הכנסת אישרה (יום ד', 22.3.17) בקריאה שנייה ושלישית את החוק, הדוחה את פינוי שדה דב ל-2019 לכל המוקדם. החוק התקבל פה אחד - 73 בעד, איש לא הצביע נגד והוא מייתר למעשה את הדיון בנושא בבית המשפט העליון בעניין זה.
על-פי החוק והתוכנית, יועתק מסוף הנוסעים למבנה זמני (או אוהל) צפונה. טיסות ארקיע, ישראייר וגורמים אחרים ימשכו, כל עוד השדה הצבאי הצמוד פעיל. משרד הביטחון הודיע בזמנו, שיפנה את השדה בינואר 2019.
שדה דב יושב בחלקו לפחות על קרקע פרטית. כדי לפצות את הבעלים הפרטיים, על כך שאינם יכולים לבנות, מבטיח החוק שהמדינה תיתן להם פיצוי. לא פורט כיצד. נראה כי בדעת המדינה לתת להם קרקע בחלק הצפוני של המתחם, שעליה יוכלו לבנות מאות דירות, ואולי יותר. אין כוונה לתת להם מזומן.
לחיל-האוויר אין שדה תעופה חלופי
על-פי החוק, יש להפסיק את הטיסות האזרחיות שלשוה חודשים לאחר פינוי השדה הצבאי, כלומר באפריל 2019 לכל המוקדם. אין התחייבות של משרד הביטחון לסיים את הפינוי עד תחילת 2019, והכנסת יכולה כמובן לשנות את שלושת החודשים לתקופת זמן אחרת.
למעשה, אין כיום לחיל-האוויר להיכן להעתיק את השדה הצבאי. הייתה תוכנית להעבירו לעין שמר, אך לא נעשה דבר. המיקום הנוכחי של השדה אידיאלי מבחינת צרכי הצבא. עד לרגע זה לא ברור, מתי ולאן יועברו הטיסות הצבאיות. לכן, אין לדעת האם ומתי יפונה שדה דב/
בעלי הקרקע הגיבו בזעם, באמצעות נציגיהם. עו"ד משה ליפקה (בעבר מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל):" יש לנו ניסיון מר עם הבטחות של הממשלה. היינו מוכנים לאפשר טיסות עד 2019, אבל המדינה דרשה מבעלי הקרקע לשלם היטל השבחה של 100%, כלומר להעביר לעירייה את כל עליית ערך הקרקע במשך שנים רבות". היטל ההשבחה המקובל הוא 50% מעליית ערך הקרקע.
עו"ד מיכאל שפטלר: "הטענות של חברי הכנסת, ששימשו בסיס לחוק, הועלו ונדונו בבת המשפט העליון לפני שנה. דבר לא התחדש".
מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עו"ד
עדיאל שמרון: "רצינו שהטיסות יפסקו בחודש הבא, כך שהיינו יכולים להתחיל לעבוד על הקרקע. אבל הכנסת סוברנית להחליט, אנחנו כמובן מכבדים את ההחלטה והחוק". חברי הכנסת שיזמו את החוק טענו כי אין הצדקה לגרום טרדה רבה ואי נוחות למאות אלפי אזרחים, כדי שיזמים פרטיים יוכלו לבנות על המגרש מגדל דירות יוקרה.