ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה (יום א', 19.3.17) דיון בנושא 'עיכוב בהוצאת קול קורא לעידוד פיתוחים טכנולוגים מצילי חיים ברכבים' במסגרת הצעה לדיון מהיר של ח"כ מנחם
אליעזר מוזס (
יהדות התורה) בעקבות עיכוב בהוצאת קול קורא לתקינה שתחייב אמצעי התרעה לשכחת ילדים בכלי רכב פרטיים.
יו"ר הוועדה, ח"כ
אורי מקלב, פתח את הדיון: "אנחנו כבר בסוף החורף לאחר שעברנו קיץ קשה בו שישה תינוקות שנפטרו כתוצאה משכחה ברכב. ב-8 שנים האחרונות כ-440 ילדים נשכחו, נלכדו, נסגרו ברכבים, 22 ילדים נפטרו. קיימנו מספר דיונים בכנסת ואנחנו עדיין שואלים מה נשתנה - חייבים לעשות משהו יישומי ומעשי יותר. הרצון היה להקל על המפתחים באמצעות קול קורא שייתן את העידוד והסבסוד בהשתתפות של המדינה בתהליך של הוצאת התקינה, כדי שהדבר יהיה כלכלי המדינה יכולה לסייע ולהתחייב למספר מסוים של עזרים. באנו לשמוע מה המצב ולראות איך מתקדמים הלאה".
עינת סגל, מנהלת אגף הנדסה ותקינה,
משרד התחבורה: "חייבנו לאחרונה במערכת לרכבי הסעות ילדים, במקביל בנוגע לרכב פרטי הבנו שזה שאנחנו עוסקים במערכת המתחברת לרכב מייקר את העסק, כך חשבנו לחייב מערכות על כיסא הבטיחות תוך תיקון של התקן הקיים והתאמתו לרכבים פרטיים במה שיוזיל את העלות למפתחים. ביקשנו ממכון התקנים להתאים את התקן לכך".
ורד אורן, מכון התקנים הישראלי: "ישבו כל הגופים שיש להם עניין בתחום והגדירו תקן למערכות הרכב שיש כיום ברכבי ההסעות. הדרך הנכונה לשנות את התקן ולהתאמו לרכבים פרטיים היא לכנס שוב את הוועדה ולציין שרוצים להקל על-מנת להכניס מערכות שקשורות רק בכיסא עצמו ולא בכלל הרכב. כבר ישנה התעניינות מצד כמה גורמים בתקן לרכב פרטי, חברה אחת כבר העבירה מוצר שנמצא בבדיקה. בדיקות אורכות בין חודש לחודשיים".
לצד זאת, ציינה נציגת משרד התחבורה כי הקושי המרכזי אותו הציגו מפתחים היה החשש מטעות אנוש שתגולגל על החברות המפתחות: "בשונה מנהגי ההסעות, אין פה צי רכב וקצין רכב שיתריעו בפני הנהג על טעות. כך הן לא רוצות להיות אחראיות לניתוק המערכת מצד הורה, על התקנה שלא נעשתה במוסך מורשה וטעויות אנוש אחרות".
ח"כ מקלב: "ניתן לתת ליצרן לציין את ההגבלות שלו, לדרוש זאת כתנאי לאחריות".
נפתלי צנג, סמנכ"ל פוינטר: "התקן נכתב בעקבות פיתוח שלנו. ברכב הפרטי המערכות יותר מורכבות, יש צורך להתאים למצבים רבים ושונים, עד היום לא הגענו למערכת שתיתן 100 אחוז מענה לכך. מערכת לא יכולה להתלבש על כל כיסא קיים, זה לא תקני ולא יעבוד".
שלום דהן, מנהל פיתוח, חברת מוביקיז: "הגשנו מוצר למכון התקנים, הוא נמצא שם חודשיים ובשבועות הקרובים אנחנו אמורים לקבל את התקן. זו מערכת מבוססת משקל בכסאות בטיחות, היא מתחברת למערכת החשמל של הרכב והחיישנים מדווחים למערכת. המוצר נמכר משנה שעברה, בלי תקן. יש 2 מסלולים לתשלום: 699 ש"ח באופן חד-פעמי ו-10 ש"ח כל חודש או 49 ש"ח לחודש לאורך כל חודשי השימוש. ההתקנה נעשית בעלות של 199 ש"ח".
גיל דותן, מנכ"ל גרדיאן: "פיתחנו חיישן אופטי שיודע לזהות כל תנועה ברמת המיקרון, אלפית המילימטר בתוך הרכב, הוא יודע לזהות נוכחות של תינוקות על-ידי פעימות הלב. הצענו את הפיתוח שלנו ואנחנו מחכים לוועדה מקצועית בנושא .השאלה מה הסבסוד שהמדינה תיתן לנו, כך נוכל לבחון כדאיות".
אלי מורגנשטרן, רפרנט תחבורה, משרד האוצר: "המדינה מעולם לא סבסדה את הפיתוח של מובילאיי מהתפיסה שהשוק הפרטי יודע לעשות זאת הרבה יותר טוב מההמשלה, רק לאחר שהיה מוצר מוגמר הייתה התערבות. זו התפיסה שלנו גם כאן - ברגע שתהיה מערכת אפקטיבית שתעלה איקס כסף בוודאי שיהיה נכון לשקול לתת הנחות. יש ועדה שעוסקת בפיתוחים וכדאי לפנות אליה במצב הנוכחי".
מירי כהן, משרד הבריאות: "אי-אפשר לתת לכוחות השוק להתנהל לבד, כך נחכה עוד שנים זו שעת חרום. כולנו חייבים להתגייס ולא להתנהל בחוקי השוק הרגילים. אפשר לומר חשוב לנו, אנחנו נסבסד, אלה שיתקינו את המוצרים תהייה להם את ההנחה כדי שיהיה רצון גם של המגזר הפרטי להיכנס לזה וגם לתת הנחות ליצרנים שירצו לרשום בתקן".
עו"ד רחלי הכהן, המועצה לשלום הילד: "בפיתוח האמצעים יש לשים לב לכך שבמקרים רבים הורים מלכתחילה נכנסים למכולת בידיעה שהילד ברכב ורק אז שוכחים זאת. יש לתת גם לכך מענה טכנולוגי".
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "שמענו היום שיש דרך, הטכנולוגיה קיימת, עם זאת יש לדלג על חסמים עוד לפני חקיקה - לפתח מערכות קלות להתקנה שיכולות להתנייד בין כסאות ורכבים, שכן הורים מעבירים כסאות ולא ניתן לקבע מערכת כזו. יש צורך לכנס את גורמי המקצוע והממשל, לצד מפתחים ומכון התקנים שיגיעו לעומק השווה מבחינה מקצועית, שעונה לדרישות השטח ולדרישות הצדדים, וכן למצוא את התמריצים המתאימים לקידום הנושא עם האוצר. אני מסכים עם שר התחבורה שיש קודם להגיע לאמצעי, אך כל סטייה מכך תהיה התנערות. אני רואה בעיני את ההורים שישבו כאן, את ייסורי הילדים עד לאסון. חכמת ההמונים נמצאת, צריך להביא אותה לשלב מעשי, הקיץ כבר כאן".