בשנת 2016 עלה מספר הלקוחות הפרטיים המתקשים להחזיר את חובותיהם, והפסדי האשראי של הבנקים בתחום האשראי הקמעוני עלו לשיעור גבוה יחסית - 0.85% מהאשראי - כך עולה
מהסקירה השנתית של מערכת הבנקאות לשנת 2016 שפרסם (יום ד', 23.5.17) הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל.
בשלוש השנים האחרונות האשראי הצרכני הבנקאי, כולל האשראי שבאחריות חברות כרטיסי האשראי, התרחב בשיעור מצטבר של 25% - גבוה מקצב גידול האשראי העסקי והאשראי לדיור ובשש השנים האחרונות צמח ב-45%.
"אחד האתגרים המרכזיים למשק בתחום הפיננסי בשנים הקרובות הוא להבטיח שקידום התחרות והגדלת מספר נותני האשראי לא יביאו להצפה של אשראי למשקי בית, באופן שיפגע בחלק מנוטלי האשראי", כותבת המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר בהקדמה לדוח.
עוד מזהירה ד"ר בר כי "חשוב שגם משקי הבית יהיו ערניים, לא יתפתו לקחת אשראי בהיקף מוגזם, אשר עלול להקשות עליהם ואף לסבך אותם בעתיד, אלא ינצלו את החלופות הגדלות בעיקר לצורך הורדת הריבית שהם משלמים על האשראי".
קידום הצד הטכנולוגי לצד צמצום המשרות
הציבור צורך יותר מ-50% מהשירותים הבנקאיים מחוץ לסניף, באמצעים הישירים השונים, ושיעור זה הולך ועולה. כתוצאה משינויים בהרגלי צריכתם של המוצרים הבנקאיים הופחת מספר סניפי הבנקים בשנת 2016 ב-23 סניפים. רוב הבנקים מיזגו סניפים קרובים זה לזה בעיקר בערים המרכזיות ופתחו סניפים בפריפריה.
כמו-כן, בשנה שחלפה פרשו מהבנקים 1,939 עובדים, נתון המצביע על צמצום של 4.2% במספר המשרות. נכון לסוף שנת 2016 מספר העובדים בחמשת הבנקים הגדולים בישראל עמד על 43,775 והוצאות השכר הסתכמו 17.34 מיליארד שקל.
"הערכתנו היא שהמעבר של הציבור לצריכת שירותים בנקאיים מחוץ לסניף יוסיף ויתרחב בשנים הקרובות, וכן יימשך הצמצום של מספר סניפי הבנקים וגודלם, בדומה למגמה באירופה ובארה"ב. עם זאת, הטכנולוגיה לא בהכרח תחליף את הקשר האישי של הבנקאי עם הלקוח, אלא תסייע ליצירת קשר אישי אחר, מותאם לצורכי הלקוח, שאינו מלווה בהכרח במפגש פנים אל פנים" כותבת בר.
עוד עולה מהסקירה כי ניתוח תוצאות הבנקים בשנת 2016 מעלה כי במקביל לשינויים הרבים המשיכו הבנקים לחזק את יציבותם. זאת תוך הגדלת ההון והנזילות, צמצום ריכוזיות תיק האשראי והגדלת תשלומי הדיבידנד. רווחיותם נותרה ברמה ממוצעת של כ-9%-8%, על-רקע הפסדי אשראי נמוכים מאוד וגידול של סך הנכסים, ועל אף סביבת הריבית הנמוכה וגידול ההון.