שר התחבורה ישראל כ"ץ תוקף (יום ב', 20.3.17) בחריפות את הנהלת אגד, לאחר ההודעה על שביתה כללית בקואופרטיב התחבורה הציבורית החל ממחר ב-5:00 בבוקר.
זוהי התבטאות פומבית ראשונה של השר מאז פרץ המשבר. "אתם כמו דינוזאור שמסרב להתאים עצמו למציאות המשתנה", אמר כ"ץ. "אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את החלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו".
"למרות הערכתי ליכולת החברה ולהיסטוריה שלה, אני לא אוותר ואם אצטרך לנהל מאבק ציבורי, כמו שנאלצתי לעשות בנמלים ובמקומות אחרים, אעשה זאת ולא אאפשר לשום גורם פוליטי להתערב", הבהיר.
אם לא יושג פתרון של הרגע האחרון, כמיליון וחצי נוסעים צפויים להישאר ללא תחבורה ציבורית, לאחר שההסתדרות הודיעה על השבתה גורפת באגד בניסיון להשפיע על המשא-ומתן עם משרד האוצר, להגדלה משמעותית של הסובסידיה והמענקים.
אתמול נועד כ"ץ בלשכתו בתל אביב עם ראשי אגד, ההסתדרות ומשרד האוצר. הוא מבקש להפריד את הנושאים השונים הנוגעים לשכרם של העובדים מנושאי המשא-ומתן על הסובסידיה. הוא התחייב כי הסיכום בעניין העובדים יאושר על-ידי הממשלה. השר הורה להנהלת אגד לקיים מו"מ מזורז עם העובדים על תנאי עבודתם, במסגרת המו"מ אותו היא מנהלת מול הממשלה על המשך הרפורמה בתחבורה הציבורית. מנגד, ביקש כ"ץ מהאוצר להתאים את המקדמות הנדרשות לחברה ולא להשתמש בהן כדי לפגוע בחברה וכקלף מיקוח.
הוא הוסיף כי אגד חייב לעבור שינוי ולהתאים עצמו לעידן התחרות ולרמת השירות הנדרשת מתחבורה ציבורית מודרנית, כמו במדינות המפותחות בעולם. שר התחבורה ציין כי העיקרון המנחה את
משרד התחבורה הוא רמת שירות ותחרות ועל כך אין בכוונתו להתפשר. "המטרה היא תחבורה ציבורית יעילה ברמת אירופית, כפי שאנו מקדמים, במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית", אמר כ"ץ.
שר התחבורה הדגיש כי אגד חייב להשתנות והדבר כולל בין השאר את הפיכת אגד מקואופרטיב לחברה, הוצאת קווים לתחרות, הכנסת משקיע אסטרטגי להרחבת תחומי פעילות למימון חלק מדרישות אגד. וכן, הטמעת תרבות נהיגה ועבודה ועמידה במדדי שירות מחייבים. "הבטחתי לפעול במקביל לשיפור נוסף במעמד הנהג - מעבר להעלאת השכר ל-39 שקלים שיזמתי -, להסדרת תנאים סביבתיים לנהגים, למקצוע מועדף, לוותק ולזכויות במעבר מחברה לחברה אחרי מכרז", הוסיף כ"ץ.
דובר אגד רון רטנר הודיע כי אגד פנה לבית הדין לעבודה על-מנת להוציא צו שימנע את השביתה. הדיון בבית הדין האזורי לעבודה בת"א נקבע לשעה 16:00. ועד העובדים וההסתדרות הודיעו שיגיבו בשעות הקרובות לתביעה בבית הדין.
הדובר דחה את דברי שר התחבורה ואמר כי הממשלה מושכת זמן בכוונת מכוון בעוד שזה למעלה משנה וחצי מנסה אגד לנהל דיון ענייני בנוגע להסכם הסובסידיה. "המחשבה שבחוסר תום לב ניתן להעלים 7,000 משפחות תמוהה בעיננו", אמר רטנר.
הוא טען כי אגד הניח באחרונה בפני השרים תוכנית היסטורית, כלשונו, הכוללת צעדים משמעותיים לשינוי מבני ולהתייעלות תוך עמידה בדרישות שר התחבורה לפעול באופן תחרותי ולקיים את רמת השירות הגבוהה הנדרשת. אגד גם קיבל על עצמו את עמדת שר התחבורה לקיים במקביל מו"מ על דרישות השכר של עובדי דור א׳ ו- ב׳ בנפרד מהמו"מ עם האוצר על הסכם הסובסידיה שיסדיר את פעילות התחבורה הציבורית לטווח הארוך. עם זאת, ברור כי אגד לא יוכל להסכים ולהתחייב לרמות שכר ייחודיות וגבוהות משמעותית מהמקובל בענף, כפי שדורשים העובדים, כיוון שהסכמה כזו תעקר את היכולת של אגד לפעול באופן תחרותי. לצערנו, פקידי האוצר ממשיכים להטעות את שרי הממשלה בהצגת מידע כוזב ושגוי ומבלי שמתקיים דיון ומו"מ ענייני על תוכנית המפנה שהגישה אגד למשרדי האוצר והתחבורה", דברי רטנר.