ארגון 15 דקות פנה (יום א', 22.5.17) לשר התחבורה ישראל כ"ץ בבקשה לקדם באופן מיידי רשת של קווים מהירים מכינים במסלולי הרכבות הקלות. הדרישה מגיעה לנוכח עיכובים במכרזים השונים להקמת רשת רכבות קלות, ובשל הכוונה לדחות את הקמת חלק מקווי הרשת למועד בלתי ידוע.
הארגון גיבש הצעה להקמת רשת של קווים מהירים מכינים ורבי-קיבולת במסלולי הרכבות הקלות, שישמשו כרשת מהירה עד הקמת מערכות הסעת המונים, שתקום לא לפני שנת 2030.
לידי 15 דקות הגיעה עבודה שנעשתה עבור
משרד התחבורה הבוחנת היתכנות הקמת קווים מכינים לרכבות הקלות. ממצאי הבדיקה הצביעו על היתכנות גבוהה, אך כרגע אין לוח זמנים ליישום, אין תקציב ייעודי לנושא ואין יזם ייעודי במשרד התחבורה לקידום קווים מכינים.
שני קווים מכינים פועלים כיום בגוש-דן: קו 1 במסלול הקו האדום שנבנה בימים אלה מפתח-תקוה לבת-ים, וקו 189 במסלול דומה לקו הירוק, מחולון לרמת החייל. בחודשים האחרונים עובדים במשרד התחבורה על הרחבת הקווים.
גיל יעקב, מנכ"ל 15 דקות: "רשת של רכבות קלות בגוש-דן תפעל לכל המוקדם רק ב-2030. עד אז הפקקים רק ילכו ויתארכו, ולפי התחזיות בעוד כעשור נאלץ לחכות עוד שעה בפקקים בכל יום. עד שיהיו רכבות קלות בגוש-דן, הפתרון ההגיוני והפשוט הוא רשת של קווים מהירים שיפעלו על מסלולי הרכבת הקלה בדומה לקו 1, אך בכל גוש-דן. אלו יהיו קווים מקדימים לרכבת הקלה שיפעלו בימינו אנו ולא רק ב-2030. הקווים המהירים יהוו תשתית מכינה להסיע את כמויות האנשים שצריך להסיע עד שתהיה רשת של רכבות קלות בגוש-דן. אנו מצפים משר התחבורה ישראל כ"ץ להתפנות מגזירת סרטים ולהקדיש מאמצים ומשאבים לפתרונות פשוטים, זולים ובני ביצוע שיורגשו עוד בכהונתו, שיהוו בשורה לציבור ובראשם הקמת רשת של קווים מכינים מהירים בגוש-דן. כיום משרד התחבורה עוסק בכיבוי שריפות בתחבורה הציבורית ובפתרונות טלאי על טלאי שמגיעים בטפטופים, במקום לצאת עם בשורה כוללת לציבור בדמות רשת קווים מהירים לתקופת הביניים בגוש-דן".
תוכנית "מהיר בעיר" להקמת רשת נתיבי תחבורה ציבורית בגוש-דן, אמורה להעניק לקו עדיפות בכמעט 75% ממסלולו, לעומת 17% בלבד היום.
בתוך כך, דיווח משרד התחבורה על גידול של 7% במספר הנסיעות בתחבורה הציבורית ברבעון הראשון של שנת 2017, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המשרד אינו מחלק מסיבותיו בין אוטובוסים ל
רכבת ישראל בה הגידול גבוה יותר. המשרד ממשיך עם זאת במדיניותו שלא לחשוף את אחוז הפיצול בין מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית לאחוז המשתמשים בתחבורה הפרטית שנותר יציב.
מנתוני
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה עולה כי בחודשים ינואר עד מרס 2017, בוצעו בתחבורה הציבורית כ-217 מיליון נסיעות נוסע, לעומת 202 מיליון נסיעות נוסע, בתקופה המקבילה אשתקד ו-191 מיליון נסיעות נוסע בתקופה המקבילה בשנת 2015. ברבעון הראשון השנה נרשמה עלייה של 7% במספר הנוסעים באוטובוסים וברכבת ישראל ו-15% ברכבת הקלה בירושלים.