|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

מבקר המדינה, יוסף שפירא:

מח"ש - בית קברות לתלונות נגד שוטרים

הרוב המכריע של התלונות נגנזות לאחר בדיקה ראשונית ואינן מועברות למסלול המשמעתי לפני שנתיים שירתו 132 שוטרים שהורשעו בדין פלילי נתוני מח"ש מייפים את המציאות לגבי טיפולה בתלונות
05/04/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
90% מהתלונות ב-2015 נסגרו

טיפול ממוקד, מהיר ומידתי
שפירא מסכם: "כדי להרתיע שוטרים מלפעול בניגוד להוראות הדין ולנוהלי המשטרה, הטיפול המשמעתי חייב להיות ממוקד, מהיר ומידתי. ההליכים המשמעתיים חייבים להעביר לכלל השוטרים מסר ברור, כי שוטר שינהג כלפי אזרח באלימות בלתי מוצדקת ובחריגה מן הסביר, או יעבור עבירה חמורה אחרת, ייענש בחומרה.

"לנוכח חולשותיו של מערך הטיפול הכולל בעבירות שוטרים, שכיום אלפי תלונות ופניות אזרחים בנוגע להתנהגות שוטרים המגיעות אליו אינן נבחנות בו אפילו בחינה ראשונית, ראוי שמח"ש תבחן עם היועץ המשפטי לממשלה מהי המדיניות שיש לנקוט בתיקי השימוש בכוח של שוטרים נגד אזרחים. המשטרה נדרשת להטמיע בקרב שוטריה את התפיסה שריבוי תלונות על דפוסי פעולה פסולים עלול לפגוע במשטרה. כן עליה לרכז את המידע על אירועי אלימות שוטרים ועבירות אחרות כדי שתוכל ללמוד על שכיחותם, לערוך תחקירים מתאימים ולהסיק מסקנות, במישור האישי ובמישור המערכתי. פעולה מקיפה ומשולבת של מח"ש והמשטרה תאפשר טיפול מקיף וראוי בעבירות שוטרים.

"אין ספק שיש לתת בידי שוטרי משטרת ישראל, העושים לילות כימים להבטחת ביטחון תושבי המדינה, את הסמכויות, הכלים והגיבוי הנדרשים להם כדי לעמוד במשימתם ולהתמודד עם עבריינים. ואולם הפעלת הסמכויות והכלים שהוקנו למשטרה נשענים, בראש ובראשונה, על אמונו של הציבור במקצועיות וברמה המוסרית של המשטרה. פעולה נחושה יותר בתחום הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים תסייע לחיזוק המשטרה והגברת אמון הציבור בה".

הרוב המכריע של התלונות המוגשות למחלקה לחקירות שוטרים נגנזות לאחר בדיקה ראשונית, והן אינן מועברות למשטרה כדי לבחון האם יש מקום לנקוט בהליכים משמעתיים או פיקודיים. דוחות מח"ש מסתירים עובדה זו, על-ידי התעלמות מחלק ניכר מן התלונות המוגשות למחלקה. כך מגלה (יום ד', 5.4.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא. עוד הוא מגלה, כי לפני שנתיים שירתו 132 שוטרים שהורשעו בעבירות פליליות.

מח"ש בוחנת את התלונות רק במישור הפלילי והראייתי, ואילו המשטרה מטפלת רק בתיקים שמעבירה אליה מח"ש עם המלצה לטיפול משמעתי. התוצאה: בשנת 2015 נסגרו בשלבי הטיפול השונים 90% מ-6,320 התיקים שנפתחו במח"ש. "אלפי תיקים שנפתחו עקב טענות בדבר התנהגות פסולה של שוטרים, בדרגות חומרה שונות, נגנזים למעשה בהמשך לסגירתם במישור הפלילי ואינם מקבלים טיפול משמעתי ואף לא טיפול מערכתי-ארגוני", קובע שפירא.

שפירא מסביר, כי מערך הטיפול בעבירות שוטרים בכלל ובאלימות שוטרים בפרט נסמך בעיקר על מבחן העבירה הפלילית. עקב כך, מבין אלפי התלונות ותיקי החקירה שנפתחים במח"ש מדי שנה, עשרות בלבד מועלים לנתיב של טיפול פלילי או משמעתי ומוגשים בהם כתבי אישום, ואילו רוב התיקים האחרים אינם נבחנים כלל במישור הפיקודי, המבצעי או המינהלי. שיעור עצום של תיקים איננו מטופל אפוא בידי שום גורם, אין מופקים לקחים ואין מתקבלות על פיהם החלטות פנים-ארגוניות. הדבר מסכל את מימושה המלא של תכלית מיגורן של התנהגויות פסולות של שוטרים.

43% מתיקי התלונה שנפתחו במח"ש בשנים 2015-2013 נסגרו לאחר הליך בירור ראשוני בלבד ובלי שננקטו כל פעולות חקירה, או לאחר הליך בדיקה בלבד, בלי חקירה באזהרה של השוטר הנילון. ב-16% מתיקי התלונה שנפתחו במח"ש באותם שנים מצאה המחלקה, כי יש לפתוח בחקירה באזהרה של שוטרים. מספר התיקים שמח"ש קיימה לגביהם חקירה באזהרה פחת והלך עם השנים.

רק 6% מהתיקים הועברו למשטרה

בשנת 2015 נפתחו במח"ש 2,079 תיקים על בסיס חומר משטרתי, אך רובם המוחלט נגנזים ללא טיפול, בהעדר תלונה של המתלונן. תיקים אלה נפתחים על סמך חומרי חקירה המתקבלים מיחידות המשטרה השונות, ובהם טענות של אזרחים שנחקרו באזהרה במשטרה כי הופעל נגדם כוח מופרז.

בשנת 2015 העבירה מח"ש למשטרה 23 תיקים, שהם 6% בלבד מן התיקים שחקרה באזהרה וסגרה, לפי הפירוט הבא: מ-194 התיקים שנסגרו בעילה של חוסר ראיות מספיקות הועברו עשרה תיקים; מ-53 התיקים שנסגרו בשל העילה "העדר עניין לציבור" הועברו ארבעה תיקים; מ-16 התיקים שנסגרו בשל העילה "עבריין לא נודע" הועבר תיק אחד בלבד; מ-111 התיקים שנסגרו בעילה "חוסר אשמה" הועברו שמונה תיקים. לפיכך, כלפי הרוב המכריע של השוטרים שנחקרו באזהרה לא ננקטו אמצעים כלשהם, וגם לא הופקו מסקנות רוחב מהתנהגותם.


"על מח"ש והמשטרה לקבוע מתכונת עבודה שתבטיח העברה נרחבת יותר של תיקים וכן לקבוע את המקרים והנסיבות שמצדיקים אי-העברת מידע למשטרה", אומר שפירא. בפברואר השנה הודיעה מח"ש, כי היא מקבלת על עצמה להעביר למחלקת המשמעת במשטרה את כל החומרים המשטרתיים שלא יבשילו לחקירות פליליות.

בדוחות השנתיים שמח"ש מפרסמת, היא אינה מציגה את פילוח הנתונים המלאים, אלא לגבי תיקים שחקרה בהם שוטרים באזהרה, שהם עשירית בלבד מכלל התיקים. הדוחות גם אינם כוללים פילוחים של סוגי העבירות ומאפיינים של המתלוננים. הנתונים המלאים, הכוללים גם את 2,000 תיקי החומר המשטרתי, אינם מתפרסמים בדוח השנתי של מח"ש ואינם מובאים בחשבון בניתוח הנתונים. כך נוצרת תמונה מטעה ולפיה שיעור הטיפול בתלונות גבוה בהרבה מכפי שהוא במציאות.

לא מפטרים שוטרים אלימים

עוד מצביע שפירא על העובדה, שלא נערך מחקר אמפירי המבסס את הטענה לפיה תלונות רבות מוגשות בניסיון לטפול אשמות שווא על שוטרים. טענה זו והחשש שלהעמדת שוטרים לדין יהיה אפקט מצנן על שוטרים, טעונים בחינה מעמיקה, שהיא חיונית לנוכח חולשותיו של מערך הטיפול הכולל בעבירות שוטרים, קובע שפירא.

בשנת 2015 נפתחו במח"ש יותר מ-600 תיקים שבהם שוטרים נחקרו באזהרה. באותה שנה הושעו רק 22 שוטרים בגין חשש למעורבות בעבירות שיש עימן קלון. יוצא אפוא, שברוב המקרים החליטה המשטרה שלא להשעות מתפקידם שוטרים שנפתחה נגדם חקירה או שהוגש נגדם כתבי אישום. במקביל, נרשם גידול של 50% במספר התיקים שהופנו למסלול של הערת מפקד וזינוק של 566% במספר התיקים שהופנו להדרכת מפקד. "מצב זה עלול לפגוע בהרתעה ולשדר מסר של יחס סלחני לעבירות משמעת", מתריע שפירא. הוא גם קורא לפרסם את שמותיהם של השוטרים המורשעים בדין משמעתי.

בשנת 2013 פוטרו מן השירות 69 שוטרים, שלושה מהם (4%) בגין שימוש בכוח; בשנת 2014 פוטרו 74, שלושה מהם (4%) בגין שימוש בכוח; ובשנת 2015 פוטרו מן השירות 82 שוטרים, תשעה מהם (11%) בגין שימוש בכוח. ברוב המקרים החליטה המשטרה שלא להשעות מתפקידם שוטרים שהוגשו נגדם כתבי אישום. יתר על כן, יש שוטרים שהורשעו בפלילים ובכל זאת הושארו בתפקידם, בנימוק שיוגש ערעור על הרשעתם.

הנתונים שמסרה המשטרה למשרד המבקר ומספר כתבי האישום המוגשים לבית הדין למשמעת בגין שימוש בכוח מציגים לכאורה תמונה ובה אלימות השוטרים היא תופעה שולית. אולם מדגיש שפירא, תמונה שונה לחלוטין מצטיירת ממספר התלונות על שימוש בכוח המוגשות נגד שוטרים ומסקרי דעת קהל המלמדים, כי מידת האמון שרוחשים למשטרה הציבור - ובעיקר קבוצות מיעוט - היא מועטה. על המשטרה לבחון נתונים אלה ולשקול הכנסת שינויים באופן השימוש בכלים שהועמדו לרשותה בדין המשמעתי, כדי לצמצם את השימוש בכוח שלא כדין ולהגביר את אמונו של הציבור במשטרה.

הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים / דוח מבקר המדינה
עבירות משמעתיות ופליליות של שוטרים אינן מטופלות בצורה מתואמת ומקיפה. מח"ש גונזת 90% מהתלונות ובשל כך לא מתקיים אפילו בירור משמעתי שלהן

מח"ש: צריכים עוד כוח אדם

מח"ש אומרת בתגובה, כי חלק מהמלצות המבקר כבר יושמו או מיושמות, ולצורך יישום מלא שלהן יהיה צורך להגדיל בצורה משמעותית את כוח האדם במחלקה. בשנה האחרונה נחקרו באזהרה שוטרים ב-750 תיקים ו-230 הועמדו לדין פלילי או משמעתי.
"על-רקע הדוח, מתחדד הצורך בהקצאת משאבים נוספים לפעילות יזומה והפעלת אמצעי חשיפה מיוחדים וחריגים בתיקי חקירה קשים אלה, והדברים הללו כבר מיושמים בימים אלו ממש".

עוד מציינת מח"ש, כי היא מוסמכת רק לחקור חשדות לעבירות פליליות שהעונש עליהן הוא לפחות שנת מאסר. היא מאשרת, כי קרוב למחצית מהתלונות נגנזות מסיבות שונות בתום בחינה ראשונית, ותיקים נוספים נסגרים אחרי פעולות חקירה משמעותיות. עוד נמסר, כי מח"ש מעבירה למשטרה העתקים מתיקי החקירה בהם הוחלט, כי יש ראיות להעמדת השוטר לדין פלילי או משמעתי. כאשר עולה חשד להתנהלות לקויה במישור המשמעתי או במישור הפיקודי/מבצעי, מועבר התיק לבחינת אגף המשמעת במשטרה. מח"ש אינה מוסמכת לבחון את התנהלות המשטרה ברמה הארגונית/פיקודית או לחלופין לבחון דפוסי התנהגות של שוטרים או תחנות משטרה. כמעט בכל התיקים שנגנזים לאחר חקירה, נשלח מכתב על כך גם לגורם הפיקודי הרלוונטי וגם למחלקת המשמעת במשטרה.

למח"ש מועברים חומרי חקירה משטרתיים בהם מועלות טענות ע"י חשודים לשימוש בכוח נגדם מצד שוטרים. מטבע הדברים, אומרת מח"ש, בחלק מהמקרים מדובר בטענות שקריות. עם קבלת החומרים מזמנת מח"ש את המתלוננים כדי למסור תלונה מפורטת, שהינה תנאי הכרחי לפתיחה בחקירה פלילית. אם האזרח אינו נענה לפנייה למסור את הודעתו המפורטת בתוך זמן קצוב, ייגנז החומר בשל חוסר שיתוף פעולה. חלק ניכר מהתלונות מתבררות ככוזבות לאחר בדיקה. לבסוף אומרת המחלקה, כי בשנה שעברה הוסיפה לדוח המסכם שלה את הנתונים על התיקים שהתקבלו מהמשטרה.

[צילום: דוח מבקר המדינה]
תאריך:  05/04/2017   |   עודכן:  05/04/2017
איתמר לוין
+אוניברסיטאות מטייחות עבירות של מרצים
16:01 05/04/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת ת"א ואוניברסיטת בן-גוריון הגיבו ביד רכה על הטרדות מיניות ומעשי מרמה  ▪  מתריע: תעשיה של מכירת עבודות פורחת באינטרנט
(עוז. סגר חשדות לפלילים)
+הרפורמה במשאבי האנוש עלולה להיכשל
15:59 05/04/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא: הרפורמה בשירות המדינה רשמה הישגים משמעותיים מאז שנת 2011, אך חסמים בתוך נציבות שירות המדינה ומחוצה לו מסכנים את השלמתה
(תקצוב לא יעיל)
+סאגת רוזנברג פגעה קשות באגף המשמעת
15:56 05/04/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה וסגניתו התעקשו להישאר בתפקידיהם למרות הקשר הרומנטי שניהלו  ▪  בניגוד לטענותיו של רוזנברג - הוצעו להם תפקידים אחרים, אך הם דחו את הצעות
(רוזנברג. חרג מסמכותו [צילום: ג'וינט ישראל])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מח"ש - בית קברות לתלונות נגד שוטרים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בעל נסיון
5/04/17 20:54
2
מה נשאר נורמלי
5/04/17 23:10
3
חוקר
6/04/17 00:02
4
כחש = מח"ש
6/04/17 13:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
קיים סיכון לא מבוטל שהרפורמה בניהול ההון האנושי בשירות המדינה לא תגיע לכלל סיום מלא ומוצלח, אף על-פי שכבר רשמה הישגים לא מבוטלים - מזהיר (יום ד', 5.4.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
05/04/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
פעילותו של אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה נפגעה בצורה קשה בשל התעקשותם של ראש האגף, אסף רוזנברג, וסגניתו, איילה הוניגמן, להמשיך בתפקידיהם למרות הקשר הרומנטי ביניהם - קובע (יום ד', 5.4.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, המאמת את ממצאי חשיפת News1 בפרשה.
05/04/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
עו"ד מאיר שפיגלר (59) יושב בבית זה שלושה חודשים. הוא מחכה להחלטת הוועדה לאישור מינויים בשירות הציבורי, בראשות השופטת בדימוס בלהה גילאור. האם תאשר הוועדה את החלטתו של שר העבודה, הרווחה והשירותים הברתיים, חיים כץ, ותקבע ששפיגלר יכול להיות מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי – או לא.
31/03/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
ב-28 בפברואר 2017 התפרסם דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, בנוגע להתמודדות עם איום המנהרות ולתהליכי קבלת ההחלטות בקבינט לפני המבצע ובתחילתו. השיח התקשורתי והציבורי בעקבות הפרסום התמקד בעיקר בפערי צה"ל בהתמודדות עם המנהרות, ובטענה כי ראש הממשלה, שר הביטחון ובכירי צה"ל הציגו את האיום בקבינט הביטחוני, באופן שלא איפשר לחברי הקבינט קבלת החלטות איכותית.
28/03/2017  |  אסף אוריון  |   מאמרים
מינהל מקרקעי ישראל (שמה הקודם של רשות המקרקעין) העביר לקרן הקיימת לישראל, בין ספטמבר 1991 לאפריל 1992, כ-51 אלף דונם בגליל. כך מגלה (יום ג', 21.3.17) מבקר המדינה יוסף שפירא בדוח משלים על הקרן הקיימת לישראל. איש לא בדק ואיש לא יודע מה שווי הקרקעות, והמבקר אומר ששווין "אולי מיליארדי שקלים".
21/03/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il