר שלא הוצג פה כי זה לא עמד על הפרק, לא הוצגה פה תוכנית או אפשרויות לטפל בבעיית המנהרות, זה לא הוצג ואני חושב שזה חשוב להציג משום שזו הבעיה שעומדת לפנינו". גנץ הבטיח: "כפי שנתבקשנו, מחר נבוא ונציג הרבה מאוד ורסיות של להתגנב למנהרות".

בדיון נוסף שהתקיים באותו יום תיאר גנץ באופן כללי את אפשרויות הפעולה מול איום המנהרות והוסיף: "אם נימצא במערכה, אז אני חושב שבדיון ההוא אני אמליץ לכם לפגוע כמה שאני יכול יותר ובמינימום הנדרש בשביל להבטיח בראייה עתידית שסוגיית המנהרות לא ממשיכה להיות בעיה אחר כך. אבל זה דיון שנעשה אותו כשניכנס לתוך המערכה". הדיון הסתיים בהחלטת נתניהו: "כרגע היעד הוא למנוע את [הפעילות של חמאס]", ולא התקיימה הצבעה בקבינט בשאלה האם לנצל את ההזדמנות לטפל במנהרות.

המבקר מעיר לגנץ, כי דחיית הצגת אפשרויות הפעולה מול איום המנהרות למועד שבו "ניכנס לתוך המערכה", אינה מתיישבת עם הצורך של שרי הקבינט לקבל מידע מוקדם. זאת, כדי שהקבינט יוכל לקיים דיון הכרחי בנוגע לאפשרויות הפעולה המומלצות, לרבות במשמעויות המבצעיות של כניסת כוחות לרצועה ולחימה במרחב רווי מנהרות. כמו-כן, נדרש לקיים דיון כזה מבעוד מועד כדי להיערך לקראת מערכה אפשרית באופן מיטבי. בפועל, נעשה דיון זה במועד שבו המערכה כבר החלה.

בדיון בקבינט מ-7.7.14 אמר נתניהו, כי מטרת הפעולה הצבאית בעזה היא "שיבוש המנהרות לאפשרות של תקיפה מיידית. אם אנחנו נצטרך לתת טיפול כולל למנהרות, אנחנו צריכים להיערך גם לאפשרות של הרחבת המערכה". בהערכת מצב שקיים יעלון באותו היום, הוא הנחה "להכין תוכנית אופרטיבית למהלך קרקעי לפגיעה במנהרות". רק לאחר שלושה ימים הוצגה לראשונה תוכנית כזו לקבינט.

בנט: מצב בלתי סביר

יעלון מסר לצוות הביקורת, כי "תוכנית 'הגנה קדמית' [כניסה קרקעית לצורך טיפול במנהרות] היא צורך שעלה סמוך לתחילת מבצע 'צוק איתן' כאשר צה"ל הבין שעלולים להיקלע למצב שיצריך להיכנס לעזה ולטפל במנהרות". צה"ל טען, כי "הגנה קדמית" היא תוצאה של פעולות רבות שננקטו לאורך זמן להתמודד עם המנהרות.

לדעת גנץ, "היכולות שגילה פיקוד הדרום ביחד עם אגף המצעים להתאים את תוכניות התקיפה לאמצעים שפותחו זמן קצר לפני 'צוק איתן', בלוח זמנים קצר מאוד ותוך כדי מבצע 'מתגלגל', לא רק שלא ראויים לביקורת, אלא נהפוך הוא, הם ראויים לכל שבח, או לכל הפחות להערכה. אנשי המקצוע הבכירים ביותר, בדרג הצבאי והמודיעיני, התמודדו עם איום המנהרות החודרות, על בסיס המידע והיכולות שהיו בידי צה"ל במועדים הרלוונטיים, באופן שקול, מידתי וסביר.

"משבחר צה"ל בפתרון מבצעי מיטבי - מענה הגנתי, לפי מיטב שיקול דעתו המקצועי, החלטה שהייתה גם עניינית ונטועה באילוצי העדר מודיעין מספיק וכן בשל אי-הימצאותו של פתרון טכנולוגי [באותה העת], לא יעלה על הדעת, כי עמדת [הביקורת] תגבר על עמדה מקצועית מגובשת שאושרה בכל דרגי הצבא. אין גם כל היגיון בעמדה האמורה, שכן היא בעצם 'מכריחה' את הצבא להכין תוכניות מבצעיות, שאין כל בשלות להכינן וממילא אין דרגי הצבא מאמינים כי ניתן ליישמן". לדעת גנץ, "כל עוד שקיימת תמימות דעים בהקשר זה בין הדרג הצבאי לדרג המדיני, אין הביקורת מוסמכת להחליף בדיעבד את שיקול דעתם של הצבא והקבינט".

בנט הגיב בקצרה: "המצב בו שר שאינו שר הביטחון הוא שחושף איום, מציג תוכנית לטיפול בו, לוחץ על צה"ל להציג תוכנית, ולוחץ על כל המערכת לביצוע התוכנית אינו מצב סביר".

משרד מבקר המדינה מעיר, כי היה על יעלון, גנץ וראש אגף המבצעים דאז, יואב הר-אבן, ואף על נתניהו - שידעו לכל המאוחר ב-2013 על מלוא החומרה של איום המנהרות ועל משמעויותיו האפשריות - לפעול ולוודא שבצה"ל יהיו תוכניות מבצעיות הכוללות גם התייחסות ללחימה במתאר של איום זה בכל התקופה שמאז ועד לתחילת מבצע צוק איתן, בפרט נוכח הפוטנציאל הגבוה להסלמה בגזרה זו.
תהליכי קבלת החלטות בקבינט בנוגע לרצועת עזה לפני מבצע "צוק איתן" ובתחילתו / דוח מבקר המדינה
נתניהו, יעלון וגנץ לא מסרו לקבינט מידע מפורט על איום המנהרות מעזה. החלטות הקבינט בנוגע ל"צוק איתן" התבססו על מידע חסר גם בנוגע לתמונת המודיעין, בנק המטרות ויעילות התקפת המנהרות מן האוויר

תאריך:  28/02/2017   |   עודכן:  28/02/2017
איתמר לוין
+נתניהו: איום המנהרות הוצג בצורה מפורטת
19:48 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוען שמבצע צוק איתן הסתיים בהצלחה רבה  ▪  ריבלין: להתמקד בתיקון הליקויים ולא במהלומות הדדיות  ▪  לפיד: הוכח שנתניהו התעלם מהאיום ולא אמר אמת לציבור  ▪  המשפחות השכולות דורשות נטילת אחריות
(נתניהו. "מכה קשה לחמאס" [צילום: קובי גדעון, לע"מ])
+המבקר שגה כאשר התעלם מההקשר הכולל
19:39 28/02/17  |  אריאל י. לוין   |   לרשימה המלאה
עמידרור, שהיה ראש חטיבת המחקר וראש המל"ל, סבור שאיום המנהרות לא היה קריטי כפי שתואר  ▪  "ראש הממשלה לא צריך לעסוק בפתרונות טקטיים"  ▪  "אם שרי הקבינט חושבים שאינם מקבלים די מידע - עליהם לשאול"
(פורום מצומצם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+שוב אותם כשלים מוכרים וקטלניים
19:38 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כמה הערות בעקבות הדוח: מי יוצא ממנו הכי רע, מיהו המנצח הגדול בעקבותיו, מה אמרו נתניהו ויעלון בזמן אמת, מה הכי מדאיג בהתנהגות שלהם כעת, כיצד יסקרו את הדוח שני העיתונים הגדולים ומדוע אנחנו נזכרים במלחמת יום הכיפורים
(שלושתם אחראים [צילום: חיים צח, לע"מ])
+נתניהו לא הציג כראוי את איום המנהרות;
לקבינט לא נמסר מידע חיוני על הרצועה
16:03 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
"איום המנהרות לא הוצג לקבינט במפורט אלא באמירות כלליות ומעטות בלבד, שלא היה בהן כדי להביא את חומרת האיום והיקפו למודעות שאר שרי הקבינט"  ▪  ההיערכות לאיום לא הייתה מתוכננת ומסודרת, ורק פעולות מאולתרות בשטח אפשרו להתמודד עם המנהרות בזמן המבצע  ▪  הקבינט לא קיים במשך שנה דיון אסטרטגי על הרצועה  ▪  נתניהו, יעלון, גנץ וראשי המודיעין לא מסרו מידע משמעותי והכרחי לפני "צוק איתן"
נתניהו, גנץ ויעלון בזמן "צוק איתן" [צילום: אריאל חרמוני]
+רוב הביקורת - כלפי נתניהו, יעלון וגנץ
16:02 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השלישייה הביטחונית המובילה של מבצע צוק איתן נושאת באחריות לכך שהקבינט לא קיבל את כל המידע ולכך שצה"ל לא היה מוכן כראוי להתמודדות עם המנהרות  ▪  שפירא קיבל את גרסתו של בנט לאירועים
(לא דיווחו [צילום: דובר צה"ל])
+נתניהו, יעלון וגנץ לא דיווחו על המנהרות
16:01 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה, שר הביטחון דאז והרמטכ"ל דאז ידעו כבר מתחילת 2013 על האיום הגובר של המנהרות ההתקפיות מרצועת עזה - אך מסרו לקבינט במקרה הטוב רק רסיסי מידע שלא שיקפו את דעתם-שלהם על האיום
(יעלון. "הופץ דוח שוטף" [צילום: אלון בסון])
+מידע משמעותי על עזה לא נמסר לקבינט
16:00 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הקבינט לא קיים במשך חודשים דיון אסטרטגי על הרצועה  ▪  יעלון וגנץ לא דיווחו על המצב המתהווה ברצועה ערב "צוק איתן"  ▪  שפירא: השרים לא קיבלו מידע שהיה נחוץ לקבלת החלטות מיטביות
(לא נמסר דיווח על ההסלמה [צילום: AP])
+כך פעל הקבינט: עדויות מתוך החדר
15:59 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שרים שהיו חברים בקבינט בממשלה הקודמת תיארו כיצד התקשו למלא את תפקידם - משום שצה"ל התעקש לא למסור מידע, משום אין חלופות לעמדתו של צה"ל ומשום שאין תהליך מסודר של קבלת החלטות
(הקבינט ב"צוק איתן". "הוצאת קיטור" [צילום: פלאש 90])
+שפירא: לוודא שהקבינט מקבל את כל המידע
15:59 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ממליץ על שינויים מהותיים בפעילות הקבינט, כולל חיזוק מעמדה של המועצה לביטחון לאומי והטלת אחריות על ראש הממשלה ושר הביטחון להצגת כל המידע הרלוונטי לשרים האחרים
(שפירא. לעגן בכתב [צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת])
+איום המנהרות לא הוגדר כיעד מודיעיני מרכזי
15:58 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
האחראים: נתניהו, יעלון, אביב כוכבי ויורם כהן  ▪  השב"כ נותר אחראי להרצועה עשר שנים אחרי ההינתקות  ▪  העדר מודיעין הקשה על ביצוע משימת השמדת המנהרות ב"צוק איתן"
(לא הוקצו משאבים [צילום: דובר צה"ל])
+צה"ל לא התכונן בצורה מסודרת למאבק במנהרות
15:57 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תוכנית מ-2008 לא יושמה במלואה עד המבצע  ▪  תחושת הביטחון של תושבי עוטף עזה נפגעה בשל מהלכים ממשלתיים  ▪  חיל-האוויר לא היה מוכן לפעולה נגד המנהרות  ▪  רק מחצית מהמנהרות נוטרלו ב"צוק איתן"
(המשימה לא הושלמה [צילום: דובר צה"ל])
+כישלון מתמשך במתן מענה טכנולוגי למנהרות
15:56 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מערכת מובילה נכשלה בשלב הניסויים המבצעיים  ▪  פיקוד הדרום הפר הוראות של המטכ"ל בנוגע לפריסת מערכת אחרת  ▪  הקמת המכשול בגבול הרצועה נעשית בצורה בלתי מסודרת
(אייזנקוט. העיכובים נמשכו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התוכניות נגד המנהרות גובשו רק ביולי 2014
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
שרים שהיו חברים בקבינט בממשלה הקודמת תיארו בפני משרד מבקר המדינה מציאות, בה התקשו מאוד למלא את תפקידם בו - בעיקר משום שלא קיבלו מידע בזמן, אם בכלל. הדברים כלולים בדוח שמפרסם יוסף שפירא (יום ג', 28.2.17) על תפקוד הקבינט ערב מבצע צוק איתן ובמהלכו.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, ממליץ (יום ג', 28.2.17) על שורה של שינויים משמעותיים בדרך טיפולם של הממשלה בכלל ושל הקבינט בפרט בנושאים הביטחוניים המרכזיים. ההמלצות כלולות בפרק על תפקוד הקבינט בדוח המיוחד על מבצע צוק איתן.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
למרות שראש הממשלה ושר הביטחון הגדירו את המנהרות ההתקפיות מעזה כאיום אסטרטגי - הטיפול המודיעיני באיום זה נעשה בעצלתיים והתרחב רק אחרי "צוק איתן". התוצאה הייתה פערי מודיעין בין המצב בשטח לבין המידע שהיה בידי מקבלי ההחלטות ומפקדי הכוחות - אומר (יום ג', 28.2.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
צה"ל לא התכונן בצורה מסודרת, מתואמת ומחייבת למאבק באיום המנהרות מרצועת עזה - קובע (יום ג', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא. הוא מראה כיצד תוכניות לא הוכנו; ואם הוכנו - לא יושמו; ואם יושמו - היה זה בצורה חלקית בלבד.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
למרות שאיום המנהרות מעזה מוכר מאז 2008, לא נמצא עד היום פתרון טכנולוגי מקיף מולו, והנסיונות שנעשו עד כה היו בלתי מתואמים ולא עמדו בלוחות הזמנים שנקבעו - מגלה (יום ג', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
גלנט: גנץ ויעלון כשלו בצוק איתן  /  איציק וולף, אלעזר לוין
גנץ: הייתי יוצא למערכה נוספת עם מודיעין זהה  /  איציק וולף
הדוח על צוק איתן יתפרסם בשבוע הבא  /  איתמר לוין
תגובת רא"ל מיל' בני גנץ היא החמורה  /  ד"ר אורי מילשטיין
מה יש למהר  /  איתמר לוין
אור וצל בקצה המנהרות   /  אברהם פכטר
חדשות נוספות ברשת  
דוד צוברי חוזר לשורשים עם סינגל קיצבי • שמחי עניה
28/03/2024  |  10:17  |  בחדרי חרדים   |   אליעזר חסיד
משה • סינגל הבכורה של הזמר שי זוהר
28/03/2024  |  10:17  |  בחדרי חרדים   |   אליעזר חסיד
ארבעת האחים רזאל בסינגל קליפ חדש: "אמא אמא"
28/03/2024  |  10:17  |  בחדרי חרדים   |   אליעזר חסיד
איציק וולף
איציק וולף
איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אחרי 165 ימים, ש-134 יהודים נמצאים במחשכי גיא ההריגה העזתי חשופים לאימת המוות, האמירה ממסכת סנהדרין היא זו שחייבת להנחות את המשלחת שיצאה לקטר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il