|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
כתיבת המומחים
מתנות שמרגשות: איך לבחור את המתנה המושלמת
רוזן. ריכך את הממצאים [צילום: יוסי זמיר] המכון הפתולוגי. התנהל כסניף של התביעה גרסטל. גישה חמורה יותר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

דוח נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן:

הפרקליטות הסתירה חומרי חקירה שנוצרו <br>במכון הפתולוגי; לא התערבה בחוות דעת

חומרי החקירה לא הועברו להגנה - בניגוד לחוק רופאים של המכון שינו בצורה בלתי מוסברת חוות דעת, תמיד לרעת הנאשמים בניגוד לגרסטל קובע רוזן שפרקליטים לא התערבו בחוות הדעת סבור שיש לראות את רופאי המכון כעדי תביעה, אך לתעד בכתב את כל המגעים בינם לבין הפרקליטים
28/05/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות
הפרקליטות "תלמד את הדוח"

הפרקליטות מסרה בתגובה, כי היא מברכת על עריכת הביקורת ותלמד את הדוח לעומקו ואת ההמלצות המערכתיות שבו. הנציב קיבל את עמדתה המקצועית של הפרקליטות בדבר ההכרח בקיומה של הידברות בין המשטרה והפרקליטות לבין מומחי המכון לרפואה משפטית, שכן הידברות זו תורמת לבירור האמת, ובכך דחה את הטענה המרכזית שהועלתה בהקשר זה נגד הפרקליטות, היא מציינת.

עוד נמסר, כי בחודשים האחרונים נערכה עבודת מטה בפרקליטות בעניין ממשקי העבודה עם המכון, כחלק מהדיונים שנערכו במסגרת ועדה שהוקמה בראשות מנכ"ל משרד הבריאות. במסגרת זו עלו המלצות הדומות בחלקן להמלצות הנציב והן צפויות להיות מאומצות בקרוב, בין היתר בנושא השקיפות והתיעוד של המגעים בין רשויות האכיפה לרופאי המכון.

"הנציב מצא ליקויים במספר תיקים שנבדקו, שניהולם הסתיים לפני מספר שנים. ממצאים אלו יילמדו וייבחנו. מאז ועד היום חלו שינויים רבים בדרך התנהלות הפרקליטות בתחומים עליהם הצביע הנציב, ומכל מקום הליקויים לא הביאו לעיוות בתוצאות המשפט באף אחד מהתיקים שנבחנו", אומרת הפרקליטות.

גם היועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט, הדגיש את הממצאים לפיהם לא התערבה הפרקליטות בחוות דעת. לדבריו, "הוא ילמד את המלצות הדוח, בצוותא עם פרקליט המדינה והגורמים המקצועיים".

הפרקליטות הסתירה מנאשמים וסניגוריהם מידע מהותי שהיה בידי המכון לרפואה משפטית, למרות שמדובר היה בחומר חקירה שהייתה חייבת להעבירו לידיהם. במספר מקרים שינו רופאי המכון בצורה בלתי מוסברת את חוות דעתם, תמיד לרעת הנאשם. עם זאת, לא נמצאו מקרים בהם התערבו פרקליטים והביאו לשינויים כאלו. כך קובע (יום א', 28.5.17) נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, בדוח על קשרי הפרקליטות והמכון הפתולוגי.

הדוח הוכן במקור בידי הנציבה הקודמת, הילה גרסטל. לאחר ש-11 פרקליטים עתרו לבג"ץ, נקבע שרוזן יקיים להם שימועים - שכן קודם לכן סירבו הפרקליטים להגיב על הממצאים. רוזן שינה מספר נקודות מרכזיות בדוח, הן בעקבות השימועים והן מתוך תפיסת יסוד שונה. בעוד גרסטל סברה, כי יש להגביל את הקשר בין הפרקליטים לבין רופאי המכון, סבור רוזן שחשוב שיהיה ביניהם קשר ישיר וחופשי - אם כי הוא ממליץ שהקשר יתועד בכתב. בעוד גרסטל סברה שבארבעה מקרים התערבו פרקליטים והביאו לשינויים בחוות הדעת, סבור כאמור רוזן שלא היו התערבויות כאלו. בעוד גרסטל סברה שיש להתייחס לרופאי המכון כאל עדים מומחים, סבור רוזן שיש להתייחס אליהם כאל עדי תביעה.

"השלמת מידע חיוני זה מפיהם של הפרקליטים שטיפלו בתיקים, הביאה לשינויים בממצאי הביקורת. בשתי פרשות היא הדגימה טעויות מהותיות שנפלו בממצאי הביקורת, אשר בטוחני כי אלמלא סירוב הפרקליטים לפגוש את צוות הביקורת במהלך ביצוע הביקורת, היו באות על תיקונן בדוח הביקורת המקורי. חלקם הדגימה ליקויים חמורים יותר מכפי ביטוים בדוח הביקורת המקורי", מוסר רוזן.

"לנהל דו-שיח פתוח וחופשי"

לדעת רוזן, "חובתו של התובע - כמו גם של החוקר המשטרתי קודם לסיום החקירה - לאחר עיון ובחינה של חוות הדעת, לעמת את המומחה עם ממצאים (ראיות), אשר להערכתם לא נלקחו בחשבון או נדחו מפני ממצאים אחרים. זאת, במטרה להעמיק הבנת הדברים, לשאול ולהטיל ספק כל אימת שנדרש לכך, על בסיס הראיות המונחות בפניו, כשהוא משווה כל העת לנגד עיניו חובתו לסייע לבית המשפט בחקר האמת.

"על התובע לנהל דו-שיח פתוח וחופשי עם רופא המכון תוך הצגת שאלות, לעיתים קשות ומורכבות, בכל סוגיה המטרידה אותו בנושא. במידת הצורך, על התובע להביע דעתו בקול רם וברור, כי המסקנה העולה מחוות הדעת של רופא המכון אינה מתיישבת, לדידו, עם ניתוח הראיות והממצאים שבידו. ברי לכל, כי במסגרת ממשק עבודה זה שבין הפרקליטות למכון, נדרשים הן הפרקליטים הן רופאי המכון לנהוג במקצועיות, באוביקטיביות, ביושר, בהגינות ובשקיפות מלאה כלפי ההגנה וכלפי בית המשפט".

רוזן מוסיף: "בניגוד לאמור בדוח הביקורת המקורי, לא נמצאה באף אחד מהתיקים מעורבות ישירה או עקיפה של הפרקליטות בתוכן ממצאי חוות הדעת ובמסקנותיה, אשר בעקבותיה חלו שינויים בחוות הדעת. פניות הפרקליטות לרופאי המכון נעשו בגדרי ממשק עבודה תקין שמקיימת הפרקליטות עם עדי תביעה ולא מצאתי כי נפל פסול או פגם בממשק זה. כך, הן לעניין פנייה להשלמת חקירה באמצעות חוקר משטרתי עובר להגשת כתב אישום בתיק, הן לעניין פנייה לבירור והבהרה לאחר הגשת כתב אישום לנוכח ראיות והתפתחויות בתיק, הן לעניין פנייה לקבלת חוות דעת הזמה בהתייחס לחוות דעת מומחה מטעם ההגנה.

"בדומה, לא נמצא בסיס לממצא, בדוח הביקורת המקורי, בדבר 'התייחסות הפרקליטות למכון כאל גוף שנועד לשרת את התביעה ולרופאי המכון כאל עדים שתפקידם לתמוך, לחזק ולעגן את טענותיה, מבלי לקחת בחשבון את ייחודו של המכון'. כאמור, רופאי המכון משמשים עדי תביעה, וככאלה רשאי הפרקליט, וליתר דיוק חובתו, לשוחח עימם בנושא חוות דעתם, משעולה צורך ענייני לעשות כן. בדיקת התיקים שעמדו בבסיס ממצא זה העלתה, כי לא נפל פגם בהתנהלות הפרקליטות בקשר שקיימה עם המכון בהקשר זה".

ליקויים חמורים במיוחד בתקופת היס

לצד זאת מדגיש רוזן, כי בכמה נקודות הוא החמיר את הממצאים ביחס לאלו שכתבה גרסטל - בנוגע לאי מסירת מידע מהותי וחומר חקירה לסניגוריה, ובנוגע לעיכובים בהעברת מידע מהותי לסניגוריה עד כדי הפרת חוק וצו שיפוטי. רוזן גם מציג 14 המלצות, ובראשן - החובה לתעד את כל הקשרים בין הפרקליטות למכון, הן בידי הפרקליטים והן בידי הרופאים. ההמלצה של גרסטל הייתה לחייב שכל הקשרים ייעשו בכתב, ולא רק שיתועדו בכתב - אולי בדיעבד. רוזן קובע, כי יש להעביר תיעוד זה במלואו להגנה, בלא התחבטות בשאלה האם מדובר ב"חומר חקירה" או ב"תרשומת פנימית".

רוזן מציין, כי הדוח התבסס על 11 תיקים בלבד, שהיה בהם פוטנציאל לליקויים - בין היתר משום שהפרקליטות סירבה לשתף פעולה עם גרסטל ולמסור מסד נתונים רחב יותר. מקובל עליו, ממשיך רוזן, שניתן להגיע למסקנות רוחב על סמך מדגם, אם כי יש לזכור שבתקופה שנבדקה (2014-2004) הגיש המכון 33,000 חוות דעת. ברוב התקופה נוהל המכון בידי פרופ' יהודה היס, שנים בהן מצביע הדוח על ליקויים חמורים במיוחד. כיום הוא מנוהל בידי ד"ר חן קוגל, הזוכה לתשבחות על השינויים המהותיים שהכניס בפעילותו. לצד זאת אומר רוזן, כי סוגיית הממשק בין המכון לבין הפרקליטות לא זכתה עד היום למענה מקיף, והוא קורא להסדיר זאת.

התנהלות הפרקליטות מול המרכז הלאומי לרפואה משפטית / דוח ביקורת 5/15
דוח על יחסי הפרקליטות והמכון הפתולוגי ועל התנהלות המכון: הפרקליטות הסתירה מסניגורים חומרי חקירה שנוצרו במכון, המכון הערים קשיים בפני סניגורים ושינה חוות דעת ללא הסבר, פרקליטים לא התערבו בחוות הדעת

הפרקליטות והמכון הפתולוגי: שני הדוחות
הנושא
דוח גרסטל
דוח רוזן
מעמד רופאי המכון
התקבלה עמדת השופטים: עדים מומחים
התקבלה עמדת הפרקליטות: עדי תביעה
מגעים בין התובעים לרופאים
מוגבלים ובכתב בלבד
דו-שיח פתוח ופורה שיתועד בכתב
התערבות פרקליטים בחוות דעת
נמצאו בשישה מקרים
לא נמצאו כלל
יחס הפרקליטים למכון
חלק מהתביעה
אין התייחסות
תוצאת היחס
לא מעבירים חומרי חקירה
לא מעבירים חומרי חקירה
משמעות היותו מכון יחיד
מעורבות הפרקליטים קשה ובעייתית
חייב להעניק יחס שווה לסניגורים
ההמלצה לגבי הקשרים
מראש - בכתב בלבד
תיעוד בכתב של הקשרים (גם בדיעבד)
העברת חומרי חקירה
כל התרשומות הן חומרי חקירה ויש להעבירן לנאשם
כל התרשומות הן חומרי חקירה ויש להעבירן לנאשם
תאריך:  28/05/2017   |   עודכן:  28/05/2017
איתמר לוין
+זיכוי איננו "סכנה"
11:42 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דובר הפרקליטות מדבר על "להסתכן בזיכוי" - ובכך מלמד על תפישה שגויה ומסוכנת, העלולה להוביל פרקליטים לעבור את הגבולות כדי להבטיח הרשעה; דומה שהתנהגות כזו כבר מתרחשת בפועל
(מקיצוניות לקיצוניות)
+רוזן נתן צ'ק פתוח לפרקליטות
09:02 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מאבק האיתנים של הפרקליטים נגד הדוח שהכינה גרסטל עלה יפה: הדוח של רוזן מרוכך, אין בו אחריות אישית ולמעשה הוא מאפשר להם להמשיך להתנהג כאילו המכון הפתולוגי שייך להם  ▪  שקד חייבת לדרוש לוח זמנים ברור ומהיר ליישום ההמלצות המרכזיות, ואילו ליצמן חייב לאפשר לסניגורים להביא פתולוגים מחו"ל על חשבון המדינה
רוזן. נטל ההוכחה עליו [צילום: פלאש 90]
ניצן. יכול לחגוג [צילום: יואב ארי דודקביץ, פלאש 90]
+פרקליט בכיר הורה לשקר כדי להסתיר חומר
06:03 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרקליטות לא העבירה להגנה חומרי חקירה שנוצרו במהלך מגעיה עם המכון הפתולוגי  ▪  רופאים ופרקליטים הציבו מכשולים בפני סניגורים שניסו להיעזר במכון; התביעה נהנית מיתרון מובנה בגישה למכון
(היס. התיעוד לא הועבר [צילום: פלאש 90])
+שינויים בלתי מוסברים בחוות דעת פתולוגיות
06:02 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
באחד המקרים הוכנס השינוי לאחר שיחה עם פרקליט  ▪  בתקופתו של היס הערים המכון קשיים בפני הסניגורים ומומחים מטעמם  ▪  אין נהלי עבודה המסדירים את הקשר שלו עם הפרקליטות והמשטרה
(פגיעה בהליך ההוגן [צילום: AP])
+הטיהור התמוה ב"פרשה החמורה ביותר"
06:01 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רוזן קובע שלא נפל פגם בפנייתו של פרקליט לפתולוג, בעקבותיה שונתה חוות דעתו כך שהובילה להודאה בהריגה - אך ניתוח הנסיבות שמתאר רוזן עצמו מעורר תהיות לגבי מסקנתו
(קוגל. הסתייג מחוות הדעת השנייה)
+ההמלצה המרכזית: הכל יתועד ויועבר להגנה
06:00 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רוזן ממליץ עוד: המכון יכין במקרים חריגים חוות דעת עבור ההגנה; גם הסניגורים יוכלו לקבל חוות דעת קודמות  ▪  קורא להסדיר בחקיקה את המכון ופעולותיו ולפרסם את הנהלים הפנימיים שלו
(ליצמן. לבדוק את השינויים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרקליטות הסתירה חומרי חקירה שנוצרו במכון הפתולוגי; לא התערבה בחוות דעת
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
28/05/17 08:21
2
קורןנאוה טבריה
28/05/17 08:33
3
מי יכול עליהם
28/05/17 08:39
4
א. וינשטיין
28/05/17 09:10
5
פועה
28/05/17 09:42
 
א. וינשטיין
28/05/17 10:23
 
פועה
28/05/17 11:45
 
א. וינשטיין
28/05/17 12:47
6
מארה
28/05/17 12:29
7
טנא
28/05/17 19:46
8
טנא
28/05/17 19:58
9
טנא
28/05/17 20:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
הפרקליטות לא העבירה לסניגוריה מידע מהותי, המהווה חלק מחומר חקירה, הקשורים בשיח ובהתכתבות שלה עם רופאי המכון לרפואה משפטית - מגלה (יום א', 28.5.17) נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, בדוח שלו על קשרי הפרקליטות והמכון.
28/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
במספר מקרים נערכו שינויים בחוות הדעת של רופאי המכון לרפואה משפטית, שהיו החמרה של ממצאים ומסקנות חוות הדעת נגד הנאשם, לכאורה ללא בסיס והנמקה - קובע (יום א', 28.5.17) נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, בדוח שלו על יחסי הפרקליטות והמכון.
28/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, דוחה (יום א', 28.5.17) את מסקנתה של קודמתו, הילה גרסטל, במקרה שלדעתה היה החמור ביותר של התערבות הפרקליטות בחוות דעת במכון לרפואה משפטית. עם זאת, קביעתו של רוזן מעוררת תמיהות, לנוכח העובדות שהוא עצמו מתאר.
28/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
"כל קשר שמתקיים בין הפרקליטות לבין רופא המכון ועובדיו (פנייה, שיחה, פגישה וכו') יתועד בכתב, הן על-ידי הפרקליטות הן על-ידי המכון, כל אחד בנפרד, באופן שלם ומלא". זוהי ההמלצה המרכזית של נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, בדוח שהוא מפרסם (יום א', 28.5.17) על קשרי הפרקליטות והמכון לרפואה משפטית. הוא מדגיש, כי חובה זו חלה על כל גורמי התביעה ולא רק על הפרקליטות. ההמלצה המקורית של הנציבה הילה גרסטל הייתה, שכל המגעים ינוהלו בכתב ולא רק יתועדו בכתב (מה שעשוי להיעשות בדיעבד).
28/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שי ניצן לא מסוגל לפתוח את הפה בלי לשקר אהוד אולמרט נותר מושחת ומשחית גם בכלא דונלד טראמפ ימשיך להיות אימפולסיבי ומסוכן בנימין נתניהו לא ינקוט ביוזמה מדינית חסן רוחאני ממש איננו מתון למה לא הופתענו מהתנהגותו של אורן חזן
26/05/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
צבי גיל
צבי גיל
מערכה על אופי המדינה שלנו שהיא לא פחות חשובה מאשר מערכה צבאית וממערכה לא בורחים    בתולדות כל מדינה, וישראל אינה יוצאת דופן, ישנן עליות ומורדות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il