|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

דוח רוזן על הפרקליטות והמכון הפתולוגי

הטיהור התמוה ב"פרשה החמורה ביותר"

רוזן קובע שלא נפל פגם בפנייתו של פרקליט לפתולוג, בעקבותיה שונתה חוות דעתו כך שהובילה להודאה בהריגה - אך ניתוח הנסיבות שמתאר רוזן עצמו מעורר תהיות לגבי מסקנתו
28/05/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות
קוגל. הסתייג מחוות הדעת השנייה

שתי הפרשות האחרות
בפרשה נוספת קבעה גרסטל: "בעקבות התערבות ופנייה של בוחן תנועה, בהנחיית הפרקליטות, לרופא המכון, שינה רופא המכון את ממצאיו ומסקנותיו, שינוי שהיה לרעת הנאשם. חוות הדעת הראשונה תמכה בגרסת הנאשם בחקירתו במשטרה, ואילו חוות הדעת המאוחרת סתרה אותה". רוזן קובע: "הפרקליטות פעלה על-פי הוראות הדין לעניין השלמת חקירה, עובר להגשת כתב אישום, ולא מצאתי בנוסח בקשת ההבהרה כל ניסיון להשפיע על תוצאה רצויה כלשהי".

בפרשה השלישית קבעה גרסטל, כי הפרקליטות עצמה את עיניה לשינויים שחלו במסקנות רופא המכון בין שתי חוות דעת שנתן, למרות שלא היה שינוי ממשי בממצאי הנתיחה ובתוצאותיה ולא התבררו עובדות חדשות. רוזן קובע: "לא מצאתי כל פגם בפניית הפרקליט לרופא המכון בבקשה לקבלת חוות דעת הזמה. מדובר בעד תביעה, אשר צריך להידרש לחוות דעת של מומחה מטעם ההגנה, ככל שמתבקש לעשות כן על-ידי הפרקליטות".

נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, דוחה (יום א', 28.5.17) את מסקנתה של קודמתו, הילה גרסטל, במקרה שלדעתה היה החמור ביותר של התערבות הפרקליטות בחוות דעת במכון לרפואה משפטית. עם זאת, קביעתו של רוזן מעוררת תמיהות, לנוכח העובדות שהוא עצמו מתאר.

בפרשה זו קבעה גרסטל, כי "חלו שינויים מהותיים בחוות הדעת של רופא המכון בעקבות התערבות גורמים בפרקליטות המחוז. נמצאה התערבות ישירה של הפרקליטות בניסוח ממצאי חוות הדעת של מומחי המכון ומסקנותיה. כתוצאה ממעורבות זו השתנו ממצאים עובדתיים-רפואיים באופן שהחמיר עם הנאשם ותאם את עמדת התביעה".

דקירות בשני צדי הגוף

רופא המכון קבע בחוות דעתו הראשונה, כי מות המנוח נגרם כתוצאה מפגיעה בצידו האחד של גופו (צד א'), ואילו הנאשם הודה בפגיעה בצידו האחר של המנוח (צד ב'). הרופא לא קבע מהי מידת תרומת הפגיעה בצד ב' למות המנוח. במסגרת הודעותיו במשטרה, לא שלל הנאשם אפשרות של גרימת פגיעה במנוח בנוסף לזו שהודה בה (צד ב'). כתב האישום ייחס לנאשם עבירת רצח בגין ביצוע שתי הפגיעות.

בית המשפט העיר, כי לתביעה יש קשיים להוכיח שהנאשם ביצע את הפגיעה הקטלנית. לכן ביקש הפרקליט לבחון עם רופא המכון את האפשרות שמדובר בפגיעה אחת רחבה שנראית כשתי פגיעות, ואת השפעת תזוזת איבריו הפנימיים של המנוח במהלך הניתוח להצלת חייו, על ממצאי חוות הדעת. לאחר בדיקה, נתן רופא המכון חוות דעת משלימה, לפיה פצעי הפגיעה במנוח אינם מתיישבים עם פגיעה אחת - כלומר: עמד על חוות דעתו הראשונה.

בהמשך להמלצת בית המשפט לערוך הסדר טיעון, ביקש הפרקליט לבחון, האם נכון לקבל את הודאת הנאשם לפיה הוא גרם למות המנוח כאשר פגע בו בצד ב'. לצורך כך קיים הפרקליט שיחה עם מנהל המכון דאז, יהודה היס, ונפגש עם רופא המכון. רוזן מתאר:

"במסגרת פגישה זו, התברר כי רופא המכון לא נתן דעתו להיבט עובדתי-רפואי ('אופן החתך באבי העורקים'), אשר לאחר בדיקתו באמצעות תמונות מנתיחת גופת המנוח, קבע רופא המכון ממצאים עובדתיים-רפואיים, שלא באו בחוות דעתו הראשונה. לנוכח ממצאים עובדתיים-רפואיים חדשים אלה, מצא רופא המכון כי נפלה טעות במסקנתו בחוות הדעת הראשונה. דהיינו, שהפגיעה בצד א' לא יכולה הייתה לגרום, מבחינה פיזיקלית, לפגיעה הקטלנית במנוח, אלא הפגיעה בצד ב'". כלומר: ניתן היה להרשיע את הנאשם על-פי גרסתו.

המכתב של הפרקליט לרופא

בעקבות פגישה זו נפגש רופא המכון עם היס ועם רופא נוסף, ואחריה הודיע לפרקליט בטלפון, כי חוות הדעת תתוקן ותועבר לפרקליטות. ואכן, רופא המכון העביר לפרקליטות חוות דעת מתוקנת - והפוכה מן הראשונה - לפיה הפגיעה בצד ב' היא שגרמה למות המנוח. רופא המכון שלל במפורש אפשרות, כי הפגיעה בצד א' היא בעלת פוטנציאל קטלני, בשונה מחוות דעתו הראשונה.

בפרקליטות סברו, כי חוות הדעת המתוקנת אינה ברורה דיה ולא עולה ממנה בבירור שרופא המכון טעה בחוות הדעת הראשונה, כמו גם מה שנאמר בפגישה בין הפרקליט לרופא. לפיכך, שלח הפרקליט הממונה מכתב ובו בקשה ללקיחת אחריות מפורשת של רופא המכון לטעות שנפלה בחוות דעתו הראשונה, וכן שינויים שביקש בנוסח חוות הדעת. לדברי רוזן, בעקבות מכתב זה קבעה גרסטל, כי הפרקליט התערב בחוות הדעת והביא לשינוי בה.

רוזן דוחה מסקנה זו: "עיון במכתב מלמד, כי אין בו כל שינוי או תוספת, ודאי לא שינוי או תוספת מהותיים לעניין ממצאים עובדתיים-רפואיים ולעניין המסקנה המתבקשת מהם, אשר נקבעו עוד קודם לכן על-ידי רופא המכון, בחוות דעת קודמת שיצאה מלפניו... מדובר בפנייה של פרקליט ממונה לרופא המכון, בה ביקש להבהיר הדרוש הבהרה, ואין באמור בה כדי להשפיע על רופא המכון לשנות את חוות דעתו או להטות את רופא המכון מעמדתו המקצועית, כפי שבוטאה עלי כתב בחוות דעתו המתוקנת (מושא פניית הפרקליט הממונה) שהועברה לפרקליטות.

"בעקבות מכתב הפרקליט הממונה, הוסיף רופא המכון ופירט הממצאים העובדתיים-רפואיים התומכים במסקנתו לפיה הפגיעה בצד ב' היא שגרמה למות המנוח. בנוסף, פירט מדוע הפגיעה בצד א' לא יכולה הייתה לגרום לפגיעה הקטלנית". בעקבות חוות דעת זו, נחתם הסדר טיעון ובו הודה הנאשם בהריגה. רוזן מציין, כי בעוד אותו רופא סבור שחוות דעתו השנייה היא הנכונה - סבור מנהל המכון, ד"ר חן קוגל, כי היא שגויה וכי דווקא הראשונה, הנוחה יותר לנאשם, היא שהייתה המדויקת.

יצוין, כי קביעתו של רוזן מעוררת תמיהה ואינה עולה בקנה אחד עם התיאור העובדתי שלו-עצמו. כאמור, הרופא דחה פנייה אחת של הפרקליטות לשקול מחדש את חוות דעתו, ונענה רק לאחר פגישה פרונטלית ולאחר שהפרקליט שוחח בנפרד עם היס. מהדוח עולה, כי היה זה הפרקליט שהציג לרופא ממצא רפואי שהביא אותו לשנות את חוות דעתו - תרחיש הנראה בלתי סביר בעליל. זאת ועוד: בדיעבד סבור קוגל - הסמכות המקצועית העליונה בתחום - שחוות הדעת הראשונה, שיצרה לכל הפחות ספק סביר באשמתו של הנאשם, היא שהייתה הנכונה. כמו-כן, לא ברור כיצד הביא השימוע שנערך לאותו פרקליט להפיכת המסקנה המקורית, שהתבססה על תיעוד בכתב מזמן אמת.

התנהלות הפרקליטות מול המרכז הלאומי לרפואה משפטית / דוח ביקורת 5/15
דוח על יחסי הפרקליטות והמכון הפתולוגי ועל התנהלות המכון: הפרקליטות הסתירה מסניגורים חומרי חקירה שנוצרו במכון, המכון הערים קשיים בפני סניגורים ושינה חוות דעת ללא הסבר, פרקליטים לא התערבו בחוות הדעת

תאריך:  28/05/2017   |   עודכן:  28/05/2017
איתמר לוין
+זיכוי איננו "סכנה"
11:42 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דובר הפרקליטות מדבר על "להסתכן בזיכוי" - ובכך מלמד על תפישה שגויה ומסוכנת, העלולה להוביל פרקליטים לעבור את הגבולות כדי להבטיח הרשעה; דומה שהתנהגות כזו כבר מתרחשת בפועל
(מקיצוניות לקיצוניות)
+רוזן נתן צ'ק פתוח לפרקליטות
09:02 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מאבק האיתנים של הפרקליטים נגד הדוח שהכינה גרסטל עלה יפה: הדוח של רוזן מרוכך, אין בו אחריות אישית ולמעשה הוא מאפשר להם להמשיך להתנהג כאילו המכון הפתולוגי שייך להם  ▪  שקד חייבת לדרוש לוח זמנים ברור ומהיר ליישום ההמלצות המרכזיות, ואילו ליצמן חייב לאפשר לסניגורים להביא פתולוגים מחו"ל על חשבון המדינה
רוזן. נטל ההוכחה עליו [צילום: פלאש 90]
ניצן. יכול לחגוג [צילום: יואב ארי דודקביץ, פלאש 90]
+הפרקליטות הסתירה חומרי חקירה שנוצרו
במכון הפתולוגי; לא התערבה בחוות דעת
06:04 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חומרי החקירה לא הועברו להגנה - בניגוד לחוק  ▪  רופאים של המכון שינו בצורה בלתי מוסברת חוות דעת, תמיד לרעת הנאשמים  ▪  בניגוד לגרסטל קובע רוזן שפרקליטים לא התערבו בחוות הדעת  ▪  סבור שיש לראות את רופאי המכון כעדי תביעה, אך לתעד בכתב את כל המגעים בינם לבין הפרקליטים
רוזן. ריכך את הממצאים [צילום: יוסי זמיר]
המכון הפתולוגי. התנהל כסניף של התביעה
+פרקליט בכיר הורה לשקר כדי להסתיר חומר
06:03 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרקליטות לא העבירה להגנה חומרי חקירה שנוצרו במהלך מגעיה עם המכון הפתולוגי  ▪  רופאים ופרקליטים הציבו מכשולים בפני סניגורים שניסו להיעזר במכון; התביעה נהנית מיתרון מובנה בגישה למכון
(היס. התיעוד לא הועבר [צילום: פלאש 90])
+שינויים בלתי מוסברים בחוות דעת פתולוגיות
06:02 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
באחד המקרים הוכנס השינוי לאחר שיחה עם פרקליט  ▪  בתקופתו של היס הערים המכון קשיים בפני הסניגורים ומומחים מטעמם  ▪  אין נהלי עבודה המסדירים את הקשר שלו עם הפרקליטות והמשטרה
(פגיעה בהליך ההוגן [צילום: AP])
+ההמלצה המרכזית: הכל יתועד ויועבר להגנה
06:00 28/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רוזן ממליץ עוד: המכון יכין במקרים חריגים חוות דעת עבור ההגנה; גם הסניגורים יוכלו לקבל חוות דעת קודמות  ▪  קורא להסדיר בחקיקה את המכון ופעולותיו ולפרסם את הנהלים הפנימיים שלו
(ליצמן. לבדוק את השינויים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטיהור התמוה ב"פרשה החמורה ביותר"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מארה
28/05/17 12:39
 
system braking
29/05/17 02:20
2
אחד מהעם9
29/05/17 07:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
"כל קשר שמתקיים בין הפרקליטות לבין רופא המכון ועובדיו (פנייה, שיחה, פגישה וכו') יתועד בכתב, הן על-ידי הפרקליטות הן על-ידי המכון, כל אחד בנפרד, באופן שלם ומלא". זוהי ההמלצה המרכזית של נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, בדוח שהוא מפרסם (יום א', 28.5.17) על קשרי הפרקליטות והמכון לרפואה משפטית. הוא מדגיש, כי חובה זו חלה על כל גורמי התביעה ולא רק על הפרקליטות. ההמלצה המקורית של הנציבה הילה גרסטל הייתה, שכל המגעים ינוהלו בכתב ולא רק יתועדו בכתב (מה שעשוי להיעשות בדיעבד).
28/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שי ניצן לא מסוגל לפתוח את הפה בלי לשקר אהוד אולמרט נותר מושחת ומשחית גם בכלא דונלד טראמפ ימשיך להיות אימפולסיבי ומסוכן בנימין נתניהו לא ינקוט ביוזמה מדינית חסן רוחאני ממש איננו מתון למה לא הופתענו מהתנהגותו של אורן חזן
26/05/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
משרד המשפטים מדברר את דוח נציבות הביקורת על הפרליטות בנוגע ליחסי הפרקליטות עם המכון לרפואה משפטית - למרות שהוא מדברר גם את הפרקליטות, שהיא הגוף המבוקר.
24/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה והפרקליטות ניסו להטעות את בית המשפט המחוזי מרכז בתיק רצח, כאשר הציגו בפניו ראיות חלקיות, כאלו שהוצאו מהקשרן וכאלו שלא תאמו את המציאות בשטח. המסקנה החמורה העולה מהחלטתו של בית המשפט (16.5.17) לזכות את עזאדין נאשף, זיכוי מוחלט ולא מחמת הספק, היא שבתיק זה בוצעו בידוי ראיות ותפירת ראיות שעלולים היו לשלוח אדם חף מפשע למאסר עולם - עונש החובה על עבירת רצח.
24/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטות מחוז ירושלים ניהלה הליך נגד קורבן גניבה, למרות שהתביעה המשטרתית הגיעה להסדר טיעון מקל עם מי שגנבו את כספו - במקום לראות בו קורבן עבירה. המשפט נמשך על פני 29 ישיבות, תוך שהפרקליטות דוחה את בקשת בית המשפט להפסיק את ההליך. בנוסף לכך התברר, שהמשטרה מסרה לבית המשפט מידע לא נכון לצורך אישור ההסדר עם הגנבים.
24/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
עולם מוסלמי [צילום: ג'ון מינצ'ילו/AP]
שי גולדשטיין
הערבים הם כוח הולך וגובר באירופה ואמריקה ולכן העולם המערבי מפנה לנו את גבו    אין לנו ברירה אלא להבין שאנחנו הולכים ומבודדים מול עולם מתאסלם
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מופעי השנאה והקריאות להשמדת מדינת ישראל גברו מאוד לאחר טבח שבת שמחת תורה    הקורבן הואשם בכל רעות העולם ונשיאות שלוש האוניברסיטאות סברו כי מתקפות השנאה נגד היהודים בקמפוסים חוסות תח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il