הוועדה לפניות הציבור התכנסה (יום ב', 28.2.17) לדיון בעקבות פניות של אזרחים שהלינו על חמש שנות עיכוב וסבל בסלילת הרכבת הקלה המקשה על הגעה לבית החולים הדסה עין כרם. החודש כבר הייתה אמורה הרכבת לנסוע עד צומת ״המפלצת״ וזה יתעכב בשנתיים נוספות. כך עולה מן הדיון על עיכוב העבודות לקו הרכבת הקלה לבית החולים. העיכוב נובע מאי-הסכמות כספיות בין המדינה לבין חברת סיטיפס.
יו"ר הוועדה ח"כ
ישראל אייכלר אמר: "למרות שבדרך כלל אנחנו עוסקים בבעיות פרטניות, הפעם אנחנו עוסקים בסוגיית מאקרו שנוגעת לאלפי אנשים בכל שעה, שמתקשים להגיע לבית החולים. 4,000 אנשים בשעה אמורים לנסוע בקטע הרכבת מבית וגן עד הדסה בחמש תחנות בדרך. הכל תקוע ואיש מן המתדיינים לא עומד בתחנה. כולם בעלי רכב פרטי. רק מי שאין לו רכב מחכה לשווא".
ירון רביד, מנכ"ל סיטיפס אמר: "לפני כמעט שנה הגענו בסיטיפס להסכם עם המדינה לאחר משא-ומתן ממושך על אודות ההארכות והשלוחות של הקו הקיים, שאמור להגיע בין היתר לביה״ח הדסה עין כרם, הר הצופים, האוניברסיטאות ושכונת נווה יעקב. אנו מוכנים להתחיל את העבודות ברגע שיסוכמו ההסכמים. מאז חודש יוני בשנה שעברה הפרויקט הזה תקוע אצל משרד האוצר שלא מוכן לקדם אותו, זאת למרות ניסיונות מצדנו להגיע לפשרה ולהתקדם הלאה. הנפגעים העיקריים פה הם תושבי ירושלים שלא מקבלים שירות שהיו יכולים לקבל. אני קורא למשרד האוצר לחזור ולקדם את תוכנית הארכות והשלוחות כדי שתושבי ירושלים יוכלו ליהנות מתחבורה ציבורית טובה ונגישה לבית החולים הדסה כפי שמגיע להם. אנחנו מוכנים כבר כעת להתחיל לעבוד על הפרויקט ולהמשיך לדון על אודות המשא-ומתן לתפעול, בהמשך הדרך. הצענו גם מספר הצעות פשרה. המדינה היא שמסרבת לקדם זאת ולא משיבה להצעות שלנו. אבסורד שהמדינה לא מכבדת הסכמים שהיא עצמה גיבשה וחתמה".
רכזת תחבורה במשרד האוצר טענה כי המדינה כבר הסכימה לשלם 350 מיליון אירו, למרות שאפשר היה לבנות את המסילה בשליש מהעלות, זאת בגלל ההסכם שנעשה לפני שנים עם סיטיפס. "לא ייתכן שסיטיפס תנסה לסחוט את המדינה על חשבון הציבור. אנחנו כמדינה מנהלים משא-ומתן קדחתני והתפשרנו הרבה כי רצינו לקדם את העניין. בפועל אנחנו מרגישים שסיטיפס רוצה הרבה יותר כסף כשלדעתנו אין בזה היגיון.
"המטרה שלנו היא שהגורם שבונה הוא יהיה גם זה שמתחזק. לכן הקשר בין ההפעלה לתחזוק הוא חשוב. אך אנחנו גם לא רוצים להיות שבויים בידי סיטיפס. אנחנו נערכים לאפשרות שלא סיטיפס יהיו אלה שיופקדו על הביצוע. בעוד מספר שבועות נצא למכרז על הקו החדש משכונת גילה ועד הר הצופים. ככל שהמשא-ומתן עם סיטיפס לא יבשיל לכדי מימוש, אנחנו ערוכים לצאת למכרז שיביא זכיין אחר".
"הגיע הזמן שהמדינה תגיד שלום לסיטיפס"
משה אמסלם, מנהל אגף רכבות בכיר ב
משרד התחבורה, אמר כי נושא המחלוקת יהפוך בעתיד למהותי: "בסופו של דבר כשתהיה רשת רכבות, הרצון של המשרד הוא שיהיה מפעיל אחד שיפעיל את כל הרשת. אחת הבעיות הגדולות בהסכם זה חוסר התחרות. ההסכמים הבאים יהיו שונים ללא מונופול. הבעיה של המדינה מול סיטיפס היא משמעויות ההפעלה. הוויכוח הוא על הרווחים שייוצרו מהשלוחות שצריך לבנות. משרד התחבורה לא בלב המשא-ומתן בין סיטיפס ומשרד האוצר. אך מדובר בויכוח גדול על כסף גדול והתחושה שלנו במשרדי הממשלה, שלא נכון ציבורית לשלם אותו".
נציגי משרד האוצר והתחבורה הוסיפו: "יש הבדל של עשרות אחוזים במחירים היקרים של ההפעלה, לעומת חברות אחרות. מדובר בעשרות מיליוני אירו. הערכות שלנו היו שמרניות מאוד, והן נמוכות בכ-30% ממה שסיטיפס הציגו.
"לגבי הקווים העתידיים, אם בסיטיפס היו אומרים שהם לוקחים כסף מהבנקים ורוצים את הרווחים העתידיים - מילא, אבל זה לא המצב. כאן הם רוצים שהמדינה תבנה הכל ותשלם הכל והם יקבלו את הרווחים העתידיים. אם רוצים שהמצב ישתנה צריך שינוי דרמטי במשא-ומתן. המדינה הלכה לקראת סיטיפס בכל קנה מידה. כבר הגענו לקצה, אנחנו לא יכולים להסתכל לציבור בעיניים ולהגיד שאנחנו מוכנים לשלם יותר מהכסף של הציבור. כרגע הפערים מאוד גדולים. אנחנו רוצים מאוד את הפרויקט הזה אבל לא בכל מחיר".
גיל יעקב מארגון 15 דקות טען כי ההגעה היום להדסה מוגבלת, מתוקף ההסכמים עם סיטיפס. "יש להם בלעדיות על התוואי הזה. יש שורה של סוגיות שכולם מגיעות לאותו מוקש והוא ההסכם שנחתם עם סיטיפס. הארכה של הרכבת להדסה לצד ההתעקשות של סיטיפס לא להחליף את מכונות הכרטוס, לצד העומסים ברכבת והסירוב של סיטיפס להוסיף קרנות ועוד. הגיע הזמן שהמדינה תגיד שלום לסיטיפס ותפסיק להתיש את עצמה והציבור במשאים ומתנים של הזמן נכשלים".
יו"ר הוועדה אייכלר סיכם את הדיון: "אנחנו חברי הכנסת מייצגים את האזרחים הנפגעים מן הסחבת חמש שנים. לכן אתם חייבים לשבת ימים ולילות. אי-אפשר להמשיך במצב שחמש שנים לא נעשה דבר ועוד חמש שנים עד שהרכבת תעלה על המסילה. אנחנו לא נאפשר שקט עד שהעניין יוסדר. אם יש הסכם נוראי שנחתם ויש הבדל של עשרות מיליוני אירו הציבור לא ישלים עם זה. הוויכוח הזה לא יכול להיות על חשבוננו. אני מאמין שבסופו של דבר כל יושבי השולחן רוצים את טובת תושבי העיר. אנו מבקשים הכרעה מיידית לפשרה או למכרז אחר. אנחנו נקבע דיון נוסף בנושא עוד לפני סוף המושב, כדי לקבל תשובה על החלטת הממשלה או על הסכמה וביצוע מיידי".