לשכת
הרב הראשי לצה"ל, תת-אלוף הרב איל קרים, מפרסמת מכתב ראשון מסוגו בו היא פורסת את השתלשלות העניינים שהביאה לעימות המתוקשר בין צה"ל לציונות הדתית, תוך שהיא אינה חוסכת מילות ביקורת מרבנים ומעיתונאים דתיים.
המכתב נכתב על-ידי עוזרו של הרבצ"ר, אודי שורץ, ומתוארת התנהלות הרבנות הצבאית הראשית מול הרבנים ומול פיקוד הצבא בכל הקשור לניסוח פקודת השירות המשותף.
ברבנות הצבאית מאשרים כי אכן התגלו בעיות ביישום הפקודה בבה"ד 1 ולא בנוסח הפקודה, אך נמצאו להן פתרונות שיצריכו שינויים משמעותיים שייושמו במהלך החודשים הקרובים.
בלשכת הרבצ"ר ציטטו רב שקבע כי יש לבטל את פקודת השירות המשותף, וקבע כי יש להחזיר את פקודת השילוב הראוי, אך הזכירו כי אותו רב טען בזמנו שמדובר בפקודת שילוב בלתי ראוי - "ללמדך שהיחס לנושא ידע עליות ומורדות, ובכל תקופה יש לבחון את הדברים בהתאם לזמן ולמקום". הם הדגישו כי הפקודה הנוכחית שונה מן הקודמת בסעיפים בודדים.
עוזרו של הרב קרים אומר כי הרבנות הראשית הייתה מעורבת בעבודת מטה על הפקודה כבר לפני כמה שנים, והרב קרים קיבל לידיו נוסח שכבר היה מוכן. הייתה בכך ביקורת מרומזת כלפי הרבצ"ר הקודם, תא"ל הרב
רפי פרץ. לשכת הרב קרים הבהירה כי לא הרב הראשי לצה"ל הוא זה שחותם על הפקודה, אך ציינה כי מעת שנכנס לנעלי הרבצ"ר פעל ופועל הרב קרים להעיר, להאיר לשפר ולחדד, ואכן רוב הערותיו התקבלו. הוא גילה כי הרב הביע התנגדות נחרצת לכך שקצין או נגד שומר מצוות יוכל לשרת ביחידה מעורבת. לדבריו, הוא עושה זאת על סמך ניסיון ארוך שנים בכל הקשור ליישום פקודת השילוב הראוי.
שורץ אמר כי כמה מכלי התקשורת, בעיקר זו המגזרית, כמו גם גורמים רבניים דוגמת פורום רבנים צבאיים במילואים הציגו נתונים מהמציאות, הגורמים למצג שווא כאילו קיים נתק בין הרבצ"ר לדרג הפיקוד הבכיר של צה"ל או לרבני הציונות הדתית.
הרב קרים שיגר למורו ורבו הרב שלמה אבינר טיוטת קול קורא בדבר הפקודה החדשה ובהוראתו גנז אותה. עם זאת הביע צער על כך שטיוטה זו פורסמה בעיתונות. לא נמסר כיצד הגיעה לתקשורת.
מתברר, כי בקרב רבני הציונות הדתית עימם נועץ הרב הצבאי הראשי, קיימות דעות שונות באשר לפקודה כגון:
- הסעיפים ההצהרתיים במבוא לפקודה;
- הפקודה סבירה למעט שיבוץ קצין ביחידה לוחמת מעורבת;
- הבעיה בחיוב חיילים לשמוע שירת נשים בטקסים [בעניין זה קבע הרב קרים כי המחמירים יסיחו את דעתם מן השירה];
- הפקודה טובה, אך הבעיה היא ביישומה בשטח.
מבלי לציין את שמו של הרב, גילה עוזרו של הרב קרים כי בחול-המועד סוכות הציג הרבצ"ר את הפקודה לאחד מגדולי הדור עימו מרבים להתייעץ בענייני הלכה, ושאל האם פקודה זו היא כצעקתה, כלשונו, ונענה בשלילה. אולם אותו תלמיד חכם תקף אחר כך בחריפות את הפקודה.