|
סין היא מלכת הזיופים [צילום: AP]
|
|
|
|
|
כמעט רבע מכלל משחקי הווידאו ששווקו בעולם בשנת 2013 היו מזויפים, וכך גם קרוב לחמישית מהמכשירים הסלולריים - מוסר (28.3.17) דוח של
OECD. מותר לשער, שהנתונים העדכניים גבוהים עוד יותר.
הארגון בדק את שיעור הזיופים בתחום טכנולוגיות המידע והתקשורת, ומצא שבאותה שנה הם היוו 6.5% מכלל המכירות העולמיות. בשנת 2012 היוו הזיופים רק 2.5% מכלל השוק, ואם הגידול נמשך באותו קצב - הרי שכיום יש סיכוי של בערך אחד לארבע לקנות מוצר מזויף כלשהו. OECD מציין, כי מלבד הנזק הכלכלי הברור, המוצרים המזויפים מציבים גם סיכונים בטיחותיים ואף בריאותיים למשתמשים בהם.
כצפוי, סין היא המקור מספר אחת לזיופים וחברות אמריקניות הן הקורבן העיקרי שלהם. 43% מהזיופים מפרים זכויות יוצרים של חברות אמריקניות, 25% פוגעים בחברות פיניות ו-12% - בחברות יפניות. הארגון מציין, כי מדובר בתחום המבוסס במידה רבה על קניין רוחני, ולכן פגיעתם של הזיופים בו היא קשה במיוחד. הדוח מעריך, כי המוצרים המזויפים גלגלו 143 מיליארד דולר בשנת 2013.
שיעור הזיופים הגבוה ביותר נמצא במשחקי וידאו - 24% מכלל המוצרים שנמכרו. אחריו ניצבו טלפונים סלולריים (19%), מערכות שמע (19%), כרטיסי זיכרון (15%) ונגני מדיה (9%). מחשבים ניידים מזויפים היוו 6% מהשוק, וכך גם מכשירי שלט רחוק, טאבלטים ומכשירי שידור וקליטה. בתחתית הזיופים מצויים בין היתר כרטיסים חכמים (1%), דיסקים קשיחים (2%), כבלים ומטענים (4%), מכשירי אופטיקה (4%), מדפסות וסורקים (4%) וסוללות (5%).