|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

בדיקת News1 מעלה:

בג"ץ התעלם ממידע מהותי בנושא השבת

נאור אישרה פתיחת מרכולים בתל אביב בנימוק שדרעי לא החליט - אך לביהמ"ש נמסר עידכון שהוא החל בתהליך ההחלטה הנהלת בתי המשפט: המדינה לא מסרה שום עידכון
23/04/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
נאור. נכתב בחופזה? [צילום: חגי אופן, שמיים הפקות]

עידן יוסף
דרעי רומז: הדלפה הביאה לפסיקת בג"ץ המרכולים

ומה עם קמיניץ?
התאחדות הסוחרים ובעלי המכולות טענו, כי גם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים אזרחיים, ארז קמיניץ, עלול להימצא בניגוד עניינים. הם ביקשו לדעת, האם קמיניץ – המתגורר בצפון הישן של תל אביב – נוהג לקנות בחנויות הפתוחות בשבת, אך לא קיבלו מענה ספציפי. יעל טייב מלשכת היועצת המשפטית למשרד המשפטים מסרה, כי העובדה שקמיניץ מתגורר בתל אביב אין יוצרת חשש סביר לניגוד עניינים, וטענה שמדובר בגישה שתוביל לכך שכמעט איש לא יוכל לטפל בנושאים הנוגעים לתל אביב בשל מרכזיותה בחיי המדינה. עוד כתבה טייב, כי לקמיניץ ובני משפחתו אין עניין מיוחד או אינטרס מובהק בשום חנות בתל אביב. היא נמנעה מלומר, האם קמיניץ ובני משפחתו אכן קונים בחנויות אלו – מה שמלמד שהיה ממש בחשש שהעלו העותרים.

בית המשפט העליון התעלם מעובדה מהותית ביותר שהובאה לידיעתו, בפסק דינו בנושא פתיחת החנויות בתל אביב בשבתות - עולה מבדיקת News1. מחדל זה מצטרף לתמיהות נוספות העולות לנוכח הטיפול בנושא בידי ההרכב בראשותה של הנשיאה מרים נאור.

פסק דינו של בית המשפט העליון עסק בשני תיקונים שיזמה עיריית תל אביב לחוק העזר בנוגע לפעילות עסקים בשבת. האחד התיר את פתיחתם בשלושה מתחמים וכן לפתוח מסעדות, בתי מרקחת וחנויות נוחות בתחנות הדלק. השני מאפשר לפתוח מרכולים בכל רחבי העיר. התיקון השני לא אושר בידי שרי הפנים גדעון סער, סילבן שלום ואריה דרעי, ונאור קבעה שהעדר האישור כמותו כפסילה בלתי מנומקת ובלתי מוצדקת של התיקון - ולכן אישרה אותו.

דרעי אמר היום (יום א', 23.4.17), כי עמד להודיע שאינו מאשר את התיקון השני, ורמז שבג"ץ ביצע מחטף כאשר פרסם את פסק דינו שעות אחדות לפני ההודעה הצפויה - עליה ידעה פרקליטות המדינה. ההודעה על פרסום פסק הדין נמסרה בידי בית המשפט העליון ב-19.4.17 בשעה 15:30, שעה וחצי לפני פרסומו.

העותרים עדכנו את בג"ץ

פסק הדין עצמו קצר יחסית - 20 עמודים בלבד - ומשפטנים שקראו אותו טוענים, כי ניכר שהוא נכתב בחופזה. אין ראיות ישירות לכך שצעדיו המתוכננים של דרעי נודעו לבית המשפט, אך צירוף המקרים אומר דרשני. הנהלת בתי המשפט מסרה בתגובה: "בית המשפט אינו יודע ולא ידע מה היו תוכניותיו של השר דרעי, וממילא לתוכניות אלה אין קשר לעיתוי מתן פסק הדין".

כאמור, הנימוק של נאור לאישור התיקון היה ששרי הפנים גררו את רגליהם. אולם בא-כוחם של העותרים - התאחדות הסוחרים ושורה של בעלי חנויות מכולת בתל אביב - עו"ד דוד שוב, הודיע לבית המשפט העליון עוד ב-16.3.17, כי דרעי כבר פרסם פנייה לציבור להביא בפניו את עמדתו בנוגע לחוק העזר, ובכך החל את טיפולו לקראת קבלת החלטה. בפסק דינו של בית המשפט העליון אין לכך כל זכר. נאור רק אומרת, כי בג"ץ לא קיבל עידכון כלשהו מהמדינה מאז 3.2.17 - ומתעלמת לחלוטין מהודעתו של שוב, שכאמור נמסרה חודש וחצי מאוחר יותר.

הנהלת בתי המשפט אומרת בתגובה: "כאמור בפסק הדין, הודיעה המדינה, כי ב-29.1.2017 החליטה הממשלה להחזיר את הסמכות לשר הפנים דרעי, וצוין כי בכוונתו לקבל החלטה בתוך 60 ימים 'כנדרש'. 60 ימים ממועד קבלת הודעת המדינה חלפו ב-2.4.2017, בלא שהמדינה או השר דרעי עדכנו או הגישו הודעה כלשהי לבית המשפט או ביקשו הארכת מועד". News1 מעיר, כי לא נתקבלה התייחסות לעובדה שהעותרים עדכנו את בית המשפט לגבי מהלכיו של דרעי.

האם השופטות קונות בשבת?

בעייתיות נוספת בפסק הדין היא הצגה חלקית ומטעה של בקשת העותרים להרחבת ההרכב. התאחדות הסוחרים ובעלי המכולות ביקשו להרחיב את ההרכב, תוך שהם מעלים את השאלה האם השופטות אסתר חיות ודפנה ברק-ארז - שתיהן תל אביביות - אינן קונות בעצמן בחנויות הפתוחות בשבת. העותרים ציינו, כי לשיטתם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי - שהוביל את השינויים בחוק העזר - נגוע בניגוד עניינים משום שהוא עצמו קונה בחנויות אלו, וטענו שאין מקום לכך שהשופטות יהיו נתונות באותו ניגוד עניינים עצמו.

נאור דחתה את הבקשה במסגרת פסק הדין, באומרה שהבקשה נבעה מכך שחברותיה להרכב מתגוררות בתל אביב. היא התעלמה מכך שליבת הבקשה הייתה האפשרות שהן נהנות מן העבירות המתמשכות של בעלי העסקים, אשר פתחו את חנויותיהם במשך שנים בניגוד לחוק העזר שהיה בתוקף, ומכך שהן עלולות להימצא בניגוד עניינים דומה לזה שיוחס לחולדאי. הנהלת בתי המשפט אומרת: "פסק הדין מדבר בעד עצמו ומפרט את כל העובדות הרלוונטיות".

גורמים משפטיים אומרים שמדובר בעילת פסילה של ממש. לדבריהם, אין המצב דומה לזה שבו כל השופטים נזקקים לשירות שבעניינו עליהם להכריע, דוגמת בנקים או מוסכים, אלא במצב בו ניתן למצוא בקלות שופטים שאינם קונים בשבתות בחנויות תל אביביות. אומנם העבירה היא של החנות ולא של הקונה, ממשיכים אותם גורמים, אך הדבר דומה לכך ששופט ירכוש בחנות המוכרת סחורה גנובה.

האפשרות שפסק הדין ניתן בחופזה, ואולי כדי להקדים את הודעתו הצפויה של דרעי, עשויה להסביר את שתי ההשמטות הללו מתוך חוות דעתה של נאור - הידועה במקצועיותה ובהקפדתה על פרטים. לצד זאת יש לציין, כי נאור מביעה בצורה עקבית עמדה נחרצת ומוצדקת נגד אי-עמידתה של המדינה במועדים שהיא עצמה מתחייבת עליהם בפני בית המשפט העליון, כך שפסק דינה בנושא השבת עולה בקנה אחד עם הסתייגותה מסחבת ממשלתית ומשפטית.

עוד הועלתה טענה כלפי ההרכב שנבחר לדון בעתירה. כפי שאומרת נאור עצמה, שעניין העסקים בתל אביב בשבת הוא המשך ישיר של פסק הדין שנתנה היא עצמה לפני ארבע שנים (עניין ברמר), ובו נקבע שהעירייה אינה רשאית להעלים עין מהעבירות על חוק העזר. באותו הרכב ישבו לצידה של נאור הנשיא דאז, אשר גרוניס, והמשנה לנשיאה כיום, אליקים רובינשטיין. גרוניס כבר פרש, אך רובינשטיין היה יכול לדון גם בעתירות הנוכחיות. למרות זאת, כאמור, צורפו חיות וברק-ארז לנאור. בדרך כלל מקפיד בג"ץ שיהיה לפחות שופט דתי אחד בהרכבים הדנים בנושאי דת ומדינה עקרוניים ורבי חשיבות, כמו זה של המסחר בשבת.

בנושא זה אומרת הנהלת בתי המשפט: "התיקים הנוכחיים הם תיקים נפרדים מעניין ברמר. אין נוהג של המשכיות הרכבים כאשר מדובר בעתירה שהיא נפרדת, ובייחוד כאשר מדובר בשאלה משפטית שונה לחלוטין. ככלל, ההרכבים בבית המשפט העליון אינם נקבעים על בסיס ייצוגי".
בג"ץ 6322/14, התאחדות הסוחרים ואח' נ' שר הפנים ואח' / פס"ד
ביהמ"ש העליון מאשר חוקי עזר עירוניים המאפשרים לפתוח עסקים בתל אביב בשבת
בג"ץ 6322/14, התאחדות הסוחרים נ' שר הפנים ואח' / בקשה למתן החלטה
העותרים בעניין המסחר בשבת בתל אביב מבקשים מבג"ץ שיחליט האם השר אריה דרעי יכול להחליט בנוגע לחוק העזר בנושא
בג"ץ 6322/14, התאחדות הסוחרים נ' שר הפנים ואח' / הודעה בעניין הבקשה למתן החלטה
העותרים בנושא המסחר בשבת בתל אביב מודיעים לבג"ץ שהשר אריה דרעי החל בהליך לקראת החלטה בעניין חוק העזר העירוני בנושא
בג"ץ 6322/14, התאחדות הסוחרים נ' שר הפנים ואח' / בקשה להרחבת הרכב
בקשה להרחבת ההרכב בבית המשפט העליון בנושא פתיחת עסקים בתל אביב בשבת, מחשש שחיות וברק-ארז מצויות בניגוד עניינים

תאריך:  23/04/2017   |   עודכן:  24/04/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ התעלם ממידע מהותי בנושא השבת
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורח
23/04/17 14:24
2
רון וייס
23/04/17 15:11
3
ניר123
23/04/17 16:08
 
אחד העם
23/04/17 19:35
 
האחד והיחיד
25/04/17 00:55
 
מירמה כללית!
26/04/17 11:19
4
צרצר
23/04/17 19:01
5
צרצר
23/04/17 19:13
6
צרצר
23/04/17 19:19
7
גם השופטות רוצות
23/04/17 20:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"בשבועות האחרונים התקבלה החלטה על הקמת מפעל אמוניה בדרום. אולם אין עדיין פתרון אמיתי לאספקת אמוניה לתעשיה לתקופת הביניים עד אשר הוא יוקם. זה לא נתפס שמפעלים צריכים להלחם על חומרי הגלם שלהם. אנחנו מתריעים מפני פגיעה חמורה במשק, ומסגירה מיידית של עשרות קטנים ובינוניים בארץ, ומפיטוריהם של כ-5000 עובדים" - כך הזהיר (יום א', 23.4.17) שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.
23/04/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
הביטוח הלאומי חייה לפרש בצורה מרחיבה את תנאי הזכאות של נכה לשיקום מקצועי, ולמנוע מצב בו דרכו של הנכה תיחסם כבר בראשית ההליך - קובעת (19.4.17) שופטת בית הדין הארצי לעבודה, נטע רות.
23/04/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
חברת מגדל תובעת 8.3 מיליון שקל מחברת השמירה צוות 3 ומחברת הפניקס שביטחה אותה. מגדל טוענת (6.4.17), כי צוות 3 התרשלה בשמירה על מתקניה של חברת אשדוד בונדד, ובכך אפשרה פריצה בה נגנבו 4,775 טלפונים ניידים תוצרת LG - תמורתם פיצתה מגדל את אשדוד בונדד.
23/04/2017  |  יצחק דנון  |   חדשות
עובדי מפעל התעשייה הביטחונית "במד ול"א קרקעי" מקבוצת אלביט מערכות, תדיראן מערכות בע"מ לשעבר, פתחו הבוקר (יום א', 24.4.17) בשביתה ומשביתים את כל העבודה במפעל ללא הגבלת זמן. בנוסף להשבתת כל העבודה, העובדים ממשיכים בחסימת הכניסה למפעל לספקים שהחלה ביום רביעי שעבר.
23/04/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
ההסתדרות מאיימת להשבית את המגזר הציבורי החל מיום שלישי הקרוב על-רקע משבר תאגיד השידור הציבורי ורשות השידור. על השביתה הצפויה הודיע (יום א', 24.4.17) יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, המתמודד בימים אלו נגד ח"כ שלי יחימוביץ' על משרתו בראש ההסתדרות.
23/04/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
עדנה בקנשטיין לשעבר נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב ושופטת בבית המשפט המחוזי מספרת על חיזוריו של אריק בעלה והגעגועים אליו, ושוללת מעבר לדיור מוגן    כתבת דיוקן החושפת דמות שופטת ...
אסור שצהלות הפלשתינים ייצרבו בתודעה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]
ד"ר יעקב סוקול
הצורה שבה זוכרים אירוע נקבעת על-פי התמונה העיקרית שלו שצרובה במוחנו    לכן, החלטת הממשלה על קביעת יום הזיכרון למלחמת חרבות ברזל ביום שבו פרצה מתקפת הטרור מחליטה שבעצם כבר הפסדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il