ביוזמת יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ
איתן כבל, התכנסה (יום ב', 21.3.17) ועדת הכלכלה לישיבה מיוחדת לבלימת הקטל בדרכים, בהמשך לשימוע הציבורי שהוביל כבל בנושא בשנה שעברה. כבל פתח את הישיבה והזכיר כי לפני כשנה הניחה הוועדה, לאחר השימוע, דוח שדרש פעולת כל הגורמים ואמר כי מאז הוא פותח כל שבוע בציון מספר ההרוגים בכבישים, ואמר כי מאז תחילת השנה נהרגו 71 בני אדם לעומת 72 איש בתקופה המקבילה אשתקד. "המגמה לא משתנה ואין ספק שהמשרד שעושה הכי הרבה בתחום הוא
משרד התחבורה, אבל שר התחבורה עדיין הוא זה הממונה והאחראי להבטיחות בדרכים", אמר.
הוא קרא לכל הגופים, המשרד לביטחון הפנים והמשטרה, משרד החינוך, משרד המשפטים ועוד להתגייס למערכה וציין כי הוועדה תמשיך להעלות את הנושא על סדר היום הציבורי והזכיר את אמירתו לפיה אם היה הרמטכ"ל היה אומר לשר הביטחון שבכל שנה יהיו למעלה מ-300 אזרחים הרוגים הוא לא היה נשאר בתפקידו יום אחד, וגם הממשלה לא הייתה מחזיקה מעמד.
יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ
יעקב אשר, התייחס להכפלת הניידות ואמר כי גם אחרי שזה יקרה עדיין יהיו בכבישים כ-170 ניידות בלבד כשצריך כ-400 ניידות. עוד ציין ח"כ אשר את המעקב השוטף שמבצעת ועדת המשנה ואמר כי צריך לזעזע בעיקר את הנעשה בחינוך. ח"כ
יעקב פרי הקריא מכתב מרגש של ריקי רודניק, שבני משפחתה נהרגו בתאונת דרכים, ובו זעקה לשינוי בחינוך לתרבות בכלל ותרבות הנהיגה בפרט וקראה לשים זאת בראש סדר העדיפויות. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי צריך להשקיע יותר בטיפול במגזר הערבי, וציין כי מספר ההרוגים בגילים 24-17 במגזר הערבי גבוה פי 10 מההרוגים באוכלוסיות אחרות. ח"כ
ג'מאל זחאלקה הוסיף כי צריך להפחית את מספר ההרוגים למרות העלייה במספר הרכבים וקרא גם הוא לטפל בעיקר בתאונות חצר בחברה הערבית. ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה כי היא בתחושה שמאז שהוגש דוח השימוע דברים לא קורים. ח"כ
רויטל סויד אמרה כי היא מבקשת משר התחבורה להתייחס לקטל בדרכים כמו שראש הממשלה מטפל בתאגיד השידור הציבורי ובתקשורת, כאילו זה הדבר הכי חשוב על סדר היום במדינה.
השר לבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, אמר כי "אין כמעט דבר שניתן לעשות ולא עשיתי. אני כמעט שמונה שנים בתפקיד וזה הדבר הכי חשוב לי מבחינה ערכית. יש כאן מהפכת תשתיות בלתי רגילה, שבתוכה גם רפורמה בתחבורה הציבורית ואני קורא לאגד ללכת יחד איתי. אני רוצה תחרות ושיפור השירות והם יתנו את זה אם לא בטוב אז בדרך אחרת". הוא הוסיף כי "כל הרוג הוא עולם ומלואו. הפרמטרים עד שנת 2014 מראים כי ישראל נמצאת במקומות מובילים בטיפול בתאונות הדרכים. מערכות ההתראה ברכבים הם שובר שוויון והגעתי לסיכום עם משרד האוצר על תמריצים למי שיתקין מערכות כאלה במכוניות משומשות, והשלב הבא הוא הרכב האוטונומי".
מנכ"ל המשרד לבטיחות בדרכים,
קרן טרנר אייל, אמרה כי המשרד שם את הטיפול בקטל בדרכים בראש סדר העדיפות ועוסק בבטיחות כל הזמן. היא הוסיפה כי יש בעיה בתרבות הנהיגה וחוסר תשומת לב עם חדירת הסמארטפונים לרכבים, ואמרה כי הרבה מהתאונות נגרמות בשל כך. היא ציינה את ההשקעה הרבה של המשרד התשתיות והוסיפה כי המשרד ישקיע גם 180 מיליון שקל בהנחות באגרת רישוי למכוניות משומשות שבעליהן יתקינו מערכות התראה. לדבריה, מי שיתקין מערכות התראה יזכה להפחתה של 1,500 שקל באגרת הרישוי על פני 3 שנים - הנחה של 700 שקל בשנה הראשונה ובשנה השנייה והנחה של 100 שקל בשנה השלישית.
יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גיורא רום, ציין כי הרשות שינתה לחלוטין את דפוס פעולתה, היא מזהה איפה יש הרוגים בשיעור לא סביר ומובילה תוכנית להקטנת היפגעות בחברה הערבית, בקרב הולכי רגל ומעורבות כלי רכב כבדים בתאונות. הוא הוסיף כי מינה כוח משימה שירכז טיפול במענה לנושא הסמארטפונים. והבהיר כי השאיפה של הרשות להגיע בסוף השנה ל-6 הרוגים למיליארד ק"מ (ירידה של 10%) ואמר: "אנחנו הולכים להתאבד על זה". ראש אגף התנועה, ניצב
דורון ידיד, אמר כי תהליך הכפלת מספר הניידות נמצא בעיצומו, והנושא על סדר היום של השר והמפכ"ל. היו"ר כבל אמר כי בכוונת הוועדה לפנות לשר לביטחון הפנים ולהזכיר לו את התחייבותו להכפלת מספר הניידות, והוסיף כי אנחנו עדיין לא קרובים ליעד וגם לא רואים את האור. נציג עמותת אור ירוק, יניב יעקב, טען כי לא נעשה מספיק, ובתגובה תקף אותו השר כ"ץ וטען כי אור ירוק הפכה לגוף פוליטי שפועל תוך עיוות המציאות.
היו"ר כבל סיכם את הישיבה ואמר כי שר התחבורה הוא האחראי גם על הבטיחות בדרכים ולכן עליו לתבוע טיפול בדברים גם בממשלה. הוא אף הודיע כי בכוונתו לפתוח את כנס הקיץ של הכנסת, מיד לאחר הפגרה, בישיבה ראשונה בנושא בהשתתפות השר לביטחון הפנים, ח"כ
גלעד ארדן, והמפכ"ל
רוני אלשיך.