|   15:07:40
דלג
  מירב ארד  

  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

דיון סוער על 'צוק איתן':

אב שכול התפרץ: "איפה הייתם בזמן המלחמה"

אילן שגיא, שבנו ארז נהרג בחדירה למוצב בנחל עוז תקף את הח"כים קיש וזוהר שזעמו על שאלות לגבי שיתוף הקבינט בקבלת ההחלטות רה"מ בדיון על דוח המבקר: "אין מקום לשינוי מבנה הקבינט"
19/04/2017  |   מירב ארד, עידן יוסף   |   חדשות   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
אילן שגיא. תוקף את הח"כים [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

הוועדה לביקורת המדינה דנה (יום ד', 19.4.17) בדוח מבקר המדינה בנושא מבצע צוק איתן, בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

יושב-ראש הוועדה, ח"כ קארין אלהרר, פתחה את הדיון: "בסיומו של המבצע בכינו כולנו עם משפחות הפצועים וההרוגים, הציבור למד ריצה למקלטים מה היא. השאלה שצריך לשאול היא האם עשינו הכל כולל הכל כדי לא להגיע למבצע הזה, כדי למזער את הנזק. הדוח עוסק גם בקבלת ההחלטות בדרגים הגבוהים ביותר, בעיקר בהכנות למבצע, הדוח מעלה דברים מדאיגים - לא נקבעו לצה"ל יעדים מוגדרים, כך בשנתיים שקדמו לצוק איתן לא יכול צה"ל להתכונן כראוי. התוצאה שהחיילים שראו את המנהרות בפעם הראשונה רק בשדה הקרב. לצערי אני שומעת מנציגי הממשלה שזה המצב גם היום. אני פונה אליך רה"מ, הדיון היום הוא לא על האם רה"מ הוא מצוין או לא, אלא על הדוח ותיקון הכשלים. כל מה שנרצה לדעת זה אם השתנה דבר".

נתניהו: "הורתי לראש המל"ל לתקן את הליקויים, חלקם תוקנו, ועדת עמידרור העבירה שורה של המלצות, נביא אותם בפני הקבינט, שבוע הבא או בשבוע שלאחריו. היא לא ממליצה לשנות את המבנה הקיים של הקבינט. השיקול להפעיל קבינט לא פשוט, איך וכמה, כמה מידע לחשוף, אלה שאלות שאני מעלה כאן. לא הייתי עוסק בשינוי בסמכויות. בא ננקה את הרעש הצדדי, בסוף אנחנו צריכים להיות מוכנים לאיומים הרבה יותר גדולים, אל לנו ליצור מערכת שלא תוכל לקבל החלטות. יש כאן שיקולי דעת חשובים ואין דרך מכנית להחליף את ההחלטות שמקבלי ההחלטות צריכים לקבל".

במהלך הדברים יצאו הורים שכולים נגד דברי מספר חברי כנסת כי אילולא ההדלפות מהישיבות, הקבינט היה מקבל יותר מידע: "שילמתי בחיי הבן שלי, תכבדו אותם" קרא אילן שגיא, ששכל את בנו ארז שגיא ז"ל במהלך המבצע. בהמשך יצאו הורים נגד דבריו של ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) שדרש לדון גם במספר ההרוגים בעזה בזמן המבצע.

רה"מ נשאל לגבי מאמצים למנוע את הלחימה והשיב: "השתדלנו להימנע מהמלחמה בכל דרך". על המבצע עצמו הוסיף כי "החמאס מורתע, מעת לעת יורים סוררים. את אותה הרתעה צריכים כל הזמן לתדלק, אני לא מוכן לקבל טפטופים ויש לנו תגובה נחרצת וחזקה מול כל טפטוף כזה. הישובים בעוטף עזה גדלו בממוצע ב-7 אחוז, חלק הרבה יותר. קצב שלא גדלו מעולם. הדברים מעידים עדות ברורה מה תוצאות המבצע בשטח. אנשים מצביעים ברגליים. אמר הרמטכ"ל כי זו התקופה השקטה מאז ששת הימים".

"המודיעין מצביע שהחמאס הכין עצמו למבצע רב היקף שמטרתו הייתה להסיר את הסגר הימי, כתוצאה ממהלכים כאלה ואחרים מהלכים שביקש לקדם. התוכנית האופרטיבית הייתה מתקפה משולבת רבת זרועות - אוויריות עם אלפי טילים על ערי ישראל, דרך הים באמצעות מאות פשיטות קומנדו ימי, באוויר עם מצנחי רחפי, וביבשה חדירה בעשרות מנהרות שחצבו, עם מעבר של כוחות בסדר גודל של עד גדוד כדי לחטוף ולהרוג גם בישובים וגם באזורים. הם חשבו שיוכלו להוציא זאת לפועל. אף אחת מהמטרות של החמאס לא הושגו, הסדר הביטחוני נותר בעינו. החמאס לא עומד בהתעצמות שהציב לעצמו, לא נבנה נמל ימי או שדה תעופה. אין לשלטון חמאס לגיטימציה הוא במצוקה מתמשכת", הוסיף נתניהו.

על כיבוש הרצועה אמר נתניהו: "הבעיה הגדולה ביותר היא למי תמסור, מי ינהל את הרצועה לאחר מכן". לגבי הדר גולדין ואורון שאול ציין רה"מ: "אנחנו בקשר עם המשפחות, אני אומר להן את האמת לאמיתה, הן כיבדו עד היום את הדיסקרטיות של המהלכים. יש מהלכים, אני מקווה שבסוף הם יאפשרו לנו להחזיר את אדר ואורון לקבר ישראל".

שנשאל לגבי אופק מדיני מול חמאס השיב נתניהו כי זה לא קיים: "אני מדבר במעשים, בהצטיידות. זה מבוסס בראש ובראשונה על כוח, זו תכלית החיים שלנו, היינו במוסר בלי עוצמה. אם למדנו משהו מההיסטוריה שלנו זה שהמוסריות בפני עצמה היא חשובה וקריטית אבל מוסר בלי עוצמה יעזור לנו כקליפת השום. אם אין לך כוח להגן על עצמך איש לא יגן עליך, איש לא מגן על החלש".

לגבי איום המנהרות ציין נתניהו כי "הייתה תוכנית, היה מענה. המענה הוא בשלושה דרכים ועוד דרך, שלושה היו לפני המבצע ונוספה עוד דרך".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד): "זה לא נכון. עד 3 ביולי לא היה נייר כזה בצה"ל".

אילן שגיא: הבן שלי נהרג במנהרה חודרת בפילבוקס בתוך מדינת ישראל. היו שם 42 נפילות קרקע, היה קצין שראה נפילות, אמרו לו אל תתייחס. על איזה קו מנהרות אתם מדברים, 800 מטר בתוך מדינת ישראל. הם נכנסו לנשמה שלנו. הצוואה של הילדים שלנו היא חיי האדם, שלא יהפכו להיות עניין שמקלים בו, זה הערך העליון".

"המנהרות יוצאות עדיין בשטח שלהם, לכן אנחנו מקדמים את תפיסת השטח כדי לחבל בכניסה", אמר נתניהו שדירג את המנהרות כאיום מספר 4, מולו ניצבת ישראל: "זה לא גרעין, סייבר או טילים, זה איום אסטרטגי".

אורית חי, אמו של עומר חי, שנהרג במבצע: "שמשווים את מסקנות צוק איתן ודוח וינוגרד, רואים ששניהם מצאו כשלים בדרג המדיני, הצבאי ובתכנון האסטרטגי, אותן המסקנות לאחר מספר מערכות בעזה. שלא נמצא את עצמנו באותו מצב במערכה הבאה. זו חובתך המוסרית כלפי אלה שנפלו". לבקשת חי אמר רה"מ כי המשפחות יוכלו לקבל מסמך עם הכשלים שתוקנו.

מיכל קסטן קידר, ששכלה את בעלה סגן אלוף דולב קידר: "ראש הממשלה רוצה בכל התייחסות לדוח שנעסוק במנהרות, האיום האסטרטגי האמתי על מדינת ישראל הוא העומד בראשה. תפסיק להאשים את כולם במחדלים שלך. אני יודעת שאני צריכה להאשים את חמאס במוות של בעלי, הם אלה שירו בו, אבל הם לא אחראים עליי, אתה אחראי עליי. כך גם הממשלה וחברי הכנסת. מדברים על הדוח כאן וזה הכל הצגה למצלמות. הממשלה מנצלת את המסירות של דולב וחבריו כדי לברוח מהתפקיד של לנסות למנוע את המלחמה. אתם אחראים עליי ולשלושת הילדים שאני צריכה לגדל לבד".

לאה גולדין, אמו של הדר גולדין: "מבקר המדינה בפתח הדוח שכח שני חיילים – בני הדר גולדין ואורון שאול שנחטפו למנהרות החמאס. האם החלטתם סופית שגורלם נחתם? איך המבצע נגמר אחרי 50 ימים בלבד ושני הבנים עדיין שם?! שמענו שרה"מ אמר שהחזרה שלהם היא חובה של צה"ל, זו בושה. האם תצליחו להחזיר את הבנים בלי שתורידו את המדינה ביגון זו השאלה שתקבע את הצלחת המבצע. אנחנו לא חשבון בנק, הבן שלי הוא לא חוב ולא גופה זו בושה, הוא הפך מלוחם גיבור לחוב גופה. הדר גולדין ואורון שאול הם הראייה של ניצחון המנהרות והחמאס. מעבירים סחורות לחמאס, אני מבקשת שיפרטו כמה הועבר וכמה השתמשו לחידוש אמצעי הלחימה". גולדין תהתה עוד: "מדוע אין פירוט בכל מה שנכתב האם בסיוע שמועבר לחמאס בעזה יש משום סיוע לבניית המנהרות? כמה מהחומרים משמשים לכך? האם בסיוע הזה אנחנו פוגעים במטרת הדיון – המנהרות, שהם הדר ואורון?".

רה"מ: "החזרת בנינו זה דבר שאנחנו עוסקים בו כל הזמן. אנחנו משתמשים בכל מיני אמצעים כדי להחזיר את הדר ואורון ולוקחים לא מעט סיכונים, אבל יש סיכונים שלא מוכנים לקחת".

גולדין: "הפכת אותנו לאויב העם. איפה כל הח"כים פה, מתי לאחרונה הגשתם שאילתה על השבויים בעזה?".

רה"מ סיכם את דבריו: "ביקשתי מח"כ אלהרר לתת לכל ההורים שיכולים לדבר, היעד הראשון שלנו הוא להגן על אזרחנו, לעשות זאת במחיר המינימלי של חיי חיילנו. הלקחים קיימים, רובם מיושמים וייושמו, יש מחלוקות על חלקם. אני מרשה לעצמי לחשוב ולהאמין שראשי הממשלה בישראל מודעים לאחריות העצומה להבטיח את המשך קיום המדינה והאומה, תוך שמירה מרבית על חיי אדם, כולל חיי חיילנו. נעשה את הכל כדי להבטיח את עתיד המדינה".

ח"כ אלהרר סיכמה את הדיון: "אנו מסיימים את הדיון הזה עם מידה מסוימת של אכזבה, לא קיבלנו תשובות לגבי כל הליקויים. אני מקבלת את הצעת רה"מ לדיון חסוי לגבי תשובות שלא ניתן לתת בפורום הזה. לצד כך לא ברור לי איך נגיע למצב שונה בנוגע להתנהלות מול הקבינט. בדוח המבקר מצוטט הרמטכ"ל אומר שלא הייתה אסטרטגיה לעניין המנהרות, שזו נבנתה תוך כדי. בנינו תוך כדי. הרצון של הוועדה הוא להראות שהמחירים ששילמנו לא היו לשווא. אבקש שתנחה את הגורמים בלשכתך להעביר לוועדה דוח תיקון, אבקש לדעת מה לוחות הזמנים, מדוע לא דנתם עדיין בהמלצות ועדת עמידרור. לעניין ועדת חקירה ממשלתית - אין לאף אחד עניין בעוד ועדות אלא בתיקון, אני נותנת את האפשרות לתת את התשובות בכתב כדי להשלים את התשובות הנעדרות אך האופציה הזו תמיד נמצאת על השולחן, אם לא יהיו תיקון לקויים זה מה שאמליץ".

תגובות במערכת הפוליטית

תגובות רבות במערכת הפוליטית על הדיון הסוער בכנסת. יושב-ראש האופוזיציה והמחנה הציוני יצחק הרצוג, שלא הגיע לדיון, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי קואליציית נתניהו חטאה בחטא האטימות והיוהרה וכי ביזוי המשפחות השכולות הוא אחד מרגעי השפל של הליכוד ושל הממשלה. יושב-ראש הקואליציה דוד ביטן אמר כי פוליטיקאים קטנים מהשמאל ניצלו ניצול ציני את כאבן של המשפחות השכולות כדי להשיג רווח פוליטי. לדבריו, בדיון בוועדה לביקורת המדינה לא נעשה ניסיון אמיתי להגיע לחקר האמת אלא רק לבזות את זכר החללים.

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד ששיסע את דבריה של לאה גולדין תוך שהוא מתנצח איתה אמר כי הוא מכבד אותה ומתנצל אם נפגעה מדבריו.

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שלא נכח בדיון, כתב כי משפחות שאול וגולדין קיבלו החלטה ערכית נדירה שלא ללחוץ על ממשלת ישראל לשחרר מחבלים. "עלינו לעשות הכל כדי להשיב את הבנים הביתה. לא עשינו הכל", כתב בנט בחשבון הטוויטר שלו.

תאריך:  19/04/2017   |   עודכן:  19/04/2017
מירב ארד, עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אב שכול התפרץ: "איפה הייתם בזמן המלחמה"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
19/04/17 13:09
2
סליחה...
19/04/17 13:39
3
לספוג את הזעם
19/04/17 14:16
4
כהני מרחובות
19/04/17 15:46
5
רן שמאלן לשעבר
23/04/17 01:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
ראש הממשלה בזמן מבצע צוק איתן וכיום, בנימין נתניהו, צפוי להתייצב בוועדה לביקורת המדינה לדון בדוח מבקר המדינה בנושא כשלי מבצע צוק איתן.
16/04/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
ב-28 בפברואר 2017 התפרסם דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, בנוגע להתמודדות עם איום המנהרות ולתהליכי קבלת ההחלטות בקבינט לפני המבצע ובתחילתו. השיח התקשורתי והציבורי בעקבות הפרסום התמקד בעיקר בפערי צה"ל בהתמודדות עם המנהרות, ובטענה כי ראש הממשלה, שר הביטחון ובכירי צה"ל הציגו את האיום בקבינט הביטחוני, באופן שלא איפשר לחברי הקבינט קבלת החלטות איכותית.
28/03/2017  |  אסף אוריון  |   מאמרים
איום המנהרות הוא לא איום קיומי ואני מטיל ספק גם בכך שהוא אסטרטגי. לא צריך להלך אימים על אזרחי ישראל" - כך אמר הרמטכ"ל גדי איזנקוט בדיון (יום ד', 22.3.17) הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, שדנה בלקחי צוק איתן נוכח דוח המבקר. בדיון נכחו גם מבקר המדינה יוסף שפירא ויו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר.
22/03/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
כדי שהממשלה תקבל יותר מאשר עמדה צבאית אחת כדי שארה"ב תבין שמערכת הממשל שלה ארכאית כדי שאלי טביב לא יהיה בעלי בית"ר ירושלים כדי שנבין מיהו באמת רמי לוי כדי שיוצב מחסום בפני תביעות ייצוגיות סחטניות כדי שיהיה טיפול שורשי בעסקים בלתי חוקיים
17/03/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הגיליון הראשון של "מעבר לרשת" עוסק בשלושה מרחבים מרכזיים שתפסו את מרכז השיח בחודשים האחרונים רצועת עזה זוכה לחלק נכבד בגיליון בעקבות מספר תהליכים משמעותיים שמתהווים בה, ויכולים ללמד על מורכבות שמאפיינת זירות נוספות באזור כמו גם על פרשנות שגויה של ישראל
15/03/2017  |  אורית פרלוב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il